Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:39
Hallo iedereen,

Wij hebben thuis een waterbed, en ik weet dat die veel stroom verbruikt! Ik probeer dus het energieverbruik van het waterbed omlaag te brengen, nu vraag ik me af of een tijdklok daarbij helpt.

Het bed hoeft niet de hele dag warm te zijn, het hoeft eigenlijk alleen maar van 10 uur savonds tot 10 uur smorgens warm te zijn, de rest van de dag maakt niet uit.

Bespaar ik dan stroom als ik een tijdklok op die tijden instel, of kost het meer stroom omdat het waterbed dan om 10 uur savonds dan ineens de tempratuur omhoog moet halen?

Ik had al gezocht op internet en GOT maar ik heb geen goed antwoord kunnen vinden!

Alvast bedankt!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:16
Een waterbed koelt best wel snel af volgens mij, dus ik denk niet dat het bed nog lekker warm is als je er 's avonds om 22:00 in stapt. En hij kan het ook nooit zo snel warm krijgen.

Ik denk dat je beter de temperatuur wat lager kunt zetten.

Of gewoon de tijdklok instellen dat hij om het uur schakelt. Dus 1 uur wel aan, dan een uur uit, dan weer een uur aan, uurtje uit. Dan blijft hij wel redelijk op temperatuur denk ik.

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

We moeten dan wat meer weten, je kan het berekenen met de volgende gegevens:

Hoe warm is het bed normaal
Hoe warm is het bed na uit te hebben gestaan
Hoeveel verbruikt het bed normaal
Hoeveel wat verbruikt het bed wanneer het aan het opwarmen is

Als je dit weet kan je het vrij makkelijk berekenen.

High Powered Madness

• KoenVW76
Hoe warm is het bed normaal

Hij staat standaard op 27 graden.

Hoe warm is het bed na uit te hebben gestaan

Geen idee, kamertempratuur lijkt mij, en dat is ongeveer 18 graden.

Als hij niet aan het opwarmen is, 0 watt.

Hoeveel wat verbruikt het bed wanneer het aan het opwarmen is

290 watt, volgens mijn stroommeter.

Ik kan hem natuurlijk ook zo instellen dat hij om 9 uur aanslaat, dan heeft hij nog ongeveer een uur om op te warmen,maar mijn vraag is of dat het dan echt wel zuiniger is, aangezien hij dan een kouder bed moet op gaan warmen, ipv het de gehele dag warm houden zoals hij nu doet.

[ Voor 26% gewijzigd door KoenVW76 op 09-01-2010 17:26 ]

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

KoenVW76 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 17:23:

Als hij niet aan het opwarmen is, 0 watt.
Bedoel hiermee over een periode van 24 uur

Ohja ben vergeten om de inhoud te vragen

High Powered Madness

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-11 16:21
of het scheelt zou je natuurlijk kunnen uitrekenen,
maar het meest snelle is, als je al een kWh metertje hebt voor tussen het stopcontact,
probeer het eens een dagje.
- 1 dag gewoon aan laten staan.
- 1 dag om 10:00 stekker eruit, en om 21:00 of 22:00 er weer in.

simpel, maar het werkt :)

edit: als je meter teminste het totaal kWh kan laten zien, maar de meeste meters doen dat wel

[ Voor 14% gewijzigd door _trickster_ op 09-01-2010 17:30 ]

