Apache/PHP x64 op Win7 en MySQL x64 in VirtualBox goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben bezig een nieuwe webserver te configureren opgetrokken uit consumentenhardware. Hierdoor valt ESX af als hyper visor. Om toch de 8gb ram goed te kunnen benutten wilde ik Win7 x64 als server OS gebruiken. Dan heb ik gelijk een goede aansturing van de onboard RAID controller. Ik kwam een tutorial tegen om een custom installatie van Apache/PHP/MySQL te doen zodat deze toch native x64 draaien. Ik had daarbij problemen verwacht bij Apache en PHP maar wat blijkt alleen MySQL geeft problemen. Deze wil de service niet starten ondanks dat het een Windows package betreft. Na lang proberen heb ik MySQL x64 op Win7 vaarwel gezegd maar ik wil nog geen afscheid nemen van een goed werkende Apache x64 en PHP x64 dus ben ik nu in Virtualbox Windows 2008 x64 aan het installeren in de verwachting dat MySQL x64 daarmee overweg kan en ik er wel uitkom wat betreft het opnemen van deze VM in mijn netwerk.

Ik zie als voordeel dat ik nu de database in een meer gecontroleerde omgeving kan draaien. Nadeel is dat ik moet uitzoeken hoe ik Virtualbox automatisch als service kan starten.
Maar voordat ik weer veel tijd verlies, heeft iemand hier ervaring mee? Of wellicht tips of ik op de goede weg ben wat betreft stabiele en efficiente utilisatie van mijn consumenten-web-db-server (phenom II x4 3,6GHz)?

:twk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MrJayMan schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:34:
Of wellicht tips of ik op de goede weg ben wat betreft stabiele en efficiente utilisatie van mijn consumenten-web-db-server (phenom II x4 3,6GHz)?
Lijkt me niet.
Pak een x64 Linux distro naar wens en restore je backups van MySQL en je webfiles naar die machine.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
alt-92 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:47:
[...]

Lijkt me niet.
Pak een x64 Linux distro naar wens en restore je backups van MySQL en je webfiles naar die machine.
Je adviseert 1 Linux x64 VM voor Apache en MySQL met Win7 x64 als host?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:22
Zolang er geen problemen onstaan met de drivers voor je RAID controller lijkt het mij niet heel erg noodzakelijk om op Win7 te draaien. Een leuke 64-bits Linux distro met diezelfde pakketten installeren zou minimaal net zo goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Linux zie ik zelf ook als de betere oplossing zij het dat ik verwacht vast te lopen in hardware compatibiliteit en die analyse wil voorkomen.
Is MySQL 32bit ook een werkbare en stabiele optie onder Win7 x64? Met google kom ik niet veel verder omdat er dan wordt aangenomen dat ik MySQL x64 onder Win7 zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat is het doel van deze web- en databaseserver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MrJayMan schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:52:
[...]

Je adviseert 1 Linux x64 VM voor Apache en MySQL met Win7 x64 als host?
Ik adviseer géén virtualisatie. Gewoon linux op je hardware.
Alles beter dan de extreem houtje-touwtje oplossing die je zelf verzonnen hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 10-01-2010 16:26 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
alt-92 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:22:
[...]
Ik adviseer géén virtualisatie. Gewoon linux op je hardware.
Alles beter dan de extreem houtje-touwtje oplossing die je zelf verzonnen hebt.
Voor mijn gevoel ben ik er bijna, om dan nu alsnog native Linux te gaan draaien voelt aan als opgeven.
GlowMouse schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:13:
Wat is het doel van deze web- en databaseserver?
De server moet zo'n 10 sites kunnen draaien met een max load van 200 concurrent users.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:22
In principe draait alle 32-bits software onder een 34-bits OS. Tevens moet ik wel vermelden dat de pc's die hier Linux hebben gedraaid (ging om Ubuntu 9.04 en 9.10) geen problemen gaven met hardware, zelfs niet met een heel brakke merkloze USB WiFi adapter die nog wel ns problemen gaf in Windows.
Het zou een slim idee zijn om hier even de exacte specificaties van de hardware neer te zetten, zodat men makkelijker kan beoordelen hoe goed het ondersteund wordt.
Download desnoods een Live CD en ram m in je pc, en start die op. Heb je meteen een indruk hoe het werkt en draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
ShitHappens schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:34:
In principe draait alle 32-bits software onder een 34-bits OS. Tevens moet ik wel vermelden dat de pc's die hier Linux hebben gedraaid (ging om Ubuntu 9.04 en 9.10) geen problemen gaven met hardware, zelfs niet met een heel brakke merkloze USB WiFi adapter die nog wel ns problemen gaf in Windows.
Het zou een slim idee zijn om hier even de exacte specificaties van de hardware neer te zetten, zodat men makkelijker kan beoordelen hoe goed het ondersteund wordt.
Download desnoods een Live CD en ram m in je pc, en start die op. Heb je meteen een indruk hoe het werkt en draait.
Een live CD is wel een idee. Maar native Linux is ook wel vreemd, ik bedoel een quad-core niet virtualiseren? Ik heb hier de specs staan van het systeem: http://tweakers.net/gallery/sys/23758

