Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-05 08:59
Hoi,

Ik heb sinds deze zomer een MacBook Pro 15". Het gaat om het nieuwste model, de middelste van de 15", ofwel de eerste met 9600GT aan boord. Ik ben best tevreden met het ding. Het is al twee keer gerepareerd. Na anderhalve maand waren zowel de SuperDrive als de harde schijf kapot. Ongeveer twee weken daarna werkten bluetooth en het backlit keyboard niet. Toen is ook nog het moederbord vervangen.

Wat ik echter al een redelijke tijd heb, het ding is met internetten erg traag. Zoals te zien is op de video (zie hieronder) gebruik ik Chrome. Meestal gaat het wel OK, maar vaak hapert het ding met scrollen in meer of mindere mate. Net was het heel erg bij het lezen van productreview: Western Digital WD TV Live Media Player review door Symphony-X, zie daarvoor de video http://www.youtube.com/watch?v=GClEOPaa9hM. Ik heb dit probleem echter ook met firefox.

Een ander probleem is YouTube/flashfilmpjes. Die spelen dus echt niet vloeiend af. Zo keek ik net deze video op HQ (Overigens geen straf om die te kijken, maar dat terzijde ;) ). Op 0.52 ging enkel het geluid door, en bleef 0.52 ook op de balk staan. Na tien seconden heb ik hem maar uitgezet. Bij veel YouTubefilmpjes gaat het in meer of mindere mate slecht. Lage FPS, stotteren, het komt allemaal voor. Ik heb er dus ook bij andere flashfilmpjes last van, zoals die van GeenStijl.tv. Ik gebruik de nieuwste flash beta. Die heeft het probleem een heel klein beetje verminderd, maar het is er nog steeds behoorlijk.

Ik kreeg ergens de tip eens te kijken naar mijn swapfile. Ik had op dit moment van de video open: Finder, TweetDeck, Chrome, uTorrent, Parallels met een lichte windows XP, OpenFTD en activiteitenmonitor. Daar viel me wat op. Ik had slechts 80MB beschikbaar en 780MB inactief. De rest was wired/actief. Ik heb een gebruikte swap van 150MB. Volgens mij is het CPU-gebruik redelijk stabiel, maar met activiteitenmonitor kun je niet echt heel veel zien, geen uitgebreide grafiek. Terwijl ik dit typ stottert het typen trouwens even en zie ik een flinke piek in IO bij schijfactiviteit. Geen idee of het daarmee te maken heeft. Mocht iemand een beter programma weten, dan hoor ik het graag.

Wat is mijn vraag? Ik wil hier graag van af, de mogelijkheid hebben om op een computer van bijna 2000 euro normaal een YouTubefilmpje te kunnen kijken en normaal te kunnen scrollen. Wie kan me daarbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De hoeveelheid beschikbaar geheugen is sowieso het probleem niet, wat op inactief staat is gewoon ook beschikbaar, alleen zit er nog wat "in". Dat is nou eenmaal de manier waarop OS X met geheugen omgaat, niks om je zorgen over te maken.

Ik zou verder niet weten waar het probleem zou kunnen liggen. Wellicht is het geheugen brak? Veel slechte sectoren op je HD? Allemaal non-educated guesses.. Maar gelukkig gaat iemand hieronder vertellen of dit inderdaad het geval kan zijn. :+

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 13:04
Heb je dit ook bij het kijken van bijvoorbeeld een film? Als dat het geval is zou ik het zoeken in de hoek van je videokaart.

Heb je een reinstall van snow leopard al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Fishlip schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 12:55:
Heb je dit ook bij het kijken van bijvoorbeeld een film? Als dat het geval is zou ik het zoeken in de hoek van je videokaart.

Heb je een reinstall van snow leopard al geprobeerd?
Ja, vanwege wat andere problemen minstens vijf(!) keer! Een film wil ook nog wel eens haperen ja, ga het nu proberen met een HD-filmpje. Dat zou hij goed moeten afspelen toch? Dank voor de snelle reacties trouwens :).

Edit: Een 1080p-sample van zo'n 10 seconden draait probleemloos.

