i7 920 CPU wordt veels te warm

Pagina: 1
Acties:

• Dekar3
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-11-2025
Zoals sommige van mijn andere topic al gezien hebben, heb ik dus een nieuwe i7 CPU hier (samen met Asus P6T Deluxe V2 X58 moederbord). Maar het viel me op dat de temperaturen veel te hoog worden. Idle is hij 50 graden celcius, en wanneer er activiteit is met de processor springt de temperatuur snel naar 80+ graden en soms zelfs naar de 90 en 100 terwijl er nog geeneens 50% van de CPU in gebruik is, maar rond de 20-30%.

90-100 graden voor alle 4 de cores is gewoon veels te warm.

Nu is het wel zo dat we de CPU een keer los hebben moeten halen, omdat we eigenlijk de spullen terug gingen brengen naar de winkel toen het niet goed werkte. Hierbij is de koelpasta verwijderd. Ik heb naderhand zelf nieuwe koel pasta er weer opgedaan, maar ik weet niet of het misschien fout geplaatst is en dat het daarom zo warm aan het worden is.

Wat is de beste manier om de koelpasta aan te brengen op de i7 920 Processor?

En wat kan het anders nog zijn dat de processor zo warm aan het worden is als de koeling gewoon wel goed is?

Alle andere hardware is rond de 20-30 graden (zelfs de grafische kaart), wat dus gewoon wel goed is.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Heb je er niet te veel koelpasta opgedaan?

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:56
Voel eens aan je koelblok (Heatsink) en kijk of die wel warm wordt.
Als het goed is zou je die dus niet eens aan kunnen raken, want je zou je vingers verbranden.
Als die lauw is zit je koeler er gewoonweg niet goed op.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
makkelijjkste en veiligste manier van koelpasta opbrengen is een druppel in het midden van de cpu, en koeler flink aandrukken zodat het goed uitvloeit.
wel eerst oude koelpasta verwijderen met wc papier en wat spiritus zodat het goed schoon is.

• Dherder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-07-2025
Wees natuurlijk wel voorzichtig want de CPU is erg gevoelig :D

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:31
wc papier stoft erg... gebruik liever een schone doek.

• Dekar3
Ok de koelblok zat er wel goed op, maar de pasta was niet goed verspreid. De helft van de CPU was maar bedekt, ook de heatsink was maar voor de helft bedekt hierdoor, waardoor de warmte niet goed geleid werd. Ik heb het nu met een "lijn" aangebracht op de CPU, de temperatuur is nu 75C met 99% CPU gebruik. Stukken beter tot nu toe.

Ik ga ook betere koelpasta kopen volgende week, (Arctic Silver 5), want hetgene wat ik nu heb is vrij goedkoop spul en niet zo goed als AS5.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:37

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Probeer eens met Prime te stressen en kijk dan nog eens naar je temperaturen.

Mijn 920 gaat ook vrij snel richting de 100....

Asus Zenbook i7 256gb

Verwijderd

Dekar3 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:04:
Ok de koelblok zat er wel goed op, maar de pasta was niet goed verspreid.
lees: je heatsink zat er niet goed op, anders was dat wel het geval

en trouwens, een halve rijstkorrel aan pasta is zat, als je teveel gebruikt (en dat gebeurt heel snel) dan heeft het niet zoveel zin

de pasta is enkel om de gaten in de proc op te vullen, lucht geleid namelijk heel erg slecht :/

• Dekar3
Klopt, ik heb eigenlijk helemaal niet zoveel pasta erop zitten nu, maar het koelt nu een stuk beter als eerst.

@Ghostrider: Ok, Ik zal ook even met Prime95 testen en dan de temperaturen nog eens nakijken.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dekar3 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:04:
Ok de koelblok zat er wel goed op, maar de pasta was niet goed verspreid. De helft van de CPU was maar bedekt, ook de heatsink was maar voor de helft bedekt hierdoor, waardoor de warmte niet goed geleid werd. Ik heb het nu met een "lijn" aangebracht op de CPU, de temperatuur is nu 75C met 99% CPU gebruik. Stukken beter tot nu toe.

Ik ga ook betere koelpasta kopen volgende week, (Arctic Silver 5), want hetgene wat ik nu heb is vrij goedkoop spul en niet zo goed als AS5.
Vind ik nog behoorlijk warm.
Zoals al al aangegeven is het veel beter om een heel klein beetje(rijst korrel) in het midden te doen en de koeler er op doen. Door de druk zal de koelpasta mooi over de CPU verspreid worden. Teveel koelpasta kan juist het verkeerde effect hebben doordat er lucht in komt. En lucht is nou niet iets wat warmte goed overdraagt naar het koelblok.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En wat voor vormpje je gebruikt om de pasta erop te doen maakt niet uit (druppel, lijntje, kruisje) zolang het maar geen lucht insluit (rondje, vierkantje, pasta al verdelen voordat je de koeler erop druk). En zorgen dat je eventjes hard/lang drukt.

heel handige bron (kan je heel mooi mee aan zien wat er gebeurt als je aandrukt, wat normaal altijd maar gissen is)

[ Voor 13% gewijzigd door bwerg op 09-01-2010 22:44 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Een goede manier om koelpasta aan te brengen is eerst een druppeltje op de processor te doen en dan met een hard recht stukje plastic (ik gebruik zelf altijd een oud bankpasje) dit over de gehele processor egaal uitsmeeren. Het moet wel een heel dun laagje zijn.

En als je koelpasta wilt verwijderen van een processor, dan kan je gewoon terpentine en wat papier en wattestokjes gebruiken. Sommige mensen zeggen dat je geen terpentine moet gebruiken, maar dat is echt onzin. Ik heb al 500+ processors op deze manier verwijderd. Het voordeel van terpentine is dat je een super schone processor krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door silmaril8 op 09-01-2010 23:20 ]

• Dekar3
Om de koelpasta te verwijderen heb ik gedenatureerde alcohol gebruikt. Weet niet of dit goed spul is, maar het was wel helemaal schoon daarna. (Geen restje meer te zien en het zag er gewoon als nieuw uit).

Die video is inderdaad erg handig. Nooit geweten wat er nou eigenlijk gebeurt precies daar onder die heatsink als je het aandrukt. :P

@geforce5: Klopt het is nog wel wat aan de warme kant. Ik ga zoiezo toch nog die Arctic Silver halen. Ik zie dat de meeste mensen hun temperatuur minstens 5-10 graden omlaag hebben gekregen hiermee, dus dat is zeker wel de moeite waard.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vragen over koeling horen niet in PMG maar in... Cooling

Move PMG -> CO

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1