Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:33
Ik werk bij een niet nader te noemen elektrotechnische detailhandel. Toen ik daar in dienst kwam woonde ik een 8KM van mijn werk af.
Inmiddels bedraagt het verschil tussen woon en en werk een kilometer of 12.

Vandaag aangegeven bij de bedrijfsleider dat ik inmiddels ergens anders verblijf en dus een adreswijziging wil doorgeven. Dit was geen probleem, echter toen ik vroeg naar de KM vergoeding vertelde hij mij dat ik hier geen aanspraak op kan maken, aangezien ik binnen mijn dienstperiode verder weg verhuis.Hij vertelde dat het ook wettelijk niet verplicht is e.d.

Bij het bedrijf waar ik werk is het wel zo dat je normaal tussen de 10 en 15 km een x vergoeding krijgt, tussen de 15 en 20 en tussen de 20 en .....
In hoeverre heeft mijn bedrijfsleider gelijk en kan ik dus geen aanspraak hierop maken?

Heb eerder al wat gedoe met mijn salaris gehad, waar ik door eigen initiatief er achter kwam dat ze mij te weinig betalen, vandaar dat ik niet gelijk in discussie wil gelijk met hem. Personeelszaken bellen is ook een mogelijk, maar zolang het niet "achter zijn rug om" geregeld hoeft te worden, doe ik dat liever ook niet.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:26

Onbekend

...

Volgens mij is werk-huis-reiskostenvergoeding niet verplicht.
Veel werkgevers doen het wel.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Zou in je arbeidsovereenkomst moeten staan, er is volgens mij geen wet of iets dergelijks wat recht geeft op reisvergoeding, dat moet je zelf hebben afgesproken met je baas of het moet ergens in de reglementen van het bedrijf zijn opgenomen.

The devil is in the details.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18
Ligt maar net aan wat er is afgesproken in het arbeidscontract, CAO of personeelsreglement.

Het kn zijn dat als je zelf verder weg gaat wonen dat dat apart geregeld is, maar over het algemeen zijn werkgevers niet zo flauw en betalen gewoon reiskosten vergoeding in zo'n geval.

Overigens zijn dit soort zaken juist de zaken die je met PZ regelt en niet met je manager. PZ voert gewoon de geldende regels uit en daarmee klaar.

• Robbie T
Ok. Dan misschien toch maar eens met PZ gaan bellen.
Overigens, als ik bij het in dienst komen wel 12 km weg had gewoond, dan had ik de vergoeding wel gekregen.
En nu krijg ik hem niet. Juist dat lijkt mij een beetje apart. Want de geldende vergoeding is wel vastgelegd, er staat alleen niet bij vermeld of dit ook is bij een verhuizing binnen dienstverband of alleen bij in indiensttreding.

[ Voor 41% gewijzigd door Robbie T op 09-01-2010 23:23 ]

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Als het om vervoer per OV gaat kun je de kosten (deels) volgens de tabel van de belastingdienst opvoeren als aftrekpost mocht je werkgever niet aan vergoeding doen. Gaat het om eigen vervoer dan is er voor zover ik weet niks wettelijk geregeld wat betreft reiskostenvergoeding.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:36
Bij ons is het zo dat wanneer je bijvoorbeeld 20 km van je werk woont en je gaat verhuizen naar dichterbij, dan krijg je minder reiskostenvergoeding.

Verhuis je verder weg, dan is het jammer maar krijg je geen extra reiskostenvergoeding, en zo zo staat het volgens mij ook bij ons in de cao.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

boers706 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:42:
Bij ons is het zo dat wanneer je bijvoorbeeld 20 km van je werk woont en je gaat verhuizen naar dichterbij, dan krijg je minder reiskostenvergoeding.

Verhuis je verder weg, dan is het jammer maar krijg je geen extra reiskostenvergoeding, en zo zo staat het volgens mij ook bij ons in de cao.
Zit natuurlijk ook wel gewoon wat logica aan dat de werkgever er niet voor gekozen heeft dat jij hem op kosten jaagt door verder weg te gaan wonen....

Als aangegeven zal niet iedere WG er over zeiken om het aan te passen, zeker niet als het ~5km betreft (iets met geneuzel in de marge), maar recht erop heb je zeker niet.

Professionele website nodig?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:36
Met alle respect hoor maar voor 8 of 12 kilometer reiskosten vergoeding ???
Er zijn zat mensen die dit fietsen!
Als het dan om openbaar vervoer gaat is dit je eigen keuze.
Ga je met de auto dan kies je hier zelf voor en valt dit onder gemak.

Ook ik pak veel te snel de auto (gemak), die heb ik van de zaak omdat ik hier mee door de hele benelux moet rijden om bij klanten te komen.

• Rukapul
  • Laatst online: 18:18
curry684 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 03:08:
[...]

Zit natuurlijk ook wel gewoon wat logica aan dat de werkgever er niet voor gekozen heeft dat jij hem op kosten jaagt door verder weg te gaan wonen....

