Dolby surround systeem aansluiten op BD en TV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 339326

Topicstarter
Ik heb een Sony DAV SC5 dolby surround systeem, een LG LH3000 LCD tv en een LG BD390 Blue ray speler.
Voor de digitale TV heb ik een HD decoder Humax 5000c.
De Wii zit met compont kabel op de TV aangesloten.

Echter de Sony heeft alleen optische uitgang en geen HDMI, is namelijk oud model.
De BD speler en de Decoder hebben beiden HDMI aansluiting en zijn daarmee op de TV aangesloten.

Nu wil ik het geluid van mijn Blue ray speler over de speakers van het surround systeem afspelen.
Tevens het geluid van de TV en de Wii.

Ik heb het nu als volgt aangesloten.

TV <---> HDMI <-->BD LG BD390 (blue ray speler)
TV <-->HDMI <-->Decoder (humaxx)
TV <--> optische kabel <-->Sony SC5 (dolby surround systeem)

Ik moet nu de versterker aan hebben en kan dan alles via de speakers horen.
Maar kan de TV nu het dolby geluid terugkoppelen met de aangesloten optische kabel naar mijn Sony SC5 (dolby surround systeem)??.

Kortom krijg ik nu het geluid dolby over mijn speakers als ik een blue ray disk afspeel?.
Tevens tv uitzendingen die dolby worden uitgezonden via de decoder over mijn speakers?

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 339326 op 09-01-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:18

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 339326 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 13:15:
Kortom krijg ik nu het geluid dolby over mijn speakers als ik een blue ray disk afspeel?.
Tevens tv uitzendingen die dolby worden uitgezonden via de decoder over mijn speakers?
Of je tv door de optische uitgang Dolby Digital uit geeft is een kwestie van proberen of door de manual te lezen. Er zjn genoeg tv's die het inkomende 5.1 signaal downscalen naar 2.0 stereo en dat doorsturen naar de receiver. Dit heeft vooral te maken met dingen als copy-right. Er zijn echter tv's die wel gewoon het inkomende Dolby Digital 5.1 signaal doorsturen via de S/PDIF uitgang van de tv. Philips tv's doen dat sowieso naar ik weet, andere merken en modellen durf ik zo niet te zeggen. Alleen als de tv al Dolby Digital 5.1 door kan geven wil dat nog niet zeggen dat de tv ook DTS door kan geven. Dus ook dat zou je moeten proberen.

Als je de apparatuur rechtstreeks met optische toslink op de Sony DAV SC5 aansluit werkt het zeker. Nadeel is alleen dat de Sony DAV SC5 maar één digitale ingang hebt en jij twee apparaten hebt. Dus hoe je het nu hebt is wel de mooiste opstelling, maar of de tv Dolby Digital 5.1 en DTS door stuurt is even testen.

offtopic:
Het is Blu-ray, gen blue ray...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Van de TV vind ik op zich niet erg.
Maar het belangrijkste vind ik dat de 5.1 dolby mijn LG blueray speler wel weergegeven wordt door de speakers.

Dus geeft de TV het dolby geluid terug naar de speakers.
De Sony is optisch aangesloten op de TV en de Blue ray met HDMI naar tv.

Dus ik hoop dat TV het dolby signaal wat op de Blue Ray wordt doorgegeven over de speakers afspeelt?? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

reiker

dan jij!

Anoniem: 339326 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:18:
Van de TV vind ik op zich niet erg.
Maar het belangrijkste vind ik dat de 5.1 dolby mijn LG blueray speler wel weergegeven wordt door de speakers.

Dus geeft de TV het dolby geluid terug naar de speakers.
De Sony is optisch aangesloten op de TV en de Blue ray met HDMI naar tv.

