Clocksnelheden en boottijden MSI P55-GD65

Pagina: 1
Acties:

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-02 12:40

Saven

Administrator

Topicstarter
Hello Tweakers :)

Ik heb sinds een dag of 2 mijn nieuwe PC in elkaar gefixt, en alles werkt nu als het goed is :P. Er zijn echter alleen nog een aantal dingen die ik niet snap met betreft het moederbord en de processor.
Het gaat hier om een MSI P55-GD65 moederbord en een Intel Core i7-860 processor, gekozen op basis van de BBG van januari 2010.

Wat ik het eerste opmerk en nergens terug kon vinden, is dat tijdens het booten geen beep wordt afgespeeld. Toen ik mijn PC voor het eerst aanzette hoorde ik een hele harde continue beep, althans, dat neem ik aan, maar ik kan niet meer 100% zeker zijn dat het daadwerkelijk de beep was. Heel misschien was het een fan die een heel hoog piepgeluid maakte, maar volgensmij niet :P. Heb hem toen meteen uitgezet, beetje lopen googlen want de 2e en 3e keer aanzetten gaf het zelfde resultaat. Toen een nachtje het RAM Geheugen eruit gehaald en videokaart, volgende dag er weer in gedaan en alles werkte naar behoren.

Dat gezegd te hebben kom ik bij het volgende aan: ik heb het een en ander lopen uitvogelen in de BIOS. Zo kan ik de multiplier van 21 (standaard) naar 22 veranderen met een FSB op 133.
Echter bij het POST screen staat er "OS Speed: 22x1333 = 2926 mhz" (iets in die richting). Hij geeft aan dat hij automatisch een multiplier van 22 kiest als het ware.

Als ik dan in Windows zelf zit, wordt overal in Windows 2.80GHz aangegeven, maar in CPU-Z wisselt de snelheid tot de max 2926 (of een paar mhz meer). Dus ik snap niet zo goed waarom windows maar 2,80GHz. Misschien dat dat komt door de speedstepping? Ik kon nergens vinden waar ik dat speedstepping kan uitschakelen in de BIOS, iemand daar een idee?

Dan nog een dingetje, het is mij opgevallen dat dit bios om een of andere reden alle usb apparaten gaat detecteren zoals muis en toetsenbord, daarna alle sata apparaten gaat initialiseren en dan verder gaat met booten. Bij mijn vorige PC was dit niet het geval: ik zag het niet en merkte er iig niks van. Hier duurt dat detecteren en initialiseren erg lang, is daar een manier voor om dat wat sneller te maken? Want het is best wel frustrerend :P

't Is een lang verhaal, en ik heb vanzelfsprekend al lopen zoeken naar antwoorden, maar ik werd helaas niet veel wijzer.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Bedankt d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Saven op 10-01-2010 21:28 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Saven schreef op zondag 10 januari 2010 @ 21:22:
Wat ik het eerste opmerk en nergens terug kon vinden, is dat tijdens het booten geen beep wordt afgespeeld. Toen ik mijn PC voor het eerst aanzette hoorde ik een hele harde continue beep, ...
Hoor je nu wel of geen beep? Normaal hoor je 1 korte beep om aan te geven dat de boot gelukt is en er geen errors gevonden zijn. Dat is als er een speaker aangesloten is op het moederbord. Dus niet op de geluidskaart maar op een aansluiting rechtstreeks op het moederbord.

Verder heeft zowat elke moderne cpu een stroom-besparende functie. Dit zorgt er voor dat zowel de spanning als de multiplier continue veranderd. Ook heeft de Intel een turbo boost die de cpu één of meer stappen in multiplier kan verhogen. Door de multiplier in te stellen in de bios ga je die misschien continue overclocken, dus op een mp van 21 waardoor die niet naar een lagere mp kan (lager dan 20) maar misschien ook niet hoger (turbo kan tot mp 26 op de 860), kan die optie in de bios niet op 'auto'?
Windows geeft niet de exacte snelheid, mijn cpu draait bv op 180x20 en toch geeft windows een 2.67GHz cpu aan. Wat me doet vermoeden dat de cpu dat ergens aangeeft aan windows of dat windows dat ergens uit een database haalt, net zoals de cpu specificaties in cpu-z bv.

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 10-01-2010 21:53 ]

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord, en sorry dat het een beetje vaag is met betreft de beep. Ik zal het even kort proberen uit te leggen:
Toen ik mijn PC snachts eindelijk in elkaar had gezet zette ik hem voor het eerst aan. Direct toen ik hem aanzette hoorde ik een continue luide beep, geen beeld helemaal niks verder. Ik scheet hem natuurlijk want ik dacht dat ik iets gemold had :P Zo probeerde ik hem nog 2 keer aan te zetten met hetzelfde resultaat.