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MrJayMan schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:31:
[...]

De server moet zo'n 10 sites kunnen draaien met een max load van 200 concurrent users.
Dat zegt helemaal niks hè? Thttpd op een 486 kan dat nog wel. Is er bijvoorbeeld wel genoeg data om de 8GB 'goed te benutten'?
MySQL onder windows of in een VM zou ik niet doen.
Daarnaast vraag ik me af of je dit wel zelf wilt hosten met consumentenhardware. Energiekosten zijn hoog, uptime kun je niet garanderen, en de snelheid is ook waardeloos.

[ Voor 18% gewijzigd door GlowMouse op 10-01-2010 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
GlowMouse schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:47:
[...]

Dat zegt helemaal niks hè? Thttpd op een 486 kan dat nog wel. Is er bijvoorbeeld wel genoeg data om de 8GB 'goed te benutten'?
MySQL onder windows of in een VM zou ik niet doen.
Daarnaast vraag ik me af of je dit wel zelf wilt hosten met consumentenhardware. Energiekosten zijn hoog, uptime kun je niet garanderen, en de snelheid is ook waardeloos.
Het systeem moet met name goed schaalbaar zijn. Bandbreedte gaat op enig moment een issue worden maar ik verwacht binnenkort een glasvezel aansluiting 100/100Mbit (het kastje hangt er al, nu nog een provider). Het alternatief is dedicated hosting en dat is ook niet goedkoop. Het is een afweging natuurlijk maar ik verwacht dat het zijn geld wel gaat opleveren.

Update: ik kan alvast melden dat de 32bit versie van MySQL onder Win7 x64 ook de service niet up krijgt. Of er moeten restanten vorige MySQL versies het registry inmiddels vervuilen?

[ Voor 10% gewijzigd door JJ Le Funk op 10-01-2010 17:02 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:17
Ik zou Xen (op Linux-host) met paravirtualisatie gebruiken.
Voordelen:
  • Door paravirtualisatie minder prestatieverlies (hardware wordt nauwelijks gevirtualiseerd; zoveel mogelijk direct 'doorgeduwd')
  • Bewezen stabiliteit in serveromgevingen
  • Geen onnodige GUI's die je CPU cycles doen verbrassen
  • Abstractie van je RAID/LVM en andere trucen in je dom0 (host), zodat je domU (webserver) lekker eenvoudig/rechtoe-rechtaan is.
  • Dit is de manier waarop mensen het doen in de wereld; een zeer 'standaard' oplossing. Ik heb nog nooit iemand met Windows en VirtualBox zien kutten voor een webserver...
Nadelen:
  • Tikkeltje langzamer dan direct op de hardware (met name disk I/O, al is dat probleem in Xen 3.4 grotendeels opgelost)
  • Enige ervaring met Linux is een vereiste.
Maar ga nooit, maar dan ook nooit gebruik maken van je onboard RAID. Dat is een fakeraid kaartje zonder enige toegevoegde waarde voor je setup. Omdat:
  • Je RAID array is dan afhankelijk van de gebruikte kaart. Gaat je hardware (mobo) kapot dan moet je eerst een identiek stuk hardware vinden om bij je array te komen.
  • Implementatie is in de driver, hoewel je dat misschien niet zou denken door de BIOS setup. Het maakt het daarom niet sneller dan software-RAID (eerder langzamer) en je introduceert nog een afhankelijkheid: een goede, geschikte driver om bij je array te komen. Daarnaast ben je afhankelijk van de programmeerkwaliteiten van de fabrikant van je controller voor de integriteit van je data, in tegenstelling tot een stuk software wat op elke hardware gebruikt kan worden (en daarom veel meer gebruikt en getest wordt).
  • Minder flexibel. fakeraid kaartjes kunnen vaak alleen hele schijven in een array zetten, i.t.t. partities. Zo kan je voor je minder belangrijke data bijvoorbeeld een RAID0 opstellen en een RAID1 voor kritieke, over dezelfde twee schijven.
Hier zijn trouwens zat topics over te vinden.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-07 13:43
MrJayMan schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:42:
[...]

