Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-08 10:09
Edit: Het probleem is intussen opgelost, er zijn echter nog enkele kleinere gebruiksproblemen. Deze staan wat verder in dit topic beschreven.

Ik heb een Highpoint Rocketraid 2300 gekocht en deze in een PCI-E x1 slot geduwd. Daarna 2 oude en 2 nieuwe harde schijven aangesloten (alle 4 320GB).

De kaart wordt niet herkend door de BIOS. Ik krijg geen CTRL + H optie en ik zie zelfs nergens een verwijzing naar de RocketRaid 2300. Ik heb de boot volgorde al gewijzigd (daar stond LS210 tussen, wat dat ook mag zijn), maar ook met die LS210 veranderde er niks. Ik heb al de onboard LAN, geluid & controller uitgeschakeld, maar ook dat veranderde niks aan het probleem. Een bios flash (van het mobo) durf ik niet doen omdat ik schrik heb dat de pc ineens zal uitvallen. Ik geloof dat ik de PCI-E kabel van de voeding op de een of andere manier kapot gekregen heb. Als die kabel in een bepaalde oriëntatie ligt dan gaan de ventilatoren hard blazen en is er geen POST. De grafische kaart (HD 3870X2) geeft ook een rode led weer wat die daar ook met bedoeld. Daarom durf ik dus geen bios flash doen. Maar zelfs als die kabel kapot is hoort het BIOS de rocketraid te herkennen. Nu ik de nieuwe harde schijven weer verwijderd heb (minder kabels = minder druk op de andere kabels als de kast gesloten is) maakt de orientatie precies niet meer uit. De kaart blijft wel een rood lampje weergeven.

Iemand nog ideeën?

Mobo: Gigabyte X38-DS5
Processor: Intel C2D E8200
Grafische kaart: Ati Radeon HD 3870X2
Voeding: Zalman ZM-600HP
Harde schijven: 2x Hitachi Deskstar T7K500 320GB (2 jaar oud) en 2x Hitachi Deskstar 7K1000.B 320GB (nieuw)
Case: Antec 900

Testen van onderdelen op een andere pc is niet mogelijk, alle andere pc's zijn hier laptops.

[ Voor 4% gewijzigd door _Quinten_ op 18-01-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lesilhouette
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-07 09:42
Kun je wel booten met en zonder de kaart? Wat gebeurd er als je deze in een andere slot steekt? Je kunt proberen om de kaart in een x16 slot van je graka te stoppen ( je hebt er immers 2 als ik mij niet vergis).

Als ik even snel google zie ik dat er geen extra stroomtoevoer benodigd is, dus dat zou geen punt mogen zijn. Echter bevalt die kappotte stroom kabel mij helemaal niks!
Bij het starten van de pc; heb je dan wel een piep van de kaart (weet niet of dat met deze uberhaupt hoort) gehoord of dat ook niet?

Als de kaart in een ander PCIe-x1 of x16 slot het óók niet doet lijkt het waarschijnlijk op een DOA.
Als 'ie het in een andere poort wel doet ligt het aan de poort...

de handleiding (http://www.highpoint-tech...230x_UM_EN_1_1_031607.pdf) heb je ook al doorgenomen neem ik aan voor basic troubleshooting?

Gecertificeerd prutser!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Booten met en zonder kaart gaat prima, alleen herkent hij de kaart niet. In een ander PCI-e slot steken heb ik al geprobeerd (PCI-e x1 slot en het onderste PCI-e x16 slot).

De Rocketraid kaart geeft geen biep. Het mobo geeft sowieso nooit een biep (zit geloof ik geen speaker op).

Wat ik wel nog kan proberen is de kaart in het bovenste pci-e x1 slot steken zonder dat er harde schijven op aangesloten zijn. Dat zal ik straks eens proberen.

In de handleiding staat er niet echt troubleshooting, er staat bij verifying installating: Boot-up & er zou CTRL + H moeten komen, er staat niks bij wat je moet doen als dat er niet op komt. En voor de rest staat er niet zoveel trouble-shooting in. Ook in de BIOS fail-safe doen helpt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je anders de mogelijkheid om die kaart in een andere pc te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Neen, want zoals ik in m'n startpost zei zijn alle andere pc's hier laptops. M'n grootouders gaan het zeker niet goed vinden als ik hun pc open schroef, die gaan daar veel te veel schrik voor hebben. En ik weet niet eens of ze wel pci-e hebben. M'n andere grootouders hebben niet eens een pc, dus dat is ook geen optie.

