Verschil OS X en Linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178981

Topicstarter
Ik vroeg me wat af over Mac OS X. Ik weet dat het een UNIX based besturingssysteem is. Linux is dit ook (nietwaar?), en vele commando's die ik in Ubuntu in de terminal in kan geven werken ook in OS X. Is het nu zo dat de kernel van beiden besturingssystemen grotendeels hetzelfde zijn? Dit vroeg ik me af omdat ik vrijwel alle commando's van bijvoorbeeld Ubuntu ook in kan geven in Mac OS X.

Ik snap dat de verschillen onder andere liggen in bijvoorbeeld verschillende programma's, grafische schil en drivers. Maar wat is nu eigenlijk het cruciale verschil tussen bijvoorbeeld OS X en een linux distributie?

Misschien een domme vraag, toch vroeg ik het me af. Wie zou me hier misschien wat opheldering over kunnen geven? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:44

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Linux en OSX zijn beide UNIX varianten, maar van een andere UNIX familie.

OSX komt van de BSD variant, waar FreeBSD waarschijnlijk voor eindgebruikers de bekendste van is.
Linux vormt zijn eigen familie, waar de distributies (Debian, Red Hat, etc..) weer onderverdelingen van zijn

De kernel van OSX heet trouwens Darwin en is gebaseerd op NeXTSTEP en andere (overigens vaak gratis) UNIX varianten.

Het feit dat je dezelfde commando's kunt gebruiken heeft te maken met het feit dat beide varianten POSIX compliant zijn. POSIX, ofwel Portable Operating System Interface, is een set standaarden en API's die universeel toegepast kunnen worden. Hoewel ontworpen voor UNIX systemen is dit geen vereiste. Elk operating systeem kan POSIX compliant gemaakt worden. Een gedeelte van deze standaarden zijn de commando's die je op de commandline kunt gebruiken en die dus op vrijwel alle UNIX systemen werken.

Het cruciale verschil is moeilijk samen te vatten. Darwin is een hybride kernel met zowel 32 als 64 bit functionaliteit, terwijl de Linux kernel een van beide is. Verder is OSX een BSD familie operating systeem, waardoor allerlei kleine dingetjes weer net iets anders werken dan onder linux. Maar de hoofdlijnen zijn voor een heel groot gedeelte hetzelfde. Dat is ook de reden waarom Linux en BSD software vrij gemakkelijk compatible gemaakt kan worden voor OSX. Hiervoor hebben "we" (de OSX gebruikers) onder andere Finch en Portinstall.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107960

offtopic:
Linux is overigens niet volledig posix compliant.