Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud v A
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-12-2021
Hallo beste mensen,

ik heb een pc waar ik een tijdje geleden een GeForce 9800 GT van Point of View met 1 GB geheugen in gezet heb. Nu wil ik binnenkort mijn pc grondig upgraden, en de enige componenten die ik uit mijn huidige pc wil behouden zijn de voeding, wat schijven, en de videokaart. Nu vroeg ik me af of het een goed idee zou zijn om nog een extra GeForce 9800 GT te kopen en deze twee kaarten in SLI te zetten. Er zijn inmiddels namelijk al weer nieuwere generaties videokaarten die waarschijnlijk beter presteren. Is het dus een goed idee om er nog een extra te kopen, of is deze kaart inmiddels al zo verouderd dat hij in SLI ook niet opweegt tegen één enkele kaart in dezelfde of een iets hogere prijsklasse?
DirectX11 interesseert me nog niet echt, DirectX10 is namelijk nog niet eens echt ingeburgerd. Qua features is er dus niet heel veel nieuws ontwikkeld. Maar hoe zit het met de snelheid? Ik heb in wat benchmarks gezien dat 2x een 9800 GT in SLI sneller is dan een 9800 GTX+, maar hoe zit het t.o.v. de nieuwe 200 generatie?

Als de performance vergeleken met een videokaart van de nieuwere generaties een stuk slechter is en de prijs van een nieuwere videokaart niet al te hoog ligt, dan spaar ik liever nog even door en dan koop ik gelijk een nieuwe, snelle, kaart.

[ Voor 0% gewijzigd door Ruud v A op 08-01-2010 16:10 . Reden: stom foutje (twee zeggen en dan drie dingen noemen) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215707

het hangt er ook wat van af welke games je speelt maar in jouw geval zou ik gewoon deze kaart overbouwen en later upgraden naar een stevigere kaart. De 9800GT doet het zeker nog voldoende atm. Verder moet je in acht nemen dat een 2e 9800GT in SLI wel 'wat' performance gaat schelen, maar niet in overdreven mate:
http://www.tbreak.com/rev...=grfx&id=636&pagenumber=2

Verder kan je op het moment beter richting ATI kijken: de 5XXX reeks is net uit en die zal door een groter aanbod in de nabije toekomst wel wat in prijs gaan zakken. Verder heeft deze 5XXXX-reeks DirectX 11 aan boord, wat een 9800GTof 9800GT SLI opstelling (en atm eender welke Nvidia-kaart) niet heeft..

De 200-reeks van Nvidia is gewoon een andere naam voor de 9000-reeks, dat dan weer gewoon een andere naam is voor 8800-reeks :+ . Een 260 is trouwens volgens benchmarks trager dan een 9800GT in SLI.. Da 285 is natuurlijk een ander verhaal maar het prijskaartje is er ook naar..

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 215707 op 08-01-2010 16:22 . Reden: edit van TS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud v A
Ik ben niet echt een hele actieve gamer maar ik wil wel graag games op de hoogste settings kunnen spelen, 1920x1200, en het liefst nog met AA. Voor wat oudere games (Half Life etc.) is dat nu geen probleem maar Crysis bijvoorbeeld trekt hij echt niet. Als ik je goed begrijp is het upgraden naar SLI dus niet veel? Mooie benchmark hoor maar ik zie geen 9800 GT die niet in SLI staat, of is dat de zotac?

Verder ben ik een beetje nVidiafan... Ik weet dat ATI een betere performance heeft voor dezelfde prijs maar ATI loopt toch wel achter met technieken als gpgpu. Ik zal in ieder geval eens naar de 5xxx-serie kijken.

Deze videokaart overzetten ga ik in ieder geval doen, een tweede erbij kopen kan altijd nog.

Dat de 200-serie overeenkomt met de 9000-serie wist ik wel, maar ik dacht dat de 9800 GT een 240 of 260 o.i.d. werd en dat een 280 dan weer sneller was?