Ook de ICH9R raid controller in ACHI mode zetten helpt niks (ik verwachtte ook niet dat dat iets ging uitmaken).

[ Voor 15% gewijzigd door _Quinten_ op 11-01-2010 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een biosupdate van je moederbord is anders wel aan te raden eens te proberen, soms worden dit soort foutjes er nog wel eens uitgehaald op die manier. En je bios updaten is als je het gewoon volgens de handleiding doet echt niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
TERW_DAN schreef op maandag 11 januari 2010 @ 16:36:
Een biosupdate van je moederbord is anders wel aan te raden eens te proberen, soms worden dit soort foutjes er nog wel eens uitgehaald op die manier. En je bios updaten is als je het gewoon volgens de handleiding doet echt niet moeilijk.
Maar dat durf ik niet goed vanwege die stroomkabel (details zie startpost). Het BIOS heb ik nog geüpdate toen ik het pas had, dus moeilijk is het inderdaad niet. Maar ik heb schrik dat de stroom plots zal wegvallen ofzo door die kabel en dan ben ik nog verder van huis. Daarom zou ik eerst andere mogelijkheden willen uitproberen en dan pas dit.

[ Voor 3% gewijzigd door _Quinten_ op 11-01-2010 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een stroomkabel die niet goed is zou ik sowieso vervangen, daar kun je alleen maar ellende van krijgen (ook als de stroom nou ineens uitvalt bij het initialiseren van RAIDarray's bijvoorbeeld).
En een biosflash is een van de makkelijkste dingen die je kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Het gaat om een kabel die aan de voeding aangesloten moet worden naar pci-e 8PIN. Nu heb ik enkel MOLEX to PCI-e 6PIN liggen. Dus die kabel kan ik momenteel niet vervangen tot ik een andere heb.

Edit: Intussen komt er een vreemd lawaai van de pc vandaan (redelijk hard (geen piepende spoel of geen amper hoorbare lawaaien bedoel ik hiermee) en ratelend). Nu kan ik de plek waar het geluid vandaan komt niet goed lokaliseren. Het is er ook niet altijd.

[ Voor 40% gewijzigd door _Quinten_ op 11-01-2010 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lesilhouette
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-07 09:42
Wat voor geluid is het precies? Is een vervelend geluid waar je je aan gaat ergeren, of is het meer een geluid wat neigt naar een hoop luchtverplaatsing (fans)?

Je hebt niet de mogelijkheid om de kaart een vriend of lokale pc boer te (laten) testen?

Gecertificeerd prutser!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Het geluid is hard (zoals ik al zei). Alsof er een kabel/metalen iets tegen een fan aan het botsen is. Het is erg storend. Het is volgens mij geen fan (voor zover ik zie zijn de fans vrij).

Ik heb een computer winkel in de buurt een mail gestuurd voor info, nu hun antwoord even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:51
MBT je probleem met de RR: probeer de onboard RAID-functie van de ICH9R controller eens uit te zetten. Heb wel eens vaker meegemaakt dat 2 (RAID)kaarten elkaar in de weg zaten in het BIOS.

Het geluid: het kan een brakke fan zijn, of het trillen van iets in de behuizing. Enkel op te lossen door te troubleshooten. Houd de fan even stil of trek het stekkertje eruit en kijk of het verdwijnt. Idem met je hand/vinger op bepaalde delen van de kast houden of zelfs tijdelijk de harde schijven afkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Die staat gewoon op disabled (IDE mode). Andere opties zijn ACHI en RAID. Dus die staat reeds uit.

De fans zal ik deze avond eens testen (ben nu niet thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 06:16
Zelfde probleem gehad. (2320 kaart)

Oplossing:
Moederbord bios updaten. Daarna de highpoint kaart erin klikken. Wanneer het menu van de kaart (blauwscherm) niet tevoorschijn komt gewoon kaart er weer uit halen en weer erin stoppen (computer wel uit, duh :P ). Als de kaart wel herkend wordt de laatste firmware van de highpoint site halen en de kaart zelf updaten.

