Toon posts:

meerder host met dynamisch ip een dns bezorgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey,

al redelijk veel got gebruikt om problemen op te lossen, en nog maar weining zelf moeten posten omdat er zo gek veel op te vinden is. echter toch een probleem wat ik na een dagje googelen niet direct opgelost krijg.

ik zit met het volgende.

ik wil bij redelijk wat klanten een "client" gaan plaatsen waarop wat software staat om management te doen van de geinstalleerde systemen.

nu wil ik van kantoor uit (fixed ip) kunnen a.d.h.v. vnc of eender welke remote desktop applicatie de "client" overnemen.

probleem: het gros van de klanten heeft een dynamisch ip adres, wat het concept wat moelijk maakt.

ik moet er dus voor zorgen dat ik op de "client" een tooltje installeer welk zich aanmeld op een server hier op kantoor zodat ik een lijst kan krijgen met alle wan ip adressen. (bij de klanten configureer ik dan wel de port forwarding zodat ik op bestemming geraak)

concreet zou dit het moeten zijn. client meld zich bij verandering van ip aan op server, en op de server is een lijst te vinden met alle aangemelde clients.

ik vond al oplossingen met linux (gnudip) of raidendnsd (betalend)

maar ik ben een noob wat linux betreft dus dit zou een noodplan kunnen zijn, maar liever een windows based iets.

raidendns ziet er dan weer goed uit, maar is betalend. is er geen open source project welke dit mogelijk maakt? eigenlijk heb ik geen dns nodig. het enige wat ik wil is de hostnaam zien (naam klant) en het huidige ip adres.

mss weet iemand een oplossing. ik wist niet goed of dit in het forum netwerken of in het forum Internetproviders en Hosting moest

alvast bedankt

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je zou elke klant gebruik kunnen laten maken van een dynamic DNS dienst zoals DynDNS.com. Jij kunt dan gewoon gebruik maken van de hostname die je gekozen hebt. Support voor dit soort diensten zit al ingebouwd in veel (consumer en soho) routers en anders zijn er clients voor diverse providers te downloaden.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Eigenlijk heb je alleen een scriptje nodig wat de unieke id (hostname of iets) en het ip adres aan de wan verbinding per mail bij je afleverd.

Het tooltje zou dan kunnen kijken naar een webpage op jullie hoofdverbinding om het echte publieke ip adres te achterhalen. Iets in de trand van www.watismijnip.nl

[ Voor 13% gewijzigd door raymonvdm op 09-01-2010 23:40 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:48

mace

Sapere Aude

Ja, dynDNS of no-ip.com

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-02 21:13

Midas.e

Is handig met dinges

Een simpele vpn client met een reconnect functie zou ook kunnen volstaan? simpelweg in je vpn config vastleggen dat elke client een static ip krijgt en daar je dns entry's op aanpassen.

Hacktheplanet / PVOutput

Verwijderd

Topicstarter
ja ok dyndns en noip heb ik allemaal al eens gehad.

thuis gebruik ik zelf dyndns.

enige probleem: je kan per emailadres maar 1 account gebruiken. en als je ip niet vernieuwt krijg je af en toe een mail om te bevestigen. ik wil niet bij elke klant een emailaccount gaan aanmaken, voor 10 toestellen gaat dit nog, maar over de 100 gaat dit problemen vormen.

dyndns custom (http://www.dyndns.com/services/dns/custom) is een mooi voorbeeld van wat het zou kunnen worden.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je kan ook zelf je eigen dynamische dns server draaien. Een standaard bind kan dat prima. Dan moet je wel een publiek bereikbare dns server hebben, en het configureren is niet echt triviaal.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

Topicstarter
@capslock2000

dit is zowat wat ik in gedachten had. echter is dit voor mij een eerste keertje, en ik moet zeggen dat dns en dnsservers mij tot voor kort geen moer konden schelen, als ze maar hun werk deden (lees: tik google en kom er dan ook bij uit)

kun je me eventueel op weg helpen met wat leesvoer, of heb je concreet oplossingen. is het bijvoorbeeld mogelijk met window server een dns server op te zetten de gaat werken op het www, of dient deze server role enkel voor eigen netwerk?

mvg

Verwijderd

http://www.logmein.com
Have fun :)

Gratis voor prive gebruik, commercieel gebruik is betaald voorzover ik weet.

Je kunt natuurlijk ook een phpscriptje bouwen die het ipadres uit de header plukt van de bezoekende partij.
Vervolgens een scheduled task maken met een wget.exe http://server/updateip.php?klant=Pietje en dat opslaan in een db / textfile / whatever.
Kan je evt nog een webpage maken die die info uit de db plukt en direct je vnc / rdp launched met het juiste ip adres.
Eigen dynamic dns server die updates van je klanten toestaat is natuurlijk wel veel netter.

