Toon posts:

Asus P6t deluxe v2 post niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Sinds een week heb ik een probleem met mijn Asus P6t deluxe v2, Deze post nl. niet meer.
Ik heb de verschillende topics hierover al gelezen en alle mogelijke combinaties getest en hieronder beschreven. Ook het topic “Hangen en Opstartproblemen troubleshooter” heb ik door genomen zonder resultaat.

Mijn probleem wijkt af van de anderen omdat mijn moederbord werkelijk niets meer post en geen beeld geeft, ook na het vervangen van alle hardware behalve de CPU. Zie hieronder.

Situatie:
Core i 7 920 op een Asus P6t deluxe v2 werkte als systeem al 6 maanden probleemloos.
S’avonds nog op gewerkt en uitgezet, in de ochtend aangezet, geen beeld.
Wel spint het systeem op.

- CPU is NIET overgeklokt (geen hobby van me, doe ik niet aan)
- Geen vastgelopen bios update oid.
- Geen stroomstoring van energie leverancier gehad
- Alles draaide op default settings in de bois, alleen bootup was 6 maanden geleden gezet op CD/DVD

Originele setup:
- Asus P6t deluxe v2
- Core i7 920 (originele cooler)
- MSI Nvidia GTX 280
- OCZ Platinum OCZ3P1600LV6GK (3x2GB)
- WD raptor 150GB
- DVD RW
- Cooler Master PSU,Real Power, 700W
- Cooler Master Stacker case

Probleem:
Moederbord start op maar doet verder niets

-beeld blijft zwart, geen signaal op monitor.
-cpu fan spint op
-hdd spint op, maar ratelt niet verder zoals gewoonlijk bij het doorstarten.
-case fans werken
- geen post error piepjes (Systeem speaker aangesloten)
-De 4/8 pins (EATX12V) en 24 pins MB connectoren als wel als de pcie connectoren voor de vga zijn aangesloten op moederbord en vga, immers dit heeft 6 maanden probleemloos gedraaid, dus dit ben ik niet vergeten!

Opmerking:
Enkele weken voor dit probleem begon had ik 1 maal eerder dit zelfde probleem (geen beeld) toen had ik zoals beschreven in de handleiding de CMOS gereset via het jumpertje waarna het systeem correct werd opgestart. Nu wil ook dit helaas niet meer werken.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Systeem speaker aangesloten voor post piep codes (geeft geen piepjes, speaker is werkend getest)
- Andere vga kaart geprobeerd: Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE
- Om defecte PCIE slot uit te sluiten een PCI vga kaart geprobeerd (diamond stealth )
- 2 nieuwe monitor kabels geprobeerd
- Op een Andere monitor aangesloten
- input op beide monitoren getest op ander systeem, (zowel dvi als vga) deze werken correct
- moederbord voor zekerheid uitgebouwd ivm eventuele sluiting.
- Alles losgekoppeld en opnieuw opgebouwd buiten de kast met losse voeding, alles op mijn bureau.
- Systeem met minimale configuratie geprobeerd (MB + CPU + geheugen + vga +psu) dit bord heeft een onboard power knop, dus ben je niet gebonden aan je kast, erg handig.

Ik verdacht het geheugen, maar ook met andere modules hetzelfde probleem, gelukkig had ik een bestelling binnen waarbij nieuwe setjes DDR3 modules zaten, handig om te testen.

- Nieuwe set geheugen geprobeerd : Corsair XMS3 6GB DDR3 (3x2GB)
- Nieuwe set geheugen geprobeerd : Kingston 4GB 1333MHz DDR3 (2x2GB)
- Nieuwe set geheugen geprobeerd : OCZ 4GB DDR3 PC3-10666 DC kit (2x2GB)
- Geheugen uiteraard in verschillende slots afzonderlijk geprobeerd ( voor zover de combinaties
volgens handleiding toelaten, in mijn geval de oranje slots: A1+B1+C1 of A1+B1 of enkel A1
-geheugen modules in: A1+B1+C1 = geen beeld
-geheugen modules in: A1+B1 = geen beeld
-geheugen module in: A1 = geen beeld

De sets Corsair XMS3 6GB en OCZ Platinum OCZ3P1600LV6GK zijn beide Tripple Channel.
De sets Kingston 4GB en OCZ 4GB zijn beide Dual Channel DDR3. Ook de dual channel zou in een 1366 moederbord probleemloos moeten werken volgens de computershop. Ik heb verder geen ervaring met deze nieuwe DDR3 geheugen dus ik neem aan dat dit wel zal kloppen. De tripple channel geheugens werken overigens prima in de core i5 setup (per 2 modules dan=4GB )

Het lijkt mij zeer sterk dat 4 sets geheugen allemaal defect of zo incompatibel zijn dat geen enkele het doet. De OCZ heeft altijd keurig gewerkt, bovendien is het bijna onmogelijk dat alle modules gelijktijdig defect zouden zijn (dit is uitgesloten daar deze modules allemaal in een andere pc goed werken)

- Andere PSU OCZ ModXStream Pro 500W,80+ (van mijn andere core i5 systeem)
-moederbord CMOS fabrieks instellingen gereset via jumper
- Batterij uit moederbord gehaald, dag laten staan en opnieuw CMOS gereset via jumper
-Nieuw CMOS batterij geplaats (had gelezen dit dit wel eens helpt)

Bovenstaande had geen resultaat, beeld blijft zwart.