(Als ik in de computer ga morrelen dan wordt de kaart soms ook niet meer herkend, dan weer eruit / erin en dan werkt het weer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Ik heb de computer bij een computerwinkel in de buurt binnen gedaan om te testen. De resultaten:

- De PCI-E stroomkabel zit los in zijn nis aan de kant van de voeding, maar geeft wel goed contact, geen problemen dus.
- De pc maakt het rare geluid niet bij hun.
- De controller werkt op andere computers (ook met Gigabyte moederborden) prima. Maar op mijn computer lukt het niet, wat ze ook proberen van instellen enzo. Het enige wat ze me zeiden om nog eens te proberen is een BIOS flash. Ik zal vanavond (of morgen) de F7F beta BIOS versie erop flashen. Als dit niet werkt weten ze het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Ik heb de BIOS geflasht naar versie F7F. De kaart werd na de flash onmiddelijk herkend. Ik heb met de 3 goede schijven een RAID5 gemaakt en daar Windows opgezet. Nu wil ik dat de 4e harde schijf gewoon als 2e schijfstation in Windows komt te staan. Volgens de site van Highpoint moet ik dan die ene disk als JBOD "array" zetten en dan zou Windows hem moeten zien. Helaas is dit niet het geval. Via de GUI van Highpoint in Windows zelf staat er Status: Normal en staat deze als JBOD geconfigureerd. Alleen staat deze niet bij de Windows schijfstations. Iemand enig idee over hoe dit probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
En staat die ook niet in apparaat beheer of anders schijfbeheer. Want als je HDD niet geformatteerd is dan ziet windows niets :P
Verder is de array geïnitialiseerd?

[ Voor 14% gewijzigd door The-Source op 16-01-2010 14:32 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
In de Highpoint GUI heb ik de JBOD array verwijderd. Daarna het device initialize gedaan. Daarop zei hij dat dat niet nodig was. Dan Create, JBOD met de schijf in kwestie en niks bijnde Windows schijfstations. Als ik bij apparaatbeheer kijk staat hij er wel tussen. Bij Eigenschappen en dan het tabblad Volumes staat er:

Type: Onbekend
Status: Niet geïntialiseerd
Partitiestijl: Niet van toepassing.

Hoe moet ik die HDD formateren als noch Windows, noch die managment software van Highpoint daar opties toe biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zie je de schijf wel als niet geïnitialiseerde schijf in diskmanagement? Dan heof je daar alleen even de schijf te initialiseren en er een partitie op aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Dom van mij om daar niet te kijken. Intussen is de schijf geïntialiseerd, geformatteerd & bruikbaar.

Nu heb ik nog 2 problemen met de kaart waar ik op Google niet meteen iets over vindt.

De problemen
Probleem 1
Tussen het einde van de POST en het tevoorschijn komen van het laadscherm van Windows Vista zit er een minuut. Vroeger (RAID0 op ICH9R) was dit slechts enkele seconden.

Probleem 2
Als ik bij de management console naar device management ga en dan SMART kies. Dan zijn de waarden bij Value en Worst hetzelfde. Deze waarden bedragen allemaal (op 2 na) 100. Dit kan natuurlijk niet dat alle schijven identiek dezelfde SMART data hebben en dat de waarden 100 zijn. De waarden die ik me van HDTune herinner voor dat ik alles op de Highpoint had gezet lagen allemaal onder de Threshold (behalve op de bijna defecte schijf dan, maar ook daar kwam ik bij Reallocated Sector Count op 31 en niet op 100). De waarden zijn dus foutief. De threshold waarden zijn wel correct.

Wat heb ik al geprobeerd?
Probleem 1
- Eerst dacht ik dat het was omdat hij nog aan het (background) initializing was, maar nu is dit dus voltooid en het probleem blijft.
- In het moederbord BIOS load optimized settings
- PCI-E frequentie van auto naar 100 gezet.
- Geheugen op 2.1V gezet (deze stond nog op 1.8V)
- CPU terugklok settings (C1E en EIST) uitgezet
- Boot volgorde veranderd. HDD staat nu op no1. Vroeger stond Floppy (die ik niet heb) op no1 en HDD op no2.

Probleem 2
- Systeem gereboot na het enablen van de SMART data.
- Voor de rest heb ik niet zo direct ideeën meer.

