• A.Dragstra
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-01 15:47
Hallo,(ik weet niet welk topic dit moet, want het kan aan mijn VGA liggen, mijn hardeschijf of de rest van mijn hardware)

Mijn computer heeft wat problemen...
Toen ik gisteren Call of duty 6 zat te spelen werd opeens het beeldscherm wit.
Ik kon toen niets anders doen dan rebooten, heb hem in veilige modus gestart en toen weer afgesloten want...
Drie dagen terug gebeurde het zelfde(ook toen ik cod speelde), nadat ik hem rebooted had keek ik even wat op tweakers en na 5 minuten viel hij uit.
Hij kon daarna nietmeer het besturingsysteem booten. Dat was ongeveer een paar uur nadat ik een andere hardeschijf had aangesloten, die eerder dit probleem ook al veroorzaakte. Het heeft me toen drie dagen gekost voordat hij weer aan was(van alles geprobeert) en uiteindelijk had ik na uren proberen(en meerdere versies van besturingsystemen) weer windows 7 erop. Ik durf hem nu niet weer aan te doen omdat ik dan bang ben dat hij weer uit gaat voor drie dagen(of zelfs erger).
Ergens is dus iets structureel mis, maar ik zou niet weten waar. Ik heb ook al een heleee hoop opgezocht en fora bekeken maar ik kon niets vinden..
Dit is mijn systeem:

Antec 300 zwart
E8400
Asus P5k SE/EPU
Scythe mugen 2
2x 2GB Kingston DDR2
OCZ 520W
2x Samsung spinpoint F1 750GB 7500rpm
WesternDigital 500GB 7200rpm
Sapphire HD 4980 1GB DDR5

Nooit overclocked of gemod. de WD schijf gaf problemen, ik denk dat daardoor het besturingsysteem niet geboot kon worden, dat die het verziekte. Die heb ik er nu ook niet in dus als hij gewoon uitvalt en daarna weer kan opstarten heb ik in iedergeval mijn bestanden nog.
Ik moet waarschijnlijk toch voor de zekerheid maar een externe hdd kopen voor backups...
Ik kom altijd nog wel in de bios, behalve de eerste keer toen het beeldscherm flipte, toen deed mijn videokaart heel raar(heel hard blazen met de fan) en dacht ik dat die stuk was, maar het beeldscherm is in iedergeval niet stuk en de videokaart werkt voor de rest ook goed.

Wie heeft enig idee wat er mis kan zijn? Telkens gaat iets mis... maar wat :(

Als ik hem straks aan doe en hij werkt nog, zal ik MEMTEST proberen te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door A.Dragstra op 09-01-2010 12:58 ]

Verwijderd

Ik gebruik wel eens: www.ultimatebootcd.com, maar ik denk niet dat die je systeem zo zwaar kan belasten als CoD. Maar je kunt MemTest86+ een paar uur laten draaien.

Staat in de BIOS je pci-e voor de videokaart in een 'Turbo' mode? Kun je dat misschien op normaal of automatisch zetten?

Je voeding lijkt me ruim voldoende. Maar een harde schijf die stuk aan het gaan is, die kan veel meer stroom trekken.

Sorry dat ik niet verder kan helpen. Het kan voeding/grafische kaart/moederbord/schijf zijn.

• A.Dragstra
Harde schijf heb ik eruit gehaald, er zit alleen 1 samsung schijf in nu.
Ik heb mijn videokaart getest met furmark en ook heb ik mijn memory getest met memtest.
Ik wist niet helemaal hoe dat werkte maar hij gaf geen errors(daarna even opgezocht hoe het wel werkt) na 100% controle.
Nu ben ik bezig met HD tune pro en hij is op 2/3e ongeveer zonder bad sectors of damaged blocks.
Ik weet niet wat ik anders nog kan bedenken dan het moederbord, maar ik heb hier geen andere en om nou een nieuwe te kopen zonder te weten of de oude stuk is...
Hij loopt nu wel stabiel zonder crashes, al bijna een dag. Ik denk dat ik zo maar eens cod ga proberen om te kijken of hij dat weer doet, met het risico dat hij weer uitvalt.
Ik heb nu in ieder geval backups gemaakt die ik eerst niet had.

Verwijderd

Bios updaten zou ook kunnen helpen.
Genoeg problemen zijn daar mee opgelost.

Link naar Asus
http://www.asus.com/Product.aspx?P_ID=39UpmslPaqx0TkDR

Naar downloads> Bios, En moet je maar eens goed kijken wat er gefixt is in de laatste biosversie...
Ik denk dat het wat met jouw probleem te maken heeft.

• A.Dragstra
Ik heb er even naar gekeken en ben niet veel wijs geworden van de updates die er staan.
In de laatste bios update staat:

P5K SE/EPU BIOS 0501
1. Fix the system sometimes takes about 30 seconds to get into the OS when many USB devices are plugged into the system.

Als ik hem download, krijg ik een rom, ik neem aan dat ik die op een cd moet branden of iets dergelijks?
Ik heb sinds de aankoop de biosversie nog niet geupdate, en zal straks na het eten even opzoeken hoe dat allemaal werkt.