Als aangegeven zal niet iedere WG er over zeiken om het aan te passen, zeker niet als het ~5km betreft (iets met geneuzel in de marge), maar recht erop heb je zeker niet.
Het ligt er maar net aan wat je hebt afgesproken. Over het algemeen is reiskostenvergoeding een (goedkope!) secundaire arbeidsvoorwaarde. Dat op "kosten jagen" is te zeggen voor zoveel (secundaire) arbeidsvoorwaarden: vrije dag krijgen om te trouwen of naar een begrafenis te gaan, zwanger worden, etc. Het hoort er vaak gewoon bij wat je met elkaar hebt afgesproken en over de lengte van een heel dienstverband zijn de kosten vaak peanuts op het grotere geheel. Deze peanuts houden de werknemer vaak wel blij en tevreden waar de werkgever ook weer blij van wordt als het goed is. Juist bij dit soort arbeidsvoorwaarden wil je niet teveel regeltjes hebben, want dat levert gezeik en scheve ogen op.
tlpeter schreef op zondag 10 januari 2010 @ 08:32:

Ook ik pak veel te snel de auto (gemak), die heb ik van de zaak omdat ik hier mee door de hele benelux moet rijden om bij klanten te komen.
Toen ik verhuisde van 6.5km naar 9.1km kreeg ik automatisch ook reiskosten vergoeding, omdat ik ineens afgerond 10 of meer km van m'n werk woonde. Kan het onderhoud aan m'n fiets er net mee betalen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:34
Meestal stimuleren werkgevers juist dat je dichter bij het werk komt wonen. Zelf heb ik eens gezien dat er een collega eerst 3 km van het werk woonde, en een tijdje 40 km. Reiskostenvergoeding kreeg hij niet.

Ik vond dat terrecht.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 13:56

rg-mohwa

Phoe Hé

sorry voor de topickaping
maar ik heb vrijdag precies hetzelfde gehoord.ik woon nu 600 meter van mijn werk en krijg een nieuw huis 30 kilometer verder weg. Dus ik naar P&O en die vertelde mij hetzelfde, alleen nu is het geval bij mij dat mijn huis gesloopt word en dat ik dus uit huis gezet word en geen huis dichter dan 30KM kon vinden. Denken jullie dat ik hier dan wel recht heb op reiskosten ?

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
rg-mohwa schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:54:
maar ik heb vrijdag precies hetzelfde gehoord.ik woon nu 600 meter van mijn werk en krijg een nieuw huis 30 kilometer verder weg. Dus ik naar P&O en die vertelde mij hetzelfde, alleen nu is het geval bij mij dat mijn huis gesloopt word en dat ik dus uit huis gezet word en geen huis dichter dan 30KM kon vinden. Denken jullie dat ik hier dan wel recht heb op reiskosten ?
Dat kunnen wij niet weten, want wij kennen je arbeidsvoorwaarden niet. Maar het zit er dik in dat je P&O-afdeling gelijk heeft.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
rg-mohwa schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:54:
Op zich heeft de werkgever niet zo veel te maken met de reden dat jij gaat verhuizen ( Behalve als het op zijn verzoek is natuurlijk ;) ). Maar zoals ook voor de TS geld. Lees eens na in je arbeidsovereenkomst/CAO wat er exact voor afspraken gemaakt zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Robbie T
Bomin schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:37:
Als het om vervoer per OV gaat kun je de kosten (deels) volgens de tabel van de belastingdienst opvoeren als aftrekpost mocht je werkgever niet aan vergoeding doen. Gaat het om eigen vervoer dan is er voor zover ik weet niks wettelijk geregeld wat betreft reiskostenvergoeding.
Voor zover ik weet is het ook niet wettelijk geregeld, maar er is wel een kilometervergoeding regeling bij mij op het werk.
boers706 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:42:

Dit is opzich ook logisch. Maar het werd met zo'n gemak gezegd dat ik toch even de vraagtekens erbij heb, helemaal omdat ik in eerste instantie al eerder geld door ze ben misgelopen.
tlpeter schreef op zondag 10 januari 2010 @ 08:32:

Ik ga niet een half uur op de fiets zitten voor 4 uurtjes werk. Om vervolgens nog een half uur op de fiets te zitten om na mijn werk weer naar huis te gaan.

Zeker niet als dat langs weilanden e.d is, met dit weer :).

• ALH
  • Laatst online: 18-11 20:17

ALH

Volgens mij krijg je alleen datgene wat afgesproken is bij indiensttreding.
Wanneer je later verder weg van je werk gaat wonen is dat een keuze maar niet automatisch een recht op meer reiskostenvergoeding. Stel dat je ten tijde van je sollicitatie bijv. 30 km van het werk woonde dan had je in theorie om die reden ook niet aangenomen kunnen worden.

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Robbie T schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:15:
Voor zover ik weet is het ook niet wettelijk geregeld, maar er is wel een kilometervergoeding regeling bij mij op het werk.
Zoals dan ook is aangegeven kijk naar je contract/CAO waar dit in is vastgelegd niemand kan je hier iets daadwerkelijk over vertellen. Zoals je zelf ook weet is hier niets wettelijks over aan te merken.
Ik ga niet een half uur op de fiets zitten voor 4 uurtjes werk. Om vervolgens nog een half uur op de fiets te zitten om na mijn werk weer naar huis te gaan.

Zeker niet als dat langs weilanden e.d is, met dit weer :).
Begrijp me niet verkeerd maar dit is niet je baas zijn probleem. Hij zal je verstrekken waar je recht op hebt en het is wel zo netjes dat hij dit vanuit zichzelf doet maar het is geen verplichting. Als je niets aangeeft hoe zou hij weten dat je verder weg woont.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een beetje werkgever doet daar niet moeilijk over. Maar ja, misschien heb je de tijd tegen.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:05

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Kleine titelfix, het gaat om het recht op vergoeding van reiskosten en niet om recht op reiskosten :)

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:55
Rukapul schreef op zondag 10 januari 2010 @ 08:39:
[...]
Het ligt er maar net aan wat je hebt afgesproken. Over het algemeen is reiskostenvergoeding een (goedkope!) secundaire arbeidsvoorwaarde. Dat op "kosten jagen" is te zeggen voor zoveel (secundaire) arbeidsvoorwaarden: vrije dag krijgen om te trouwen of naar een begrafenis te gaan, zwanger worden, etc.
[...]
offtopic:
Vrij krijgen om zwanger te worden? Welk bedrijf is dat :P
Pagina: 1