• Stiems4
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:30
Hallo allemaal,

Omdat ik een andere processor heb gekocht voor mijn laptop, wil ik voordat ik hem ga installeren de BIOS updaten. Nu heb ik geen OS meer op de laptop staan. Volgens mij 'moet' ik dus via een USB-stick of CDROM de BIOS updaten. Puur op gevoel geef ik de voorkeur aan een bootable CD met de BIOS update.

Al veel op gegoogled, maar daar kom ik er niet uit. Ook hier gezocht op het forum, maar ook hier wordt het mij niet duidelijk. In de FAQ staat:
Waar kan ik de BIOS downloaden en hoe moet ik het updaten?

Simpel: kijk onder 'Support' of 'Download' op de website van de moederbordfabrikant B)

OEM PC: indien je een OEM PC hebt (Compaq/HP/Dell/Aldi/Medion/etc), dan moet je logischerwijs op de supportsite van de OEM fabrikant wezen.

Windows/DOS: wanneer je stabiliteitsproblemen in Windows hebt, die je met een BIOS update denkt te kunnen oplossen, gebruik dan liever geen Windows-based flashtooltje, maar flash zo mogelijk in een pure DOS omgeving. Je kunt het beste DRDOS Flash bootdiskette van www.bootdisk.com downloaden.

Floppy/CDROM: mocht je geen FDD in je computer meer hebben (een trend van de laatste tijd .. ), dan kun je ook gewoon een bootable CDROM maken. Download hiertoe diezelfde DRDOS Flash bestand en pak hem uit (mbv ACE, RAR etc), je zult een .IMA bestand krijgen. Start Nero, kies bij New Compilation de type CD-ROM (boot), laad de .IMA bestand, sleep de BIOS bestand en het flashtooltje naar de te branden CD en brand ze!
Wat ik dus wilde doen is naar de site van bootdisk.com gaan en daar de DRDOS Flash bootdiskette downloaden en op CD zetten zoals hierboven omschreven. Hier loop ik dus vast; ik zie de DRDOS Flash bootdiskette niet staan...

Zie ik iets over het hoofd? Zijn er makkelijkere manieren?

Voor de volledigheid: Het gaat hier om een Toshiba L300-1BD met een Celeron 575 processor die ik kan vervangen door een T4200. De nieuwste BIOS (2.10) is gedownload van de site van Toshiba en de huidige BIOS-versie is 1.20.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt ook met een freedos versie updaten.

• Stiems4
Wat ik wil is gewoon snel de BIOS updaten, via CD. Daarna wil ik de processor erin zetten en het OS installeren. En dat zonder allemaal bijzondere stappen. Dat moet toch kunnen?

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Heb even op de Toshiba site gekeken en de .exe kun je gewoon starten in Windows en zo je bios update, deed ik op mijn hp notebook ook altijd (En gisteren gedaan op mijn nieuwe IBM notebook).

https://powershellisfun.com

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:22
De bios van mijn Asus moederplank had een update functie ingebakken zitten. De bios kon ik via de website downloaden en op USB zetten.
Vervolgens read USB in bios aan en gaan met de banaan. Zit er niet iets dergelijks in jouw Toshiba?

• Stiems4
Dan moet ik eerst de OS installeren... Heeft dat nog nadelige gevolgen?
Nu heb ik geen OS meer op de laptop staan.

• Stiems4
significant schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:44:
De bios van mijn Asus moederplank had een update functie ingebakken zitten. De bios kon ik via de website downloaden en op USB zetten.
Vervolgens read USB in bios aan en gaan met de banaan. Zit er niet iets dergelijks in jouw Toshiba?
Ik heb zo geen vrije USB bij de hand, mogen er andere bestanden op staan? Ik kan wel de USB selecteren in de BIOS.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:22
Ja bij mij stond er ook allerlei ander spul op de stick, dat ging prima. Het bios update programmatje was gelukkig niet heel groot.
De bios checkt gewoon of hij een bestand vind conform een bepaald patroon (en dat is het patroon zoals je het via downloads krijgt aangeboden)

• Stiems4
Ik moet verder nog een adapter binnen krijgen. Zelf heb ik hier nog een 19V-3,19A adapter liggen, originele is 19V-3,95A. Lijkt me niet aan te raden om deze te gebruiken tijdens de BIOS update? Ik heb er wel (met de laptop uitgeschakeld) de accu volledig mee opgeladen.
Pagina: 1