De BIOS versie op de kaart is v2.2, de nieuwste is v2.5. Nu kan ik enkel flashen vanuit Windows (heb geen Floppy) en Windows is geïnstalleerd op een (RAID5) array van de kaart. Hierdoor ben ik bang dat de flash zou mislukken en dat ik Windows + alle programma's opnieuw terug mag installeren. Of dit zo is staat noch in de handleiding, noch vind ik iets op Google. Het enige wat ik op Google vond was een review waarin beweerd werd dat het niet kon. Dat is 1 bron, vind ik een beetje weinig... Iemand meer info hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RAIDcontrollers vertragen het booten aanzienlijk. Als ik mijn Areca 1220 uit m'n systeem pluk start hij ook een stuk sneller op. Daar doe je eigenlijk niet zo heel erg veel aan.

En voor wat betreft je 2e probleem, afaik kun je helemaal geen SMARTwaardes uitlezen als je ze in een array hebt zittten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Is 1 minuut tegenover enkele seconden echt normaal? En tijdens die minuut is het beeld gewoon zwart.

Bij de controller zijn features staat er toch wel duidelijk:
S.M.A.R.T drive monitoring for status and reliability
En moest de kaart het niet kunnen zou er ook geen functie in de management console zitten. Dus het moet wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

_Quinten_ schreef op maandag 18 januari 2010 @ 17:32:

De BIOS versie op de kaart is v2.2, de nieuwste is v2.5. Nu kan ik enkel flashen vanuit Windows (heb geen Floppy) en Windows is geïnstalleerd op een (RAID5) array van de kaart. Hierdoor ben ik bang dat de flash zou mislukken en dat ik Windows + alle programma's opnieuw terug mag installeren. Of dit zo is staat noch in de handleiding, noch vind ik iets op Google. Het enige wat ik op Google vond was een review waarin beweerd werd dat het niet kon. Dat is 1 bron, vind ik een beetje weinig... Iemand meer info hierover?
Ja, Flashen firmware kan OnTheFly vanuit Windows zonder verlies van DATA. :)

Maar zoals HighPoint altijd vermeld (voor de zekerheid) zorg voor een backup, je weet maar nooit.

Al kan ik mij geen geval herinneren waar DATA is verloren gegaan, en ik heb toch al wat Highpoints geflashed O-)

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Ik heb het erop gewaagd en de flash is geslaagd zonder problemen en zonder data verlies. Ik heb in de config opties voor het BIOS niks gewijzigd. De versie is nu v2.5. Deze flash heeft geen enkel probleem opgelost. De SMART waarden zijn nog altijd incorrect en bij het booten is er nog steeds een minuut een zwart scherm. Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
Een zwart scherm tussen POST en het booten van Windows is meestal dat er geprobeerd wordt op een andere schijf een bootsector te zoeken. Ik merk het zelf meestal als mijn USB externe HD al aan staat tijdens het booten, dan duurt het laden van Windows dus idd ongeveer een minuut langer met de symptomen die jij beschrijft.

Nu is het met een USB disk vrij gemakkelijk op te lossen, maar met een interne zou je eens moeten kijken naar je partities. Ik neem aan dat je van een aparte disk boot? Zijn er meerdere actieve partities? Probeer dit terug te brengen naar 1. Wellicht omzetten naar logische disks. Bootondersteuning op de controller of in het BIOS uitzetten zou ook kunnen helpen. Als last resort wil een verse Windows install ook wel eens helpen, maar ik kan me voorstellen dat je dat liever niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Ik heb 4 harde schijven. Alle 4 aangesloten op de Rocketraid 2300.

3 schijven zijn in een RAID5 geconfigureerd. Hier staat Windows op en wordt van geboot.
De andere schijf is een gewone schijf (JBOD geconfigureerd).

Beide arrays hebben elk 1 grote partitie.

Ik geloof dat het systeem dit al deed voor die andere schijf als JBOD was ingesteld en net nadat ik Windows op de RAID5 had geïnstalleerd. Dus een reinstall van Windows zal geen oplossing zijn vrees ik.

Bootondersteuning (INT 13) uitzetten kan ik niet doen of ik kan er niet meer van de RAID5 met Windows erop, dus ook dat valt af als iets wat ik kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
Dan moet je toch bij de partitieindeling zijn. Controleer eens in schijfbeheer of er geen 2 actieve partities zijn. Wat voor soort partitie bevat je losse schijf? Als dat primair is, probeer deze dan eens om te zetten naar uitgebreid/logisch.

