Toon posts:

Asus p5ql pro- hdd aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Als computer-nitwit kom ik hier niet uit: Asus P5Ql moederbord met een Core 2 Quad processor, gemonteerd in een CM 690 chassis (zelf gedaan).
Kan de HDD niet aansluiten omdat er geen P-Ata aansluiting op zit, een PCI- adapter helpt niet (of is kapot!)
kortom het is een bende!
Ben ik nu verplicht een nieuwe HDD aan te schaffen en zo ja kan ik dit bij Asus reclameren?

Mvgl,

Rob

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

http://www.asus.com/produ...70ZLATZE9WvIzc&templete=2
Als ik daar kijk zit er toch gewoon een P-ATA connector op.

Wat zou je bij Asus willen reclameren trouwens, is er iets defect aan het bord of niet?

En dit krijgt uiteraard een schopje naar OM

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 09-01-2010 21:55 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-02 23:41
Je maakt een grapje of niet? Reclameren bij Asus omdat je zelf te lui bent om te kijken of er PATA op zit(welke er overigens gewoon opzit) |:( |:(

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel de harde schijf

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar wat is dan nou je probleem? Want dat is niet echt duidelijk.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ik snap er ook helemaal niets van, wat WIL je nou bereiken, wat heb je gedaan en waarom werkt het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb dus dat Asus moederbord met slechts 1 IDE-aansluiting en 1 floppy-aansluiting.
Ik wil de ATA en de DVD- drive aansluiten.
Gisteren was ik nog zover dat de XP-installatie opstartte, maar de HDD werd niet gevonden.
Nu staat alles netjes in de BIOS in de juiste volgorde; 1 DVD, 2 HDD met de beschrijving erbij.
HDD op master en de DVD op slave.
Er gebeurt niets, de speler speelt niet.
Dat is mijn probleem.
Een groter probleem is dat ik een computersukkel ben die om geld te besparen zelf gaat klooien

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Weet je zeker dat die speler niet gewoon stuk is?

En wat bedoel je nou met:
2 HDD met de beschrijving erbij.
Welke beschrijving?

Zitten de stations ook op de juiste manier op de kabel aangesloten (dus master op het uiteinde en slave in het midden).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 14:47:
Nou, ik heb dus dat Asus moederbord met slechts 1 IDE-aansluiting en 1 floppy-aansluiting.
Ik wil de ATA en de DVD- drive aansluiten.
Dat moet ook kunnen: per IDE-poort kan je twee apparaten aansluiten. Je moet echter wel opletten dat ze niet beiden als "master" of als "slave" zijn ingesteld.
Een groter probleem is dat ik een computersukkel ben die om geld te besparen zelf gaat klooien
Dat is niet erg, maar als je het zelf wilt doen moet je wel minimaal FAQs e.d. doorlezen. En als je dan een topic met een probleem opent, een heel erg duidelijke beschrijving toevoegen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Vorak
  • Niet online
oke je doet het volgende, je sluit de IDE kabel aan met het moederbord einde (het langste stuk) in de IDE poort van het moederbord. Je zet je HDD op master, je DVD op slave. Vervolgens ga je naar bios en kijkt of alles gezien wordt. Als het goed is, staat nu je HDD als primary master en je DVD als primary slave. Dan ga je naar boot volgorde in je bios. Je zet boot volgorde op eerst DVD, dan HDD. Stopt je dvd van windows er in en boot.

Dan kun je windows installeren. de volgende keer laat je het eerst maar ff zo (de bootvolgorde), wanneer ie vraagt "press any key to boot from cd" blijf je met je tengels er van af. Dan kom je in windows. Als dat allemaal mooi en netjes werkt, verander je je boot volgorde naar eerst HDD, dan DVD en je stopt je windows dvdtje netjes in een doosje.

Verwijderd

Topicstarter
Met beschrijving bedoel ik dat ie aangeeft wat er inzit.
Net de speler uitgewisseld met hetzelfde resultaat
Stations op de juiste manier aangesloten.
Ik heb echt alles doorgelezen, de installatie-cd bekeken etcetera.
Doorgaans ben ik niet gewend hulp te vragen (weet nu alweer waarom), maar zat er even doorheen.
Ga nu weer vrolijk verder klooien en als ie het doet laat ik het weten.

Verwijderd

Topicstarter
Resume.

Vorak, dank voor de duidelijke instructie ter bevestiging wat ik al heb gedaan.
Het probleem zit 'm duidelijk in het systeem.
Je kan blijkbaar geen twee stations aansluiten op 1 IDE-kabel (ergens gelezen via Google) want er gebeurt niets!
Als ik bv de HDD loskoppel en de speler op Master zet kom ik vanzelf in Windows setup totdat ie ontdekt dat er geen HDD aanwezig is.
Ik kan dus of de HDD aansluiten of de speler aansluiten!
En dan kom ik weer bij mijn 1ste bericht dat ik blijkbaar een HDD of een Drive moet aanschaffen met zo'n SATA connector ( rode kabel ).
Niet correct van ASUS, toch. Konden er op z'n minst een adapter meeleveren.