[ Voor 9% gewijzigd door Ruud v A op 08-01-2010 16:27 . Reden: 200serie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 215707 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:15:
De 200-reeks van Nvidia is gewoon een andere naam voor de 9000-reeks, dat dan weer gewoon een andere naam is voor 8800-reeks :+ . Een 260 is trouwens volgens benchmarks trager dan een 9800GT in SLI.. Da 285 is natuurlijk een ander verhaal maar het prijskaartje is er ook naar..
da's niet waar he. Het is er zeer sterk op gebaseerd, de GTS250 is inderdaad een 9800GTX+ rebrand, maar alles daarboven is gebaseerd op de GT200(b) en de GTX260, GTX285 etc. zijn allemaal nieuwer dan de 9000's. De low-end GT220/230/240 zijn nog nieuwer van ontwerp (al doen ze het niet goed in prijs/prestatie, maar goed :P)

Overigens ben ik het ook niet eens met de term 'de nieuwe 200-generatie' want die zijn al behoorlijk oud aan het worden :+
Ruud v A schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:25:
Verder ben ik een beetje nVidiafan... Ik weet dat ATI een betere performance heeft voor dezelfde prijs maar ATI loopt toch wel achter met technieken als gpgpu. Ik zal in ieder geval eens naar de 5xxx-serie kijken..
Oh, heb je daar concrete voorbeelden van? De HD5000's zijn in bijna alle opzichten technisch vooruitstrevender dan de GF200's. In een Chinese supercomputer werden zelfs HD4870's gebruikt omdat die veel beter waren in double-precision berekeningen dan de NVidia-tegenhangers. Het enige wat ze missen is CUDA en physx, waarop NVidia patent heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 08-01-2010 16:34 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Misschien handig om je specs te melden. Misschien kan de voeding of het mobo helemaal geen tweede 9800GT aan. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Laatst online: 19:07
Ik draai zelf 2x een 8800GT in SLi en het heeft zeker voor extra performance gezorgd bijvoorbeeld in Crysis e.d. aangezien die Multi GPU techniek prima ondersteunen maar games als GRiD hebben er geen baat bij. Het ligt er dus maar net aan of de spellen die jij speelt en die nu dus niet lekker (genoeg) lopen SLI ondersteunen, anders heb je er natuurlijk niks aan.

P.s. wat voor moederbord heb je? Het moederbord moet natuurlijk wel SLi ondersteunen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik dacht al uit je post op te maken dat je meer voor Nvidia was: uiteindelijk geen probleem, zeker niet als je geen DirectX 11-spelletjes wil gaan spelen.. Probleem is echter dat de pc-wereld al een tijdje wacht op de Fermi en dat deze er nog niet direkt aan zit te komen :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud v A
Het enige wat ze missen is CUDA en physx, waarop NVidia patent heeft.
Dat waren nu precies de dingen die ik bedoelde ;)
-The_Mask- schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:31:
Misschien handig om je specs te melden. Misschien kan de voeding of het mobo helemaal geen tweede 9800GT aan. ;)
Daar had ik zelf ook nog wel aan gedacht :+ Ik had een Asus P6T op het oog, i.c.m. een Core i7 920 en 6 GB Corsair geheugen. Ik heb nu een Corsair TX650W die SLI ondersteunt, en die ik ook in mijn toekomstige pc wil stoppen. Ik had vantevoren al eventjes getest op de site van Corsair, voor de configuratie die ik in gedachten had raden ze een 650 of 750 watt voeding aan (waarbij ik ook rekening heb gehouden met de schijven e.d.). Dit is dus geen probleem, het gaat puur over de kaart.

Ik snap dat het per spel uitmaakt, maar zelfs al ondersteunt een spel geen SLI, dan zou deze techniek toch nog voor een betere performance moeten zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ruud v A schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:40:
[...]

Dat waren nu precies de dingen die ik bedoelde ;)
Je hebt CUDA nodig voor je programma's?
Corsair TX650W die SLI ondersteunt
Voeding die SLi ondersteund.... Juist, zoiets bestaat niet hoor. Een voeding moet gewoon genoeg leveren en heeft voor de rest niks met SLi nodig. ;)
Ik snap dat het per spel uitmaakt, maar zelfs al ondersteunt een spel geen SLI, dan zou deze techniek toch nog voor een betere performance moeten zorgen?
Nee, als SLi niet schaalt, schaalt het niet. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

meestal is het eigenlijk niet aan te raden om voor SLI te gaan, tenzij je dit in het begin al doet, met een nieuwe reeks kaarten uit het high-end segment. Waarom? omdat het aanschaffen van twee middelmatige kaarten duurder is, dan een enkele snellere kaart, die in veel gevallen sneller is dan de twee samen. Later upgraden is ook niet aan te raden omdat de kaarten die nog verkocht worden vaak duurder zijn, dan de huidige verkopen en een kaart van een nieuwe generatie aanschaffen.