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2010 01:01 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 00:46:
@capslock2000

dit is zowat wat ik in gedachten had. echter is dit voor mij een eerste keertje, en ik moet zeggen dat dns en dnsservers mij tot voor kort geen moer konden schelen, als ze maar hun werk deden (lees: tik google en kom er dan ook bij uit)

kun je me eventueel op weg helpen met wat leesvoer, of heb je concreet oplossingen. is het bijvoorbeeld mogelijk met window server een dns server op te zetten de gaat werken op het www, of dient deze server role enkel voor eigen netwerk?

mvg
Het kan vast ook met Windows. Voor zover ik er verstand van heb raad ik iedereen af om (internet) servers op Windows te draaien, maar dat zeg ik altijd, wees zelf verstandig.

google op deze termen: dynamic dns bind dhcp

Ik heb snel even gekeken en er zitten een paar behoorlijk afschrikwekkende documenten bij. Probeer er een paar te lezen voor je gaat knutselen. De eerste 3 keer gaat dit sowieso mislukken. Doorzettingsvermogen is vereist.

Overigens zal je DNS server wel een vast ip moeten hebben (er is ook wel weer om heen te werken, maar dat wil je niet in een bedrijfsomgeving), maar ik begrijp dat dat geen prolbeem is.

mijn advies: installeer een linux distro op een aparte machine (desnoods een virtuele machine), en pak de eerste de beste tutorial en voer die letterlijk uit.

aub niet op internet aansluiten tot je een beetje snapt hoe het werkt en het ding een beetje beveiliging heeft.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:32:
ik vond al oplossingen met linux (gnudip)
Als ik snel op de site van gnudip kijke is dit geschreven in perl met opties om een myslq database te schrijven. Lijkt me ook op windows te kunnen, als je geen linux server hebt staan in je organisatie. Ben je wel effe mee zoet, maar al die andere (dyndns) oplossingen ben je net zo goed flink mee bezig. 100 klanten langs gaan om het te configureren kost othc een veelvoud van je tijd.

Ik vraag me sterk af of die oplosssingen van dyndns en no-ip geschikt (lees: beheerbaar) zijn voor 100+ cleints.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Waarom niet reverse vnc? Is een stuk veiliger voor de klant en makkelijker in te stellen.

Verwijderd

Wou al zeggen ja, is hiervoor perfect. Gebruik het zelf ook bij diverse mensen.

Verwijderd

Kijk eens naar managed services zou ik zeggen. Daar zijn ook gratis oplossingen in te vinden. Op de clients installeer je dan een agent die continue in verbinding staat met jouw server die wel een vast ipadres heeft.
Het gros van je klanten zal overigens ongetwijfeld wel een vaste hostname hebben die je in plaats van het IP kan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga gebruik maken van logmein. Nette lay out, en mogelijkheid om web based de cmd te krijgen, services te starten, actieve taken te bekijken, log van laatste sessies, rdp, file transfer,... Eigenlijk te veel om op te noemen. Dit is allemaal mogelijk via je browser (activex, maar ook java, html,... dus firefox of chrome gaan ook). De rdp poort (normaal 3389, maar in de register veranderd voor de veiligheid) gaat ook open. dus via terminal server is het ook mogelijk om connectie te maken.

het is gewoon eenvoudig om via bijvoorbeeld je htc of nokia te browsen naar het betreffende ip, en de logmein-poort te nemen. Zodoende kan je eigenlijk altijd en overal je klant bijstaan.

Off the record: Ik zag nu onlangs ook dat de nieuwste win mobile versie ook terminal server ondersteunen. wel praktisch zo.

Het concept is er met ander woorden en draait ondertussen béta zeg maar bij mijn twee recentste klanten. Tot nu toe een week dat server1 draait, en toch al gretig gebruik van gemaakt, zonder problemen.
Ook al eens enkele reboots gedaan, en zelfs stroomonderbreking doorstaan de toestellen goed.Nu is het wachten op een ip refresh, dan eens zien wat gebeurd.

De dyndns client update in elk geval, maar deze moet ASAP eraf.

Dit weekend eens wat gaan lezen, lijkt me. Plan voor volgende week is eens een pc te nemen en wat te gaan klooien met dnssen

Ik houd jullie op de hoogte

Verwijderd

Je vergeet alleen wel dat het niet gratis is voor commercieel gebruik.
Aangezien je over klanten praat neem ik aan dat het dat dus wel is.

Verwijderd

Topicstarter
@ mental: idd zie dit ook net.

heb hier dus niet veel aan. tenzij ik licenties ga gaan kopen. maar licentie voor dyndns, licentie voor logmein, licentie voor windows,... je begrijpt dus dat het met zo weinig mogelijk licence software moet, ander kun je er net zo goed je broek aan scheuren.

terminal server zal het dan maar worden. en een eigen dyndns oplossing (zie boven)

Verwijderd

Topicstarter
pfff zware kost die dns toestanden....

ondertussen al 10 clients geplaatst, en elke week komen er bij. ondertussen zitten we al aan dyndns account 3, en het word dus hoogtijd dat die applicatie gaat draaien.

bestaan er geen kant en klare oplossingen om worldwide clients aan te laten melden op mijn static ip om zo een lijst creëren?

ik weet het ik kies de easy way out, maar bind installeren, en configureren is nu reeds achter de rug, en ik zou ondertussen bijgod niet weten hoe ik nu een client kan laten aanmelden op de dns server, laat staan een lijst krijgen hiervan.
Pagina: 1