Toon posts:

Zaak: MS SBS combineren met thuis: MS home server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op de zaak (klein bedrijfje, 3 mensen) heb ik nu een kleine server staan met MS SBS2003.
Al onze SVN repositories staan hierop (versiebeheer) en nu wordt er elke nacht een backup gemaakt op een externe HD. Deze wissel ik iedere dag om. Dit werkt, maar is een beetje omslachtig en de HD gaan nooit lang mee.

Nou dacht ik om thuis zo'n home server neer te zetten.
Bv. de HP MediaSmart Server EX490.

Het zou mooi zijn als het volgende mogelijk is:
- HD's in een soort raid draaien, zodat ik niet alles kwijt ben als 1 HD kapot gaat
- 's Nachts via internet een backup opslaan van de SBS op de HS
- Mijn prive foto's en video's opslaan, zodat deze ook veilig zijn als een HD kapot gaat
- Video's op downloaden en via mijn streaming mediaspeler (eminent EM7075) afspelen (Dit laastste punt is uiteraard het minst belangrijk, maar het zou mooi zijn als dat ook kan)

Vragen:
- Is dit mogelijk met deze hardware en opstelling?
- Denken jullie dat dit een goed idee is of raden jullie mij wat anders aan?
- Als dit wat is, welke home server raden jullie aan, is de bovengenoemde HP wat (budget is niet al te groot)

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:45
Het lijkt mij een beetje omslachting om het op deze manier te doen. Het is ook niet duidelijk om hoeveel data het gaat.

Zelf zou ik zorgen voor een betere reduncy in de SBS2003 bak en daarnaast te kijken naar een on-line backup dienst.

Bij grotere hoeveelheden data is een tapestreamer ook een optie

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-01 15:47
wat josvane zegt, een tape werkt dan echt vele malen beter, zeker als het om grotere hoeveelheden data gaat.

Twee dingen ter overweging: Een tapedrive is in deze de grootste aanschaf, koop deze op de groei. Ga dus niet met een DAT72 drive werken als je nu al op 30GB zit en dr komt per jaar x GB bij. Koop dan gewoon een ultrium drive, deze is dan wel een paar honderd euro duurder, maar over anderhalf jaar een nieuwe tape drive kopen omdat je huidige te weinig capaciteit heeft, is nog duurder. Koop dit op de groei.

Ten tweede, koop goede backup software, de ingebakken backupmogelijkheden in Windows (NTbackup) zijn wel geinig maar biedt naar mijn persoonlijke mening niet voldoende mogelijkheid om zaken zelf in te stellen zonder een hoop erom heen te scripten. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Symantec Backup Exec for Windows SBS, maar er zijn meerdere pakketen, neemt niet weg dat symantec met backup exec wel een goed product in handen heeft.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Goed werkende backupproducten zijn:
- Symantec Backup Exec
- Brightstore ArcServe
- Acronis Backup and Recovery

Welke je kiest hangt af van persoonlijke voorkeuren en waarschijnlijk ook prijs. Verder eens met nielsl hierboven: ga gewoon voor een tapedrive.

Een backupschema dat je zou kunnen aanhouden is:
- Voor elke dag een dagtape die je steeds overschrijft (5 stuks nodig dus)
- Elke donderdag een weektape (5 stuks nodig, maximaal 5 donderdagen in de maand)
- Elke laatste dag van de maand een maandtape(12 stuks nodig)
- Elke laatste (werkdag) van het jaar een jaartape

De maand- en jaartapes bewaar je sowieso op een externe lokatie, de weektapes bij voorkeur ook. Bij het recoveren van enkele bestanden heb je dan altijd de dagtapes bij de hand en bij calamiteiten ben je hoogstens een paar dagen data kwijt. Bovendien kun je al je data met de jaartapes jarenlang bewaren.

Vicariously I live while the whole world dies

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-01 10:37
Het makkelijkste is een Site to Site VPN maken.
Ik ben nu met hetzelfde bezig om twee ClearOS (voormalige ClarkConnect) bakken met elkaar te laten verbinden. Zodat de bak op kantoor 's avonds een backup trekt naar het virtuele ClearOS systeem wat thuis draait.