Maar of die laatste stelling klopt is natuurlijk vrij eenvoudig te bekijken. Zoek reviews op van twee 9800 GT's in SLI, en vergelijk de waarden met een kaart die nieuw evenveel kost als de aanschafprijs van een tweede 9800GT plus de verkoop van de oude 9800GT (60% van nieuwprijs). En maak je beslissing daarvanuitgaande.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bwerg schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:30:

da's niet waar he. Het is er zeer sterk op gebaseerd, de GTS250 is inderdaad een 9800GTX+ rebrand, maar alles daarboven is gebaseerd op de GT200(b) en de GTX260, GTX285 etc. zijn allemaal nieuwer dan de 9000's. De low-end GT220/230/240 zijn nog nieuwer van ontwerp (al doen ze het niet goed in prijs/prestatie, maar goed :P)
Akkoord, maar een die-shrink ga ik niet bestempelen als nieuwe kaart :s

Trouwens, Nvidia had de prestatiekroon met de 8xxx reeks maar ten koste van: superhete kaarten (vallen bij bosjes in defect), een lage winstmarge omdat ze zo duur waren om te produceren, ... Misschien maakte Nvidia daar een foutje waardoor de R&D van Fermi nu zo moeizaam loopt? Maar das volledig off topic 8)

OT: gewoon cpu en mobo upgraden, en ik vrees dat je over een half jaar nog steeds naar ATI zal moeten kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud v A
-The_Mask- schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:45:
[...]
Je hebt CUDA nodig voor je programma's?
Niet per se, maar veel spellen maken tegenwoordig wel gebruik van PhysX (wat ook zonder nVidia gpu wel werkt, daar niet van). Verder programmeer ik (puur een hobby) en vind ik het wel leuk om met zulke technieken te experimenteren.
[...]
Voeding die SLi ondersteunt.... Juist, zoiets bestaat niet hoor. Een voeding moet gewoon genoeg leveren en heeft voor de rest niks met SLi nodig. ;)
Ik bedoelde "NVIDIA SLI™-ready certified."
Op de doos van mijn voeding staat een groot SLI logo. Wat ze hiermee bedoelen is dat de voeding twee PCI-e 8-pinsaansluitingen heeft speciaal voor twee videokaarten (hoewel dit geen vereiste is; bij de videokaart zat ook een kabeltje om twee standaard 4-pins stekkers te combineren tot één PCI-e stekker), en dat de voeding genoeg vermogen kan leveren om twee videokaarten van stroom te voorzien (hoewel dit ook per videokaart verschilt)

En bedoel je dat ik in het ergste geval dus helemaal geen performanceverbetering heb? Kunnen die videokaarten dan niet hardwarematig de belasting verdelen?
M2M schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:45:
meestal is het eigenlijk niet aan te raden om voor SLI te gaan, tenzij je dit in het begin al doet (...)
Dat snap ik, maar ik heb de ene kaart al gekocht. Ik zou dus voor ongeveer 100 euro in het beste geval theoretisch bijna een verdubbeling kunnen krijgen van mijn huidige snelheid. De meeste nieuwe kaarten die deze snelheid overtreffen zijn een stuk duurder, of ze zijn niet zoveel sneller voor dezelfde prijs. Ik had nog niet overwogen mijn huidige videokaart te verkopen, maar tweedehands spul brengt niet zoveel op, zeker videokaarten niet omdat die zo snel verouderen.

@stits: ik denk dat ik dat voorlopig maar ga doen, een upgrade kan altijd nog (hoewel je dan wel weer opnieuw verzendkosten moet betalen :+ ) Ideeën zijn wel nog steeds welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud v A op 08-01-2010 17:01 . Reden: reactie op stits ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

Anoniem: 215707 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:49:
[...]