Wat ik niet kan testen:
-CPU, ik heb helaas geen andere core i7 cpu voor het 1366 platform
-Bios update (Ik heb geen beeld, moederbord reageert niet , flashen word een beetje lastig)

Overige componenten zijn afzonderlijk getest, deze werken allemaal in een ander (core i5) systeem.

Omdat ik het OCZ Platinum OCZ3P1600LV6GK geheugen bij de Computershop om de hoek had gekocht, heb ik hun gevraagd deze te testen. Het geheugen werd ok getest. Helaas was men niet bereid het systeem even te testen daar ik de rest niet bij hun had gekocht.

In normale omstandigheden spinde het hele systeem op vol vermogen (lawaaierig) op (alle fans incl.
cpu fan draaiden enkele seconden voluit) hierna schakelde het terug en alles zoemde rustig (fluisterstil) verder. In de probleem situatie blijft alles voluit doorlopen. Misschien zegt dit sommigen iets?

Zie ik toch iets over het hoofd?

Zou er iets met de CPU zijn? Deze is immers niet getest. Het lijkt mij overigens onwaarschijnlijk dat de cpu defect zou zijn, zo plotseling. Nog nooit een defecte CPU meegemaakt, dus ik weet het niet zeker, wel heb ik gelezen dat een moederbord zonder cpu niets zal kunnen posten. Maar wat doet het bij een defecte cpu?

Op zijn minst zou het moederbord bij het niet plaatsen van geheugen dit detecteren en “geen geheugen gevonden” piepjes moeten posten. Of het niet plaatsen van de vga kaart zou naar mijn weten ook moeten resulteren in post codes. Dit bord geeft geen kik.

Ik begon aan het speakertje te twijfelen, dus deze voor de zekerheid in mijn andere systeem getest, bij het weglaten van geheugen modules hoor ik netjes gepiep. Dus het speakertje is goed. Ik neem aan dat de speaker in de bios default aan staat. Mocht dit ik dit om een of ander reden uitstaan dan zou het terug zetten van de CMOS setting naar fabrieks instellingen dit moeten corrigeren? Maar zelfs dat kan ik niet checken of de CMOS überhaupt reset naar default. ( Ik heb dat el eerder gedaan dus de procedure zelf zou correct moeten zijn)

Bij artikelen die ik op het internet vind met exact dezelfde probleem van het niet posten, zijn de oplossing geweest:
-de EATX12V kabeltje vergeten,
-geheugen in verkeerde slots
-defectief geheugen
-Bios update
-RMA

Zelden was de oplossing:
-VGA defect
-CMOS batterij dood
-zwakke voeding
-sluiting
-defecte cpu

Helaas zijn dus ook veel topics gestaakt zonder een oplossing voor het probleem.

Ik wil dit RMA dan ook pas aanvragen als het werkelijk niet anders kan. Bovendien ben ik erg nieuwsgierig wat de werkelijke oorzaak is van het plotseling niet meet posten van een systeem. Handig voor als de garantie is verlopen en het weer optreed.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? of wil met mij meedenken om dit probleem op te lossen?

Of heb ik al voldoende geprobeerd en is mijn moederbord dood en zeur ik dus te veel en moet ik maar rechtstreeks RMA aanvragen?

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
niet posten is meestal dood moederbord, als hij, zoals je zelf al aangeeft, bij geen geheugen al niet piept denk ik dat dit bij die van jou dus het geval is.

Daarbij weet je van alle andere componenten dat ze wel werken, behalve de cpu dan, maar niet posten zou naar mijn weten niet aan de cpu moeten/kunnen liggen.

[ Voor 33% gewijzigd door navlim op 11-01-2010 01:58 ]

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Navlim, het bord is inderdaad dood. Ik heb het meegenomen naar mijn werk waar de systeembeheerder het heeft getest, ook hier hetzelfde probleem. Zijn reactie was dan ook "inpakken en terug sturen"

Ik heb dus maar RMA aangevraagd omdat langer wachten geen zin heeft. Het bord gaat morgen terug naar de leverancier.

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
graag gedaan ;)

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe gekregen van de leverancier. In mijn geval een dood moederbord dus.
Gelijk maar even gekeken hoe lang de garantie op deze borden is, dit blijkt 3 jaar van Asus.

Zomaar uit zichzelf dood gaan is natuurlijk niet best. Ik ben ook niet de enige met dit probleem naar blijkt op verschillende fora. Geeft je niet echt een lekker gevoel, maar goed ik kan weer voorlopig verder en 3 jaar garantie is behoorlijk.