Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Herstellen of herinstalleren, behoud van gegevens

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien mijn moederbord Asus P4P800SE is overleden, heb ik deze vervangen door een Asus P4SD. De processor etc. heb ik overgezet. Nu moet ik dus XP herstellen (of herinstalleren? is me nog niet helemaal duidelijk welke van de twee bij alléén een nieuw mobo).

Moet ik nu eerst nog m'n gegevens van de harde schijven plukken (via een andere pc)? Of is dat niet nodig? Ik heb zelf-opgeslagen bestanden en programma's e.d. op andere partities staan, echter mijn mail-bestanden staan volgens mij wel op de C-partitie (ik gebruik Outlook Express). En nee niet gebackupt :o O-)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt een Ubuntu Live CD (of een andere Linux distro) gebruiken om je data naar een andere harde schijf te verplaatsen en vervolgens een schone install te doen.

Eventueel in de veilige modus proberen op te starten en je chipset drivers te deïnstalleren zou ook een kans van slagen kunnen hebben.

Mocht je niet met Linux willen werken dan zou je de harde schijf in een externe behuizing of in een andere computer kunnen hangen en zo je data redden.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
De computer wil niet meer van de HDD booten (ik krijg alleen maar een knipperende cursor als er geen bootable cd in zit), dus veilige modus is volgens mij geen optie? Met cd krijg ik alleen maar (nadat er de nodige drivers e.d. zijn geladen) de keuze voor installeren, herstellen of setup afsluiten.

Verwijderd

Als hij niet wil booten, gebruik dan superGRUB (http://www.supergrubdisk.org/) om de juiste partitie te kiezen om van te booten...

Word de HDD herkent in de bios?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Met een Linux Live CD moet je dan dus nog wel het een en ander uit kunnen richten als je van de CD op weet te starten.

Veilige modus moet je direct na je POST zelf oproepen door op F8 te drukken en een keuzescherm op te roepen, als je die ook al niet meer krijgt is inderdaad je windows install ver heen.

Verwijderd

Als je het installeren, herstellen setup afsluiten scherm hebt, ben je in de goede richting.
Druk hier op enter, om te installeren. Je krijgt dan een gebruiksrechtovereenkomst. Druk hier op F8 (akkoord),
vervolgens gaat setup opzoek naar reeds bestaande installaties. Hij zou dan aan moeten geven dat er een installatie is gevonden, druk hier op R om te herstellen. De hele procedure die je nu gaat doorlopen lijkt als 2 druppels water op een schone installatie, echter blijven al je instellingen en bestanden behouden. Ideaal systeem. Let wel op, als de niet meer opstartende installatie windows XP Prof is, zal je ook een Prof CD moeten gebruiken, en met Home zelfde verhaal.

Verwijderd

Topicstarter
En als je het probeert met een Home-cd terwijl er Pro is geïnstalleerd (of v.v.)? Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer welke versie van XP er op mijn PC staat...

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hij geeft na de 'installeren => F8 => gevonden installaties' al wel aan welke windows installs er gevonden zijn en geeft daar aan of het een Home of een Pro is.

Verwijderd

Wiethoofd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 14:51:
Hij geeft na de 'installeren => F8 => gevonden installaties' al wel aan welke windows installs er gevonden zijn en geeft daar aan of het een Home of een Pro is.
Niet correct. Na F8 gedrukt te hebben, met een home cd terwijl er pro geinstalleerd is, geeft hij geen installatie weer. Je moet echt de bijpassende cd gebruiken, anders zal hij je installatie helemaal niet weergeven
Pagina: 1