Akkoord, maar een die-shrink ga ik niet bestempelen als nieuwe kaart :s

Trouwens, Nvidia had de prestatiekroon met de 8xxx reeks maar ten koste van: superhete kaarten (vallen bij bosjes in defect), een lage winstmarge omdat ze zo duur waren om te produceren, ... Misschien maakte Nvidia daar een foutje waardoor de R&D van Fermi nu zo moeizaam loopt? Maar das volledig off topic 8)

OT: gewoon cpu en mobo upgraden, en ik vrees dat je over een half jaar nog steeds naar ATI zal moeten kijken..
De g92 had wat nieuwe features naast de die-shrink, en een smallere bus, nog niet genoeg om het als een geheel nieuwe kaart te verkopen, ati had hetzelfde met hd2900 --> hd3870 btw.
De gtx 260, 275, 280, 285 en 295 zijn allen g200(b) kaarten, de gts250, gt240 en hoogstwaarschijnlijk nog enkele kaartjes zijn gebaaseerd op g9x chips, die buiten kleine wijzingen van de g8x afstammen
Feit blijft dat het voor veel mensen verwarrend is, dus no offend :P, ati heeft ook enkele rebadges in het budgetsegment gehad trouwens, tijdens de hd3xxx serie, maar daarna niet meer.

De 88xx waren toendertijd de snelste kaarten op de markt, en de hitte viel heel erg mee, de defecten komen door de soldeer van de gpu.

De productiekosten ten tijde van g80 waren lager als de r600, wat de directe concurrent moest zijn van de 8800gtx, maar uiteindelijk werd dat de 8800gts, met een verbruik dat hoger lag als dat van de 8800gtx.
De 8800gtx werd verkocht voor ruim 500 euro, de gts voor ruim 300 en de ati iets minder dan de gts, dan mag je mij nu nog eens vertellen wie toendertijd het meeste betaalde voor hun chips.

/ontopic
Feit blijft dat ati nu de leidende formule heeft, en dat een hd5xxx kaart op dit moment de beste keus is, als fermi uitkomt gaan ze wel waarschijnlijk omlaag in prijs, dus ik zou de 9800gt nog even laten zitten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 263922 op 08-01-2010 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 14:45
Ruud v A schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:58:
[...]

Niet per se, maar veel spellen maken tegenwoordig wel gebruik van PhysX (wat ook zonder nVidia gpu wel werkt, daar niet van). Verder programmeer ik (puur een hobby) en vind ik het wel leuk om met zulke technieken te experimenteren.
Zoveel spellen zijn dat toch niet? Maargoed moet jij weten, als je het leuk vind moet je het natuurlijk vooral doen d:)b
Ik bedoelde "NVIDIA SLI™-ready certified."
Op de doos van mijn voeding staat een groot SLI logo. Wat ze hiermee bedoelen is dat de voeding twee PCI-e 8-pinsaansluitingen heeft speciaal voor twee videokaarten (hoewel dit geen vereiste is; bij de videokaart zat ook een kabeltje om twee standaard 4-pins stekkers te combineren tot één PCI-e stekker), en dat de voeding genoeg vermogen kan leveren om twee videokaarten van stroom te voorzien (hoewel dit ook per videokaart verschilt)
Heel veel voedingen hebben tegenwoordig 2x 8 pins aansluitingen, dus dat is niet echt iets bijzonders om het SLI certified logotje te rechtvaardigen.
En bedoel je dat ik in het ergste geval dus helemaal geen performanceverbetering heb? Kunnen die videokaarten dan niet hardwarematig de belasting verdelen?
Klopt, SLi is niet zo slim dat de load hardwarematig wordt verdeeld. Je spellen/drivers moeten het wel ondersteunen. En dit is niet bij iedere game even goed.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud v A
Moshe85 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 17:11:
Heel veel voedingen hebben tegenwoordig 2x 8 pins aansluitingen, dus dat is niet echt iets bijzonders om het SLI certified logotje te rechtvaardigen.
Dus omdat zo ongeveer elke pc tegenwoordig Windows XP aankan mag er geen XP-logotje meer op? Ze bedoelen gewoon dat de voeding twee videokaarten aankan (het zal verder wel iets ingewikkelder liggen dan alleen de aansluiting, ook het vermogen voor bepaalde spanningen enzo).

