Montage zomerbanden en draairichting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Sick Nick schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:50:
Let wel op de draairichting! Een band die nu links zit kan je niet zomaar rechts zetten omdat het profiel misschien wel directioneel is. Dan draait ie achteruit, tegen z'n profiel in en heb je totaal geen grip...
Dit is wel interessante info. Heb van de week winterbanden laten monteren, en er is wel iets op mijn zomerbanden geschreven, maar volgens mij is dat allang weer eraf. Is het ook op andere manieren te zien als de draairichting niet op de band beschreven is?

Afbeeldingslocatie: http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/afbeeldingen/rotation_arrow.jpg
Als de draairichting niet op de band staat, maakt dat dan nog uit? (zomerbanden zijn Continental Ecocontact 3 geloof ik). Volgens mij zit daar geen bijzonder profiel in, waardoor het geloof ik niet uitmaakt, maar toch.

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 08-01-2010 13:51 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gunner, als de band uni-directioneel is, staat er bijna altijd een pijl met de draairichting op de band! Ik zag die pijl iig wel bij m'n Dunlop Wintersport 3D's (of waren het nu m'n zomerbandjes?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:58

MBV

kijk eens naar die vakjes aan de zijkant van het profiel, op welke manier lopen die weg t.o.v. de 'rotation'-pijl? ;) Sowieso kan je die band op de foto beter vervangen, scheuren vlak naast het loopvlak is niet echt best lijkt me :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
MBV schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:03:
Sowieso kan je die band op de foto beter vervangen, scheuren vlak naast het loopvlak is niet echt best lijkt me :X
Niet mijn band, gewoon via het interwebs gevonden maar bedankt voor het goedbedoelde advies ;)
Quantor schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:02:
Gunner, als de band uni-directioneel is, staat er bijna altijd een pijl met de draairichting op de band! Ik zag die pijl iig wel bij m'n Dunlop Wintersport 3D's (of waren het nu m'n zomerbandjes?)
Ik heb het nu over de montage van m'n zomerbanden in het voorjaar he. Hoe weet ik zeker dat de goede banden op de goede plek komen als de krijtstrepen eraf zijn?

Als de draairichting op de band staat is het eenvoudig natuurlijk, maar omdat m'n zomerbanden doodnormale conti's zijn, vraag ik me af of het uberhaupt uitmaakt.

[ Voor 57% gewijzigd door Gunner op 08-01-2010 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ziet het profiel er enigzins hetzelfde uit? Allebei een V structuur bijvoorbeeld. En is de profieldiepte ongeveer gelijk? En zijn het wel echt allemaal winterbanden?

Verder zou ik ook liever 2 dezelfde banden per as hebben, kun je omwisselen als de draairichting goed is. Anders laat je even bij een garage van 2 wielen de banden even omwisselen, dan zou de draairichting goed moeten zijn. (de band van de velg linksachter verwisselen met de band op de velg rechtsvoor, en dan zit je goed).

[ Voor 49% gewijzigd door !null op 08-01-2010 14:15 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
!null schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:13:
Ziet het profiel er enigzins hetzelfde uit? Allebei een V structuur bijvoorbeeld. En is de profieldiepte ongeveer gelijk? En zijn het wel echt allemaal winterbanden?
Even lezen... ik spreek nu over mijn zomerbanden he.
Continental EcoContact 3 (klik voor high res image)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:03

Fisico

by Fabian

Wanneer er geen pijl op de band staat, dan staat er waarschijnlijk outside in kleine letters op. Dat was bij mijn bridgestone ook het geval. De banden op de foto lijken mij banden die een bepaalde kant op moeten draaien. Een goede bandenfirma kan wel zien welke kant de band op moet draaien. Op mijn vorige auto hebben ze het een keertje fout gedaan, dat merk je snel zat.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:50
Conti gebruikt normaal gesproken 'outside' om de buitenkant aan te geven, volgens hun eigen site. Als er niks opstaat maakt de draairichting niet uit.

Het profiel is asymmetrisch, maar de draairichting maakt niet uit. Kijk maar naar de groeven op het plaatje: Zou de band van je afrollen (je scherm in, zeg maar), dan voert de linker groef het water af naar links. Zou de band naar je toe rollen, dan voert de rechter groef het water af naar rechts. Draai de band om, dan blijft het hetzelfde. Rondom met outside aan de buitenkant gemonteerd zouden links en rechts dus sowieso andersom zitten, of er zouden linker- en rechterbanden gemaakt moeten worden, maar dat is niet zo. In dit geval maakt het dus niet uit.

[ Voor 2% gewijzigd door Peenutzz op 09-01-2010 23:25 . Reden: Iets met symmetrisch wat niet echt goed was weggehaald ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 07:18
Daarom dus ook. Als ze op banden met asymmetrisch profiel ook nog een draairichting moeten aangeven, dan zouden er twee verschillende typen band moeten bestaan (voor links en rechts) die elkaars spiegelbeeld vormen. Da's allemaal veel te lastig.

Overigens, voor TS: als er nu wel nog met krijt op geschreven staat waar welke band hoort, kun je dat niet gewoon iets beter markeren? Ik heb gewoon met een kwastje rode verf op de velg geschreven waar de band hoort. Maar dat werkt natuurlijk alleen maar met steelies en wieldoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 09-01-2010 23:37 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:07
Heb op mijn Toyo Snowproxes ook gewoon "Left" en "Right" op de banden staan, heb nooit specifiek naar de binnenkant gekeken of daar het tegenovergestelde op staat overigens, zal over een paar maand wel even kijken als ik ze onder de auto weghaal.

De Conti EcoContact wordt erg veel standaard gemonteerd op auto's, vnml VW heeft die dingen er standaard op zitten. Als een autofabrikant ergens een hekel aan heeft, zijn het unidirectionele banden. Reken er maar op dat als "Outside" aan de buitenkant zit, dat je EcoContact dan gewoon goed zit.
Pagina: 1