Video capture:Geluid loopt niet synchroon met beeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Via Dealextreme heb ik een USB capture stickje gekocht. Na wat instellingen wijzigen, is het mij gelukt om beeld en geluid te kunnen opnemen. Ik sluit mijn oude VHS recorder aan op de composiet ingangen, en neem het beeld ongecomprimeerd op.

Ik dacht dat dit goed werkte, tot ik de beelden achteraf ging bekijken. Het geluid lijkt namelijk steeds meer uit sync met het beeld te lopen naarmate de video vordert. De reden hiervoor heb ik al gevonden: het ongecomprimeerd bestand heeft niet een mooie framerate van 25fps, maar eerder 24,876fps of iets dergelijks. Het geluid loopt echter wel normaal, en dus loopt het niet meer mooi synchroon naarmate de video vordert.

Om dit op te lossen heb ik geprobeerd het geluid via mijn geluidskaart op te nemen. Dit scheen eerst te lukken. Het testbestand dat ik opnam had een framerate van 24,997fps, en het geluid liep ook na 40 minuten nog zo goed als synchroon met het beeld. Hierna heb ik geprobeerd één van mijn oude VHS videobanden op te nemen, en hierbij is het geluid weer niet mooi synchroon.

De oorzaak hiervoor lijkt mij te liggen bij dropped frames. Het is echter zo dat de CPU niet hard belast wordt. Bovendien is de harde schijf meer dan snel genoeg, en staat Windows op een andere schijf. Het lijkt me dus sterk dat dit de oorzaak is van de dropped frames. Ik vermoed eerder dat de USB stick of de USB bus niet snel genoeg is om de datastroom continu te verwerken.

Nu zou ik natuurlijk liever hebben dat mijn geluid mooi synchroon blijft lopen. Ik zou bij dropped frames dan liever hebben dat het vorige frame getoond blijft, in plaats van dat het frame gewoon geschrapt wordt zoals nu gebeurd. Want dit zorgt voor de sychronisatieproblemen.

Als software heb ik al zowel Ulead Videostudio 8.0 als Windows Movie Maker gebruikt.

De specificaties van mijn computer zijn:
Intel Core 2 Duo E6420
3GB DDR2 PC6400
Samsung T166 320GB (bootschijf)
Samsung F3 HD103SJ 1TB (schijf naar waar ik opneem)
MSI P35 Neo2-FR moederbord
Windows XP Home SP3

Mijn vraag is nu: wat kan ik tegen dit probleem doen? Is andere software (die de frames er niet gewoon tussenuit haalt) een oplossing? Zo ja, welke? Of kan ik beter naar een interne oplossing gaan, zoals een TV kaart. Maar ik heb her en der gelezen dat zolang je met composiet werkt, je synchronisatieproblemen kan krijgen omdat het geluid en beeld in een apart signaal zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Kick :>

[ Voor 20% gewijzigd door Admiral Freebee op 14-01-2010 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-04 16:07

Twan V

...en er stralend uitzien

Hoewel ik geen exacte oplossing heb, herken ik het probleem. Ik heb een half jaar terug een Pinnacle capture card gekocht, ook om video's over te zetten. Bij sommige banden raakte het geluid inderdaad out of sync.

Wat bij mij het probleem 'oploste', was zorgen voor ruim voldoende schijfruimte, geen onnodig lopende programma's / processen en na iedere band de pc opnieuw opstarten.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tja, er is een lege 1TB schijf, dus ruimte zat. Overbodige programma's lopen er niet echt. Er is voldoende geheugen vrij, de CPU load is laag en bij 9 van de 10 keren loopt het geluid asynchroon. Daar kruipt op termijn veel tijd in.

Misschien moet ik maar eens een TV kaart proberen.