Dus ik hoop dat TV het dolby signaal wat op de Blue Ray wordt doorgegeven over de speakers afspeelt?? :S
Mocht je tv toch geen 5.1 doorgeven over de optische verbinding, dan zou je er ook nog voor kunnen kiezen om je Blu-ray en je tv (beide) optisch op een optische switch aan te sluiten, ken even geen betere naam voor zo'n ding :)
Idee is dat je op dat kastje zelf kiest welke van de twee optische signalen (tv of Blu-ray) er doorgegeven worden naar je receiver, zodat je van beide bronnen 5.1 geluid kunt krijgen zonder steeds kabels te moeten wisselen.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 339326 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:18:
Dat is dus wat je moet testen. Dus gewoon aansluiten zoals je zei en dan een keer een Blu-ray afspelen. Neem aan dat je op je home cinema dan wel ziet wel signaal er binnen komt en wordt afgespeeld. Als dat steeds Dolby 2.0 is dan doet je tv dus alles downscalen. Komt er wel Dolby Digital 5.1 binnen dan ben je al een stuk op weg. Maar dan is het dus nog maar de vraag of het met DTS ook goed gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FeaR1986 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:48:
[...]

Dat is dus wat je moet testen. Dus gewoon aansluiten zoals je zei en dan een keer een Blu-ray afspelen. Neem aan dat je op je home cinema dan wel ziet wel signaal er binnen komt en wordt afgespeeld. Als dat steeds Dolby 2.0 is dan doet je tv dus alles downscalen. Komt er wel Dolby Digital 5.1 binnen dan ben je al een stuk op weg. Maar dan is het dus nog maar de vraag of het met DTS ook goed gaat...
Mijn home cinema set (sony) geeft niet aan wat er wordt afgespeeld.
Dus dat is niet te testen.

Ik heb een LG LH3000 TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 339326 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:09:
[...]Mijn home cinema set (sony) geeft niet aan wat er wordt afgespeeld.
Dus dat is niet te testen.

Ik heb een LG LH3000 TV.
Manual van de tv al doorgelezen of daar wat in staat betreffende welke formaten er door worden gestuurd via de digitale S/PDIF uitgang?

Maar denk dat je al snel aan 2.0 zit. Dus het signaal niet door de tv laten lopen is de beste oplossing aangezien je dan zeker weet dat het goed gaat. Nadeel is dan de ene optische ingang van de Sony DAV SC5, maar dat is dus op te lossen met een simpele switch/schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FeaR1986 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:26:
[...]

Manual van de tv al doorgelezen of daar wat in staat betreffende welke formaten er door worden gestuurd via de digitale S/PDIF uitgang?

Maar denk dat je al snel aan 2.0 zit. Dus het signaal niet door de tv laten lopen is de beste oplossing aangezien je dan zeker weet dat het goed gaat. Nadeel is dan de ene optische ingang van de Sony DAV SC5, maar dat is dus op te lossen met een simpele switch/schakelaar.
Kan het niet vinden in de manual.

Maar ik zat te denken om mijn Blue ray speler dan gelijk optisch aan te sluiten op de tv.
Heb ik dan wel dolby surround??.
Gisteren Batman op blue ray gekeken, maar werd nou niet echt warm van het geluid. Was volgens mijn geen dolby surround??

Dan kan ik zeker alleen niet meer de tv via de speakers horen of wel?.

Heb wel een AV tulp stekker van de digitale decoder naar de receiver gelust.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 339326 op 10-01-2010 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 339326 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 09:17:
Maar ik zat te denken om mijn Blue ray speler dan gelijk optisch aan te sluiten op de tv.
Heb ik dan wel dolby surround??.
Nee. In 99,5% van de gevallen wordt het audiosignaal door de TV terug gezet naar 2.0.
Jij moet gewoon de TV helemaal vergeten. Het signaal moet gewoon direct naar die Sony set.
Gisteren Batman op blue ray gekeken, maar werd nou niet echt warm van het geluid. Was volgens mijn geen dolby surround??
Kan die Sony DAV SC5 wel DTS 5.1 input aan?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja hij kan 5.1 dolby en dts afspelen.
Heb het boekje erbij gepakt.

Hij heeft natuurlijk een optische ingang, deze zit nu op de TV.

Maar ik zou dus een nieuwe optische kabel tussen de Sony dolby surround en de LG Blue ray speler moeten plaatsen?. Zou ik dan gewoon 5.1 dolby en dts kunnen beluistern van een blue ray disk.