Een live CD is wel een idee. Maar native Linux is ook wel vreemd, ik bedoel een quad-core niet virtualiseren? Ik heb hier de specs staan van het systeem: http://tweakers.net/gallery/sys/23758
Ik heb hetzelfde moederbord, werkt prima onder Linux. Gewoon de igp drivers van nvidia installeren, en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
gertvdijk schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:06:
Ik zou Xen (op Linux-host) met paravirtualisatie gebruiken.
[...]
Is een aanrader maar ook een stijle learning curve voor mij. Daar ben ik niet vies van maar er zitten echt mensen te wachten op migratie van hun website naar iets met enige performance.
Maar ga nooit, maar dan ook nooit gebruik maken van je onboard RAID. [...]
Daar heb je zeker een punt maar ik moet toch ergens de grens trekken qua fail over en dan vind ik een Raid-1 opstelling (de harddisk als zwakste schakel beschouwend) a heel wat.

Win2k8 x64 is wellicht ook een brug te ver. Ik ga nu eerst maar proberen om MySQL 32bit op een VM van Win2k3 SP2 te draaien. Wat voor het eerst zal zijn dat ik MySQL op een apart systeem heb draaien.
MoiZie schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:10:
[...]

Ik heb hetzelfde moederbord, werkt prima onder Linux. Gewoon de igp drivers van nvidia installeren, en klaar ben je.
Dat is goed nieuws. Heb je Xen met para virualisatie al geprobeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door JJ Le Funk op 10-01-2010 17:18 . Reden: 3e quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-07 19:43

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als je het snel wil doen pak dan gewoon een ubuntu cd.
Makkelijk te installeren, daarna:
apt-get update,
apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5
apt-get install mysql-server mysql-client php5-mysql
en je bent er :P

[ Voor 21% gewijzigd door Mr_gadget op 10-01-2010 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:17
MrJayMan schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:16:
Dat is goed nieuws. Heb je Xen met para virualisatie al geprobeerd?
Xen-compatibiliteit op een standaard x86 of x86_64 systeem is echt standaard en totaal niet hardware afhankelijk. Dat komt pas om de hoek kijken bij hardwarevirtualisatie i.c.m. Intel VT of AMD's variant daarop. En dan nog gaat het alleen om de CPU. Wel moet je tegenwoordig de nodige Speedstepping voor energiebesparing missen op een Xen-kernel bij de minder moderne AMD processoren (K8, K9).

Xen op een Linux host met Linux domU's is echt geen rocket science, maar neem wel even de tijd en probeer een paar van de duizenden how-to's uit zodat je het een beetje onder de knie krijgt. :) Maar goed, ik kan me voorstellen dat je daar even tijd mee kwijt bent als je nog weinig ervaring hebt daarmee. Daarentegen bespaart het je aanzienlijk in de investering voor latere migraties, heb je een hogere performance en heb je een degelijke oplossing te pakken die gemaakt is voor dit doel. Win7 met Virtualbox voor een serveromgeving zie ik als 'smerig', amateuristisch en onnodig complex (daar ik al ervaring met Xen heb).

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 10-01-2010 17:28 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MrJayMan schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:16:
[...]
Is een aanrader maar ook een stijle learning curve voor mij. Daar ben ik niet vies van maar er zitten echt mensen te wachten op migratie van hun website naar iets met enige performance.
Dan moet je dus vooral geen houtje touwtje semi-service flauwekul gaan inzetten.

Als je dit mij als klant zou verkopen pak ik mijn spullen op en ga naar een toko die op z'n minst het benul heeft een platform te gebruiken wat niet afhankelijk is van jouw fröbelkunsten om iets als een service te laten draaien onder Windows.

Als je al met een consumenten OS als basis zou gaan hosten:
1) dat staat je Windows 7 EULA niet toe
2) als je je daar toch niks van aan wil trekken: neem dan op z'n minst een virtualisatie oplossing die 100% als service draait (zoals VMware Server).
3) Bedenk je goed wat het verschil tussen een Desktop Windows OS en een Server OS inhoudt.

