Toon posts:

Computer aan, maar start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He mensen, ik zit met een dilemma,

Sinds gistermiddag (sochtends deed hij het nog) wil mijn pc niet opstarten.
Als ik de 'Aan'-knop indruk dat gaat hij aan, maar hij start niet op, de lampen op de kast blijven branden, maar ik zie geen bios, geen windows, niets.
Ik heb dit al eens eerder ervaren maar na een aantal keren aan en uit-drukken deed hij het weer.
Maar nu dus niet meer..

Ik ben dus totaal geen tech-neut (no offense) dus zoals je kunt zien ben ik een beetje de 11de vinger op het moment. Kan iemand mij hiermee helpen? O-)

Verwijderd

Graag wat meer specs van je pc.

Zit er niet toevallig de stroomkabel van je monitor los?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Dit zou in ieder geval een logisch begin zijn: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Verder kan niemand ruiken wat voor pc je hebt, dus dat zou ook helpen als je dat zou posten ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle bekabeling nagekeken, en ook al eens vervangen, daar ligt het niet aan. ja verder, ik kan er niet op dus echt veel info kan ik niet geven eens even kijken.

E6600 Quadcore.
1GB geheugen.
windows 7

verder weet ik het echt niet :x ik las ergens dat het te maken kan hebben met het geheugen, en dan dit die eens van slot moest verwisselen ofzo, dat is natuurlijk een optie, ook las ik dat het resetten van me bios een optie was (maar ik heb geen idee hoe). ik weet wel dat het blijkbaar een veel voorkomend probleem is.

Verwijderd

haha 1 gb geheugen met een quad core, zie je niet vaak.

ziet er naar uit dat het aan het moederbord ligt, is vaak in dit geval.

• mr.louie
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-02-2021
Heb je toevallig een crashfree bios?
Zo ja doe dan de mobo-cd in je drive, zorg dat deze aan is gesloten op de juiste ide of sata aansluiting, en laat zo je mobo de bios herstellen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Eventueel kan je ook proberen het BIOS batterijtje te vervangen. Kan je meteen even die bios resetten. Hoe je dat moet doen staat wel in de handleiding van je mobo!

Desktop | Server | Laptop

• m-tuning
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-02 16:38
Het zou goed mogelijk zijn dat je voeding overleden is.

Had ik ook laatst, nieuwe voeding erin en alles werkte weer.

Heb onder garantie nog weer een nieuwe voeding gekregen die ik weer verkocht heb.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt mensen, ik zal dit vanavond even uittesten allemaal, en reageren als er iets werkt/ of niet, sowieso bij voorbaat dank, en feel free om ideeen te posten

Verwijderd

Ik zet me geld op de kapotte voeding. :D

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik ga voor de koelkast en heb het vermoeden dat het mobo is overleden,al is de voeding ook wel een kanshebber.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
[onopgelost nog]

Nou dames en heren, toen ik zei, je hoort vanavond wel van me dacht ik natuurlijk niet na over het feit dat ik geen pc heb at the moment :D haha. maar ik heb dus het volgende gedaan..

op school vertelde een ict docent van weet je wat, neem je pc even mee.. dan kijken we er even samen na.
nou zo gezegd zo gedaan, dat ding in de auto gezet en op school gestationeerd.

Toen zijn we onderdeel voor onderdeel gaan checken,
Hardeschijf werkt.
Videokaart werkt. (8800 gt volgens mij)
Voeding doorgemeten, en die werkt (Sorry mensen, ik zag dat sommige daar hun geld op hadden gezet :( ) was het maar zo simpel helaas :(

Nee het 'leek' het geheugen te zijn. na het proberen van allebei de geheugen stripjes in ieder slot, 1 voor 1 en ook 2 bij 2, bleek die niets te doen. vervolgens pakte de docent een ander geheugenstripje en plaatsde die. en HIJ DEED HET, hehe zoals me pa zou zeggen IK HEB BEELD.

ah en ik zo blij, savonds met het oude geheugen in de hand naar Eijlander geweest, dat is zo'n hardware zaakje hier, ennuh ik had dus DD2 1G x2 erin zitten, en dus vervolgens 2x DD2 1G aangeschaft.
eenmaal thuis geplaatst, en raad eens.. NIETS, gewoon hetzelfde als wat ik had.
En me pc dus continue heen en weer slepen tussen school enzo is ook geen optie dus iemand suggesties?

Ik ben zoals iedereen natuurlijk zwaar gefrustreerd maar daarnaast heb ik at the moment ook medische problemen die me dus een beetje in een 'radeloze' staat zetten zeg maar. in ieder geval bedankt voor het lezen mocht je geen insteek weten.

ik maak(te) dus gebruik van:
ASUS moederbord (p5b)
8800gt videokaart
2x DDR2 geheugen van 1gig.
en de Q6600 als processor.

• McDutch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-06-2024

McDutch

[N]ooitgedeugd

Je zegt in je post niets over het merk ram wat je gebruikt, probeer eens een ander merk?
er zijn 2GB [2x een reepje van 1GB] kits van bijvoorbeeld GeiL, Corsair of Kingston

If I ever meet u, I'll Ctrl + Alt + Del u ! :: A train stops at a trainstation, a bus stops at a busstation. I own a workstation...