Dan met tulpkabels de decoder met de Sony dolby moeten koppelen voor gewoon geluid over de speakers voor het tv geluid over de speakers.

Zet net de blue ray disk uit en schakelde over op tv.
Het geluid was veel harder. Dit is gewoon analoog door de tulpstekker die verbonden is tussen de decoder en versterker.

Zal inderdaad rechtstreeks van blue ray disk naar versterker moeten gaan met optische kabel.
Alleen wel somde van mijn 3m toslink kabel. Heb namelijk alles door de muur gelegd. Al zou ik hem eruit halen, is hij veels te lang. Maar dan ligt hij er voor de toekomst als ik een andere dolby set koop ;)
Zal een korte toslink kopen, componenten staan onder elkaar in meubel.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 339326 op 10-01-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 339326 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:00:
Maar ik zou dus een nieuwe optische kabel tussen de Sony dolby surround en de LG Blue ray speler moeten plaatsen?. Zou ik dan gewoon 5.1 dolby en dts kunnen beluistern van een blue ray disk.
Blu-ray speler met optisch verbinden naar de Sony Dolby Surround set is inderdaad een oplossing. Moet je inderdaad voor geluid van je tv wel de twee analoge RCA-stekkers gebruiken. Geen Dolby vanaf je tv, maar wel vanaf de Blu-ray en dat laatste lijkt me toch wel wat beter/leuker.
Alleen wel somde van mijn 3m toslink kabel. Heb namelijk alles door de muur gelegd. Al zou ik hem eruit halen, is hij veels te lang.
Gewoon niet te strak oprollen die kabel. Dus "voelen" wat de kabel kan hebben qua breekpunt en daar net niet overheen gaan. Zo heb ik hier mijn te lange optische kabel ook opgerold. Klein bosje geworden van zo'n 15 centimeter doorsnede, dus het valt nog wel mee. Beter dan een berg kabel die overal heen springt achter de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik koop wel een nieuwe toslink kabel (optisch).

Want de kabels van mijn LCD heb ik door mijn muur laten lopen.
Ik heb dus geen kabels tussen mijn meubel en Flatscreen, deze lopen netjes door de wand.

Dus ik koop wel een korte optische kabel.
Die andere komt toch altijd weer van pas, als ik bv een andere cinema set met meerdere optische ingangen koop toch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nog eens gekeken naar mijn LG BD390.
Deze heeft achter analoge uitgangen voor het 7.1 dolby systeem, dit kan ook voor 5.1

Als ik deze nou eens lus met mijn versterker werkt dat?.
Weet alleen niet of mijn sony versterker genoeg ingangen heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 339326 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:26:
10 tegen 1 dat hij geen 5.1 multichannel input heeft. Ik snap niet waarom je zo zit te klooien? Koop die korte toslink kabel en sluit dat ding gewoon aan.

Note to self: toslink kabels kopen

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 10-01-2010 13:32 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 339326 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:26:
Ik heb nog eens gekeken naar mijn LG BD390.
Deze heeft achter analoge uitgangen voor het 7.1 dolby systeem, dit kan ook voor 5.1

Als ik deze nou eens lus met mijn versterker werkt dat?.
Om de meerkanaals analoge uitgangen van de Blu-ray speler te gebruiken moet de Sony DAV-SC5 ook over meerkanaals ingangen beschikken. En dat heeft deze set niet. Dat is juist het nadeel van dit soort kant en klare setjes: weinig tot geen ingangen voor externe apparatuur.

Dus wat je wilt met de meerkanaals analoge uitgangen gaat niet werken.
Chevy454 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:28:
[...]10 tegen 1 dat hij geen 5.1 multichannel input heeft.
Klopt inderdaad.
Net even de manual er bij gepakt en dat zit er niet op. Enige is echt de optische toslink, verder is het alleen maximaal 2.0 analoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FeaR1986 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:32:
Enige is echt de optische toslink
I beg to differ. Er is nog een andere optie: gewoon nieuwe componenten kopen met echte mogelijkheden :+

Maar je zult de toslink ingang moeten gebruiken die er is (al dan niet icm een toslink switch). Ik weet niet of die set een digitale coax heeft: eventuel nog een toslink naar coax converter.