Mvg,

Rob

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:21:
Je kan blijkbaar geen twee stations aansluiten op 1 IDE-kabel (ergens gelezen via Google) want er gebeurt niets!
Dat kan dus wel. Heb je al gecontroleerd of de master en slave instelling goed staan, via de jumpers van harde schijf en DVD-speler?

Welke harde schijf (merk, type) en DVD-speler (merk, type) gaat het om? Plaats anders eens wat foto's van wat je doet en ingesteld hebt staan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zie niet wat er niet correct is van Asus, het is gewoon een kwestie van de manual lezen.
Als je dat gedaan had dan had je gezien dat de P-ATA connector 2 P-ATA devices support. Dus blijkbaar ben je iets verkeerd aan het aansluiten, of verkeerd aan het jumperen (je hebt toch niet toevallig een WD schijf of wel?).

Verwijderd

Topicstarter
Seagate Barracuda ATA IV
Model; ST340016A

Sony DVD RW DRU-190A

De kabel is een 40-1 pin PRI EIDE zo'n brede, platte zeg maar, de P-ATA is toch die smalle, rode kabel of ben ik nu helemaal de kluts kwijt?

Verwijderd

Als ik even zoek kom ik dit tegen op een forum: "The newer Intel chipsets do not include IDE natively anymore. So the manufacturers have resorted to an onboard IDE controller made by Jmicron. The Jmicron conrtroller is know to have issues runnign an HDD and DVD drive off of it. You could pick up IDE to SATA adapter for the HDD and run it off a SATA header instead. But considering HDDs are so cheap, it might be worth it to upgrade to a SATA HDD."

Zou dus best kunnen dat het niet werkt, hoewel het theoretisch wel zou moeten. Uitleg van Vorak was goed, als je zeker weet dat je het zo hebt gedaan en het werkt nog niet dan houd het wel een beetje op. Persoonlijk heb ik nog nooit van een ide-naar-sata adapter gehoord maar als die bestaan is dat een oplossing. Ik zou echter het advies van deze poster opvolgen en een sata hdd kopen. Hdd en dvd op één kabel was toch altijd vrij waardeloos.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, coffeejunkee (goeie naam), dit snijdt hout!
Ik begon al te twijfelen aan mijn verstand, heb gedaan wat Vorak schreef en ben daar vanuit gaan experimenteren met 1 op 1, zie boven.
Dank voor het advies, ga het zeker doen.
Merci.

Verwijderd

Topicstarter
Kluts weer gevonden!
P-ATA is die conventionele (IDE) kabel en SATA is de nieuwe versie.
Ben dommer dan ik dacht!
Veel geleerd vandaag ondanks dat het probleem zoals het er nu ligt nog steeds bestaat, totdat ik de SATA-HDD aanschaf.
Wil iemand nog iets over loodgieteren weten?

Verwijderd

Klopt, PATA is nieuwe naam voor IDE. SATA is nieuwere manier van aansluiten (smal kabeltje met klein stekkertje inderdaad, meestal rood maar ook wel eens oranje).
Ik zie overigens dat de P5QL geen Jmicron maar een Marvell controller heeft die het IDE gedeelte afhandeld. Zou me echter niet verbazen als die hetzelfde probleem heeft.
Ik zal zelf ook nog eens kijken naar DVD en HDD op één IDE aansluiting via Jmicron controller, was van plan dit binnenkort bij pc van kennis te proberen aangezien ik nog een IDE schijfje heb liggen dat nog prima werkt. Eens kijken of dat lukt.
Let ook even op je voeding, moderne SATA schijven hebben meestal ook een nieuwe stroomaansluiting (lijkt op gewone aansluiting maar dan breder, dus niet met vier van die pinnetjes). Als je voeding niet zo'n stekkertje heeft moet je ook even een verloopje hiervoor aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Is dit nu wel een onderwerp voor het forum of blijf ik in de OM categorie?

Toch een beetje raar dat wanneer je een nieuw moederbord koopt nu ineens de IDE-schijven niet meer toepasbaar zijn?
En ik wilde juist mijn IDE-schijf (40 Gb) gebruiken louter voor XP (whatever)en daarnaast uitbreiden met een nieuwe SATA- schijf voor de triviala, zeg maar.
Dat partitioneren is toch volledig overbodig, heden ten dage?
Of ben ik nu weer dom bezig.

Ik wil naar het Forum!!!

