Instelling "Harde schijf op pauze na ? minuten" gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Gradenko
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 21:31
Gewoon een simpele vraag aan de kenners hier.

Deze optie harde schijf op pauze zetten...
Gebruiken of niet?

Wat research:
- Vaak lees ik dat je deze optie beter niet kan gebruiken omdat dit juist de levensduur van de harde schijf naar beneden haalt.
- Ook lees ik dat dat tegenwoordig niet zo veel meer uitmaakt. Alleen wat stroomverbruik besparen (dan heb je het over 5 tot 15 euro per jaar ofzo).

Kost het opnieuw opstarten van je harde schijf echt levensduur??

Ikzelf dacht juist dat het de levensduur van de harde schijf zou verlengen......... :?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:29

MsG

Forumzwerver

Nou ja hij moet dan elke keer vanuit stilstand weer worden aangeslingerd in plaats van structureel rondgedraaid. Het ligt er natuurlijk ook aan welke tijd je gebruikt. Als je hem elke 5 minuten geen activiteit laat stoppen met spinnen is het natuurlijk enorm slecht, omdat hij bij ook maar iets van activiteit na die 5 minuten meteen weer opspint. Stel je stelt het pas na een uur in kan je je ook afvragen of je op zo'n moment niet beter de hele PC uit kan zetten, aangezien je blijkbaar een uur lang zonder hdd activiteit kan. Ik weet dan verder niet iets wat geen HDD activiteit vraagt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Gradenko
Dank voor je berichtje.

Ik heb drie harde schijven. Twee die ik vaak gebruik en eentje die al wat ouder is die ik bijna nooit gebruikt.
Ik neem aan dat de schijf waar je windows partitie op staat nooit op pauze gaat.
Dus het gaat me met name om die tweede schijf die ik wat vaker gebruik.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Het hangt er echt vanaf hoe vaak de drive in pauze (standby) wordt gezet. Als dit meer dan 5x per dag is of zo zou ik dat zeker niet doen want het verkort wel degelijk de levensduur.
Je kunt dit trouwens controleren met een SMART tool zoals HD Tune (kijk naar het data veld van de Start/Stop Count parameter).

Harde schijven zijn gebouwd om constant te draaien. Een drive in standby zetten is dan eerder om energie te besparen en evt. geluidsreductie.

• Gradenko
Bedankt, even met die tool gekeken en uitgerekend dat die ene harde schijf gemiddeld per uur 1,3 keer moest opstarten.
Kan ik hem dus beter veranderen in 'Nooit' harde schijven uitschakelen.

Dank jullie.