Als server zou ik zelfs iets samenstellen of een instap server kopen.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

timskiej schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:51:
Het makkelijkste is een Site to Site VPN maken.
Ik ben nu met hetzelfde bezig om twee ClearOS (voormalige ClarkConnect) bakken met elkaar te laten verbinden. Zodat de bak op kantoor 's avonds een backup trekt naar het virtuele ClearOS systeem wat thuis draait.

Als server zou ik zelfs iets samenstellen of een instap server kopen.
Wat voor verbinding heb jij thuis en op de zaak liggen dan? Mag wel een flinke zijn als je elke nacht meerdere gigabytes heen en weer gaat zeulen.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:47

DJ

Vicarious schreef op zondag 10 januari 2010 @ 23:37:
[...]

Wat voor verbinding heb jij thuis en op de zaak liggen dan? Mag wel een flinke zijn als je elke nacht meerdere gigabytes heen en weer gaat zeulen.
Nog los van een Disaster Recovery als de SBS machine er ineens helemaal mee stopt!

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• timskiej
Vicarious schreef op zondag 10 januari 2010 @ 23:37:
[...]

Zoals al eerder al werd gevraagd is het niet duidelijk om wat voor hoeveelheden data het gaat. Tevens bestaan er ook incrementele backups.

Je kunt ook een server met een RAID configuratie op kantoor plaatsen. Hier laat je de SBS server backups op maken. En thuis zet je een eigen server voor je prive spul.

Er zijn zoveel configuraties mogelijk. Maar dat is voor een groot deel afhankelijk van het budget.
Nog los van een Disaster Recovery als de SBS machine er ineens helemaal mee stopt!
Dit heeft weinig met een VPN te maken :S

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 15:44
Een klein stukje advies, ga wel voor een echte backup oplossing. Tape, externe disk, backup online of elke andere oplossing maar onthoud. RAID is redundancy geen backup. Het is een manier om er voor te zorgen dat je altijd een backup kan draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp.

We zijn een webdevelopment bedrijf en hebben nooit echt veel volume.
Als we een ruige dag hebben, dan zal het om een paar honderd MB gaan, maar meestal zal het minder zijn.

Wat ik sowieso graag wil, is dat ik 2 locaties heb voor mijn data.
Dit zodat bij een brand of inbraak ik alle data nog ergens anders heb staan.

Verder zat ik zelf ook aan incrementele backup te denken.
Ik heb ook gehoord van online backup, maar is dat niet hetzelfde als het thuis op een server hebben staan?

Het raid verhaal bedoelde ik meer voor thuis, zodat ik zakelijk een soort van beschermde backup heb en ook niet gelijk mijn prive documenten kwijt ben.

Verandert jullie mening nou jullie deze info weten?

• timskiej
Je zit in precies dezelfde situatie als ik ook zit.
Alleen maak jij gebruik van SBS en ik van ClearOS.

Voor Online Backup moet je een abonnement afsluiten. Hier heb je een bepaald aantal GB ruimte om je backups op te maken.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 16:29
Als je 2 servers hebt op 2 fysiek gescheiden lokaties, met beide een internetverbinding, is het raadzaam om te kijken naar een synchronisatie oplossing tussen beide. Tapestreamers: blijft veel werk, duur.

Heb echt goede ervaring met rsnapshot (gebasseerd op rsync) en dit werkt zonder omkijken, met bestandhistorie (dus verschillende versies per bestand) en direct toegangkelijk.

Ik heb dit ook professioneel draaien voor 2 MKB bedrijven en synchroniseer 450GB aan data over een ADSL 8Mbit verbinding. Gaat prima.

[ Voor 18% gewijzigd door Arnout op 11-01-2010 11:18 ]

• timskiej
@ Arnout: Zo doe ik het ook met Rsync :) Werkt perfect.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:30
Arnout schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:13:
Als je 2 servers hebt op 2 fysiek gescheiden lokaties, met beide een internetverbinding, is het raadzaam om te kijken naar een synchronisatie oplossing tussen beide. Tapestreamers: blijft veel werk, duur.

Heb echt goede ervaring met rsnapshot (gebasseerd op rsync) en dit werkt zonder omkijken, met bestandhistorie (dus verschillende versies per bestand) en direct toegangkelijk.

