[Grub] sporen achter laten of menu keuze achterhalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Wat eigenlijk de naam van de topic is wil ik graag weten. Is het mogelijk na het booten de menu keuze uit de menu.lst te achterhalen. Andersom mag ook dat tijdens het kiezen van het menu ergens een iets wordt achtergelaten op de disk.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb je al in de grub documentatie gekeken?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bedoel je de boot parameters? Wel eens in /proc/ gekeken daarvoor? Kijk eens in /proc/cmdline, staat precies de kernel parameters in die bij Grub gebruikt zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 21:15

Surfer

~

Als je gewoon wil onthouden wat grub de laatste keer geboot heeft, kun je ook savedefault gebruiken:

http://www.gnu.org/softwa...tml_node/savedefault.html

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Al werkt het voor GRUB2 wat anders, aangezien je daar geen menu.lst meer hebt. Maar aangezien je het zelf noemt, lijkt me dat niet het geval.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
met de /proc/cmdline is het me al redelijk gelukt.

Ik ben een livecd aan het maken met een bash start-up script. Afhankelijk van de optie of menu keuze tijdens het booten wil ik bepaalde zaken wel of niet laten uitvoeren. Nu (niet zo netjes) heb ik de boot parameters in een iets andere volgorde gezet. Deze volgorde lees ik uit de /proc/cmdline en aan de hand daarvan doe ik bepaalde dingen wel of niet.

Mooier zou een omgevings variable zijn of dat de title naam ergens achteraf is uit te lezen..

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-10 13:55
Als het toch je eigen LiveCd is, kan je dan geen custom parameter toevoegen aan de kernel cmdline? De kernel zal dan wel mss klagen over een "unknown parameter", maar AFAIK verschijnt die dan toch in /proc/cmdline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De meeste Livecds doen dit via /proc/cmdline

Je zou eens hier naar kunnen kijken

(kleine toevoeging)

Deze worden dan gefilterd door middel van een IF ELSE functionaliteit of CASE.

In deze functies worden weer verschillende programma's wel of juist "niet" op gestart.

Succes.

[ Voor 55% gewijzigd door yeadder op 11-01-2010 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Volgens mij worden argumenten die niet door de kernel herkend worden automatisch enviroment variables.

Weet alleen niet of dit binnen de ramdisk blijft, of ook na init nog aanspreekbaar is.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:37
Rainmaker schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:08:
Volgens mij worden argumenten die niet door de kernel herkend worden automatisch enviroment variables.

Weet alleen niet of dit binnen de ramdisk blijft, of ook na init nog aanspreekbaar is.
Niet alle argumenten worden enviroment variables dacht ik:
Note that ALL kernel parameters listed below are CASE SENSITIVE, and that a trailing = on the name of any parameter states that that parameter will be entered as an environment variable, whereas its absence indicates that it will appear as a kernel argument readable via /proc/cmdline by programs running once the system is up.
Als je parameter op een = eindigt wel, anders komt het in de /proc/cmdline, als ik het goed heb.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
Je kunt het runlevel (2-5) tijdens de boot kiezen door het nummer ervan (als los nummer) op de kernel-commandline mee te geven. Da's de normale manier.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Pagina: 1