Verwijderd

Topicstarter
er zat eerst 1 of ander B-merk in, maar ik heb dus gisteravond 2x DDR2 van Kingston aangeschaft

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 13:34:

ah en ik zo blij, savonds met het oude geheugen in de hand naar Eijlander geweest, dat is zo'n hardware zaakje hier, ennuh ik had dus DD2 1G x2 erin zitten, en dus vervolgens 2x DD2 1G aangeschaft.
eenmaal thuis geplaatst, en raad eens.. NIETS, gewoon hetzelfde als wat ik had.
En me pc dus continue heen en weer slepen tussen school enzo is ook geen optie dus iemand suggesties?
Sleep je pc naar die pc-zaak en probeer daar het geheugen uit ;-)

En anders: lees de QVL bij het moederbord waarin staat welke DIMM's ondersteund worden door je moederbord. Die lijst is er niet voor niets, aangezien Asus moederborden soms nogal kieskeurig zijn met geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:02:
[...]

Sleep je pc naar die pc-zaak en probeer daar het geheugen uit ;-)

En anders: lees de QVL bij het moederbord waarin staat welke DIMM's ondersteund worden door je moederbord. Die lijst is er niet voor niets, aangezien Asus moederborden soms nogal kieskeurig zijn met geheugen.
Ik heb geen ervaring met dat QVL maar ik heb het even gegoogled zeg maar. en als je kijkt bij me linkje naar 'imageshack' Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/3958/qvlqualityvendorlist.jpg
dan zie je dat mijn nieuwe geheugen 'DDR2 800 1024' (van Kingston) niet in dat lijstje staat, nou is mijn vraag.. word hij dan niet ondersteunt? ofwat? dit hele QVL is nieuw voor mij namelijk.

• Haan

Haan

dotnetter

In de QVL (Qualified Vendor List) staat geheugen dat wel ondersteund wordt. Staat jouw geheugen niet in die lijst, garandeert Asus dus niet dat dat geheugen werkt voor dat moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:52:
In de QVL (Qualified Vendor List) staat geheugen dat wel ondersteunt wordt. Staat jouw geheugen niet in die lijst, garandeert Asus dus niet dat dat geheugen werkt voor dat moederbord.
Ah kijk ik begin al aardig wat opgelucht te worden zeg maar. Ik heb dus gisteren die 2x geheugen gekocht voor 58 euro volgens mij, en ik was al bang dat ik me moederbord en alles moest gaan vervangen :X maar het kan dus zijn, dat als ik gewoon 2x DDR2 800 1024 had gehaald van degene op dat screenshotje, dat hij vervolgens wel werkt?

(sorry voor het maar blijven vragen naar antwoorden, maar ik wil even zeker weten voor ik weer een domme aankoop doe ^^ )

hoe raar het misschien klinkt, ik hang at the moment aan je lippen zeg maar.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
In welke bankjes heb je het geheugen geprobeerd? Ik zou of 1&3 pakken, of 2&4.

Verwijderd

Topicstarter
spNk schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:07:
In welke bankjes heb je het geheugen geprobeerd? Ik zou of 1&3 pakken, of 2&4.
ja heb ik ook gedaan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het systeem niet wil werken, neem dan Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens goed door. Het lijkt geheugen volgens je omschrijving, maar het kan ook goed zijn dat je moederbord stuk is. De enige manier waarop je daar achter kan komen is door het goed te testen.

Zorg dat je geheugen hebt dat op de QVL van het bordje staat om zeker te zijn, werkt het dan niet, begin eens met het spul te testen op een ander moederbord enz.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Ik zou even je PC meenemen naar een computer boer even proberen heb je een setje dat werkt, dan koop je die.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Ik ga voor de ham en zet in op een defect moederbord.
Als de batterij leeg is, zou de computer toch moeten opstarten. De Q6600 heeft niet bepaald een hoge FSB, maar de Asus P5B's zijn bepaald kieskeurig met het geheugen. Ik heb er zelf twee draaien, en inderdaad een gedoe voordat je er vertrouwen in hebt. Ik had er eerst Corsair's in mijn P5B-VM's, maar die uiteindelijk vervangen door Kingston ValueRam. Een paar Corsair's bleken defect en zijn retour gegaan.
Probeer eerst met een bankje, en start MemTest 86+ vanaf een CD. Als dat goed gaat, het volgende bankje er bij.

Verwijderd

Topicstarter
Ik blijf het allemaal vaag vinden, ik zit dus nu op de desbetreffende pc. En ik heb dus dat geheugentje van me school erin zitten (500 mb ding weetjewel) maar als ik die andere erin steek (ddr2 800 1024) dan doet die het niet..

ik heb momenteel dus die van school erin zitten 512 is dat volgens mij? ben geen held met getallen, maar ook die ene van 1GB, en als ik nu bijvoorbeeld op CTRL+SHIFT+ESC ram en dan naar processen ga dan zie ik dus dat ik werk met anderehalve gig. ik ben echt zo clueless atm.

*** btw als iemand wil dat ik een bepaald programmaatje moet draaien wat een rapportje geeft ofzo waardoor het voor jullie duidelijker word. laat het even weten

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je er 512MB in hebt zitten kan het natuurlijk niet zijn dat het meer is. Tenzij het dus virtueel geheugen is, maar dat merk je dan ook wel in de snelheid (gezien hij dat naar de HDD swapt).

Maar heb je het geheugen nu al getest/kunnen testen?

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:31:
Als je er 512MB in hebt zitten kan het natuurlijk niet zijn dat het meer is. Tenzij het dus virtueel geheugen is, maar dat merk je dan ook wel in de snelheid (gezien hij dat naar de HDD swapt).

Maar heb je het geheugen nu al getest/kunnen testen?
Uh nee.. ik probeerde wel dat ene wat eerder genoemd werd. maar daar heb je een diskette voor nodig ofzo. ik heb geen diskette station

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Memtest kun je gewoon vanaf CD doen hoor. Al eens op die site gekeken daar kun je het zo vandaan plukken. Daarnaast beschikken veel linuxcdtjes ook over een memtest.
Pagina: 1