Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-03 20:14
Gegroet, geachte tweakers,

Wij zijn bij mij thuis op zoek naar een geluidssysteem om samen te gaan bij onze nieuwe TV, de Samsung UE40B6000.

Mijn eerste keus is de Logitech Z5500, echter willen mijn ouders en ik nog meer te weten komen over onze aankoop voordat we besluiten hem te kopen.

We hebben een paar algemene en een paar specifieke vragen:

1.
Mijn ouders willen graag de speakers aan de muur monteren, liefst zo hoog mogelijk. Heeft het een nadelige invloed op de ervaren geluidskwaliteit als we ze zo hoog zetten? (Denk aan verkeerde suround ervaring.)

2.
Ik had gelezen dat het erg lastig is om de satelliet speakers van de Z5500 aan de muur te monteren. Is dit slechts erg lastig, of nagenoeg onmogelijk?

Verbindingen:
De Z5500 heeft 1x optische, 1x coaxiale, en 3x 3,5mm ingangen.
De optische ingang is bezet door een EeeBox EB1501, die ik er op aan zal sluiten.
We willen een losse CD-speler/Radiotuner module erop aansluiten die we dan op de coaxiale ingang wouden aansluiten.
We hebben ook nog een Samsung UE40B6000 die we op de TV willen aansluiten.

3.
Welke apparaten kunnen we het beste aansluiten op welke ingangen, zodat we de minste geluidskwaliteit zullen missen door niet-perfecte aansluitmogelijkheden?
Bijvoorbeeld: Zal het geluid van een CD-Speler/radiotuner module merkbaar beter zijn als we hem digitaal aansluiten dan als we hem met een gewoon analoge jack aansluiten?

4.
Hebben jullie nog goede aanraders voor een losse CD-speler/radiotuner module die we zouden kunnen kopen om aan te sluiten op de Z5500? Bij ons gaan CD-spelers altijd binnen een paar jaar stuk om de een of andere reden, dus we willen die wel graag apart erbij kopen zodat hij makkelijk te vervangen is.

Alvast Bedankt,

Stephen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is het niet een idee om iets te kopen dat echte kwaliteit heeft? Z-5500 is nou niet echt een hoogstaand geluidssysteem.

Maar waarom losse cd speler en radio als je toch zo'n pctje erop aansluit?

[ Voor 24% gewijzigd door Tsurany op 10-01-2010 01:14 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik denk dat een Z-5500 niet echt het geschikte systeem is voor jou toepassing. De Z-5500 is eigenlijk meer een high end pc speakerset dan een home cinema set. Deze heeft welliswaar wat meer aansluitmogelijkheden dan een normale pc speakerset maar je mist toch wat aansluitmogelijkheden e.d.

Bijvoorbeeld beschikt de Z-5500 niet over HDMI switching of HDMI processing en je hebt een beperkt aantal digitale ingangen. Dit kan vooral heel lastig zijn met eventuele digitale tv in de toekomst of bijvoorbeeld een blue ray speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Koop een echte set. Die Z5500 is een computer set, geen HT set....

[ Voor 104% gewijzigd door Chevy454 op 10-01-2010 10:10 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Aan de andere kant kan ik geen set voorstellen die meer power levert en/of meer compleet is voor nog geen 300 euro dan zo'n Logitech set. Je krijgt voor die 300 euro heel veel. Natuurlijk kan het mooier in afwerking en "beter" in geluid. Daar is echter een prijskaartje aan gekoppeld.

Ik denk persoonlijk dat het "te" hoog hangen van je center het surround effect aantast.
Als de center luidspreker hoog moet hangen om uit het zicht te zijn, kun je beter een mooiere center nemen die wel mooi onder je tv kan hangen/liggen. Ik heb laatst onder een Samsung 7000 serie (dus ook een hoogglans lijst) een erg fraaie center van Kef gehangen. Met een ruimte tussen de tv van zo'n 1.5 cm vond ik het er erg fraai uit zien.
Het was de center uit deze serie;
http://www.iear.nl/winkel...05.2_zwart_hoogglans.html

Er zjn vast goedkopere opties, maar ik wilde alleen even aangeven dat niet iedere surroundset per definitie lelijk is.

Een surroundset is ook niet altijd saai of ingetogen van uiterlijk. Als het plaatsen van een center echt niet mogelijk is kun je er ook voor kiezen om een hip 4.1 setje te maken met Podspeakers en een goede sub;
http://www.elcheapo.nl/lu...kers/micropod_se/question (in ongeveer iedere felle kleur leverbaar)
http://www.hometheatermag.com/subwoofers/108rel/ (goede sub is een eis bij het gebruik van kleine satellieten)

En een eenvoudige AV-receiver. (deze lijn komt binnenkort ten einde dus je kan wachten op een nieuwe serie, of deze voor nog geen 250 euro meenemen)

Maarja. dan zit je ook al tegen de 1400 euro aan.... (een vijfvoud van een Logitech set)

Dit is geen koopadvies, maar om aan te geven dat er meer te kiezen valt dan de standaard setjes bij de lokale MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 185410 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 10:26:
Ik denk persoonlijk dat het "te" hoog hangen van je center het surround effect aantast.
Dat doet het ook ;)

De speakers moeten op oorhoogte hangen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:20

reiker

dan jij!