Dat je toevallig een beetje Windows kent omdat je het op je desktop draait is een zééér slecht excuus om het dan maar als hostingplatform te gaan draaien als je daar een omzet mee wil genereren en diensten wil verlenen.

Je hebt nu al de grootst mogelijke moeite om een MySQL service onder Windows aan de praat te krijgen, en dan wil je dit als dienstverlening gaan doen? :o

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 10-01-2010 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
gertvdijk schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:27:
[...]

Xen op een Linux host met Linux domU's is echt geen rocket science, maar neem wel even de tijd en probeer een paar van de duizenden how-to's uit zodat je het een beetje onder de knie krijgt. :)
of je download gewoon XenServer van citrix :) (www.xenserver.org)

gratis en enterprise ready, learning curve is lekker laag :)

* Zwelgje is idd een XenServer liefhebber

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
alt-92 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:52:
[...]
Dat je toevallig een beetje Windows kent omdat je het op je desktop draait is een zééér slecht excuus om het dan maar als hostingplatform te gaan draaien als je daar een omzet mee wil genereren en diensten wil verlenen.

Je hebt nu al de grootst mogelijke moeite om een MySQL service onder Windows aan de praat te krijgen, en dan wil je dit als dienstverlening gaan doen? :o
Een klant wil maar 2 dingen: beschikbaarheid en performance. Voor mij was de Win7 keuze meer de logica dat deze op de plank ligt en mijn hardware ondersteund. Maar van die EULA was ik mij niet bewust. ESXi was ik aanvankelijk mee begonnen maar ging niet werken op de sata-controller.

Het goede nieuws nu is dat ik MySQL succesvol in het netwerk heb draaien met VirtualBox (Win2k3 SP2, 2GB RAM en 2 CPU's toegewezen). Zodra ik deze gekoppeld heb aan de webserver zou ik eigenlijk een stresstest moeten doen want gevoelsmatig is het een wat rare configuratie: Win7 met custom gebakken x64 Apache/PHP en dan MySQL 32bit Virtueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MrJayMan schreef op zondag 10 januari 2010 @ 20:13:
[...]

Een klant wil maar 2 dingen: beschikbaarheid en performance.
En daar past een desktop OS als hostingplatform en daar bovenop een type-2 virtualisatie produkt dus niet bij.

Serieus: overweeg de hierboven gegeven alternatieven eens heel goed?
Zelfs al zou je niet Xen willen draaien, ga eerst eens heel goed nadenken of je uberhaupt wel virtualisatie nodig hebt?
Ga je het gebruiken omdat je het nodig hebt, of omdat iedereen 'het doet' en het zo gaaf klinkt allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrJayMan schreef op zondag 10 januari 2010 @ 20:13:
Een klant wil maar 2 dingen: beschikbaarheid en performance.
Dan kom je al snel tot de conclusie dat je dan niet met een halfbakken consumenten OS moet gebruiken als basis. Geen enkele klant zal je serieus nemen in welke opzicht dan ook. En als het dan toch zo nodig Windows moet, neem dat Windows Server 2008 in combinatie met Hyper-V.
Voor mij was de Win7 keuze meer de logica dat deze op de plank ligt en mijn hardware ondersteund. Maar van die EULA was ik mij niet bewust. ESXi was ik aanvankelijk mee begonnen maar ging niet werken op de sata-controller.
Met wat meer achtergrond onderzoek en moeite had je veel verder gekomen dan een snelle oplossing voor kleine probleempjes. Ook op deze wijze zal niemand je serieus nemen als je zo doorgaat.

Overigens is het een non-argument dat Linux jouw hardware niet ondersteund. Dan is het kwestie van het zoeken naar de driver en deze compileren. (He, het lijkt net Windows af en toe)
Het goede nieuws nu is dat ik MySQL succesvol in het netwerk heb draaien met VirtualBox (Win2k3 SP2, 2GB RAM en 2 CPU's toegewezen). Zodra ik deze gekoppeld heb aan de webserver zou ik eigenlijk een stresstest moeten doen want gevoelsmatig is het een wat rare configuratie: Win7 met custom gebakken x64 Apache/PHP en dan MySQL 32bit Virtueel.
Virtual Box is over het algemeen(naar mijn mening) een consumenten oplossing. Die in ieder geval niet zijn sporen heeft verdiend in het bedrijfsleven. En daarom alleen al kan het niet die stabiliteit verwachten die je nodig hebt om meerdere clients te draaien voor een langere termijn. Dus daar kan je niet op blijven hosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 20:56 ]

Pagina: 1