Toon posts:

Normale temperatuur Intel Core 2 Duo E8400 Wolfdale?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, heb al het nodige plezier beleefd aan diverse van jullie reviews e.d. Waarvoor dank!
Nu heb ik een (eenvoudige) vraag.

CoreTemp 0.99.5 geeft bij mijn processor (E8400) aan 18-25 C voor core0 en 50-54 C voor core1 beide onder een load van 6-20%. Ik heb de standaard koeling erop zitten met de standaard koelpasta (die zat er geloof ik al op) in een Centurion 5, met alleen 2 actieve fans naar buiten gericht (achter).

Dat verschil vind ik wat vreemd, dus... wat is een normale temperatuur?
Oh ja, en wat is de oplossing, indien er een probleem is?

Vriendelijke groet,
Nigel

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01 17:01

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Hmm, ik denk dat de koeler niet goed vast zit, meestal zijn de cores ongeveer even warm.
Het kan ook zijn dat core 1 meer wordt gebruikt dan core 0.
Pushpins even nakijken dus.

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Verwijderd

Topicstarter
Appel2345 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:08:
Hmm, ik denk dat de koeler niet goed vast zit, meestal zijn de cores ongeveer even warm.
Het kan ook zijn dat core 1 meer wordt gebruikt dan core 0.
Pushpins even nakijken dus.
Bedankt voor je reactie,

Ik heb net even op de pins gepushed en het leek er inderdaad op dat er eentje los zat, te weten links boven. Hij wiebelde een beetje en na drukken volgde een (zacht subtiel) klikje.

Nu heb ik echter Coretemp vlak na opstarten (alweer 10 minuten geleden) aangezet en dan krijg ik de volgende waarden:
Core0 18-31 C onder een load van nu 0-11 C
Core1 50-58 C onder een load van nu 0-9 C

Dus is het probleem toch niet opgelost. Kan het wellicht zo zijn dat de koelpasta in die hoek niet meer goed is, omdat hij een tijdje verkeerd gemonteerd heeft gezeten? Of heeft iemand een andere suggestie?

Vriendelijke groet,
Nigel

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
wil je het zeker weten zal je nieuwe pasta moeten aanbrengen.
wel de oude goed verwijderen met spiritus en keukenrol ofzo.
een druppel in het midden en koeler goed aandrukken.

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 16:15
Wolfdales staan er bekend om dat sommige temperatuursensors vastzitten. Dan geven ze standaard een veel te hoge waarde aan, no matter what. Stress je CPU een met Prime95 of een andere CPU stress tool. Ik denk dat dan alleen de Core0 temperatuur omhoog schiet.

Verwijderd

Topicstarter
@Goofy: heb momenteel een zekere videokaart in back-order staan, ik zal vragen of ze er een spuitje koelpasta bij leveren. Om dit te proberen zal ik dus even moeten wachten. Intussen bestel ik een tube Arctic Silver 5...

@roflmaobbq: middels Prime95 heb ik mijn cpu enkele minuten op 100% load laten werken. Daarna heb ik enkele minuten gewacht. De waarden zijn nu:
core0 min18-47max (nu 18)
core1 min50-65max (nu 51/52)
De temperatuur van beide cores steeg min of meer gelijkwaardig. Kan ik concluderen dat de sensor an sich goed functioneert?

Zou het trouwens ook kunnen zijn dat die ene sensor niet goed geijkt is, dat hij gewoon standaard x graden boven de werkelijke temperatuur aanduidt?

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
het is gewone een kapotte / stuck sensor waar de wolfdales om bekend staan, zie ook de post van omgwtfbbq. mijn wolfdale core1 is al zijn hele leven lang 47 graden en dat verandert ook nooit.

Verwijderd

Topicstarter
peugeot106xsi schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:49:
het is gewone een kapotte / stuck sensor waar de wolfdales om bekend staan, zie ook de post van omgwtfbbq. mijn wolfdale core1 is al zijn hele leven lang 47 graden en dat verandert ook nooit.
Maar die van mij meet wel verschillende temperaturen?