• harold65
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Leuk onderwerp!
Ik heb de afgelopen tijd het verbruik van mijn waterbed gemeten. Daarbij heb ik verschillende experimenten gedaan om het verbruik omlaag te krijgen.
De totale energie die je moet toevoeren aan je bed om het op 27 graden te krijgen is evenveel als de energie om het op 27 graden te houden. Het heeft dus geen effect om er een tijdschakelaar op te zetten.
Wat wel invloed heeft is de ingestelde temperatuur (lager is uiteraard minder verbruik) en de temperatuur in je slaapkamer (wel of niet verwarmd, raam open of dicht).
Het grootste effect op het verbruik ben je zelf: Hoe langer je in je bed ligt, hoe minder verbruik. Je warmt met je eigen lichaamswarmte het bed flink op.
Een paar cijfers:
Op onze slaapkamer is het normaal ca. 18 graden. Het bed heeft twee verwarmingen van 150W.
Ons 2 persoons bed met 300L water, ingesteld op 26 graden verbruikt, als er niemand op ligt, in 24 uur 2kWh.
Als we er 8 uur inliggen zakt het verbruik naar 1.1kWh.
In het weekend lig ik langer in bed en zakt het verbruik naar 0.95kWh.
Op een schoonmaakdag in november heb ik een paar uur het raam ver open gezet en steeg het verbruik naar ca. 2kWh. Als je behoefte hebt kan ik een paar grafiekjes publiceren.

Ik ben nu aan het kijken of ik de isolatie van het bed kan verbeteren. Daar heb ik echter nog geen simpele oplossing voor.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Uiteindelijk zal het 'iets' schelen in verbruik als je hem overdag niet verwarmd.
Want verwarming aan of uit, afkoelen zal hij altijd. Alleen de hoeveelheid energie die je daarbij verliest is groter naarmate het temperatuursverschil is. Dus als hij overdag terugzakt naar 25 graden, is de hoeveelheid energie die hij dan verliest aan de omgeving kleiner dan wanneer hij 27 graden is. Iets van 27 graden afkoelen naar 26 in een omgeving van 20 graden duurt langer dan iets van 100 naar 99 graden af te koelen in diezelfde omgeving.

Uiteindelijk zal het verbruik om 9 of 10 uur dan wel weer een tijdje hoger liggen, maar overdag heb je dan IIG niet de verwaming aangehad. En ik weet niet of je dag/nacht tarief hebt, maar dat scheelt dan ook nog.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
_ferry_ schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:29:
Uiteindelijk zal het 'iets' schelen in verbruik als je hem overdag niet verwarmd.
Want verwarming aan of uit, afkoelen zal hij altijd. Alleen de hoeveelheid energie die je daarbij verliest is groter naarmate het temperatuursverschil is. Dus als hij overdag terugzakt naar 25 graden, is de hoeveelheid energie die hij dan verliest aan de omgeving kleiner dan wanneer hij 27 graden is. Iets van 27 graden afkoelen naar 26 in een omgeving van 20 graden duurt langer dan iets van 100 naar 99 graden af te koelen in diezelfde omgeving.
Nette uitleg :)

Ik kan hier nog aan toevoegen dat ik tot 10 uur 's ochtends verwarmen wel wat veel van het goede vind, zelfs als je tot 10 uur uitslaapt, kan je de verwarming ongetwijfeld al veel eerder uitschakelen. Gewoon eens experimenteren. Een tijdschakelaar kost trouwens 2 euro bij de Action :)

• KoenVW76
oke thanks, het is duidelijk, ik heb nu de energiemeter ingesteld, dus nu kan ik gaan kijken wat hij verbruikt op een dag. Dan doe ik hem morgen met de tijdklok en dan kan ik de resultaten vergelijken.

We komen eigenlijk nooit pas om 10 uur ons bed uit, door de weeks rond 8 uur en in het weekend iets van 9, hooguit half 10. Hoeveel uur van tevoren kan ik hem uitzetten met de tijdklok zonder dat we er iets van merken dat hij uit is?

Verwijderd

de vraag is of je "verbruik overdag" je echt wat scheelt, de verloren energie bestaat immmers voor 99% uit warme, zuipt je bed 300 watt, dan verbruikt je CV fors minder (anthans, in theorie)

dit geld uiteraard alleen in de winter, 'zomers is het denk ik geen probleem je bed op temperatuur te houden :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 22:07 ]