Hoe dan ook wacht Windows op iets voordat hij doorstart. Is er ook geen USB drive of nog een CD in de lade van je optische drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
De partitionering heb ik op de 2e schijf omgezet naar uitgebreid/logisch. Maar ook dat heeft geen effect. Zelf de schijf niet partitioneren (niet toegewezen ruimte) heeft nog steeds die vertraging tot gevolg. In de pc zit geen CD/DVD en geen externe harde schijf of usb stick. Dus dat zal het probleem ook niet zijn. Een afbeelding van hoe het er nu uitziet qua partitionering:

http://img684.imageshack.us/img684/678/schijfbeheer.png

Iemand enig idee vanwaar die vertraging en wat eraan te doen? En weet iemand soms iets meer over die foutieve SMART data waarden?

Dit is een voorbeeld van 1 van de nieuwe schijven hoe de SMART data er volgens de RocketRaid uitzien:

http://img130.imageshack.us/img130/5483/smartg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
Hm, had toch wel verwacht dat dit zou werken. Als laatste zou je nog kunnen proberen de disk te ontkoppelen of niet in een array te stoppen.

Het smart probleem lijkt toch gewoon de controller zelf te zijn. Wellicht dat Highpoint zelf er nog iets zinnigs over kan zeggen. Bij m'n Areca weet ik wel dat deze de gegevens niet goed doorgeeft aan het OS, maar als ik de waardes uitlees in de controller komen wel de juiste waardes tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Ik heb de schijf uit de "JBOD array" gehaald en nog steeds duurde het een minuut. De schijf losgekoppeld van de stroom heb ik nog niet gedaan en ik vermoed dat dit ook weinig zal uitmaken.

Met een Highpoint kaart (met deze kaart toch niet) kan je de SMART data niet in het BIOS bekijken. Daar kan je enkel arrays maken, verwijderen, initialiseren, spare disks toevoegen/verwijderen en bekijken welke schijven er zijn aangesloten en in welke arrays deze zitten. Alle andere features (OCE/ORLM, SMART, ...) zijn enkel te benaderen via de drivers.

Iemand nog ideeën met betrekking tot mijn problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Ik heb de Highpoint support gecontacteerd en zij zeiden dit:

Voor het lange bootprobleem moet ik Windows opnieuw installeren. Het probleem is volgens hun dat de 4e harde schijf aangesloten was (ook al was hij niet geconfigureerd en niet in een array). Ze zeiden er wel bij dat het mogelijk is om handmatig de bootsector aan te passen, maar dat ze een herinstallatie van Windows aanraden. Nu is mijn vraag, is er een manier zonder Windows opnieuw te installeren? Kan het commando fixmbr of iets dergelijks via de recovery console op de installatiedvd van Windows Vista mij helpen? Of is opnieuw installeren van Windows de enige oplossing.

Voor het SMART probleem hebben ze nog geen oplossing. Nadat ik de WebGUI had geïnstalleerd (die raden ze aan) bleven de SMART waarden nog steeds allemaal 100. Hoewel ze niet echt inzagen wat het probleem was, heb ik na enkele verdere mails de reactie gekregen om een screenshot van de conflicterende waarden te geven. Ik heb dan wel geen screenshot meer van de waarden voor ik de schijven aansloot op de rocketraid, maar ik had wel de waarden nog in een mail staan, dus hopelijk is dit genoeg voor hun om het te snappen/voor te leggen aan Hitachi.

Een screenshot van de SMART values volgens de WebGUI versie:

http://img25.imageshack.us/img25/9301/smart2.png

Iemand nog enige tips/opmerkingen over de problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quinten_
Als ik tijdens het booten F8 indruk, dan komt het scherm met de keuzes veilige modus, etc na enkele seconden tevoorschijn. Als ik dan Veilige modus druk, dan staat er boven en onderin zo'n grijze balk met "Windows is loading files", het scherm blijft zo staan en na een minuut komen pas de files die hij laadt op het scherm. Ik weet niet of deze info jullie iets meer verteld over het probleem? En zou fixboot/fixmbr het probleem kunnen oplossen?

Ik heb nu naar Highpoint de SMART data van HDTune van een harde schijf gestuurd zoals die een maand geleden was (anders moest ik de schijf weer veranderen van controller om die data uit te lezen) en een screenshot van wat de Highpoint data zegt. Ik kreeg als reactie dat ze engineering gingen contacteren, dus ik hoop spoedig op een oplossing van het probleem.
Pagina: 1