Asrock 4CoreDual-VSTA - PC geeft bij starten geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 23:59

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Vanmiddag zette ik mijn pc aan, ik hoorde de ventilatoren gaan draaien en de harde schijf aanzwengelen, maar daar bleef het bij. Het beeldscherm bleef donker, het kreeg geen beeld door van de videokaart. Maar volgens mij is niet per se de videokaart de boosdoener, althans dat denk ik, want ik hoorde geen piep die ik normaal tijdens het opstarten hoor, en ook de harde schijf bleef stil (laadde dus niet windows).

Klikken voor elektronische spekjes

Het eerste waar ik aan dacht was dat de harde schijf de geest had gegeven, aangezien hij de laatste tijd nogal harde geluiden maakt.
- Deze loskoppelen gaf nog steeds geen beeld of piep.
- Daarna alle USB apparaten en optische -en floppy drive losgekoppeld. Mocht niet baten.
- Geluidskaart losgehaald, geen verbetering.
- 1 van de 2 geheugenrepen er uit gehaald, hielp niet. Daarna de repen verwisseld. Niets.
- Stroom van de computer gehaald, CLRCMOS op het mobo gedaan door de daarvoor bestemde 2 pinnetjes kort te sluiten gedurende 10 seconden. Geen resultaat.

Voor de duidelijkheid: op dit punt is dit nog over van de computer.
-Voeding
-Moederbord
-CPU
-1 geheugenreep
-Videokaart

Logischerwijs besloten om de videokaart los te halen. En dat gaf de volgende piepjes:

2 (kort) snel achter elkaar -korte pauze- 8 (kort) piepjes iets langzamer achter elkaar -korte pauze- 1 (kort) piep

Volgens deze site, gevonden in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, betekent dit vanwege mijn AMI bios het volgende:

2 Short Parity circuit failure.
8 Short Display memory Read/Write test failure
1 Short DRAMS refresh failure.

Ik weet niet of de informatie op die site nog steeds klopt, maar ik hoor het graag. Waarschijnlijk dat de 8 piepjes komen omdat er geen gpu in het systeem aanwezig is (of omdat deze niet gebruikt wordt omdat de videokaart eruit ligt.

Ik heb in ieder geval geen idee wat ik hiervan moet denken. :? Hopelijk iemand anders wel.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:33
Een andere videokaart proberen, omdat je zonder de kaart wel piepjes krijgt.
Anders een andere voeding proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Een andere videokaart zal ik zo doen, moet ik eerst ergens anders uit slopen. Andere voeding ga ik (nog) niet proberen, het is een corsair HX520W en ik heb er nooit excessief mee overgeclocked. Als dat ding stuk is vreet ik mijn sjaal op.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Goed.. het was dus toch de videokaart.

Ik had een Sapphire AGP8x Ati 1650pro kaartje erin zitten. En nu heb ik er een PCI-e Nvidia 6200tc kaart ingestopt (kan allebei op dit mobo) en hij start wel op.

Hoe kan het nou dat de ati opeens de geest heeft gegeven? De afgelopen dagen niks grafisch-intensief gedaan, vooral de pc aangelaten om te downloaden, en daarbij de (zelf erop gezette) Zalman cooler op de laagste snelheid gezet zodat hij niet zoveel herrie maakt. En ik weet dat hij dan niet te warm wordt, dat heb ik een tijdje in de gaten gehouden voordat ik dat deed. Misschien dat hij toch een paar keer te warm is geworden?

Hmm nu ik erover nadenk, het zou best kunnen dat ik een keertje een 3D spel heb gedaan terwijl de gpu ventilator op lage snelheid stond... Eigen stomme fout denk ik. Nooit meer een externe fancontroller :(
(dan nog is het vreemd dat hij niet op dat moment kapot ging maar later tijdens normaal gebruik)

[ Voor 5% gewijzigd door Murk op 08-01-2010 21:03 ]