Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik ga binnenkort een korte film filmen met een paar vrienden. Er zijn 2 scenes die zich 's nachts afspelen (ERG BELANGRIJK!). Ik wil het zo professioneel mogenlijk er uit laten zien, want ik ben van plan om het in zo'n contest te enteren.

Ik ben van plan om het op twee locaties te gaan filmen. Op een weg en in een park. Ik vertel het alvast: Ik woon in Amerika (daarvan is mn nl bagger geworden :X ) en waar ik het graag zou willen filmen zijn totaal geen lampen dus het wordt de maan en nog iets. En dat is precies wat mijn probleem is. Hoe kan ik mijn acteurs zo belichten dat het er echt goed uitziet. Ik gebruik een Canon XH A1 van school dus dynamic range enzo is niet echt een probleem.

Ik dacht misschien aan een bouwlamp... kan dat aan een accu aangesloten worden? Ik neem aan dat er zo'n mogenlijkheid moet zijn, want als het een BOUW lamp is moet de fabrikant aannemen dat er niet altijd stroomvoorziening is. Ik heb dat wel eens gezien. Ik kan altijd nog moeite doen en een generator ergens regelen.

Maargoed, back to the point. Zijn er nog enige tips om 's nachts te filmen? Misschien gewoon de auto koplampen gebruiken en dan met zo'n reflector het op de acteurs mikken ofzo... Ik heb dit echt nooit gedaan. En als ik het doe, zou ik het in een keer goed willen doen en dan niet overdag filmen en dan met filters gaan klooien.

Het is BTW een "almost-$0-budget". Oftewel, heb wel wat geld om bv een steadicam te bouwen en een paar tripjes naar Homedepot te maken maar echt zo'n pro lampen kit te kopen zit er niet echt in...

Tips?

EDIT: Heb in mijn kamer gefilmd met fotografie lampen! Alles was perfect belicht en daarna een nacht filter er over heen gegooid. Ik moest wel een mask aan mn muur plakken anders was het te wit.
http://www.youtube.com/watch?v=EgEsvG_T3mY
Hier is de trailer ;)

[ Voor 88% gewijzigd door Ortixx op 06-02-2010 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
misschien makkelijk om te vermelden wat je wil gaan filmen en waar je gaat filmen?

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 02:30

dusty

Celebrate Life!

De eerste belangrijkste vraag is, is het echt belangrijk dat het nacht is? (nachtdieren? maar dan is de bouwlamp onnodig..) Anders kan je natuurlijk gewoon "day for night shooting" doen.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat wil je gaan filmen, hoe lang? en meer van dat soort zaken missen in je openingspost.
Overigens 230V bouwlamp op een 12V accu.... Wat denk je zelf?? Misschien dat je beter dan naar video-lampen kunt kijken met een eigen accu of een auto-lamp als je met accu's wil werken.
En wat heb je zelf al uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic gaat even op slot ivm gebrek aan inzet van de TS. Ik vind het zeker een interessant topic en zal het daarom graag weer openen, maar dan moet eerst de OP worden aangevuld.

@TS ik zie dat je je DirectMessages nog uit hebt staan. Neem even contact op met me via de DM met daarin een nieuwe Openings Post en ik gooi hem weer voor je open. Mijn contact gegevens staan boven info in de link hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na overleg weer open. De OP is volledig herzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 02:30

dusty

Celebrate Life!

Ortixx schreef op maandag 11 januari 2010 @ 03:04:
[...]
Maargoed, back to the point. Zijn er nog enige tips om 's nachts te filmen? Misschien gewoon de auto koplampen gebruiken en dan met zo'n reflector het op de acteurs mikken ofzo... Ik heb dit echt nooit gedaan. En als ik het doe, zou ik het in een keer goed willen doen en dan niet overdag filmen en dan met filters gaan klooien.
[...]
Als je met een bouwlicht of koplampen gaat filmen, krijg je het probleem dat de voorgrond dus erg belicht wordt terwijl de achtergrond dat niet is. Hierdoor zal het contrast erg groot worden tussen de focus punt en de achtergrond. Als je dat (goed) wilt oplossen zal je met filters gaan moeten klooien. En door de gevoeligheid daarvan is het lastiger dan de filters die je zou kunnen gebruiken om overdag te filmen en het nacht te laten lijken. Dat is dus ook meteen een van de voornaamste redenen waarom men in Hollywood juist die methode hanteren.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed Nieuws! Een vriend van mij heeft pro fotografie lampen (2). Ik denk niet dat het veel verschil uit maakt maar misschien wel.

@dusty:

Ik volg je niet helemaal. Stel je nu voor dat ik juist wel overdag moet gaan filmen en dan filters eroverheen gooien in AE of iets anders?

Hoe doen ze dit soort dingen in Hollywood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:40

MBV

De eerste hit bij zijn link al gelezen? http://www.videomaker.com/article/8150/
Daar staat namelijk precies hoe ze dat in Hollywood doen.

