[Windows 7] PC loopt vast bij gebruik Google Talk / Skype

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 22:56
Ik ben in het bezit van een nieuwe pc, geheel zelf samengesteld. Het betreft de volgende configuratie:

Intel Core i7 920
6GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz
Asus Rampage II Gene
Sapphire ATI Radeon 4890
160GB Intel X25-M SSD
Corsair HX650
Auzentech X-Plosion 7.1 DTS Connect

Niet overclocked! Temperaturen zijn normaal. Dit systeem draait onder Windows 7 Professional, geheel legaal van MSDN AA geplukt. De PC werkt verder perfect, ik kan hem zwaar belasten, hij geeft dan geen enkel zuchtje. (Orthos draait nu al minimaal 5 uur stabiel).

Vanaf het begin heb ik af en toe al eens gehad dat mijn netwerkkaart uitviel, op willekeurige momenten en totaal zonder reden. Ik kreeg een mooi rood kruisje rechts onderin en Windows 7 kon geen problemen vinden en gaf verder ook geen foutmelding van welke aard dan ook.

Nog veel opmerkelijker is het volgende probleem: ik start Google Talk op, ik kan gewoon tegen iemand praten. Echter, wanneer deze persoon tegen mij terug praat en ik heb het bericht ontvangen dan begint de pc met het proces 'vastlopen'. Bij Skype begint dit proces al direct zodra ik ingelogd ben. Dit proces verloopt als volgt:

- Het geluid van de pc valt uit (muziek stopt met afspelen). In de mixer in configuratiescherm zie je gewoon een groen balkje met het laatste geluidsniveau. Nergens is iets te zien van een fout met mijn geluidskaart. Mijn Z-5500 ontvangt nog wel een signaal, namelijk een analoog signaal over de S/PDIF. (dit is te zien in de consolepod). Ik heb normaal een DTS uitvoer geforced, dus dit hoort niet zo.
- Na enkele seconden tot soms wel enkele minuten loopt Windows Explorer vast en tegelijk daarmee alle programma's. De muis kan ik nog bewegen, maar ik kan niets meer aanklikken.
- De muis loopt nog niet direct vast. Pas wanneer ik enkele keren heftig met de muis zwaai loopt ook die vast.

Het eerste waar ik aan dacht was om de netwerkdriver te updaten. Dit is inmiddels gebeurd, ik heb de laatste driver van de Realtek site binnen gehaald en geinstalleerd. Dit verhelpt het probleem echter niet. De PC is verder voorzien van een clean install van nog geen 2 weken oud. Geen gekke dingen geinstalleerd, alles standaard, via Windows 7 meegeinstalleerde drivers. Met uitzondering van de videokaart én de geluidskaart overigens (de videokaart heb ik geupdate met de laatste driver van de ATI site en de geluidskaart met de driver van Auzentech. Met mijn vorige configuratie heb ik hier nooit problemen mee gehad, met dezelfde geluidskaart).

Ook in de Windows logboeken kan ik nergens iets terugvinden wat wijst op een probleem wat deze uitvallers veroorzaakt. Ook met de hangen en opstarten troubleshooter kom ik niet verder. Misschien dat een van jullie een zelfde probleem ooit heeft meegemaakt?

[ Voor 6% gewijzigd door Steephh op 13-04-2010 18:14 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 16:59

CoolGamer

What is it? Dragons?

Het klikt dat een driver een deadlock heeft veroorzaakt. Probleem is dat het niet bepaald makkelijk is om die op te sporen. Dit zou de geluidskaart driver kunnen zijn, maar bijvoorbeeld ook de driver van de virusscanner.

Je zou een handmatige crash kunnen maken. Staat hier (en hier) (kies voor een Kernel Memory Dump of Complete Memory Dump) toegelicht.

Vervolgens zijn je die crash kunnen (laten) debuggen met de Debugging tools for Windows. Met het !locks commando kan je de threads zien die ergens op wachten. Wanneer je ziet dat twee threads wachten op resource dat in bezit zijn van de andere thread heb je de bron gevonden. Dan kan je waarschijnlijk uit de stacktrace de verantwoordelijke driver wel halen.

[ Voor 3% gewijzigd door CoolGamer op 09-01-2010 15:01 ]

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 22:56
Volgens mij is het de geluidskaart driver. Ik heb deze gedisabled en ik ben van alle problemen af. Ik heb ook de Debugging tools for Windows geinstalleerd, alleen deze vroeg ook weer om de juiste Symbols. Toen had ik er geen zin meer in en heb ik het op deze orthodoxe manier uitgeprobeerd.

Toch bedankt, want hierin had ik het dus nooit gezocht. Nu maar gaan kijken voor een driverupdate en anders eventueel mijn onboard geluidskaart maar tijdelijk gaan gebruiken ofzo. Toch blijf ik het vaag vinden, want heeft die driver er ook voor gezorgd dat mijn netwerkverbinding in het begin af en toe verbroken werd? Ik ga nog eens wat extra research doen.

_@/'