Toon posts:

USB stick in router (thomson) benaderen van externe pc...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi All,

Ben al een tijdje bezig maar wil nog niet lukken en went me tot de deskundige van Gathering :-)

Wat ik heb:

Pc1 en Pc2 op locatie A
Aan Pc1 hangt een Thomson router.
Aan de achterzijde bestaat de mogelijkheid om een USB stick te plaatsen.
Via de router kun je deze delen over de overige pc in je netwerk.
Pc2 en Pc1 delen via het netwerk daadwerkelijk de USb stick in de router.

Nu schijnt het mogelijk te zijn om via een externe pc, bijvoorbeeld vanaf thuislocatie, de Thomson router te benaderen en dan de USB schijf te benaderen.

Nu heb ik 2 vragen:

- is dit mogelijk en kan iemand mij op weg helpen. Heb de klepel horen luiden met poort 21 open te zetten. Nu vraagt de thomson een verwijzing naar een apparaat... en hoe verwijs ik deze nu naar mijn thuis pc?

- mocht dit alles zo wie zo lukken... moet dan de Pc1 ten alle tijden aan staan om de USB te benaderen die in de router hangt (welke uiteraard 24/7 onder spanning staat).

Mocht iemand een tip hebben om mijn wens te realiseren op een ander manier... altijd welkom.

Het gaat mij erom dat zo wie zo er GEEN pc 24/7 aan hoeft te staan als server oid.

Thxs voor de tips.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:49

Reptile209

- gers -

Waarschijnlijk heeft je router wel een ingebouwde web- of ftp-server die direct op de USB-stick kan werken. Klik je webconfig van de router maar eens door. Je hoeft dan ook geen poorten te forwarden en je PC's kunnen gewoon uit blijven. Welk model van Thomson (Speedtouch) heb je?
Wil je alleen bestanden kunnen ophalen (zou via een web-server kunnen), of moet men ook bestanden kunnen toevoegen en/of wijzigen (ftp)?

offtopic:
zo wie zo --> sowieso

[ Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 10-01-2010 22:18 ]

Zo scherp als een voetbal!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:46

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Is die USB poort niet om je PC met je modem te verbinden en het modem als zo'n ouderwets USB modem te gebruiken? Check je handleiding daarvoor. En over welk type SpeedTouch praten we?

Als ik de handleidingen van de SpeedTouch 706 en 780 goed begrijp is die USB poort alleen om je PC erop aan te sluiten.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:06
_Eend_ schreef op zondag 10 januari 2010 @ 22:53:
Is die USB poort niet om je PC met je modem te verbinden en het modem als zo'n ouderwets USB modem te gebruiken? Check je handleiding daarvoor. En over welk type SpeedTouch praten we?

Als ik de handleidingen van de SpeedTouch 706 en 780 goed begrijp is die USB poort alleen om je PC erop aan te sluiten.
Dit is ook een gevalletje klok/klepel...

De speedtouch 706, 780 hebben een USB-B stekker. Ik kan dus al zonder het device van de TS gezien te hebben zeker weten dat het niet om deze serie gaat. (USB-B=vierkant, daar past geen usb stick in)

Als hij verder aangeeft dat sharing aan te zetten is in de modem firmware dan zal dat niet verzonnen zijn.

Rest alleen de vraag; is het een Samba share die onder de verkenner gewoon toegankelijk is als \\router\share? Want dan kan je het vergeten. Je wil dat echt niet open zetten voor de buitenwereld.

Gaat het om FTP, dan moet je dus zorgen dat poort 21 naar het ip adres van je router toegelaten wordt. Op een speedtouch 780 stond dat onder NAPT rules. En zet in elk geval een moeilijk wachtwoord op de FTP server. Ik draai ook FTP, er komt dagelijks wel een chinees of 10 aan mijn FTP poort rammelen, om te zien of ik te bruteforcen ben. (Mijn FTP server draait overigens op een Asus WL500Gx router met custom firmware) Ik heb een Fritzbox modem, die ondersteunt Samba shares, EN ftp aan de buitenkant. FTP moet je dan wel aanzetten. Wellicht is dat bij jouw Thomsom ook zo.