[ Voor 27% gewijzigd door MBV op 12-01-2010 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je goed moet nadenken wat je precies wilt filmen. Een studioset is geweldig vanwege het kleurneutrale licht dat ze geven en icm een softbox komt er lekker diffuus licht uit wat fantastisch is voor je onderwerpen. Je zult wel even aan die vriend moeten vragen of het een reisset is of een studioset. De laatste heeft namelijk alleen een stekker voor het stopcontact, de eerste heeft ook nog eens een accupak. De vraag is wel hoe lang dit meegaat! Je zou eventueel nog kunnen werken met een generator met bouwlampen, maar dan moet je goed nadenken over het geluid! Het mooiste zou zijn om softboxen te gebruiken voor je onderwerpen en losse lampen op de achtergrond om wat meer doortekening te creeren. Als je de lampen een beetje omhoog laat schijnen richting de camera, tussen de bomen door, dan krijg je een erg mooi effect (wel de lampen zelf NIET in beeld natuurlijk). Belangrijk is om dit uit te proberen voordat je gaat opnemen. Dit ivm evt beperkingen en met de accuduur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
@MBV:
Dat artikel is ONGELOFENLIJK slecht geschreven. Ik heb het wel gelezen, maar veel heb ik er niet van meegenomen. Zoals ik al zei, ik zou het liefst gewoon 's nachts filmen en dan alles zelf verlichten. Maargoed, ik zal ook proberen om het overdag te doen. Vrijdag ga ik het testen met mijn vrienden.

@mig29:
Ik ga zeker proberen wat je hebt voorgesteld en natuurlijk post ik de resultaten! Misschien kan ik ergens een huis vinden waarvan ik electriciteit mag "lenen." En in de park moet er wel een plek zijn met een stopcontant. Er staan een paar hutjes her en der dus het komt wel goed geloof ik.

EDIT
eigenlijk herinner ik me oppeens wat. De scene speelt zich af VOOR een auto. Oftewel:

A-> B
C

A= auto en de kom lampen schijnen richting B (acteurs)
C= de camera.

Technisch gezien zou ik de koplampen op de hoogste stand zetten. Dan wordt de scenery daar achter ook verlicht. Als ik dan nog 2 lampen neer zet die de acteurs verlichten met een bounce board moet het toch wel goed komen? Ik zou zelfs er een tweede auto neer kunnen zetten voor extra licht.

[ Voor 28% gewijzigd door Ortixx op 12-01-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een combinatie van die zaken regelt dan gaat het denk ik wel goedkomen. Mijn belangrijkste advies is om het van tevoren uit te proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
is licht huren geen optie?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
@mig29:

Ik ga het vrijdag hopenlijk allemaal uitproberen.

@Exphy:
Mwa... kan wel, maar dat kost allemaal weer geld. Ik probeer het op zo'n klein mogenlijk budget te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
Je kan ook een omvormer gebruiken, die aansluiten op de auto accu (wel de motor laten draaien anders is de accu zo leeg) en daar dan de lampen op aansluiten :)

Wel stevige omvormer gebruiken dan.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2010 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:28
Andrew Kramer to the rescue!

http://www.videocopilot.n.../day_to_night_conversion/

After Effects, Day to night Conversion tutorial.

[ Voor 13% gewijzigd door Giant87 op 12-01-2010 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
Giant87:

CARP! Dat is geweldig :D. Ik heb gister nog Twitch en Action Essential 2 gekocht daarvan! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou zeggen regel een gaffer; iemand die hiermee ervaring heeft.

Momenteel ben ik zelf bezig met een filmproductie en ik heb op zich zelf geen ervaring met filmen bij nacht. Dat ligt er namelijk geheel aan wat voor een scene je neer wilt zetten. Als je 's nachts een scene wil hebben van maanlicht, dan moet je óf hele gevoelige film/camerastanden gebruiken óf met soort kunstmaanlicht dermate veel licht op de set maken dat het nog op maanlicht lijkt. Heel wit licht dus...

Dit kan je met softboxes doen, dit soort spul:
Afbeeldingslocatie: http://www.stockphotopro.com/photo-thumbs-2/A70F0B.jpg

Zelf heb ik bij een project in NL voor een 300 euro genoeg licht voor een daglichtscene kunnen regelen (voor 2 dagen). Dit is wel een mooie deal overigens ;) .

Qua stroomvoorziening, ik begreep zelf dat voor wat wij gaan doen 1 groep van 16A voldoende is. In de VS heb je natuurlijk 110V en dus minder vermogen per groep (meestal zo'n 10-15A dus 1000-1500W). Ik denk niet dat je deze hoeveelheid licht uit accu's kan trekken. In de VS koken ze wel veel elektrisch, misschien kan je daar een aansluiting van gebruiken. En anders een heel stil aggregaat.