Chevy454 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 10:44:
[...]

Dat doet het ook ;)

De speakers moeten op oorhoogte hangen.
De fronts en center iig wel; de surrounds mogen best een halve meter boven oorhoogte :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 185410 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 10:26:
Maarja. dan zit je ook al tegen de 1400 euro aan.... (een vijfvoud van een Logitech set)

Dit is geen koopadvies, maar om aan te geven dat er meer te kiezen valt dan de standaard setjes bij de lokale MM.
Zelf heb ik op het moment een z5500 als " home cinema set" en voor het geld is het een prima koop. Maar ik denk dat ik sowieso niet veeleisend ben kwa geluid, gebruik hem ook alleen voor de ps3.

Maar ik vind het design wel een doorn in het oog. Vooral die lompe subwoofer (die ik toch altijd uit heb staan ;)). Zit nu zelf te kijken naar een nieuwe tv en ga er dan zeker op letten hoe het geluid uit de speakers is zodat ik de hele set kan dumpen.

Ander alternatief voor mij is een soundbar of idd zo'n kef of minipod set (maar 2k+ prijzig).

Maar ontopic, je kan die speakers makkelijk ophangen, enige speaker die lastig is is de center speaker, hier moet je namelijk de poot van losschroeven, maar daar zit een hele laag lijm overheen om een reden die mij geheel ontgaat. Maar ook dat is te doen. Voor de rest kom je wellicht wat aansluitingen tekort als je er een cd speler, tv, console op aan wilt sluiten. Je hebt immers maar één optische ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
Hoi,

Bedankt voor al jullie reacties, het helpt inderdaad om alternatieven te zien die ik zelf nooit zou hebben kunnen vinden.
Ik merkte dat veel van de alternatieven hier vrij prijzig zijn, is er ook nog een alternatief die nog een beetje binnen ons budget past? <500 euro, misschien <700 Euro maximaal.
Ik kreeg de indruk dat voor zo'n prijs die set van logitech de beste mogelijkheid is, maar ik zou natuurlijk liever iets anders hebben dat niet te duur is, maar wel geschikter is voor onze behoeften.

Inderdaad is een tekort aan aansluitingen een probleem. Iets dat ook een HDMI aansluiting heeft zou ook interesant zijn.

Wat voor een geluidssignaal kan HDMI verzenden? Is dat merkbaar slechter dan een optisch geluidssignaal of maakt het eigenlijk niet uit?

Groetjes,

Stephen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Via HDMI kan elk geluidssignaal verstuurd worden dat ook via optisch gaat. Het voordeel is echter dat ook geluidssignalen verstuurd kunnen worden die niet over een optische kabel kunnen bij gebrek aan bandbreedte. Voor 700 euro moet je wel een versterker kunnen krijgen met een aantal HDMI aansluitingen en dan een leuke speakerset erbij. Voordeel is dat je veel meer aansluitingen hebt en apparaten ook via HDMI kunt aansluiten op je versterker en dan enkel nog een HDMI kabel voor het beeld naar je TV toe.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Voor nieuwe apparatuur zou je eventueel nog naar Teufel kunnen kijken. Zit qua kwaliteit net boven Logitech, maar ook qua prijs. Maar moet het persé nieuw zijn? Want op sites als Marktplaats, maar vooral HT Forum staan soms speakers aangeboden tegen dumpprijzen.

Of je kan natuurlijk combineren tussen nieuw en oud:
Onkyo TX-SR607 in combinatie met deze Pioneer 5.1 set. Zit je inderdaad op ongeveer 2-3 keer het budget van de Z-5500 maar wel met een volwaardige receiver en een kwalitatief betere speakerset.

Bovenstaande is maar een voorbeeldje natuurlijk, zijn ontelbare combinaties mogelijk :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Wat ik me eerder afvraag: moet het 5.1 zijn :?

Bij een 5.1 setup is de plaatsing zeer belangrijk en ik vraag me af of je met de Z5500 set wel ruimte correcties kunt uitvoeren inzake speaker afstand en vertraging? Maar ik prefereer liever een goede 2.0 (eventueel 2.1) setup dan een matige 5.1 setup.

Met het budget wat je voorstelt van 700 euro maximaal kan je heel goede 2.0 setups maken met een combinatie van oud en nieuw. Nieuwe receiver voor de mogelijkheden en een leuke stel stereo speakers. Een Onkyo 607 kan je denk ik voor 300 euro kopen (zie hierboven) en heb je nog 400 euro om voor (2de hands speakers) te kijken. Dan heb je al een veel beter setje als een Z5500.

Je kan het ook trapsgewijs uitbouwen natuurlijk: eerst een goede 2.0 en dan langzaam uitbouwen...