Ik ben toen gaan zoeken wat een continue beep inhoudt, maar vond niks wat betreft mijn american megatrends bios. Bij andere biossen zou een continue beep betekenen dat het geheugen defect oid is. Dus ik heb snachts de geheugenkaartjes eruit gehaald en de videokaart, welke ik de volgende dag er weer had in gezet.
Dit keer startte hij wel normaal op en alles deed het. Maar ik hoorde sinds dien geen enkele beep meer. Ook geen boot-beep als het ware.

Multiplier kan ik helaas niet op auto zetten, maar dat windows 2,80GHz weergeeft (de standaard clocksnelheid) klopt dus dan blijkbaar :).
De Multiplier verhogen/verlagen heeft niet echt invloed. Windows wordt standaard op een maximale multiplier gezet van 22 als MAX. dat kan dus wisselen, maar maximaal 22, ook al staat in de bios 21 als multiplier... Beetje vaag dus :X

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat is gewoon de turbo functie, bij meerdere cores belastign gaat hij omhoog naar 22, en als je echt single threaded applicatiess draait kan hij nog hoger. wat ik gelezen heb moet je iets in je bios van c3/c5/c7 state uitzetten om die turbo te disablen, maar waarom, het zit er niet voor niets op.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• kluyze
  • Niet online
Heb je een speaker op je moederbord zitten? Je kan dat checken door in je moederbordhandleiding te kijken of er één op gesoldeerd zit of je zelf een op moet zetten en dat die daar daarwerkelijk zit natuurlijk.
Eventueel kan het ook zijn dat een andere component een speaker heeft, zoals bv een grafische kaart en dat die ergens iets fout had zoals bv de voedingsconnector die niet goed zat of zo.

Als 'enhanced C states' uit staat in de bios dan gaat de multiplier van de So1156 cpu's maar maximaal met 1 omhoog dacht ik, zet je 'enhanced C states' aan dan kan die hoger. Misschien ook afhankelijk van je prestatie instellingen van windows dat weet ik niet. Ik zelf heb een So1366 dus kan ik dat ook niet testen.

Edit @nedernakker: Het is meestal interessant om die 'enhanced C states' aan te zetten inderdaad. Maar indien je een ssd hebt kan het zijn dat die de snelheid van de ssd in de negatieve zin beinvloeden. Dus sommige zetten die dan al eens uit. Welk het grootste effect heeft, een snellere ssd of een hogere turbo, weet ik niet.

[ Voor 18% gewijzigd door kluyze op 11-01-2010 08:30 ]

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Ik heb goed gezocht, maar ik kon het nergens terugvinden in de bios :P

• kluyze
  • Niet online
Misschien onder 'CPU feature' > 'Intel C-state' (p. EN-37 van je manual?) Ik ben niet zeker dat het dat is maar de uitleg klopt wel.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat "C-state" gebeuren staat er zeker in, heb hetzelfde bord.
Zo uit mijn hoofd in het Cell Menu, mogelijk onder CPU Features, zoals kluyze zegt.

Heb je wel het nieuwste BIOS op je bord geflashed? 1.5 presteert namelijk iets beter dan het 1.2 wat er bij mij oorspronkelijk op zat.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Hm je hebt gelijk C state en EIST stonden er in, maar C State kwam pas tevoorschijn als EIST op enabeld stond ipv auto (of andersom)

Ik heb tevens gekeken wat mijn bios versie is, en die is 1.3. Is het dan de moeite waard om te flashen?

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
iemand?

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05-2025

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

Je kunt bij MSI heel makkelijk flashen met m-flash.
Maar anders kun je gewoon live-update downloaden en hem in windows flashen, doet hij dan allemaal van zelf.
Zo doe ik het altijd.

Dat van die usb dingen bij het opstarten doet mijn P7N Sli Platinum al.
Dat kun je ergens uit zetten ind e bios. Maar heb eigenlijk vooral last van de card reader, er was een manier om dat te verhelpen...

Ik dacht de interne kabels (zijn er twee gebundeld als ik me niet vergis) beide los op het moederbord aan te sluiten.

Knowledge is power

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Raptorial schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:56:
Je kunt bij MSI heel makkelijk flashen met m-flash.
Maar anders kun je gewoon live-update downloaden en hem in windows flashen, doet hij dan allemaal van zelf.
Zo doe ik het altijd.

Dat van die usb dingen bij het opstarten doet mijn P7N Sli Platinum al.
Dat kun je ergens uit zetten ind e bios. Maar heb eigenlijk vooral last van de card reader, er was een manier om dat te verhelpen...

Ik dacht de interne kabels (zijn er twee gebundeld als ik me niet vergis) beide los op het moederbord aan te sluiten.
flash maar gewoon vanuit dos, dit blijft het veiligst.
een nieuwe bios is in een hoop gevallen beter en sneller..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1