[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 10-01-2010 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat dit de oplossing is.
Speelt deze dan dolby af, net zoals mijn dolby surround systeem??

DE LG AR-702NS

Afbeeldingslocatie: http://media.kieskeurig.nl/images/00/93/00/cb/713c/45ff/9454/66e7fa6dffef/l.jpg

Met een uitgangsvermogen van 5x100 Watt en Surroundgeluid-decoders voor Dolby Digital/Dolby ProLogic2/ Dolby Digital EX96.1)/ DTS/DTS ES/DTS NEO Music & Cinema?DTS 96/24. Beschikt over een HDMI 1080p-aansluiting, RDS voorkeuze FM tuner en 6 DSP-programma´s voor het instellen van verschillende akoestieken. In zwart uitgevoerd.

Receiver * Dolby Digital (AC3)- EX- DTS- ES Dolby Pro Logic II decoder * Vermogen speakers: Front L/R 100 watt Center 100 watt Surround 100 Watt * 3 optical- 1 coax- 6 audio - 1 composite- video component - 2 HDMI in- 1 HDMI uit- 1 Pre-out- aansluiting(en) * Tuner met 30 voorkeuze zenders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Die oplossing kost een stukje meer. Meer als 10 euro voor die toslink kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Chevy454 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:36:
[...]
Die oplossing kost een stukje meer. Meer als 10 euro voor die toslink kabel.
Met alle respect snap ik het nu ook niet meer... Met die optische toslink gaat het gewoon werken. Waarom dan veel geld uitgeven zo'n ander LG-kastje om dan als enige voordeel te hebben dat de tv ook digitaal verbonden kan worden. Een tv die wellicht toch maximaal 2.0 stereo geeft over de digitale uitgang. Al met al is dan het enige verschil dat bij de optische uitgang het 2.0 geluid digitaal is en bij de RCA uitgang is het analoog. Verder geen verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ik dacht dat ik de oplossing had :?
Leek mij een ideale combinatie, bij Expert is die nu 179 euro in de aanbieding!!.

Of ben ik nu niet slim bezig?? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

reiker

dan jij!

Hangt af van je definitie van simpel, als een optisch kabeltje zonder veel speurwerk voor onder de 10 euro verkrijgbaar is, en het waarschijnlijk geen noemenswaardig voordeel biedt omdat je tv naar alle waarschijnlijkheid nog steeds stereo doorgeeft :)

[ Voor 42% gewijzigd door reiker op 10-01-2010 20:52 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Uit een DM van hem:
Ik wil bij mijn digitale TV van Delta, ook een HD pakket nemen.
Daar zijn de uitzendingen allemaal dolby, kost 9.95 euro per maand extra.
En dan nog plus pakketje met wat extra zenders voor de kinderen 9.95 euro, tel uit je verlies.

Dat is een nadeel bij onze kabel leverancier in Zeeland.
Film is apart, sport is apart, HD is apart en extra zenders.
Zoals ik het lees heeft de LG geen analoge uitgangen voor audio out. Maar kan zo niet de manual downloaden aangezien de site van LG kut is. Ook op afbeeldingen is niets te zien..

Maar dan nog zou ik eerder een optische switch kopen (om zo tv en Blu-ray apart aan te sluiten op de huidige home cinema set) dan een geheel nieuw iets te kopen. Naar mijn inziens is €180,- als oplossing voor dit simpele probleem te veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu toch een optische uitgang op mijn TV zitten, deze nu naar mijn versterker.
Dus er is een optische uitgang (audio out).

Wil je eens een foto zien van mijn TV audio opstelling?

Heb even de CD erbij genomen over audio van de TV.