Ik heb dit ook professioneel draaien voor 2 MKB bedrijven en synchroniseer 450GB aan data over een ADSL 8Mbit verbinding. Gaat prima.
Opzich werkt het idd mooi, maar wat als je server nu crashed? Even 450Gb over ADSL pompen?

• Arnout
Rolfie schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:46:
[...]

Opzich werkt het idd mooi, maar wat als je server nu crashed? Even 450Gb over ADSL pompen?
Als de server crashed willen ze maar wat graag even met een autotje 5 km rijden. Dat moet je met tapes trouwens ook, maar dan elke dag (als je het goed doet). ;)

Een servercrash is bij mij niet alledaags trouwens. Zit nog steeds te wachten op de eerste crash (in 10 jaar tijd). :9~

[ Voor 6% gewijzigd door Arnout op 11-01-2010 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Arnout schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:13:

Dit is inderdaad ook de gedachte die ik heb.
Alleen draait rsnapshot volgens mij niet op windows SBS of heb ik dat verkeerd begrepen?
Rolfie schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:46:
[...]

We hebben een aparte mirror van de server.
Dit is ons probleem niet, die hebben we weer aardig snel aan de praat.
Het gaat mij puur om de data die erop staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 12:01 ]

• timskiej
Het draaien van een Rsync snapshot client is geen probleem. Maar een Rsync server opzetten op Windows gaat niet werken. Staat op de Wiki van Rsnapshot.

Je kunt ook een site to site VPN aanmaken.
Dan is je data redelijk goed beveiligd. En dan kun je heel simpel met een backup tool de data overpompen naar je server thuis.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

timskiej schreef op maandag 11 januari 2010 @ 12:10:
Het draaien van een Rsync snapshot client is geen probleem. Maar een Rsync server opzetten op Windows gaat niet werken. Staat op de Wiki van Rsnapshot.

Je kunt ook een site to site VPN aanmaken.
Dan is je data redelijk goed beveiligd. En dan kun je heel simpel met een backup tool de data overpompen naar je server thuis.
Site to site VPN lijkt me wel een vereiste als je al je data over het internet gaat backuppen ja.

Tipje: als je voor een synchronisatie-oplossing gaat, doe dan de eerste synchronisatie op 1 van de lokaties via het LAN. Dan kun je de initiele grote hoeveelheid data via 100 mbit of zelfs 1 gbit synchroniseren en hoeft dat niet allemaal over het ADSL lijntje. Als je eenmaal volledig gesynced bent verhuis je die server naar de juiste lokatie toe, je zet hem aan en de kleine hoeveelheid data die veranderd is wordt gelijk weer gesynced.

• timskiej
Een goed gratis backup programma wat ik wel eens gebruikt heb is Syncback. Deze kan eigenlijk alles wat je nu aangeeft. Full/incirementele backups die je ook nog kunt plannen.

Voor Site to Site VPN te maken heb ik wel eens Draytek spul gebruikt wat zeer goed en stabiel werkte.

Er zijn ook software oplossingen maar daar heb ik geen ervaring mee onder SBS.

[ Voor 35% gewijzigd door timskiej op 11-01-2010 12:43 ]

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

timskiej schreef op maandag 11 januari 2010 @ 12:42:

Voor Site to Site VPN te maken heb ik wel eens Draytek spul gebruikt wat zeer goed en stabiel werkte.
*ugh* mijn ervaringen zijn anders. Een netwerkpartij waar ik wel eens mee samenwerk voor kleine lokaties bouwt site to site VPN-etjes op met die dingen op basis van PPTP, maar dat klapt er om de haverklap uit. Na een restart van de Draytek functioneert dan alles weer.

Ben zelf meer een Cisco-fan, maar daar betaal je ook voor. Alhoewel een Cisco ASA 5505 of 5510 (afhankelijk van welke encryptie je wilt gebruiken en wat de doorvoersnelheid over de VPN tunnel moet zijn) meestal prima te betalen is. Bijkomend voordeel: je kunt hem gelijk als thuiswerkoplossing naar binnenschuiven. Je kunt deze dan instellen om met de Cisco Client verbinding te maken, of (en dat heeft de voorkeur) clientless SSL instellen. Dan kun je je eigen portal pagina erachter zetten, of de default portal pagina van Cisco gebruiken.

