Mailserver maken met OSX Snow Leopard

Pagina: 1
Acties:

• DarkImpulZe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Hey hoi,

Ik google me nu al dagen lang suf, maar echt een antwoord kan ik niet goed vinden. Ik ben sinds een maand een mac gebruiker, en hiervoor had ik een PC met een keriomailserver draaien.

Nu heb ik een trial gedownload van dat programma, en dat werkte prima, maar nu de periode voorbij is moet ik gewoon 500 euro betalen voor een thuis servertje.

Nu snappen jullie natuurlijk dat ik daar geen zin in heb, dus zoek ik een eenvoudige gratis mailserver, die makkelijk te configureren is, ter vervanging van kerio. Voor windows heb je Argosoft, of Mdaemon. Maar voor OSX kan ik gewoon niks vinden.

Hebben jullie suggesties?

Alvast bedankt!!

• unrealchipie
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-01 09:24
Eerste zoekaktie met google gaf mij o.a. de volgende website:

http://www.informit.com/l...OS_X_Unleashed&seqNum=223

stap voor stap handleiding hoe je een mail server opzet binnen OSX

• DarkImpulZe
unrealchipie schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 22:24:
Eerste zoekaktie met google gaf mij o.a. de volgende website:

http://www.informit.com/l...OS_X_Unleashed&seqNum=223

stap voor stap handleiding hoe je een mail server opzet binnen OSX
Bedankt voor je hele snelle reactie. Dit heb ik ook al gezien, en dit is voor Sendmail. In SnowLeopard zit postfix. Zoals ik al aangaf ben ik echt nieuw op het gebied van mac/unix. Ik kan dus echt nog niet een server beheren in een console. Leuk om mee te rommelen, maar liever heb ik het gewoon met een GUI, zodat ik, als ik tijd heb, een keer aan kan rommelen met de console.

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik ben zelf ook niet helemaal thuis in de terminal, maar heb toch deze gids gevolgd: http://diymacserver.com/i...erything-on-snow-leopard/

Na de uiteindelijke installatie kun je accounts beheren etc via een webinterface, installeren was in mijn geval in ongeveer 2 uur gedaan.

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 17:07
Mocht je problemen heb met de DIYMacServer documentatie kan ik je ook ondersteuning geven in het nederlands :) Is namelijk mijn site...

De meeste dingen werken zoals gedocumenteerd. Echter kan het gebeuren dat macports of oude installaties in de weg zitten.

succes!

• DarkImpulZe
Hmm, ik ga een poging wagen. En ik hoop dat ik dan ook iets opsteek van de terminal in Unix. Djee, ik ben echt geen terminal noob, na C64, MSX, Amiga 1200 en uiteindelijk beland te zijn bij MS-DOS, moet ik de basic stucture toch wel onder de knie gaan krijgen.

Ik zal het je laten weten richard als ik echt problemen krijg met het begrijpen van de stof :)

Thnx!

• Mikey NL
richard-5 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 14:02:
Mocht je problemen heb met de DIYMacServer documentatie kan ik je ook ondersteuning geven in het nederlands :) Is namelijk mijn site...

De meeste dingen werken zoals gedocumenteerd. Echter kan het gebeuren dat macports of oude installaties in de weg zitten.

succes!
Cool dat het jouw website is, dan wil ik je via deze weg even bedanken! Supergoede site met duidelijke teksten! Tnx!

• DarkImpulZe
Hey Richard, ik heb wel een vraagje over het maken van die .bash_profile.
Ik kan dat bestand echt nergens vinden, of, tjah, hoe maak je zo'n bestand :-S

Sucker-like-me. ff googlen word je niet moe van. Ik heb hem gefixed :)

[ Voor 19% gewijzigd door DarkImpulZe op 12-01-2010 11:22 . Reden: ik ben lui ]

• Mikey NL
DarkImpulZe schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:17:
Hey Richard, ik heb wel een vraagje over het maken van die .bash_profile.
Ik kan dat bestand echt nergens vinden, of, tjah, hoe maak je zo'n bestand :-S
In principe zou je dat gewoon met teksteditor kunnen maken en bij het opslaan in je thuismap erop letten dat je de punt niet vergeet en dat er geen extensie aan het bestand komt.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zit je in finder of in een console? Elk bestand met een '.' voor is zoals in windows een verborgen bestand.

Probeer eens:
Bash:
1
ls -hal
Het 'a' argument geeft ook de verborgen bestanden weer. In finder kan je het ook tevoorschijn halen maar dat is iets moeilijker.

tip: indien je van een commando niet weet hoe het werkt of welk argument er nodig is: 'man <command>'

• DarkImpulZe
Hey Kluyze, ik zit in de terminal, ik moet het toch een keer leren hier he... ;) het -a argument had ik al uitgevonden, en de .bash_profile is reeds aangemaakt. Heb ook de export line erin zitten naar mysql.

