Onleesbare CD's toch leesbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:45
Ik heb ca 3 jaar geleden een aantal filmpjes op DVD gebrand. Aangezien gebrande DVD's niet het eeuwige leven hebben, wilde ik ze weer op een nieuwe DVD branden.

Helaas... Te LAAT!!

Een groot aantal heb ik nog kunnen lezen, maar alle DVD's van het fabrikaat Nashua waren niet meer leesbaar. Ik heb gelukkig nog de filmpjes op tape staan (van de video recorder), de tapes zijn gelukkig wel nog leesbaar. (pfoeeh)

Heeft iemand nog tips hoe ik deze DVD's weer leesbaar kan maken? Ik heb van alles geprobeerd maar het lukt maar niet. Er zijn geen krassen oid waarneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:04

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Tja, je hoeft geen krassen te maken om een DVD onleesbaar te maken. De brandbare laag kan zo ook wel oxideren en dan gewoon te vervaagd zijn om nog te kunnen uitlezen.

Zou je het niet ergens anders op kunnen backuppen? Een externe schijf gaat wat langer mee zou ik denken.

Voor de rest helaas geen tips om je DVD leesbaarder te maken.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 21:07

job

Gebrandde dvd's verslechteren door de jaren heen. Het beste is ze te bewaren in een donkere dichte plek op kamertemperatuur. Daarnaast speelt ook zeker de fabrikant van de dvd mee. De ene maakt pruts kwaliteit welke na een jaar of 2 niet meer werkt, de andere maakt dvd's die het jaren later probleemloos doen.

Dan het aspect van het uitlezen.
De ene dvd-speler is beter dan de andere. Het zou kunnen dat als je dvd in een andere speler steekt dat die het nog wel kan lezen. Ga binnen je kennissenkring dus eens wat verschillende dvd-branders bij langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:32

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik ben nooit te spreken geweest over die Nashua-dvd`s... het was m`n eerste pakje en laatste pakje DVD+R bij mijn eerste dvd-brander... de helft deed het al niet meer na 5 weken..

Ontopic; een dvd-brander kan soms beter overweg met gebrande schijfjes. Probeer dus verschillende drives (laptop, andere brander, geleende drive, index proberen te lezen in de dvd speler van je ouders...ik noem maar wat.. :) )

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 16:32
In meerdere branders leggen, bij voorkeur een nieuwe. Dan heb je kans dat je nog iets kunt lezen.

Voor de toekomst, op http://www.myce.com/ (vroeger cdfreaks.com), daar vind je een beschrijving hoe je een dvd na het branden kunt testen.
Dit testen kun je ook later(na een aantal jaren) weer doen om te kijken of ze niet heel slecht zijn geworden.

Met testen zie je:

Bij oude dvd's of ze slecht aan het worden zijn.
Of dvd goede kwaliteit is. En dat de kwaliteit niet varieert.(bijv bij spindel van 100).
Of de dvd's bij je brander passen.(vaak op te lossen met langzamer branden).
Of je langzamer moet gaan branden om maximale leesbaarheid te houden.
Welke merken goed zijn, (kun je ook vinden op http://www.myce.com/).
Op de site vind je ook voorbeelden van anderen met je merk brander.
Etc.

Testen gaat niet met elke brander, lite-on en plextor kunnen het in ieder geval. (lite-on word ook door andere merken vaak gebruikt).
Zelfs bij goede merken maken soms slechtere kwaliteit, indien je merkt dat je slechte hebt met afspelen, dan is het mogelijk dat je al veel slechte gebrand hebt. Er zit een hele hoge foutcorrectie op een dvd, zodat een hele slechte dvd nog afspeelt. Maar als je de dvd lang bewaard dan is hij naar verloop van tijd nog slechter en dan werkt de foutcorrectie niet meer.
Ook altijd bij belangrijke dingen 2 dvd's branden met verschillende merken, bij slechte produktie van de dvd dan heb je een backup. En indien je niet teveel hebt kun je nog een copie op een externe hd zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:01
houdt ook rekening met een goede brander, naast een goede kwaliteit cd/dvd. deze heeft ook erg veel invloed op de kwaliteit van vastleggen en dus de houdbaarheid. ik zelf brandt meestal op een lagere snelheid zodat dar ook minder kans is op fouten, alles wat je echt snel even wilt branden gebruik je toch meestal meteen dus dan is het minder van belang.
trouwens krassen op je cd/dvd kan je 'vullen' door het met een beestje tandpasta te schuren (niet die 3 kleuren maar gewone). gewoon opwrijven en dan heb je meer kans dat hij hem weer leest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:58

Q

Au Contraire Mon Capitan!

aard01 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:23:
Ik heb ca 3 jaar geleden een aantal filmpjes op DVD gebrand. Aangezien gebrande DVD's niet het eeuwige leven hebben, wilde ik ze weer op een nieuwe DVD branden.

Helaas... Te LAAT!!

Een groot aantal heb ik nog kunnen lezen, maar alle DVD's van het fabrikaat Nashua waren niet meer leesbaar. Ik heb gelukkig nog de filmpjes op tape staan (van de video recorder), de tapes zijn gelukkig wel nog leesbaar. (pfoeeh)

Heeft iemand nog tips hoe ik deze DVD's weer leesbaar kan maken? Ik heb van alles geprobeerd maar het lukt maar niet. Er zijn geen krassen oid waarneembaar.
Als die data echt belangrijk is dan kun je beter je portemonnee trekken en een data recovery bedrijf in zetten. Dat lijkt me verstandiger dan met tandpasta te gaan lopen klooien.

Overigens heeft de truc met tandpasta niets van doen met het vullen van krassen. Tandpasta werkt als een polijst middel. Het doel is om met tandpasta krassen wat proberen weg te polijsten met de hoop dat de cd daardoor wel leest. Je snapt dat je hiermee je enige kans op recovery kan verknoeien.

Omdat er in jouw geval geen krassen waarneembaar zijn is er iets anders mis en heeft tandpasta weinig zin.

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 10-01-2010 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-08 11:48
je kan isobuster of een programma zoiets als cd diagnostic eens proberen.
Dit waren vroeger tools die anders leesden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had laatst een cd die ik in 1999 gebrand had, compleet onleesbaar op mijn nieuwe SATA dvd brander. dus ik denken dat het aan de cd ligt. echter, de cd was prima leesbaar in de dvd rom van m'n laptop van 4 jaar oud. dus probeer het eerst eens in een andere lezer/brander, wellicht dat je er dan toch mee kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:45
Bedankt voor alle tips, maar het is helaas niet gelukt. Ik heb drie andere DVD-branders geprobeerd.

Maar gelukkig hebben we de tapes nog...
Pagina: 1