• Jeebeekje
  • Laatst online: 18:34
Waarom zou je je OS (Win XP) op de langzame schijf zetten? Een nieuwere schijf is hoogstwaarschijnlijk sneller dan die oude. En voor de 40Gb hoef je het ook niet te doen.
Koop gewoon een nieuwe schijf! Voor 40- ben je wel klaar dan. En je pc is weer sneller.

PS: je zit al op het forum hoor :?

[ Voor 6% gewijzigd door Jeebeekje op 11-01-2010 20:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weer dom bezig, dus.
Dacht dat de OM- gategorie een soort zij-spoor is; voor nitwits; voor onTweakers

Je bedoeling is goed, maar 40 euro is veel geld voor iets dat ''hoogstwaarschijnlijk'' sneller is dan die oude meuk. Waarom niet gewoon een extra EDI-aansluiting op het mobo zodat er een keuze mogelijk is.
Tot nu toe is het nog niet gebleken dat SATA sneller is, en zeker wat betreft de DVD-spelers niet.
Wat is er mis met kritiek?
Go with the flow?
Gevaarlijk!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

OM is = Opslagmedia & I/O Controllers, waar hdds thuishoren.

Je kunt P-ATA disks nog gewoon gebruiken op je bord. Je hebt 1 connector waar je 2 apparaten aan kan hangen.
Als je toch een S-ATA schijf gaat kopen, zet daar je OS op. Zo'n antiek 40GB ding is zoveel trager dan zo'n beetje ieder courant S-ATAschijfje.

De reden dat er niet een extra P-ATAconnector opzit is vrij logisch, omdat die dingen niet meer vanuit de chipset worden gesupport zou dat betekenen dat er nog een extra chip op moet voor de 2e connector, wat het bord weer nodeloos complex en duur maakt, sowieso omdat bijna niemand nog P-ATA spul gebruikt. Als je extra poortjes wil dan kun je altijd nog een los controllertje kopen (maar al met al kun je beter gelijk een goede S-ATAschijf pakken).

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
en om even toe te voegen, heb 3 p5ql-pro's in gebruik hier, en alle drie hebben ze gedraaid/draaien ze nu met een harde schijf en een dvd rom speler op de p-ata poort.

@coffejunkie, je verhaal klopt niet, zowel p-ata als s-ata zijn ide.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Volgens WIKI is Serial-ATA de opvolger van IDE en zijn ze dus niet gelijk, kan ik nu WIKI ook al niet meer vertrouwen, hoe vind ik ooit mijn kluts.
Maar we verliezen het verhaal een beetje, zit hier nog steeds met een wel mooie maar dooie computer, de oplossing is een S-ATA schijf aanschaffen, maar dat wist ik al (zie 1ste bericht) Volgens nedernakker is het wel mogelijk een P5QL tot leven te brengen via een antieke schijf in serie met een speler op de P-ATA poort.
Een controller heeft geen zin want ik moet toch de driver installeren (zie dooie computer)?
Denk dat Marvell de boosdoener is, coffeejunkee heeft gelijk.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan klopt wiki niet.
S-ATA is een subset van IDE, net als P-ATA dat is.
Volgens de specs is het prima mogelijk 2 drives aan te sluiten, het enige met P-ATA is dat het goed gejumperd en op de juiste manier op de kabel moet zitten.

Verwijderd

Topicstarter
HIJ DOET HET!!!!
DEZE KLUNGEL HEEFT 'T 'M GEFLIKT!!
HOE?? EMPIRISCH ONDERZOEK HEEFT UITGEWEZEN DAT DE HDD TUSSEN POORT EN DVD MOET WORDEN AANGESLOTEN, ANDERSOM WERKT NIET! KLOPT DAT NEDERNAKKER?
allen dank voor de geestelijke bijstand en terw dan, ouwe lokettist, bedankt dat je mij toch wilde helpen!
misschien ooit tot ziens, alhoewel ik best tweakerschuw ben geworden.
adieu,

rob

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, dan heb je die dingen gewoon verkeerd gejumperd :P

En schreeuwen hoeft niet hoor.

• palmbeachbazar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-01-2021
Off Topic: Terw_dan, waar is dat kerstpakket-meisje gebleven.......?Die \c: etc is ook niet alles.....
Toch ook niet verkeerd gejumpered? _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door palmbeachbazar op 12-01-2010 21:59 ]

• Vorak
  • Niet online
dan heb je de boel op cable select staan ...

Verwijderd

Topicstarter
Wie?
Ik?
Nee hoor, heb gedaan wat jij doceerde, heb aleen de aansluitvolgorde veranderd, that's all folks.
Vandaag een Sata-dingschijf geplaatst, nou die is een stuk sneller zeg!
Tjongejonge wat is die snel, niet te vergelijken met die antieke IDE meuk.
Kost weer wat maar dan heb je ook wat.
Fuck the system, zou ik bijna zegen, maar gewoon geldklopperij klinkt iets gemoedelijker.