• timskiej
Cisco is leuk spul maar heeft de TS ervaring met het configureren van Cisco routers?

Wij hebben IPsec site to site VPN's gemaakt met de Draytek's. En tot op heden nog geen problemen ondervonden. Tevens makkelijk in te stellen van die WebUI. Met de PPTP VPN heb ik geen ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
timskiej schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:09:
Cisco is leuk spul maar heeft de TS ervaring met het configureren van Cisco routers?
Uhm nee ;)

Maar heeft SBS geen backup functie over het internet?

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:07:
[...]

Uhm nee ;)

Maar heeft SBS geen backup functie over het internet?
Je kan in principe naar elke lokatie backuppen die je wilt volgens mij, maar dan moet je wel moeilijk gaan zitten doen met port forwards etc. Bovendien is je data dan volledig onversleuteld waardoor alles in theorie onderschept kan worden. Lijkt mij geen verstandige keuze met bedrijfsgevoelige data. Als je wilt backuppen naar een andere lokatie moet je OF een dedicated lijn hiervoor hebben, OF een site to site VPN bouwen naar mijn mening.

Met die Draytek dingen waar Timskiej het over heeft kun je dat vrij eenvoudig doen. Het gaat met een webinterface, dus vooral klikken en dat moet wel lukken toch? Bovendien zit er nog een handleiding bij en kun je hier hulp krijgen ;) Zo leer je nog eens wat!

Edit: de Cisco ASA's zijn overigens ook via een webinterface in te stellen (ASDM), maar op een of andere manier lijkt me dat voor de gemiddelde power user toch nog best pittig.

[ Voor 9% gewijzigd door Vicarious op 11-01-2010 16:45 ]

• timskiej
Beetje een omweg maar wel de goedkoopste.

Je draait een virtuele machine met op beide servers ClearOS. Hiermee kun je met een paar klikken en IPsec VPN aanmaken.

• nielsl
ik snap niet waarom mensen praten over al die internetbackups. Leuk voor als je een beetje data hebt, maar bij een fatsoenlijke backup wordt niet elke keer het verschil weggeschreven (incrementeel) maar wordt er ook eens in de zoveel tijd een volledige backup gemaakt. en liefst zelfs meerdere.

Synchroniseren tussen twee locaties is leuk, maar wat als er een belangrijk databasebstand corrupt raakt, en dit wordt gesynchroniseerd naar je backup locatie, dan is het op beide locaties naar de *******

Incrementele backups werkt enkel en alleen als je regelmatig full backups maakt, bijvoorbeeld eens in de week, als je incrementele backups dan niet goed blijken te functioneren heb je altijd nog de full backup van vorige week, ergo, een week werk en dataverlies.

Als je full backups over een gemiddeld ADSL lijntje wilt pompen, prettige wedstrijd als dat meer is dan 10 GB, zoals ik zei gaat het niet alleen om de data die je die dag hebt gewijzigd, maar om alles dat je wilt back uppen.

Met een tapedrive kun je gewoon elke dag, afhankelijk van hoeveel tapjes je aanschaft, full backups draaien, incrementeel kan ook, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Smorgens tape verwisselen, en snachts gaat het beestje zn werk doen. De volgende ochtend komt het tapeje eruit en hopsakee, weer een dagje veilig. Compleet met encryptie op de tape mocht je dat willen.

En over al die synchronisatie oplossingen, hoe zit het met de Exchange store (ik neem aan dat TS gebruikt maakt van Exchange binnen SBS) Ook hiervoor geldt dat ik TS veel plezier wens als je hiervoor niet software gebruikt die in staat is om niet alleen de bestanden van de Storage group, maar ook alle transactie logs e.d. fatsoenlijk meeneemt in een backup zodat mocht het fout gaan, je vrij simpel alles terugzet.