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Ja helaas dat een kilowattuur uit het stopcontact wel een factor 8 duurder is dan een kWh uit gas.
Maar rendement is relatief inderdaad.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
KoenVW76 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 21:57:
...We komen eigenlijk nooit pas om 10 uur ons bed uit, door de weeks rond 8 uur en in het weekend iets van 9, hooguit half 10. Hoeveel uur van tevoren kan ik hem uitzetten met de tijdklok zonder dat we er iets van merken dat hij uit is?
Ik denk dat de enige mogelijkheid hiervoor het experiment is, ga steeds wat vroeger de verwarming uitschakelen en keer een stapje terug zodra je er last van hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:32
Ik kan hem natuurlijk ook zo instellen dat hij om 9 uur aanslaat, dan heeft hij nog ongeveer een uur om op te warmen,maar mijn vraag is of dat het dan echt wel zuiniger is, aangezien hij dan een kouder bed moet op gaan warmen, ipv het de gehele dag warm houden zoals hij nu doet.
Ja opnieuw verwarmen is altijd zuiniger dan constant warm houden. Weet je hoeveel water er in zit? Dan is namelijk goed uit te rekenen hoe lang het duurt om dat water een graad op te warmen :)
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:06:
de vraag is of je "verbruik overdag" je echt wat scheelt, de verloren energie bestaat immmers voor 99% uit warme, zuipt je bed 300 watt, dan verbruikt je CV fors minder (anthans, in theorie)
Da's alleen zo als je normaal de verwarming aan hebt op de slaapkamer, ook al is daar overdag niemand. En dan nog is electrisch verwarmen een stuk duurder. 300W volcontinu kost zo'n 600 euro per jaar (ruim 1.50 euro/dag).

[ Voor 33% gewijzigd door Wilke op 10-01-2010 12:01 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:06:
[...]

dit geld uiteraard alleen in de winter, 'zomers is het denk ik geen probleem je bed op temperatuur te houden :)
De meeste mensen hebben geen thermostaat op hun slaapkamer hangen. Dus de CV zal niet meer of minder aanslaan ongeacht de temperatuur op die kamer.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Wilke
heuveltje schreef op zondag 10 januari 2010 @ 11:59:
De meeste mensen hebben geen thermostaat op hun slaapkamer hangen. Dus de CV zal niet meer of minder aanslaan ongeacht de temperatuur op die kamer.
Dat zou wel mooi zijn maar is niet helemaal waar, als de radiator in de slaapkamer open staat koelt het water af en moet de ketel alsnog harder stoken om ook de radiatoren in de woonkamer warm te houden.

• Wilke
Als je wilt weten hoe lang het duurt om het water op te warmen, dus hoe laat je het ding aan moet schakelen, moet je 2 dingen weten: tot welke temperatuur het water ongeveer afkoelt overdag, en hoeveel liter er in het bed zit. Als je dat weet kun je er vrij simpel mee rekenen: 1 liter water 1 graad in temperatuur verhogen kost 4200 Joule (afgerond), bij een vermogen van 290W (=J*s) duurt dat dus 14,5 seconde.

Stel dat er 200 liter water in dat bed zit, en je het 5 graden moet verwarmen (van 22 naar 27 graden dus, want ik denk niet dat het zo snel afkoelt helemaal naar kamertemperatuur). Dat kost dan 200 * 5 * 4200 = 4.200.000 Joule. Je waterbed pompt zoals je zei 290 Joule/s (=Watt) aan warmte erin (de efficientie van water electrisch verwarmen is nagenoeg 100%). In dat tempo duurt het dus 4.200.000 / 290 = ~14.500 seconden, dat is vrijwel exact 4 uur, om die 200 liter water 5 graden op te warmen, ervan uitgaand dat er geen warmte weglekt in diezelfde opwarmperiode. In de praktijk zal het dus nog ietsje langer duren.

Anders gezegd, met 290W vermogen kun je 200 liter water elk uur 0,8 graad in temperatuur verhogen, en dat verband is lineair, dus voor 400 liter is het 0,4 graad/uur, 100 liter 1,6 graad/uur, enzovoorts.

Je kunt het natuurlijk ook gewoon proberen maar daarvoor zit je niet op tweakers eh B)

• heuveltje
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wilke schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:05:
[...]