Nu ben ik MySQL met de tar.gz source file aan het compilen, maar loop ik tegen het feit aan dat hij het configure command niet pakt. :S heel apart ff verder prutsen ;)

• kluyze
  • Niet online
het configure commando is eigenlijk een script in de directory, dus ergens in de hoogste dir van de mysql map waar je een script configure vindt en dan './configure' als 'commando'. die './' dient om te zeggen dat het commando of script in de huidige map zit.

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 12-01-2010 12:05 ]

• DarkImpulZe
zo, daar gaan we weer.. hele dag al bezig.. *tussendoor veel bezoek gehad.. :P*
maar nu loop ik toch echt vast weer bij het installeren van PHP.
Zodra ik de configure uitvoer krijg ik aan het einde deze melding:

configure: error: mysql configure failed. Please check config.log for more information.

• kluyze
  • Niet online
Kan je even zeggen wat je allemaal gedaan hebt stap voor stap?

Als het niet lukt kan je misschien eens kijken naar macports

• DarkImpulZe
Ik heb PHP sourcecode gedownload, en deze wil ik nu gaan compilen. ik heb hem in mijn download map staan en uitgepakt. vervolgens cd ik naar mijn downloadmap in de terminal en plaats volgende instructie

./configure --prefix=/usr/local/php5 \
--mandir=/usr/share/man \
--infodir=/usr/share/info \
--sysconfdir=/etc \
--with-config-file-path=/etc \
--with-zlib \
--with-zlib-dir=/usr \
--with-openssl \
--without-iconv \
--enable-exif \
--enable-ftp \
--enable-mbstring \
--enable-mbregex \
--enable-sockets \
--with-mysql=/usr/local/mysql \
--with-pdo-mysql=/usr/local/mysql \
--with-mysqli=/usr/local/mysql/bin/mysql_config \
--with-apxs2=/usr/local/apache2/bin/apxs

Vervolgens gaat hij bezig, en krijg ik een aantal "errors" aan het einde, te weten:

hecking for mcrypt support... no
checking for MSSQL support via FreeTDS... no
checking for MySQL support... yes
checking for specified location of the MySQL UNIX socket... no
checking for MySQL UNIX socket location... no
checking for mysql_close in -lmysqlclient... no
checking for mysql_error in -lmysqlclient... no
configure: error: mysql configure failed. Please check config.log for more information.

• richard-5
Hier kunnen 2 dingen misgegaan zijn:

1 - je hebt mysql en php voor verschillende architecturen gecompileerd (32 en 64 bits)?

2 - je hebt niet eerst de binary install van MySQL uitgevoerd?

• kluyze
  • Niet online
Heb je die dependenties ook geïnstalleerd? Op de plaatsen waar je naar verwijst?

Wat gebeurt er bv als je 'mysql<enter>' typt in een cmd?

[ Voor 30% gewijzigd door kluyze op 12-01-2010 20:43 ]

• DarkImpulZe
Heb 32 bits geinstalleerd met de binary installer van mysql. en heb daar geen rare foutmeldingen ofzo voorbij zien komen.

Kan het zijn dat de gewone installer van MySQL automatisch 64bits installeerd??
en dat als ik daarna 32 bits eroverheen knal dat het fout gaat?

• DarkImpulZe
kluyze schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 20:41:
Heb je die dependenties ook geïnstalleerd? Op de plaatsen waar je naar verwijst?

Wat gebeurt er bv als je 'mysql<enter>' typt in een cmd?
normaalgesproken zou ik idd in mysql kunnen komen, maar nu geeft hij aan als ik het commando mysql intik:

ERROR 1045 (28000): Access denied for user 'darkimpulze'@'localhost' (using password: NO)

Ik denk dat hier de fout in kan zitten?

• kluyze
  • Niet online
Dat is normaal, je probeert een connectie naar je mysql te maken maar die laat je niet toe.

Enig idee waar je mysql gezet hebt? Doe eens 'which mysql'

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 12-01-2010 20:59 ]

• DarkImpulZe
/usr/local/mysql/bin/mysql

:)

• richard-5
beter is de output van mysql_config, is wat uitgebreider...

Nog even terugkomend op mijn vraag, aan de filename met x86_64 weet je dat het 64 bits is

mysql-5.1.42-osx10.5-x86_64.dmg

Daarna moet je de volgende source compileren:

mysql-5.1.42.tar.gz

• DarkImpulZe
which mysql_config
/usr/local/mysql/bin/mysql_config

en ik heb mysql-5.1.42.tar.gz gecompiled :)

en de x86.dmg, zonder de 64, geinstalleerd.. , dus dat kan het niet zijn...

• richard-5
Ok, dus je hebt alles in 32 bits geinstalleerd. De meeste snow leopard systemen kunnen 64 bits aan. Als je 64 bits compileerd krijg je iets betere performance.

In welke volgorde heb je het gedaan, ik hoop eerst de dmg en daarna de tar.gz...

Als je in de terminal "httpd -V' intikt kun je zien in de output of het 64 of 32 bits is.
....
Architecture: 64-bit
....