Verwijderd

Topicstarter
Intussen heb ik Arctic Silver 5 geplaatst in combinatie met een Scythe Ninja 2 rev. B
Bij installatie viel mij op dat de originele koelpasta niet netjes verspreid zat. Het was een klein cirkeltje, niet tot de randen van de hitteverdeler en er zaten open plekken tussen, precies boven de chip. Hopelijk zit de nieuwe koelpasta beter, heb dat niet kunnen zien wegens een moeilijk in te bouwen processorkoeler. Ik verwacht het wel, het is conform de website van Arctic aangebracht.

CoreTemp geeft nu
core0 18-22 graden
core1 49-54 graden

Onder load met Prime95 na 8 minuten
core0 18-34
core1 49-58

na installatie werd bij opstarten in de bios overigens een CPU van 41-44 graden aangegeven.

Wat denken jullie hiervan, is dit normaal en kan ik mijn processor eventueel overklokken gelet op deze temperaturen? Of wordt dat risicovol omdat deze temperaturen niet betrouwbaar zijn?

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-01 11:14

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Je hebt een goede koeler, en goede koelpasta, dus het lijkt me dat die CPU gewoon goed gekoeld wordt en niet te warm wordt.
Het lijkt me dat de sensors gewoon brak zijn, want de temp van de CPU hangt direct af van de belasting. Ik zou nog de meeste waarde hechten aan de temp volgens de BIOS, en die in de gaten houden.
Ik zou gewoon proberen over te klokken, lijkt me sterk dat ie het begeeft...
Als de CPU te heet denkt te worden merk je het vanzelf wel ;)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
als hij gaat overklokken niet naar de bios temp kijken, deze geeft namelijk de Tcase temperatuur weer, hier kun je feitelijk niets mee.

je witl idd gewoon naar de cores kijken. het komt regelmatig voor bij 45 nm cpu's dat een of meerdere sensors stuck zijn, zoals je bij jezelf ziet komt een sensor gewoon niet laag genoeg. , zoals je ook ziet gaat hij onder load wel omhoog, dus je maximale load temperatuur zie je wel tijdens bijv. prime95 of andere stress tools.

je schrijft dat 18 graden je idle temp is.. op welke TJmax staat coretemp ingesteld? want behalve als je kamer zo'n 11 graden is is 18 graden niet haalbaar met luchtkoeling.

wel zou ik nogmaals checken of de koeler goed zit, want je hebt onderling per core behoorlijk wat verschil, onder load moeten deze toch in de buurt van elkaar uitkomen. haal je cpu er eens uit en check met bijv een scheermes (of iets anders gegarandeerd recht) of de IHS (je noemt het zelf hitteverdeler) goed recht is, want als deze krom is kan het idd verklaren waarom de temps afwijken.

andere optie is dat je pasta toch niet goed zit, wat ik zelf altijd doe (en anderen zullen beamen dat dit toch de betere manier is) met AS5 is een rijstkorreltje pasta in het midden van de cpu leggen en dan gewoon de koeler erop zetten, onder druk van de koeler en de temps vloeit dan in 99 van de 100 gevallen de pasta perfect uit.

succes

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
@ nedernakker

Intussen heb ik een nieuwe koeler geïnstalleerd met AS5 een lange rijstkorrel in het midden, maar de onderlinge afwijking tussen de cores blijft. Ik heb toen niet specifiek gekeken of de IHS scheef was, maar ik heb 'm wel schoon gemaakt en mij is niets vreemds opgevallen. Ik denk dat hij vlak is. De nieuwe koeler zit in elk geval goed strak nu.

TJmax is 100 in Coretemp

Hoewel ik het wel koud heb, is mijn kamer doorgaans 17-20 graden, dus de temp. van core0 klopt in ieder geval niet.

Intussen heb ik overgeclocked naar 3.6Ghz en onder stress blijft toch een aanzienlijk verschil tussen de cores bestaan, hoewel beide stijgen. Wat is voor mij nu de beste manier om de temps in de gaten te houden? Momenteel heb ik Coretemp en Realtemp.

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-01 11:14

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

El de temps in de bios zijn ook vreemd?
In dat geval kan je alleen maar schatten hoe warm je CPU is.
Wat .oor koeler heb je?
Ik zou (met de boxed koeler) uitgaan van zo'n 30-35 graden idle (dat krijg ik, weliswaar met een AMD Phenom II X4 955 BE), en 50-55 load zonder overklok, en een patroon te vinden in de temps.

[ Voor 8% gewijzigd door Ghost Dog op 23-01-2010 15:05 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Pagina: 1