Meestal zijn de mogelijkheden op de standaard firmwares niet zo uitgebreid, en wellicht is het een oplossing om uit te zoeken of er custom firmware mogelijk is. Of gewoon een beetje Netwerk storage aan je netwerk toevoegen met een NAS, of voor mij part met een good old NSLU2.

[ Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 10-01-2010 23:07 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

Ik heb een Linksys wrt610n, hierop een usb-schijf aangesloten (usb-stick kan ook).
Werkt perfect en is door iedere computer bedraad of draadloos te benaderen/gebruiken.

Verwijderd

Wauw! Al 4 reacties... dat is nog een hulp is de duisternis :-) Thxs !

Even over de reacties:

Het is een Thomson TG787
In de toolbox staat onder FTP server aangegeven:

Serveradres: FTP://NAAM@IPadres
(Nu begint dit IP adres met 194.151.xxx.xx Nu weet ik niet of dit een in of extern ip adres is...)
Server ingeschakeld: Yes

zie link: http://www.thomson.net/Gl...Guide_TG787_nl_102008.pdf

Als leek zou ik nu dus denken dat ik middels het intikken van (zie voorbeeld link) FTP://Administrator@241.11.249.96 ik toegelaten zou worden op de USB stick welke in de router zit. Echter dit werkt dus niet...

Het vreemde is nu wel (en hier begrijp ik het niet meer) is dat op de pc's aangesloten op het netwerk van de router de shared usb map kunnen bereiken via een intern ipadres ftp://192.1681.253 . Als ik FTP://Administrator@241.11.249.96 (voorbeeld) intikt wordt er verbinding gemaakt met eindmelding; de webpagina kan niet worden weergegeven...)..

Mogelijk dat iemand mij een tip kan geven. Moet ik dan een poort forwarden van mijn PC thuis... Maar wat geef ik dan op. |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 11:23 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 00:59:
Ik heb een Linksys wrt610n, hierop een usb-schijf aangesloten (usb-stick kan ook).
Werkt perfect en is door iedere computer bedraad of draadloos te benaderen/gebruiken.
***** is dit dan ook via een PC welke geen gebruik maakt van de LAN of WLAN aansluiting van je router waar de usb stick inzit... Maw: van een externe pc op een andere locatie? ***

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:28:
Wauw! Al 4 reacties... dat is nog een hulp is de duisternis :-) Thxs !

Even over de reacties:

Het is een Thomson TG787
In de toolbox staat onder FTP server aangegeven:

Serveradres: FTP://NAAM@IPadres
(Nu begint dit IP adres met 194.151.xxx.xx Nu weet ik niet of dit een in of extern ip adres is...)
Server ingeschakeld: Yes
Verderop in je post geef je aan dat je lokale netwerk in de 192.168.1.x range zit. Het 194.x.x.x adres is dan je externe (WAN) IP van je router. Dubbelcheck: surf vanaf een lokale PC naar www.watismijnip.nl, dan krijg je je externe IP te zien.
zie link: http://www.thomson.net/Gl...Guide_TG787_nl_102008.pdf

Als leek zou ik nu dus denken dat ik middels het intikken van (zie voorbeeld link) FTP://Administrator@241.11.249.96 ik toegelaten zou worden op de USB stick welke in de router zit. Echter dit werkt dus niet...
Zie hierboven, gebruik je externe IP adres dat je router heeft gekregen. Je gebruikt in je post twee IP's door elkaar? :?
Het vreemde is nu wel (en hier begrijp ik het niet meer) is dat op de pc's aangesloten op het netwerk van de router de shared usb map kunnen bereiken via een intern ipadres ftp://192.1681.253 .
Dit adres is dus je lokale IP van de router. Heb je extern helemaal niks aan.
Als ik FTP://Administrator@241.11.249.96 (voorbeeld) intikt wordt er verbinding gemaakt met eindmelding; de webpagina kan niet worden weergegeven...)..

