Toon posts:

Netwerk vraag over meerderen switchen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag allemaal

Ik ben in mijn huis bezig om overal netwerk heen te leggen.
Beneden licht er nu netwerk voor laptop en HDX1000 en mijn vaste pc.
Dit zit allemaal aangesloten op een 1gig switch.

Nu wil ik op de boven verdieping ook een netwerk neer leggen voor de laptop. Server en nog een pc.

nu zou ik 3 kabels kunnen trekken maar ik kwam met het idee om boven ook een switch te zetten en dan op de boven verdieping netwerk te trekken.
dan bestaat het dus uit modem-->switch1--->switch2

is dat en optie en hoe sluit je dat dan het besten aan dus alles door linken met elkaar?

of kan het ook dat ik nog een extra kabel naar de modem trek en daar de 2e switch op aan sluit.

werkt alles dan nog op elkaar kan dan bv de HDX1000 die met switch 1 verbonden zit wel cominuceren met de server waar mijn films om staan?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord voor heeft.
En mij kan vertellen wat het snelste is (overdracht snelheid)

Groetjes webdwaas

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:17
Je modem heeft een ingebouwde router. Ik ga er vanuit dat deze geen Gbit aansluiting heeft. Dus is het niet verstandig om dataverkeer tussen je PC's via je modem/router te laten lopen.
Het eenvoudigste is gewoon boven 1 switch neer te zetten, dan hoef je maar 1 kabel naar boven te trekken. Verkeer tussen boven en beneden gaat dan wel over 1 kabel, dus daar moet je rekening mee houden als je erg veel data over je netwerk pompt, maar het zal niet veel langzamer zijn dan wanneer je 3 kabels naar boven trekt.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Volgens mij zijn alle huis tuin en keuken dingen altijd modem/router/switch. Dus
Jimster schreef op maandag 11 januari 2010 @ 02:16:
Je modem heeft een ingebouwde router.

Volgens mij zijn alle huis tuin en keuken dingen altijd modem/router/switch.

Ik ga er vanuit dat deze geen Gbit aansluiting heeft. Dus is het niet verstandig om dataverkeer tussen je PC's via je modem/router te laten lopen.
Het eenvoudigste is gewoon boven 1 switch neer te zetten, dan hoef je maar 1 kabel naar boven te trekken. Verkeer tussen boven en beneden gaat dan wel over 1 kabel, dus daar moet je rekening mee houden als je erg veel data over je netwerk pompt, maar het zal niet veel langzamer zijn dan wanneer je 3 kabels naar boven trekt.
Correct me if I'm wrong maar interne data zal gewoon worden geswitched door de switch op de zolder. Dus het zal helemaal niet nadelig zijn om een switch boven te plaatsen en ook niet over 1 lijn gaan. Uiteraard wel als je het internet op gaat ;) .

[ Voor 71% gewijzigd door battler op 11-01-2010 10:48 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

battler schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:45:
Volgens mij zijn alle huis tuin en keuken dingen altijd modem/router/switch. Dus
[...]

Correct me if I'm wrong maar interne data zal gewoon worden geswitched door de switch op de zolder. Dus het zal helemaal niet nadelig zijn om een switch boven te plaatsen en ook niet over 1 lijn gaan. Uiteraard wel als je het internet op gaat ;) .
Correctie, als er verkeer is dat tussen boven en beneden moet dan is het zeker afhankelijk hoe je het aansluit.

Stel: Modem heeft ook switch en deze zijn 100Mbit en je sluit daar twee gbit switches op aan, dan is het verkeer tussen die twee switches (gaat via switch in modem) maximaal 100mbit.

Verbind je nu de twee switches met elkaar dan is het verkeer tussen deze twee netjes gbit, alleen het verkeer dat je naar je modem gooit is 100Mbit, maar ik verwacht dat de TS geen internet heeft dat sneller is dan dat (wordt maar beperkt geleverd in Nederland)

Verder is het totaal geen probleem om van elke willekeurige poort op een van de drie apparaten een andere willekeurige poort te bereiken. Zelf heb ik ook een vergelijkbare opstelling en werkt perfect.
Uiteraard kun je dan max 1Gbit/s over de lijn tussen boven en beneden gooien (tegelijk), maar al zou je drie kabels doen en aansluiten op een switch dan gaat die switch waarschijnlijk toch niet veel meer dan 1Gbit/s kunnen verwerken dus dat zou ik niet meenemen als argument.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:17
battler schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:45:
[...]

Ik had het niet helemaal duidelijk verwoord, maar zoals Robinski het zegt bedoelde ik het ook.
Dus als je 2 Gbit switches op een 100Mbit router aan zou sluiten en je pompt data van PC1 op switch1 naar PC2 op switch2 dan gaat het met 100Mbit snelheid.
Het beste is dus om de 2 switches met elkaar te verbinden.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-03 15:42
Op meerdere kabels naar switch 1.

Kabels kost geld, maar extra switch + energiekosten ook (wat niet veel is natuurlijk, maar 10W over een paar jaar is toch een aanzienlijk bedrag). Er staat nergens wat de TS bedoelt met de "beste" (persoonlijk vind het prettiger als alles op één plek uitkomt).

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

_H_G_ schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 09:11:
Op meerdere kabels naar switch 1.

Kabels kost geld, maar extra switch + energiekosten ook (wat niet veel is natuurlijk, maar 10W over een paar jaar is toch een aanzienlijk bedrag). Er staat nergens wat de TS bedoelt met de "beste" (persoonlijk vind het prettiger als alles op één plek uitkomt).
Het is ook denk ik meer de vraag wat de TS momemteel prettiger vind.
Of drie kabels neerleggen of één.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1