Overigens geven bouwlampen GEEN wit licht, maar een ranzige gele gloed. Daar kan je helemaal niets mee beginnen voor een avondscene.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

franssie

Save the albatross

en als je terug wilt vallen op bouw of auto lampen lampen, gebruik een blauw filter of desnoods blauwe doorzichtige folie - je hersenen associëren dat met maanlicht. Zou zelfs met spaarlampen nog wel moeten werken lijkt me - of schiet het in/render het naar zwart/wit als je de kleur niet helemaal goed krijgt . Wees creatief (Blair Witch Project vind ik nog steeds en mooi voorbeeld hoe je met simpel filmen iets kan maken).

edit :off-topic je NL is nog wel redelijk houdbaar ;)

[ Voor 39% gewijzigd door franssie op 13-01-2010 00:16 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
Ok, dus bouwlampen ga ik NIET gebruiken neem ik aan. Zo'n geel licht vind ik inderdaad maar niks.

Ik heb wel blauwe filters, die kan ik dan gewoon op de koplampen plakken. Als het echt moet, dan whitebalance ik gewoon op iets dat geel is; wordt alles meteen blauw! :D

Oh oh oh!! Ik heb er zo'n zin in :D. Ik ga van alles uitproberen en ik post sowieso de resultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ortixx schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 00:55:
Als het echt moet, dan whitebalance ik gewoon op iets dat geel is; wordt alles meteen blauw! :D
De kenner gaat het zien, dus als je voor een contest gaat geef ik je weinig kans. Of je moet echt heel knap de kleurbalans weten te fixen in de montage.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Autolampen zou ik NIET doen, die hebben zo een specifiek afstralingspatroon dat dat heel lelijk wordt.

Bouwlampen zijn wel prima maar lastig op locatie. Het belangrijkste is dat je een armatuur kan regelen met een egaal floodlight, dit hoeft echt niet duur te zijn, volgens mij kan je bij je plaatselijke Radio Shack wel een goedkoop setje filmlampen op accu's scoren.

Dan (hopelijk) de gouden tips (let wel ik ben geen filmer maar een theaterbelichter) hoop ik voor je:

Regel gelfilters voor je armaturen. Hieronder wat suggesties en uitleg:

Je kan voor redelijk weinig vellen gelfilters kopen van het merk Showtec (Chinees prullenmerk).
Duurdere merken zijn Rosco en Lee, en van dat laatste merk worden de filternummers standaard gebruikt in de theaterwereld.

Zoek dus een winkel of leverancier die Showtec-zooi verkoopt en vraag om filters met één van de volgende Lee filterkleuren:

- 201: Leefilterkleur 201 is een kleurcorrectie voor halogeenverlichting -> dit maakt het warme licht koud (maakt tungsten 3200 tot daglicht 5600). In het theater wordt dit ook vaak gebruikt in een speciaaltje om maanlicht te simuleren.

Overigens is 200 ook daglicht maar blauwer, en 202 is lichter en 203 nog lichter (200 = double CT, 201 = Full CT, 202 = Half CT, 203 = Quarter CT). Ofwel: 2 vellen 203 = 202, 4 vellen 203 = 2 vellen 202 = 1 vel 201.

- 118: Blauwe nachtkleur

- 195: DIEP blauw, als het heel donker moet zijn

Je kan ook kijken naar 119 en 120, die zijn iets lichter dan 195 (120 geeft iets meer rood door).

Mocht je overigens echt slecht aan lampen komen die een egaal afstralingspatroon hebben (en geloof me, een autolamp heeft dat echt niet en je ziet dat op video 2 x zo erg terug; die lelijke strepen en dips zie je gelijk) dan kan je altijd een frostje gebruiken (onder fotografen ook bekend als diffusiefilter).

Frostfilters zijn bijvoorbeeld Lee 220 (gewoon frostje), 224 is overigens een frost en 201 in één filter.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Ik weet niet wat en of je nog iets studeert, je kan eens vragen of je mag kijken wat voor effect die kleurenfilters op het lichtbeeld heeft, dan krijg je er een beetje inzicht in. Ik zal kijken of ik nog foto's of films kan vinden met lampen met desbetreffende filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
@Wilf:

Je bent een held! Ik stel je hulp erg op prijs! :D

Ik ben momenteel 17 en zit nog op school -_-. Ik maak zelf al een tijdje films en ik dacht er eens aan om echt iets groots te maken dit keer :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
In plaats van in het donker te filmen, heb ik in mijn kamer gefilm en alles verlicht met pro lampen :)

Hier is footage te zien. Adobe After Effects en Premiere Pro!
http://www.youtube.com/watch?v=EgEsvG_T3mY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

franssie

Save the albatross

ben benieuwd naar het vervolg van de trailer :)
Welke lampen en filters heb je uiteindelijk gebruikt?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1