Mogelijk dat iemand mij een tip kan geven. Moet ik dan een poort forwarden van mijn PC thuis... Maar wat geef ik dan op. |:(
Je hoeft niets te forwarden, je router hangt immers direct aan het internet. Het moet dan ook onafhankelijk werken van de PC's (die dus rustig uit mogen staan).

Verwijderd

Topicstarter
TO Reptile209:

Ten eerste bedankt voor je snelle reactie..

Ik heb mijn ip adres gechekt en dit is inderdaan die 194.151.XXX.XX
Die tweede 194 was als voorbeeld uit de handleiding van de Thomson...

Het andere ip adres 192.168.1.253 begrijp ik inderdaad uit dat dit mijn interne ip adres is. Dit zal (zo denk ik) het ipadres zijn voor de USB stick in mijn router. Via dit ip adres kunnen de andere pcs in het netwerk de USB stick nl benaderen.

Wat nu NIET lukt is nog steeds van buitenaf de USB stick te benaderen. Dit zou dus moeten via 194.151.xxx.xx.

Reptile209: begrijp ik nu dat ik niets in mijn router hoef aan te wijzigen om extern toegang tot mijn usb stick te geven... Dit zou dan toch inhouden dat een ieder die mijn IP adres heeft de usb stick kan benaderen...
Gevoelsmatig zou er iets in de firewall of iets dergelijk moeten worden gezet om mijn thuis IP toegang te geven aan de usb stick...

Na een check gebeurt er niets als ik ip adres intik: ftp://194.151.xxx.xx

Suggesties zijn warm aanbevolen in deze koude dagen :-) ;)

• Mistraller
Meestal moet je op de router ook expliciet aangeven dat je FTP van buitenaf wilt toestaan. Het is immers een veiligheidsrisico wat nooit standaard open zal staan.

Gebruik trouwens liever geen IE om te testen, dat is bagger. Beter om een echte FTP client te gebruiken. (of desnoods ftp onder dos.
Ik zou trouwens wel zorgen dat je test van buitenaf, want als je vanaf de binnenkant naar buiten gaat, om dan weer naar binnen te gaan, dat snapt de router wellicht niet.
Misschien even inbellen of via de buren dus of zo.

offtopic:
Beetje offtopic maar heb je nou 2 nicks? Daar houden we op GoT niet zo van...

---------------

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:04:
[...]
Reptile209: begrijp ik nu dat ik niets in mijn router hoef aan te wijzigen om extern toegang tot mijn usb stick te geven... Dit zou dan toch inhouden dat een ieder die mijn IP adres heeft de usb stick kan benaderen...
Gevoelsmatig zou er iets in de firewall of iets dergelijk moeten worden gezet om mijn thuis IP toegang te geven aan de usb stick...
Meestal is je router wel slim genoeg om te zorgen dat als de user de FTP-functie activeert, hij ook zorgt dat dat ding van buitenaf bereikbaar is. Voor intern gebruik is filesharing (SMB) een stuk eenvoudiger, maar dat werkt dan ook alleen op je interne netwerk.
Er zit een keurige beveiliging op FTP, namelijk de gebruikersnaam/wachtwoord combinatie die je bij de serverinstellingen opgeeft. Zonder die twee komt iemand anders niet binnen. En zolang je de FTP-server niet bewust aanzet, kan er al helemaal niemand van buitenaf op je stick komen.
Na een check gebeurt er niets als ik ip adres intik: ftp://194.151.xxx.xx

Suggesties zijn warm aanbevolen in deze koude dagen :-) ;)
Zoals hierboven al gezegd: test je dit vanaf een externe PC? Vaanaf een intern IP met je externe IP verbinden gaat niet zomaar werken. Om te testen kan je wel verbinden via een web-ftp-client, bijvoorbeeld www.net2ftp.com.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Mede strijders,

Heb intern uiteraard getest op het interne ip adres 192.168.1.253. Dit ging prima.
Extern de router benaderd via mijn thuis pc. Hierbij krijg ik geen toegang. Ik had bij de firewall instelling mijn thuis pc Ip adres ge-forward naar poort 21. Maar krijg geen verbinding.