DIGITALE AUDIO-UITVOER SELECTEREN
Met deze functie selecteert u uw favoriete digitale audio-uitvoer.
Dolby Digital kan alleen worden uitgevoerd via een kanaal waarop Dolby Digital-geluid wordt uitgezonden.
Indien Dolby Digital beschikbaar is, selecteert u Auto in het menu Digitale Audio Uit, wat leidt tot het instellen
van SPDIF (Sony Philips Digital Interface) uitvoer naar dolby digital.
Indien Auto geselecteerd wordt in het menu digitale audio uit, terwijl Dolby Digital niet beschikbaar is, zal de
SPDIF uitvoer PCM (Pulse-code modulatie) betreffen.
Zelfs wanneer zowel Dolby Digital als een audiotaal is ingesteld in een kanaal dat in Dolby Digital uitzendt, wordt
alleen Dolby Digital afgespeeld.

Moet ik dan auto selecteren of of dolby digital??

Ik begrijp dit alleen niet zo goed. :?

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 339326 op 11-01-2010 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als je auto selecteert gaat het dus altijd goed: als er Dolby Digital binnen komt dan zal de tv dat doorvoeren en wanneer er iets anders binnen komt wordt het dus naar LPCM gevonverteerd.

Maar wat ik niet snap: ik heb reeds gevraagd om de manual te lezen, maar volgens jou bleek daar niets in te staan. Maar wat schetst nu de verbazing: dat staat er dus wél in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat klopt, echter ik had nog een cd rom erbij gekregen.
Deze was uitgebreider en daar vond ik dat, zodoende.
Dus het is geen luiheid.

Maar ik ben een newbie op dit gebied, al leer je snel.
Heb gekeken naar de Cambridge 340R versterker, die is maar 10 cm hoog.
Dus die past in mijn meubel, is wel wat aan de prijs, maar dat geeft niet.

Maar even over de TV, dus die speelt dan wel dolby als er een dolby uitzending is??.
Maar waarom kan hij dan niet het signaal wat vanaf mijn Blue ray komt terugvoeren.
De blue ray is met HDMI op mijn TV aangesloten.

En de optische kabel gaat van mijn TV weer naar de versteker??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Even ter info: je kan een receiver van 10 centimeter hoog niet in een kastje doen welke ook maar 10 centimter is. In theorie past het natuurlijk wel, maar in de praktijk werkt het anders. Een receiver heeft van zij, achter en boven ruimte nodig om zijn warme lucht kwijt te kunnen. Dus een receiver van 10 centimeter hoog moet toch zeker in een kastje geplaatst worden waar minstens 5 centimeter ruimte boven is (dus kastje van 15 cm hoog op z'n minst).

Maar als je die Cambridge Audio 340R gaat kopen dan wordt de manier van aansluiten weer heel anders. Dit omdat de Cambridge 340R wel HDMI ingangen heeft wat jouw huidige set niet heeft. En de Cambridge 340R beschikt over meer digitale S/PDIF ingangen dan de Sony DAV SC5. Dus dan kan je met HDMI gaan werken en meer apparaten rechtstreeks op de Cambridge Audio 340R aansluiten.

Ook moet je rekening houden met dat je de speakers van je huidige set niet zo maar over kan zetten op die Cambridge Audio 340R. Kans dat de Sony set namelijk een passieve subwoofer heeft is groot. Dus weer iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik word er helemaal gek van.
Ik weet het ook niet meer.

Ik wil gewoon een kleine versterker die meer optische ingangen heeft.
Maar in mijn kast past.

De subwoofer van de Sony heeft geen eigen voeding, is dus passief toch??

Maar ik kan de gewone speakers toch laten hangen, die heb ik aan het plafond gemonteerd en de bedrading is weggewerkt dmv een nieuw plafond.

Dan zou ik toch alleen een nieuwe subwoofer (actief) nodig hebben??

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 339326 op 11-01-2010 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan ik vanaf mijn Humax 5000c HD receiver een optische kabel leggen naar mijn receiver voor het nieuwste dolby geluid?. Klopt het dat hierdoor het nieuwste dolby geluid kan doorgeven?

niet kicken binnen 24 uur

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 12-01-2010 16:35 ]

Pagina: 1