Verwijderd

Als het goed is, hebben alle asus bordjes tegenwoordig en bios flash tooltje in het bios zitten genaamd:
ASUS EZ Flash (2)

• A.Dragstra
Ik heb even gezocht naar een bios updaten, en hoe dat allemaal werkt, maar het komt er dus op neer dat je hem flasht, met alle risico's van dien.
Veel artikelen die ik gevonden heb zijn erg oud (2004 ect). Ik heb ook geen floppy's of floppy drive. Als de flash mislukt moet ik die wel hebben om het te kunnen herstellen. Wel heb ik dvdtjes en een brander...
Het updaten zou best goed de oplossing kunnen zijn, aangezien memtest, furmark en hd tune geen errors aangaven. Ik veronderstel ook niet dat de videokaart stuk is aangezien die nog prima werkt, en de memory is ook nog gewoon goed. De harde schijf is redelijk niet, wat natuurlijk geen garantie biedt maar het lijkt me stug dat die kapot is na een test van 3 uur.(die niets heeft gevonden)

Al met al zal het probleem dus aan het moederbord liggen.
Hier weet ik echter bijna niets van.

De Driver cd van het moederbord is ook niet compatible met windows 7, hij is dan ook best oud.
Voordat ik de bios ga updaten moet ik wel wat meer weten denk ik.
Waar kan ik die informatie hierover wel vinden? (ik kan weinig ondersteuning vinden op google)
Wat moet ik downloaden van de asus site?

Verwijderd

http://www.techzine.nl/tweaks/396/bios-flashen.html

Je moet de recentste BIOS Downloaden van de link die ik je gaf, Dat is niet zo moeilijk toch?
En met asus ez flash kun je gewoon je usb stick gebruiken hoor.

Alleen je weet niet hoe je dat doet,

Wel,

Je gaat naar de bios.
In de bios ga je naar een van de laatste tabs,
Daaronder zie je EZ flash staan.
"Klik" erop, de rest doet je verstand wel. :)

Dit is de veiligste manier, aangezien je het "direct via je bios" doet. Dus geen windows die kan crashen zeg maar. De risico is niet heel groot, ik heb op deze manier al meerdere keren mijn moederborden geflasht.

Succes :)

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 19:42 ]

• A.Dragstra
Oké, stel het mislukt, watvoor handelingen moet ik dan toepassen?

' (er zijn maar weinig fabrikanten die nog garantie geven na flashfouten) '
Als hun eigen product fouten vertoont, en ze leveren daar upgrades voor die ze beschikbaar stellen op het internet zou je toch denken dat ze het supporten?
Bevat de nieuwste update ook de eerdere updates?
Er staat ook dat je een diskette nodig hebt, zoals aangegeven heb ik die helaas niet.
Mijn probleem, of een gelijk probleem staat er trouwens ook niet bij.
Ik zal het zo eventjes proberen.

[ Voor 76% gewijzigd door A.Dragstra op 09-01-2010 20:19 ]

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2025
Ik zou ook even een backup van je bios maken...
Mocht de nieuwe voor meer problemen zorgen, dan kun je nog terug ;)

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

• A.Dragstra
Ja, hier is ook weinig informatie in de FAQ over, en ook niet op techzine. Hij doet het eigenlijk nu wel weer goed, maar ik weet niet wat er nog komen gaat. Nu heb ik geen concrete problemen, alleen hij is nogal onbetrouwbaar zo. Ik heb net weer call of duty gespeeld zonder enige problemen, maar morgen kan het weer ander zijn.

Verwijderd

FEITEN:
Jouw pc heeft: ASUS CrashFree BIOS 3, Heel handig, naam zegt het al.

Goed luisteren! Lees dit eerst even door. Heel belangrijk als je niet weet wat je doet.
http://vip.asus.com/forum...AP&SLanguage=en-us&page=1

En voor de tweede keer, Je kunt dit ook met een usb stick doen. Die heb je toch wel?

• A.Dragstra
Ja tuurlijk! maar de recovery moet moest daarop.
Waar heb je die info vandaan gehaald(crashfree), natuurlijk twijfel ik er niet aan want ik ben een leek op dit gebied. Ik zet de bios wel even op een dvdtje, die heb ik hiernaast liggen, usb stick moet ik zoeken:P (heb ik waarschijnlijk wel ergens in een tas)

'' Perform a C.P.R. (CPU Parameter Recall) which resets the chipset. Power down, remove power cord from the PSU for 2 minutes and then power up.'

Moet ik hier gewoon de computer uitdrukken en de stekker eruit trekken? Waarschijnlijk begrijp ik het verkeerd.
Deze informatie is erg handig, bedankt! Ik zou graag alsnog een recovery willen hebben, ondanks dat hij crashfree is zal er bij mij wel weer iets mis gaan.

Ik denk dat het nu wel moet gaan lukken. Dankje!

Verwijderd

Ik weet dat je moederbord "Crashfree" ondersteund omdat het bij de specificaties stond van je moederbord.

Klopt, PC uit, Voedingskabel uit de voeding voor 2 minuten. Daarna kabel er weer in en starten maar.
Het laatste restje stroom gaat dan uit het de chipset, om het zo maar even te zeggen. Dat is waarom je ook met routers even moet moet wachten voordat je de stekker er weer in doet, bij bepaalde problemen.

Verwijderd

Ben benieuwd hoe het afloopt! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 21:31 ]

Pagina: 1