Je koopt een backup oplossing omdat je een zo kort mogelijke downtime wil hebben als het ooit eens mis gaat. Hoeveel geld kost het je als je al je e-mail kwijt bent omdat je je exchange niet goed hebt gebackupped? En hoeveel geld mag het kosten om alles weer up and running te krijgen? Als jij gewoon elke avond met je tape drive een volledige backup van je HDD + systemstate + exchange maakt, dan ben je heel snel weer in de lucht bij een crash, maak je echter alleen van wat data die op shares staan een backup, dan heb je nog veel werk om alles weer mooi aan de praat te krijgen. Hier helpt goede software overigens ook bij, kijk bijvoorbeeld naar Intelligent Disaster Recovery van Backup Exec.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, backup, en de investeringen die je daarmee doet, zijn een verzekering om de kosten van een totale systeemcrash in de hand te houden

Verwijderd

Topicstarter
nielsl schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:28:
ik snap niet waarom mensen praten over al die internetbackups. Leuk voor als je een beetje data hebt, maar bij een fatsoenlijke backup wordt niet elke keer het verschil weggeschreven (incrementeel) maar wordt er ook eens in de zoveel tijd een volledige backup gemaakt. en liefst zelfs meerdere.

...
Dit verhaal klinkt overtuigend.
Ik ga eens kijken naar een tapedrive.

Kan ik met de standaard backup tool van SBS mijn data encypted op een tape zetten?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 18:19 ]

• Arnout
nielsl schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:28:

Synchroniseren tussen twee locaties is leuk, maar wat als er een belangrijk databasebstand corrupt raakt, en dit wordt gesynchroniseerd naar je backup locatie, dan is het op beide locaties naar de *******

Incrementele backups werkt enkel en alleen als je regelmatig full backups maakt, bijvoorbeeld eens in de week, als je incrementele backups dan niet goed blijken te functioneren heb je altijd nog de full backup van vorige week, ergo, een week werk en dataverlies.
Je denkt erg vanuit het tape idee. Vorige week nog gedaan: er was een database (MDB) stuk, en ik kon 10 verschillende versies terugzetten, binnen 5 minuten tijd.
Volgens mij heb je je niet verdiept in rsync backups via internet.

Ook het hele incrementele/full backup gedoe vervalt.
Maar goed, vroeg me altijd al af waarom tapestreamers nog steeds verkocht worden, blijkbaar is er nog markt voor, en begrijp nu waarom.

Trouwens, een goede tapedrive kost zo een paar duizend euro, en dat is denk ik ver boven budget. Dus de TS een tapestreamer aanraden is niet zo netjes als er betere, goedkopere en meer betrouwbare alternatieven zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Arnout op 11-01-2010 18:46 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:18

Equator

Crew Council

#whisky #barista

IMO is een snelle en betrouwbare backup vrijwel niet te combineren in 1 oplossing. Een backup over het Internet naar een andere site is best te doen, maar er zijn dan teveel factoren die bepalend zijn voor het succes van een backup. Lijkt me eng.

Als ik een grote hoeveelheid data te backup had, dan zou ik dit 's nachts backupen naar een systeem met genoeg diskruimte om alle data op te slaan. Overdags zou ik deze data gecontroleerd overzetten naar één of meerdere tapes. Deze tapes dienen enkel voor het betrouwbaar off-site houden van een backup. Moet ik snel restoren, dan kan ik dat vanaf disk doen. Breekt de pleuris uit, dan heb ik mijn tapes :)

Das even snel gedacht natuurlijk, en er zitten wat technische, financiele en procedurele issues aan vast, maar je kan dan inderdaad een restore doen van 10GB zonder dat je de tapes die je net de deur uit hebt laten gaan weer terug moet laten komen.

Verder: Het topic zelf. PNS is voor professionele omgevingen. SBS valt daar eigenlijk al niet meer onder, en MS Home Server al helemaal niet meer natuurlijk. Zodoende verplaats ik het topic naar Serversoftware en Windows Servers :)

• nielsl
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 18:16:
[...]

Dit verhaal klinkt overtuigend.
Ik ga eens kijken naar een tapedrive.

Kan ik met de standaard backup tool van SBS mijn data encypted op een tape zetten?
ik zou, vanwege mogelijkheden, kijken naar een software oplossing van een derde partij, er zijn er reeds meerdere genoemd online.