Dat zou wel mooi zijn maar is niet helemaal waar, als de radiator in de slaapkamer open staat koelt het water af en moet de ketel alsnog harder stoken om ook de radiatoren in de woonkamer warm te houden.
Dat klopt op zich wel. maar ik betwijfel tenzeerste of die iets hogere warmteafgifte van het bed ook maar een enigszins meetbaar verschil zal maken in hoelang de ketel blijft lopen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Vrienden van mij deden altijd een flink deken over dat waterbed heen. Isoleerde zo goed dat d'r heel weinig warmte verloren ging. Nou weet ik niet of dat ding van jou een thermostaat heeft, maar dat lijkt me van wel.

Verwijderd

Zoals gezegd:
Overdag laten afkoelen gaat altijd zuiniger zijn dan overdag door blijven warmen. Bij afkoelen gaat de warmteflux van bed naar omgeving lager zijn omdat temperatuursverschil lager is.
Je zal vroeger moeten beginnen opwarmen dan het uur dat je in bed kruipt en je kan de verwarming ook vroeger uitschakelen dan het uur waarop je uit bed komt 's morgens. De tijdsduur waarin je verwarmt moet je zo kort mogelijk houden maar zodanig dat het nog aangenaam is. Op welk uur je het best begint te verwarmen 's avonds en stopt met verwarmen 's morgens kan je best gewoon uitproberen.
En verder: hoe lager de settemperatuur, hoe lager het energieverbruik. Hoe beter het bed geïsoleerd is (zowel overdag als 's nachts) hoe lager het energieverbruik.

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-11 19:28
ik heb deze vraag ook eens gesteld in de beddenzaak. daar werd hetzelfde verteld als wat harold65 zegt; het hebben van een tijdschakelaar heeft misschien wel invloed maar deze valt op het totale verbruik bijna geheel weg. als je echt wilt besparen moet je maar weer een normale matras nemen :)

• harold65

harold65

Slimme meter:

Ok, hier is een grafiekje waarin je het effect van een tijdklok kan zien. Het is het gemiddelde verbruik over 7 dagen. Met klok is inderdaad iets zuiniger (1.104 tov 1.124 kWh) maar dit levert je per jaar 8kWh oftewel ca. 2 euro op.
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_xdiQpxplPXw/S0n144bIvhI/AAAAAAAAEc0/xP6nkhkXCEs/VerbruikWB.jpg

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Verwijderd

Het verschil in verbruik tussen met klok en zonder klok hangt vooral af van volume water en isolatie(*). Bij een laag volume water en slechte isolatie zal het verschil in energieverbruik groter worden.

In de grafiek hierboven zie je trouwens dat het actueel verbruik overdag (zonder gebruik klok) hoger is dan 's nachts. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de persoon zelf 's nachts het bed mee opwarmt (extra warmtebron). Of eventueel een verschil in isolatie (deken die open of toe ligt).

Overigens klopt het niet dat het verbruik bij 0 uur vanaf 0 begint?

(*) voor de gemakkelijkheid: dissipatieopp. van bed mee in de term "isolatie" beschouwd

• harold65

harold65

Slimme meter:

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:59:
In de grafiek hierboven zie je trouwens dat het actueel verbruik overdag (zonder gebruik klok) hoger is dan 's nachts. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de persoon zelf 's nachts het bed mee opwarmt (extra warmtebron).
Dat had ik al gezegd: Het grootste effect op het verbruik ben je zelf: Hoe langer je in je bed ligt, hoe minder verbruik. Je warmt met je eigen lichaamswarmte het bed flink op.
Overigens klopt het niet dat het verbruik bij 0 uur vanaf 0 begint?
Waar wil je dan beginnen met meten?
Om 0:00 start de meting en heb ik 0kWh verbruikt. Na 24 uur ben ik precies terug op 0:00h