• DarkImpulZe
darkimpulze$ httpd -v
Server version: Apache/2.2.13 (Unix)
Server built: Oct 16 2009 02:12:22

@richard

Inderdaad, eerst de DMG, daarna de tar.gz zoals beschreven in de tutorial :-)

Ik heb alles in 32 bit gecompileerd, om er zeker van te zijn dat alles zou werken. Ik heb namelijk een hagelnieuwe MacMini met core duo, en inderdaad, die konden gewoon 64 bit aan. :)

[ Voor 0% gewijzigd door DarkImpulZe op 13-01-2010 11:25 . Reden: van 64 naar 32 bit :) ]

• Mikey NL
DarkImpulZe schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:03:
darkimpulze$ httpd -v
Server version: Apache/2.2.13 (Unix)
Server built: Oct 16 2009 02:12:22

@richard

Inderdaad, eerst de DMG, daarna de tar.gz zoals beschreven in de tutorial :-)

Ik heb alles in 64 bit gecompileerd, om er zeker van te zijn dat alles zou werken. Ik heb namelijk een hagelnieuwe MacMini met core duo, en inderdaad, die konden gewoon 64 bit aan. :)
Wanneer je alles in 64 bit compileert, dan moet je dus wel de 64 bits installatie van mysql gebruiken, dus wel mysql-5.1.42-osx10.5-x86_64.dmg

• richard-5
Inderdaad wel consequent blijven, mixen van 32 bits en 64 bit libraries gaat niet goed samen. Probeer eens opnieuw MySQL te installeren met de juiste DMG eerst en dan de source compileren in 64 bits mode. Dit kan gewoon over je huidige installatie heen. Daarna PHP nog eens proberen.

Voordat je gaat compileren en je gebruikt de oude source directoryom het nog eens te doen dan eerst het commando "make clean" intikken in de source directory om alle restanten van vorige pogingen te verwijderen.

Zou dan geen problemen moeten opleveren.

Makkelijke methode die ik zelf ook gebruik als ik voor iemand moet installeren is gewoon de commando's copy/pasten in de terminal.

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 16:14
Tja, en dit (bovenstaande problemen met compileren, dependencies, etc.) is voor mij dus de reden waarom ik Kerio Mailserver zo'n lekker programma vond toen ik nog Windows had: makkelijk in gebruik en het voldeed aan al mijn behoeften.

Ik volgde de TS met belangstelling omdat ik eigenlijk nog altijd een beetje op zoek ben naar een vergelijkbaar product voor OSX met een wat vriendelijker prijsje. Maar gezien de antwoorden begrijp ik dat men op OSX toch met de console aan de slag moet als je niet een paar honderd euro kwijt wil zijn.

PS TS, ik heb zelf sinds mijn overstap op OSX een me.com abonnement genomen om toch een vergelijkbare gebruikservaring te hebben als met Kerio.

• kluyze
  • Niet online
Jofel schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 08:43:
Maar gezien de antwoorden begrijp ik dat men op OSX toch met de console aan de slag moet als je niet een paar honderd euro kwijt wil zijn.
Eigenlijk niet, als je bv macports gebruikt en daar een gui voor installeert kan je in een grafische schil bijna alle software installeren die je op het net kan vinden. Alle dependencies worden door macports afgehandeld.
Je kan ook in een shell blijven om macports te gebruiken maar dan is een commando als 'port install php' voldoende om een volledige install te doen ipv zelf de packetten 1 voor 1 te compileren.

• DarkImpulZe
Mikey NL schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:16:
[...]

Wanneer je alles in 64 bit compileert, dan moet je dus wel de 64 bits installatie van mysql gebruiken, dus wel mysql-5.1.42-osx10.5-x86_64.dmg
ooo sorry, shit, :) ik bedoelde, ik heb alles in 32 bit gecompiled. :)

Vanmorgen even alles opnieuw gedaan, en alles leeg gehaald. En guess what:

Same problems.

Het is ook wel een beetje vreemd, want ik kan wel gewoon in mysql komen in de terminal

a119150:~ darkimpulze$ mysql -u darkimpulze -pEnter password: Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 4
Server version: 5.1.42-log MySQL Community Server (GPL)

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the current input statement.

mysql>

[ Voor 35% gewijzigd door DarkImpulZe op 13-01-2010 11:14 ]

• richard-5
DarkImpulZe schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:09:
Vanmorgen even alles opnieuw gedaan, en alles leeg gehaald. En guess what:

Same problems.
PM me even dan kunnen we offline even uitzoeken wat er aan de hand is, ik zit niet continue op tweakers en reageer daardoor niet snel genoeg om je goed te helpen.

@Jofel, deze problemen zijn niet karakteristiek voor de meeste gebruikers. De meeste mensen krijgen het zonder problemen aan de gang en de rest met wat kleine assistentie. Er is maar een klein percentage wat afhaakt. Het voordeel van deze methode is dat je als je klaar bent ook goed begrijpt hoe je mailserver ook echt werkt, wat helpt bij problemen uitzoeken en spam e.d. Verder is het natuurlijk allemaal gratis wat voor een nederlander genoeg argumentatie zou moeten zijn ;)
Pagina: 1