• Vorak
  • Niet online
snap niet zo goed wat je met je laatste zin bedoelt eigenlijk maar mooi dat het nu werkt. snap nog steeds niet WAAROM het nu wel werkt maar goed :)

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-02 17:25
Waarschijnlijk staat de PATA harde schijf als slave en de DVD-drive op master ingesteld via de jumpers. Anders is er iets raars met de kabel. (normaal zit de master op het uiteinde en de slave op de tussenaansluiting)

Het viel me trouwens op dat hij een 40-aderige kabel had? Volgens mij is dat ook negatief voor de snelheid omdat hij pas met een 800-aderige kabel op volle DMA snelheid werkt.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Verwijderd

nedernakker schreef op maandag 11 januari 2010 @ 22:13:
@coffejunkie, je verhaal klopt niet, zowel p-ata als s-ata zijn ide.
enlighten me (en Wikipedia).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 01:35:
[...]

enlighten me (en Wikipedia).
Heel simpel. IDE is het type schijf, SATA of PATA zijn de manier waarop deze aangesloten worden. Dus zowel SATA als PATA. Dat PATA schijven consequent IDE schijven worden genoemd komt gewoon uit de tijd dat je SCSI had en IDE PATA schijven.

Verwijderd

Ok, dat is duidelijk, je kunt een IDE apparaat via P-ATA of S-ATA aansluiten.
Maar wat ik dan verwarrend vind op Wikipedia:
"De IDE-standaard werd in 1990 door ANSI erkend. ANSI gebruikt echter wel een andere naam om de standaard aan te duiden. De ANSI-standaard die met IDE overeenkomt, heet (parallel) ATA of Advanced Technology Attachment."
In feite heeft ANSI het dus alleen over de manier van aansluiten en negeert ze waar het eigenlijk om gaat, nl. de Integrated Device Electronics.
En wat SCSI betreft: ik dacht dat het hier ook om een vorm van aansluiten ging, maar ze zijn dus fundamenteel anders dan een IDE schijf? (sorry als het ietwat off-topic gaat)

OT: dank voor de verheldering, maar aangezien TS aangaf dat zijn specialiteiten op een ander vlak liggen leek het me zo wel duidelijk genoeg voor hem.

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik nog even inbreken?Mijn P5Ql PRO is net gecrashed. Zaterdag S-ATA schijf er in gezet en alles geinstalleerd. Hierna begonnen de problemen: kon bij opstarten de HDD niet vinden; S-ATA poort veranderd en dat was goed. Volgende dag exact hetzelfde. Vandaag wederom hetzelfde, poortje wisselen etc.; maar ineens blauw scherm met tekst, u welbekend mag ik aannemen. Hup de BIOS in en weer geen S-ATA detectie, dus geen harde schijf aanwezig, poortje wisselen lukt niet meer, feitelijk lukt er niks meer.
Moet ik nu opnieuw XP installeren (of reparen) maar waarom dan. Zit nu weer op mijn D845GVSR traag maar niet kapot te krijgen, is dat ASUS nou zo slecht, of zal het een maandagochtendprodukt zijn.
Please, please, heren techneuten wat zal ik doen met dit ding; uit het raam gooien, vertrappelen, in brand steken, of gewoon weer de antieke IDE-schijf aansluiten op de door mij op empirische wijze bewezen aansluitmethode die tegen alle regels in schijnt te gaan maar wel werkt, maar waar ik dus niets mee opschiet.(zie boven)
Mvg,

Rob

Verwijderd

Topicstarter
P.S.

Is een Gigabyte bord niet beter (zelfde prijscategorie ca. 75 euro) maar past daar de intel core 2 quad processor op?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, I just killed the beast, kon het niet meer aanzien, jachtseizoen is geopend op ASUS wat mij betreft.

Deinstallatie ASUS P5QL PRO:

1 hamerslag, eventueel 1 vijzel, staafmixer, napalm of wasbenzine om het af te maken.
Verzamel het restant en stuur het op (naar ASUS natuurlijk), vergeet de aankoopnota niet en je krijgt je geld terug!

Verwijderd

Topicstarter
uit de as herrezen gelijk phoenix! doet het weer vooralsnog, het blijkt dat xp geen sata ondersteunt.
er moet apart ( staat niet op de cd en het staat niet in de handleiding) een driver worden geinstalleerd, te downloaden via asus.
hoop dat dit alles is, hoop geleerd van dit forum, hoop geleerd over asus, hoop doet leven.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat heeft niets met Asus te maken, dat heeft te maken met het feit dat XP inmiddels antiek begint te worden en dus niet standaard overweg kan met externe controllers of nieuwere controllers en je dus losse drivers moet laden. Dat heb je op bordjes van iedere fabrikant.
Pagina: 1