Slecht geluid AVR 435 + JBL surround systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

ik ben de gelukkige eigenaar van een Harman Kardon AVR435 met de DVD27. Een mooie set welke het prima zou moeten doen maar ik kan er maar geen mooi geluid uit krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://static.howstuffworks.com/gif/productImages/9/9/00000101099-HarmanKardonAVR435AVreceiver-large.jpeg
Uit de surround set welke destijds bij de aanbieding hoorde komt maar geen zuiver geluid. Het gaat om de JBL SCS178 surround set.
Afbeeldingslocatie: http://i.testfreaks.co.uk/images/products/600x400/1/jbl-scs-178.478721.jpg

De bijgeleverde kabels zien er niet hoogwaardig uit maar zouden geen krakend geluid mogen weergeven. Na wat uitwisselen blijkt dat de surround speakers bij elke speaker kraken. Ook andere luidsprekers vertonen dezelfde "kraak". Ik krijg de indruk dat de uitgangen misschien niet goed zijn.

Waar kan dit aan liggen en hoe zou ik dit op kunnen lossen? Terug naar de winkel is helaas geen optie meer daar ik ze al langer dan 2 jaar heb.

Ik wil de set nu ook gaan gebruiken voor het afspelen van muziek en ben op zoek naar 2 staande goede speakers, iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:54
Naar wat voor signaal luister je als het kraakt? Bestaat dat gekraak uit flarden gewoon geluid? Ik heb het idee dat het hier om Prologic Surround gaat en in dat geval is dat gekraak heel normaal. Zit je op de 'sweetspot', dan valt dat gekraak niet op. Het gaat pas opvallen als je naar speakers apart gaat luisteren. Probeer eens gewoon stereo af te spelen, of een Dolby Digital of DTS film. Pas als het dan nog kraakt is er wat mis ;) :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-08 22:44
Of de luidsprekers zijn niet goed "afgefilterd" (of hoe je dat ook noemt) en ze krijgen de volle portie laag over die 10cm (?) midjes. Terwijl alleen de sub het laag weer zou moeten geven. Dan krijg je dus vanaf een relatief volume al snel een hoop gekraak (i de vorm van overbelasting dus)

Kun je geen HPF / LPF (high play filter / low play filter) instellen op je amp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-08 21:16
Ongeacht de oorzaak van het gekraak vind ik het een veel te dikke receiver voor zo'n relatief simpel speakersetje. Wil je beter geluid dan zou ik in ieder geval de speakers vervangen voor iets mooiers.
Hoe erg is het gekraak trouwens? Is het een beetje ruis (kan aan de gekozen geluidsstand liggen) of is het echt een duidelijk hard gekraak (waarschijnlijk ernstigere oorzaak zoals kapot onderdeel in de receiver of slechte verbinding)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, harstikke bedankt voor jullie reacties! Ik ga er gelijk mee aan de slag. Hierbij alvast de antwoorden op jullie vragen:

Peenutzz:
- het gekraak is bij het kijken van films, luisteren naar de radio of cd;
- het gekraak komt niet continu maar met (korte) tussenpozes;
- het is inderdaad als je van dichtbij gaat luisteren;
- er gebeurt in principe op elke stand (Stereo, Dolby Digital of DTS) hetzelfde.

Killed-1:
- HPF/LPF ga ik onderzoeken, zegt me zo niks;

Mac1987:
- kun je me adviseren over de speakers? Ik heb destijds inderdaad een extra zware versterker gekozen om er 2 mooie boxen op aan te sluiten welke het vermogen aan kunnen. Heb je hier misschien ook een advies?
- het gekraak is niet hard, het lijkt of de kabels te dun zijn en aan kwaliteit verliezen. Het is een soort kraak/ruis...

Ik had al niet zo'n goede indruk van de surroundset. Is het iets om bij een vriend 2 professionele boxen te lenen met kabels en dat te testen op mijn versterker?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, ik had de hoop al opgegeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Sluit eens een hoofdtelefoon op die receiver aan. Kraakt die ook? Het kan zijn dat je ingangssignaal gewoon staat te clippen. Hoe klinkt het als je een CD/DVD via een digitale ingang afspeelt? Dat zou niet mogen clippen/kraken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 23:24
Kijk ook even of je speakers op large of op small staan. Als ze op large staan zet ze dan op small.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-08 21:16
Probeer eerst eens 2 andere speakers met degelijke speakerdraad (leen desnoods incl. kabel van familie/vrienden) op de speakeraansluitingen die de kraak produceren. Gebruik een digitaal aangesloten bron zoals een cd-speler via de optische ingang. Is de ruis er nog steeds dan is er een probleem met je receiver (versterkerblokken, dsp, voorversterking, enz.). Is de kraak weg dan kun je weer je oude speakers aansluiten. Is de ruis er dan weer dan ligt het aan de speakers of het draad. Is er dan nog steeds geen ruis dan ligt het aan je dvd-speler.
Wat betreft de speakers zou ik gewoon een budget voor jezelf vaststellen en dan bij een winkel met een uitgebreid assortiment gaan vergelijken in die prijsklasse. Smaken verschillen teveel om nuttige aanbevelingen te kunnen doen.
Wat ik je wel kan zeggen is dat een receiver van dat kaliber toch wel speakers van minimaal €150 per stuk verdient tot aan wel €800 per stuk (adviesprijs, tweedehands voor bijv. €80 kan uiteraard ook mooi zijn). Dat je voor toekomstige upgrades voor deze en niet een lager model hebt gekozen was dus ook een verstandige keus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eerst eens een stereo-opstelling, check ook even je manual dat je fronts, center en rear als 'small' zijnde staan ingesteld.
Pagina: 1