[ Voor 6% gewijzigd door --Christiaan-- op 09-01-2010 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163039

Misschien een idee om te formatteren? Na een half jaar was mijn macbook ook trager geworden, hij loopt nu weer als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dit probleem heeft niks te maken met formateren of opnieuw installeren denk ik. Ik zou het echt in de hardware hoek zoeken (helaas..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Anoniem: 163039 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 13:33:
Misschien een idee om te formatteren? Na een half jaar was mijn macbook ook trager geworden, hij loopt nu weer als een trein.
Dat lijkt me niet de bedoeling, zeker niet op een Mac, en dit soort dingen moeten gewoon kunnen, ook na een half jaar. Heeft er nog iemand ideeen, of een tip voor een beter diagnostisch programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-06 11:13
Is je flashplayer niet gewoon 'brak'? Heb je Flash al eens geupgrade?

P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
kramon schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 17:08:
Is je flashplayer niet gewoon 'brak'? Heb je Flash al eens geupgrade?
Zie de beginpost: Ik gebruikte altijd de nieuwste flash en nu de nieuwe beta van versie 10. Dat werkt een heel klein beetje beter geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Merk je ook verschil in prestaties als de MBP aan de lader hangt of op de accu werkt? Wellicht is er een of andere energie-besparings-modus aan het werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Nee, dat maakt geen enkel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:02

tomtommie

Alaaf!

Dit hoort niet natuurlijk!
Ik heb een tijd terug ook heel veel last gehad van 'beachballen', dus om de zoveel tijd kwam het draaiende balletje weer en hing mijn macbook pro even vast.
Een oplossing toen was Snow Leopard Cache Cleaner: http://www.apple.com/down...wleopardcachecleaner.html

Ik zou zeggen probeer het eens! Gewoon alle tabjes een voor een afgaan (er is geen functie om alles in een keer te doen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009

mwa

Ik heb hetzelfde probleem. Zodra ik op een website met flash kom, beginnen de fans van mijn Macbook te loeien. Hij neemt dan 100% CPU in, en dit is zowel met Google Chrome als Firefox als Safaria. Heel irritant. Ik heb er 4gig geheugen inzitten (SL 16.2), en verder werkt de macbook helemaal perfect... Ik heb niet het idee dat ik dit eerder had, pas sinds een maand of 2.
Iemand hier ook ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsthee92
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-10-2023
Probleem is met YouTube en andere flash dingen, is dat Flash zeer slecht geschreven is voor Mac OS X en daardoor je processor enorm belast.

Ik heb hetzelfde probleem (MBP 13" 2.26Ghz, 2gb), en zodra ik ook maar iets open van youtube, dan begint alles meteen te blazen en komt de temperatuur van de cpu boven de 90 graden uit. Niet echt van als hij dus op je schoot staat. Nieuwe flash player schijnt het deels te verhelpen maar nog lang niet alles helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009

mwa

ijsthee92 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:23:
Probleem is met YouTube en andere flash dingen, is dat Flash zeer slecht geschreven is voor Mac OS X en daardoor je processor enorm belast.

Ik heb hetzelfde probleem (MBP 13" 2.26Ghz, 2gb), en zodra ik ook maar iets open van youtube, dan begint alles meteen te blazen en komt de temperatuur van de cpu boven de 90 graden uit. Niet echt van als hij dus op je schoot staat. Nieuwe flash player schijnt het deels te verhelpen maar nog lang niet alles helaas.
Maar dat verklaard niet waarom het eerder niet zo was qua oververhitting. Tot een maand of 2 geleden had ik dit niet, nu is het constant het geval zodra en flash op een website is (ook met advertenties). Ik heb de nieuwste flash player (10+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
't Is een workaround, maar ClickToFlash is meestal 1 van de eerste dingen die ik op een Mac installeer... Meestal wil ik dat vieze Flash helemaal niet zien namelijk. Misschien scheelt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:02
Weet je wat je moet doen, probeer hem te verkopen op een forum..... :o sorry kon het niet laten
Pagina: 1