Of deze speakers icm de eerder genoemde 607. Dan heb je pas een leuke set :Y

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 10-01-2010 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
stephenskocpol schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:07:
Ik merkte dat veel van de alternatieven hier vrij prijzig zijn, is er ook nog een alternatief die nog een beetje binnen ons budget past? <500 euro, misschien <700 Euro maximaal.
Ik kreeg de indruk dat voor zo'n prijs die set van logitech de beste mogelijkheid is, maar ik zou natuurlijk liever iets anders hebben dat niet te duur is, maar wel geschikter is voor onze behoeften.

Inderdaad is een tekort aan aansluitingen een probleem. Iets dat ook een HDMI aansluiting heeft zou ook interesant zijn.
Zou als ik jou was (en zoals je weet heb ik een z5500 dus ben niet biased of zo) gewoon voor een normale home cinema set gaan :
http://www.kieskeurig.nl/home_cinema_systeem

Genoeg aansluitingen en je hebt er gelijk een cd/dvd speler bij. Esthetisch ook vaak mooier dan de z5500, daarnaast moet je je afvragen wat voor eisen je stelt, vergeet niet dat er in dit forum veel mensen zijn die €xxxx+ uitgeven aan speakers en de kleinste vervorming van geluid al horen. Ik daarentegen luister mijn muziek gewoon via mijn imac en niet via mijn z5500 omdat ik het wel prima (en gemakkelijk) vind.

Oh en wat betreft 5.1 vs 2.0(1), ga je het veel gebruiken dat is ook de vraag er zijn genoeg 2.1 cinema sets dan zit je ook niet met die kabels en moeilijke plaatsing van de rear speakers.

[ Voor 7% gewijzigd door StephaN900 op 10-01-2010 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
StephaN900 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:22:
[...]Zou als ik jou was (en zoals je weet heb ik een z5500 dus ben niet biased of zo) gewoon voor een normale home cinema set gaan :
http://www.kieskeurig.nl/home_cinema_systeem
Met alle respect: dan zijn de mogelijkheden die ik en Chevy aankaartten toch een stuk beter. Er gaat niets boven een losse receiver met speakers. Al die kant en klare home cinema setjes met DVD-speler met ingebouwde versterker is maar behelpen als het gaat om dingen als ingangen en uitbreidbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
FeaR1986 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:26:
[...]

Met alle respect: dan zijn de mogelijkheden die ik en Chevy aankaartten toch een stuk beter. Er gaat niets boven een losse receiver met speakers. Al die kant en klare home cinema setjes met DVD-speler met ingebouwde versterker is maar behelpen als het gaat om dingen als ingangen en uitbreidbaarheid.
Uiteraard, misschien heb je ook wel gelijk, maar had een beetje het gevoel dat de TS de set wat wil " verbergen" hoog ophangen?
En hoewel een losse componentenset 2.0 zuil of bookshelf speakers een veel mooier geluid geeft, neemt het wel een prominente plaats in in de woonkamer en je hebt heel veel setjes met kleine speakers die een stuk minder opvallen. Daarnaast kosten deze ook vaak niks en bieden ze al snel een verbetering ten opzichte van de tv speakers.

Maar goed ik geef mijn mening voor de wat "simpelere" oplossing, ik weet dat mijn ouders bijvoorbeeld het verschil niet merken en zij de meeste waarde hechten aan het feit dat je de speakers niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
Het is overigens niet zo erg als de speakers zelf in het zicht zijn, maar vooral de snoeren naar de speakers toe zijn lelijk.
Wij kunnen de audiosnoeren makkelijk en uit het zicht naar achter de bank brengen, via een randje dat voor de kerstverlichting is bedoeld, maar daarna willen we die snoeren niet helemaal naar beneden hoeven leiden, dat zie je namelijk, en dat stoort ook.
Speakers in het zicht is niet zo'n ramp. Als ze een beetje hoog staan heb je weinig last van de snoeren die omlaag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
Ik ben er voor een deel uit.
We kopen een Onkyo SR607, kijken of we er een tweede hands kunnen vinden, en besluiten zsm wat voor een speakers we erbij kopen.
In principe kunnen we de speakers van de 2.0 set die we nu hebben er al op aansluiten, dus speakers hebben niet veel haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
stephenskocpol schreef op zondag 10 januari 2010 @ 21:12:We kopen een Onkyo SR607, kijken of we er een tweede hands kunnen vinden, en besluiten zsm wat voor een speakers we erbij kopen.
In principe kunnen we de speakers van de 2.0 set die we nu hebben er al op aansluiten, dus speakers hebben niet veel haast.
Ik zou de receiver juist origineel/nieuw in de winkel kopen. Zeker nu Onkyo's door verschillende ketens voor dumpprijzen worden verkocht. Speakers zijn "makkelijker" om tweedehands te kopen. Let wel op waar en van wie je ze koopt natuurlijk. Maar hoe de speakers behandeld zijn kan je meestal al zien aan hoe ze er uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 21:49

JT

VETAK y0

Zag laatst een nieuwe Onkyo hometheatre receiver bij de Mediamarkt voor 188 euro.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1