Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:41

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
De volgende situatie:

Ik heb een QNAP TS-101 Nas, waar ik een firmware op heb gezet waarmee je kunt telnetten.
Via telnet heb ik toegang tot BusyBox (soort embedded linux versie).
Graag zou ik nu via deze NAS elke week een bepaalde computer in het netwerk willen inschakelen.
Dit wil ik via Wake-on-Lan doen. De computer die aan moet, kan ik pingen, dus dat werkt wel.
Het enige wat ik nu nog mis is een tool om de computer te wollen.
In nieuwere versies van Busybox is een ingebouwde wol tool beschikbaar. Op deze NAS is echter een oudere versie geinstalleerd.

Nu is mijn vraag wat voor tool er nu anders beschikbaar is voor Busybox? Ik wil er best een installeren, maar wat moet ik nu kiezen?
Wie zou mij willen adviseren? En is dit een haalbaar idee? Of mis ik iets wat niet gaat lukken... Bedankt.

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:38

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Het helpt om te weten wat busybox precies is. Het is een executable die de functionaliteit van vele tools in 1 file combineert om zo ruimte te besparen ten koste van flexibiliteit. Busybox is dus je shell (maar veel beperkter dan bash), je ls-applicatie (maar veel beperkter dan GNU's ls), je mv-applicatie (maar...) enzovoort enzovoort. Al deze tools zijn uiteindelijk symlinks of hardlinks naar de busybox-executable en bij het aanroepen kijkt hij in welke vorm hij is aangeroepen om de bepalen wat ie gaat doen.

Dus nee, je kan een bestaande busybox niet uitbreiden met nieuwe functionaliteit. Je zal deze functionaliteit er bij moeten coden en het gecompileerde resultaat op je target moeten plaatsen.

Maar wat jij wil zou best wel kunnen. Als je nog ruimte op het systeem hebt, kun je een miniscuul wol-programmaatje maken en dat voor de zekerheid zo compileren dat ie geen libraries nodig heeft. (static linken dus, of je zoekt uit welke libs je beschikbaar hebt). Dit programaatje kan je dan gewoon gebruiken vanuit je crontab of andere scriptjes op dat ding.

De vraag is nu: kun jij een wol-proggie in elkaar plakken en zal het je lukken om die voor dat apparaat te compileren?

[J|O|R] <- .signature.gz