Reagerend op Arnout, rsync is geen backup oplossing, maar een synchronisatie oplossing. Je kunt het met iets als rdiff wel gebruiken om meerdere versies van hetzelfde te maken, maar dan begeef je je, zeker als je het zelf script, naar mijn mening niet echt op een bedrijfszekere basis. Met rsybc reduceer je weleenswaar het dataverkeer, maar je zal toch full backups moeten blijven maken. En een los mdb bestand terugzetten is iets anders dan een hele storage group restoren. Je moet in deze niet denken wat "er allemaal kan" denk ik, maar bedenken hoe het goed en zeker kan voor TS. Je wilt je als bedrijf namelijk niet bezig houden met je ICT structuur, maar met je werk, tenzij dat je werk is :)

• Arnout
nielsl schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:52:
[...]
Je wilt je als bedrijf namelijk niet bezig houden met je ICT structuur, maar met je werk, tenzij dat je werk is :)
Precies. En daart hoort tapes wisselen niet bij, ben ik proefondervindelijk al achter gekomen.

We kunnen nog lang praten over internet backups (want dat is rsnapshot wel, ipv synchronisatie) vs. tapes, maar in elke situatie is er maar één beste oplossing.

Ik heb zelf ook tapestreamers ingezet in het verleden bij het MKB maar ben blij daarvan af te zijn. Overwegend negatieve ervaringen: niet goed functionerende streamers, tapes die kwijt zijn (tot het zoeken van de "vrijdag tape" in puinhopen bij werknemer x thuis), full backups die voor 2/3 onleesbaar zijn. Verder heb ik nog 2 jaar in de werkplekdienstverlening voor KPN gezeten en ongeveer de helft van de gebruikers die restores aanvroegen moesten we vertellen dat de tape "onleesbaar" (lees: kwijt/kapot/backup niet gemaakt) was.

Het komt erg aan op discipline en laat de gemiddelde mens/organisatie daar nu net niet zo sterk in zijn. TS geeft het zelf ook aan: HD wisselen elke dag: teveel werk.

[ Voor 10% gewijzigd door Arnout op 12-01-2010 13:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, duidelijk.
We gaan weer terug naar de internet backup ;)

Maar het feit is, ik heb hier een SBS2003 server.
En de software die jullie adviseren (rsybc) werkt niet op windows.

Ik zie niemand iets over de homeserver schrijven, kan ik hieruit concluderen dat dit helemaal niks is?
In welke richting moet ik nu denken?

• timskiej
Ik zo het zo doen

Lan to Lan VPN
Dit kan met software of met hardware.
Met een IPsec VPN is je data goed beveiligt als het over het Internet gaat.

Storage voor thuis
Stel je eigen servertje samen voor thuis of koop een instap server.
Knal hier een aantal harde schijven in en configureer ze in RAID (mocht er een HDD defect raken).

Software voor thuis
Omdat de server alleen gaat gebruiken voor storage kun je Samba gebruiken (Linux).
Of je installeert FreeNAS die beheerbaar is via een WebUI (werkt geweldig).

En dan?
Maakt een share aan op je server thuis en configureer de VPN.
Met deze VPN verbind je het LAN van kantoor met je LAN thuis.

Op de server op kantoor gebruik je een backup programma dat aan je eisen voldoet.
(backup tool die standaard in Windows zit of de gratis Syncbak zal weinig uitmaken)

Deze laat je verbinden met de share op je server thuis. Je data loopt over de IPsec VPN die beveiligt is.

• nielsl
Aan Arnout: let's agree to disagree :)

Aan TS: wil je dan perse voor een online backup gaan, kies dan voor een betaalde oplossing waarbij je zelf niet hoeft te scripten e.d. Rsnapshot is leuk als je weet waar je mee bezig bent, ben je echter niet zeker van je zaak en gaat het wel om bedrijfskritische data, neem dan een betaald pakket die over een versleutelde verbinding de boel uploaden naar een eigen server waar de data encrypted op staat. Zulke programma's bieden vaak nog de mogelijkheid tot bandwidth management en versiebeheer. De betere programma's zijn zelfs in staat een Exchange information store fatsoenlijk te back uppen. Je betaalt voor een dergelijk programma meestal een maandelijkse fee maar het proces verloopt vervolgens wel automatisch en je krijgt er een programma voor in ruil dat getest is en doet wat het moet doen, orienteer je op deze markt en bij verschillende aanbieders
Pagina: 1