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
harold65 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:48:
Ok, hier is een grafiekje waarin je het effect van een tijdklok kan zien. Het is het gemiddelde verbruik over 7 dagen. Met klok is inderdaad iets zuiniger (1.104 tov 1.124 kWh) maar dit levert je per jaar 8kWh oftewel ca. 2 euro op.
Dat maakt de terugverdientijd van een Action tijdschakelaar precies 1 jaar, rendabel dus :)

Verwijderd

harold65 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:22:
Waar wil je dan beginnen met meten?
Om 0:00 start de meting en heb ik 0kWh verbruikt. Na 24 uur ben ik precies terug op 0:00h
Ah ok nu zie ik het, je sampled maar om het uur en drukt actueel uit in kWh.

Ik dacht dat actueel het vermogen (kW) was en het totaal de integraal van het vermogen, dus het verbruik tot dan in kWh.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als ik die grafiek goed lees, zal je met een tijdschakelaar enkel op nachttarief opwarmen. Zonder dubbeltarief kom je al (iets) goedkoper, met dubbeltarief zal het verschil groter worden, dus een tijdsschakelaar heeft wel degelijk nut.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• KoenVW76
Nou gister heeft het bed 1.12 KwH verbruikt, vandaag hem ik hem met tijdklok gedaan. We werden vanochtend bibberend wakker dus morgen maar een uurtje later uit laten slaan. :P Ik ben benieuwd wat hij vandaag gaat verbruiken, ookal lijkt het door de reacties hier onwaarschijnlijk dat ik veel ga besparen. Toch gewoon ff proberen!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Precies! |Het is best de moeite waard om zulk soort dingen te testen. Al is het maar om de ervaring die je ermee op doet. Maar het mooiste is natuurlijk als je er elk jaar een paar tientjes mee bespaard :)

• harold65

harold65

Slimme meter:

KoenVW76 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:11:
Nou gister heeft het bed 1.12 KwH verbruikt, vandaag hem ik hem met tijdklok gedaan. We werden vanochtend bibberend wakker dus morgen maar een uurtje later uit laten slaan. :P Ik ben benieuwd wat hij vandaag gaat verbruiken, ookal lijkt het door de reacties hier onwaarschijnlijk dat ik veel ga besparen. Toch gewoon ff proberen!
@KoenVW76: Ik ben erg benieuwd naar je metingen. Heb je een update?

Verwijderd

Hallo,

Ook ik ben bezig om te kijken waar de grote energie verbruikers in huis zijn, en heb een energie meter tussen stopcontact en waterbed gedaan. In 19 uur meet deze een verbruik van 5.3 kWh.😳
Als ik dit door reken, dan is mijn jaarverbruik 2400 kWh per jaar . Dat is wat een klein gezin per jaar verbruikt in totaal.
Reken ik nu fout , of nie of is de energie- meter nie helemaal ok ???

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Move naar DED, daar past zit beter.

2400kWh per jaar klinkt me als nogal veel inderdaad, wat voor kWh meter is het?

Merk je ook zo'n hoog verbruik in je daadwerkelijke jaarrekening?

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:35
Verwijderd schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:04:
In 19 uur meet deze een verbruik van 5.3 kWh.😳
Als ik dit door reken, dan is mijn jaarverbruik 2400 kWh per jaar . Dat is wat een klein gezin per jaar verbruikt in totaal.
Reken ik nu fout , of nie of is de energie- meter nie helemaal ok ???
Maar die 5.3 kWh is toch niet het gehele jaar, lijkt me meer enkele maanden. Ik trek in de zomer zelfs de stekker eruit omdat hij dan toch niet meer aanspringt.

• heuveltje
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Jef61 schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:54:
[...]

Maar die 5.3 kWh is toch niet het gehele jaar, lijkt me meer enkele maanden. Ik trek in de zomer zelfs de stekker eruit omdat hij dan toch niet meer aanspringt.
en feitelijk is alles wat je aan stroom in dat bed pompt een besparing op je overige stookkosten

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@Verwijderd Een topic van 9 jaar oud kapen is niet de bedoeling. Graag even een eigen topic starten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.