Na een berichtje van Thomson kreeg ik de tip op mijn interne ip te worden naar poort 21. Deze is nl het IP adres van mijn usb stick in de router. Mogelijk dat ik dan wel een connectie krijg. Benader ik dan de router dan krijg ik toegang naar deze usb stick... wie zal het zeggen... :-)

Kan het nu even niet proberen omdat ik thuis zit maar laat het jullie weten.

Groet
Hans

• Mistraller
Reptile209 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 15:10:
[...]

Meestal is je router wel slim genoeg om te zorgen dat als de user de FTP-functie activeert, hij ook zorgt dat dat ding van buitenaf bereikbaar is. Voor intern gebruik is filesharing (SMB) een stuk eenvoudiger, maar dat werkt dan ook alleen op je interne netwerk.
Er zit een keurige beveiliging op FTP, namelijk de gebruikersnaam/wachtwoord combinatie die je bij de serverinstellingen opgeeft. Zonder die twee komt iemand anders niet binnen. En zolang je de FTP-server niet bewust aanzet, kan er al helemaal niemand van buitenaf op je stick komen.

[...]

Zoals hierboven al gezegd: test je dit vanaf een externe PC? Vaanaf een intern IP met je externe IP verbinden gaat niet zomaar werken. Om te testen kan je wel verbinden via een web-ftp-client, bijvoorbeeld www.net2ftp.com.
Bij veel routers is het instellen 2ledig hoor!
1) FTP aanzetten aan de binnenkant
2) openzetten aan de buitenkant

SMB oftewel Samba is inderdaad handiger, maar volgens mij wel iets meer CPU intensief voor de router.

Wat betreft beveiliging; kies goede passwords! De veiligheid is daarnaast afhankelijk van de gebruikte FTP server software. Ik gebruik zelf VSFTPD, maar ik weet niet welke er in die Thomsom zit. Mijn config laat na een foute login 15 seconden niemand toe, en na 3 foute logins een disconnect. Ik werd namelijk helemaal gek van de bruteforce attacks. Niet dat er iemand binnenkwam, maar er was wel veel verkeer mijn kant op.

Zomaar een stukje van mijn log van afgelopen dagen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Fri Jan  1 22:03:58 2010 [pid 1065] CONNECT: Client "121.15.245.186"
Fri Jan  1 22:03:59 2010 [pid 1064] [comicup] FAIL LOGIN: Client "121.15.245.186"
Fri Jan  1 22:04:05 2010 [pid 1068] CONNECT: Client "121.15.245.186"
Fri Jan  1 22:04:06 2010 [pid 1067] [test] FAIL LOGIN: Client "121.15.245.186"
Fri Jan  1 22:04:12 2010 [pid 1071] CONNECT: Client "121.15.245.186"
Fri Jan  1 22:04:13 2010 [pid 1070] [softup] FAIL LOGIN: Client "121.15.245.186"
Fri Jan  1 22:04:19 2010 [pid 1073] CONNECT: Client "121.15.245.186"
Fri Jan  1 22:04:20 2010 [pid 1072] [upload] FAIL LOGIN: Client "121.15.245.186"
Mon Jan  4 16:33:35 2010 [pid 18699] CONNECT: Client "203.223.177.168"
Sat Jan  9 22:33:25 2010 [pid 6923] CONNECT: Client "64.245.138.55"
Mon Jan 11 02:06:38 2010 [pid 2306] CONNECT: Client "190.37.30.214"

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 11-01-2010 17:29 ]

---------------

Pagina: 1