TV, internet en telefonie... de aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:30
Ik heb kortgeleden mijn AOP verplaats van de huiskamer naar de meterkast. Daar heb ik nu oa mijn modem en router/switch hangen.

In mijn huiskamer heb ik nog een oude dubbele PTT inbouwdoos (vertikaal). Deze lijkt qua verbindingsgaten overeen te komen met de standaard inbouwdozen. Met een enkel 5/8" installatiebuis (800 mm) in de muur kan ik vanuit deze doos de kruipruimte bereiken (en vcandaar naar meterkast). Nu heb ik de illusie dat ik in deze installatiebuis 1x coax en 2x cat6e kabel kan krijgen (voor tv, radio, telefoon en lan).

In dat geval wil ik een EDC1000 en een dubbele CAT6 (inbouw of half opbouw, doos is 50mm diep) afgedekt met een dubbel afdekraam.

Nu ben ik dus op zoek naar deze onderdelen. Ik heb er geen verstand van, maar ben bang dat afdekraam en 2 half-opbouw/inbouw componenten van hetzelfde merk moeten zijn om netjes te passen. Mijn overige dozen zijn van PEHA. Nu ben ik wat in de PEHA catalogus aan het sneupen geweest maar kom er niet echt uit.

Hebben jullie tips, of ervaring hoe hiermee om te gaan...

bvd,
René

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:21

jeroenathome

Een regel tekst

In mijn huiskamer heb ik nog een oude dubbele PTT inbouwdoos (vertikaal). Deze lijkt qua verbindingsgaten overeen te komen met de standaard inbouwdozen. Met een enkel 5/8" installatiebuis (800 mm) in de muur kan ik vanuit deze doos de kruipruimte bereiken (en vcandaar naar meterkast). Nu heb ik de illusie dat ik in deze installatiebuis 1x coax en 2x cat6e kabel kan krijgen (voor tv, radio, telefoon en lan).
Ik denk niet dat je de 3 kabels door de buis krijgt of alleen met veel pijn en moeite. Ik vraag me alleen af of het echt nodig is om een cat.6 kabel te gebruiken. Alleen wanneer de apparaten uitgerust zijn met een gigabit ethernet poort en je met enige regelmaat grote bestanden verzendt heeft het zin om deze kabel te gebruiken. Cat.5 kabel is dunner en voldoet in de meeste situaties ook.

Volgens mij zijn de PTT(KPN) dozen kleiner als de normale inbouw dozen dus om iets anders met de oude dozen te doen lijkt mij niet mogelijk met inbouw onderdelen. Je kan dit het beste controleren door ergens een inbouw schakelaar of WCD vandaan te halen om te zien of het past.
Nu ben ik dus op zoek naar deze onderdelen. Ik heb er geen verstand van, maar ben bang dat afdekraam en 2 half-opbouw/inbouw componenten van hetzelfde merk moeten zijn om netjes te passen. Mijn overige dozen zijn van PEHA. Nu ben ik wat in de PEHA catalogus aan het sneupen geweest maar kom er niet echt uit.
Het is alleen mogelijk om 2 onderdelen passend naast elkaar te krijgen als ze van hetzelfde merk zijn. Dit geldt ook voor het 2 voudige afdekraam. Om de onderdelen in het geheel te houden met de rest van de elektrische installatie is het goed om PEHA te blijven gebruiken.

Om geen miskoop te begaan kan je op internet veel vinden over PEHA en bij de gevonden sites extra informatie opvragen. Je kan ook langs de plaatselijke installateur voor vragen en uitleg hoe je dit karwei het beste kan aanpakken

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:56
Ik heb een vergelijkbare situatie.
Op de dubbele kpn doos heb ik een vertikaal gemonteerd dubbel raam van Busch-Jaeger met boven een inbouw cai aansluiting en onder 2 outlets met elk een cat5e kabel er op aangesloten (ook inbouw).
Een coax en 2x cat5e door en buis levert geen probleem, op een andere plaats heb ik zelfs 3xcat5e + coax.
Hangt er natuurlijk wel sterk vanaf hoe lang het stuk buis is en of er bochten in aanwezig zijn.

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:30
Ik zal nog even controleren of er een dubbel stopcontact in past (heb ik hier nog wel liggen). Quo_'s reactie geeft me goede hoop. Buislengte is zo'n 800 mm en is zonder bochten. Cat5e is bij nader inzien ook al goed voor een gigabit netwerk.

Bedankt voor de reacties