Bedankt voor de opheldering over SLI,
ik denk dat ik in de toekomst dan maar ga upgraden naar een andere kaart, eventueel twee nieuwe. Voorlopig blijf ik mijn 9800 GT gebruiken.

Iedereen bedankt voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-06 21:49

offtopic
. De low-end GT220/230/240 zijn nog nieuwer van ontwerp (al doen ze het niet goed in prijs/prestatie, maar goed :P)
Nope, GT310=GT210=9400GT=8600GT (die laatste weet ik niet zeker)
GT 220 is 9500GT en GT230/GT240 is 9600GT

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Het moederbord wat je NU hebt ondersteunt deze SLI? Kan je wel in de toekomst p6t kopen maar je moet natuurlijk ook nu een bord hebben dat SLI ondersteunt dat zie ik negens terug. Indien je natuurlijk gaat upgraden.

edit @ boven mij: Hoe kan dat nou als deze op 40nm gebakken zijn en dx10.1 hebben. Deze chips zijn gewoon helemaal nieuw niks geen rebrand. Dat Nvidia rebrand wil niet zeggen dat ze dit bij allemaal doen.

[ Voor 32% gewijzigd door Xenomorphh op 08-01-2010 17:29 ]

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud v A
Xenomorphh schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 17:27:
Het moederbord wat je NU hebt ondersteunt deze SLI? Kan je wel in de toekomst p6t kopen maar je moet natuurlijk ook nu een bord hebben dat SLI ondersteunt dat zie ik negens terug. Indien je natuurlijk gaat upgraden.
Als je mijn eerste post had gelezen had je geweten dat het hier om een upgrade gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Ruud v A schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 17:29:
[...]

Als je mijn eerste post had gelezen had je geweten dat het hier om een upgrade gaat.
Ja ik bedoelde het ook meer in de zin van als de upgrade nog door gaat wat niet zo blijkt te zijn na je laatste post ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud v A
Even voor de duidelijkheid: mijn pc wordt sowieso geüpgrade, ik vroeg me alleen af of ik bij deze upgrade ook een extra videokaart zou kopen, en heb nu dus besloten dat nog maar niet te doen in in de toekomst een nieuw model te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:55
Ik draai 2x 8800GT in SLI (die zijn zo ongeveer gelijk aan 9800GT) en heb ook gedacht aan upgraden.

Qua performance heb je een aantal opties. Op volgorde van snelheid (uitgaande van goede SLI schaling):
GTX260 -> GTX275 -> 2x 8800GT -> GTX285 -> 2x GTS250 -> 2x GTX260. Voor benchmarks, zie bijvoorbeeld guru3d.com.

De GTX285 is zeer prijzig voor hoe snel ie is, dus die raad ik je af.

De GTX260 en GTX275 zijn nu zo'n beetje de sweet spot van nVidia. Maar dan wel met een bijsmaak, want de GTX260 is de laatste maanden niet goedkoper geworden, en de GTX275 was eerst vrij duur, en is eindelijk in een betere prijsklasse terecht gekomen. Bij ATi krijg je dan ook meer waar voor je geld, maar dat helpt niet als je liever nVidia koopt.

Als laatste is er dan nog de GTS250, maar deze biedt weinig meerwaarde boven jouw 9800GT.

Alhoewel vaak wordt beweerd dat SLI alleen nuttig is als je het direct aanschaft ben ik van mening dat je moet kijken naar de markt. Het is inderdaad zo dat normaal gesproken een kaart niet zo lang de bang for buck kaart zijn dat het na een jaar nog zinnig is eenzelfde kaart er bij te prikken. En alhoewel de 9800GT vrij duur is voor wat je krijgt vergeleken met ATi, is het vergeleken met de GTX260 en GTX275 nog niet eens zo slecht gesteld.

Het is dus voornamelijk afhankelijk van wat je nog voor je oude 9800GT zou kunnen krijgen, en of je graag eens SLI wil uitproberen. Het is intussen dusdanig stabiel dat het gekloot met drivers grootendeels over is.

Als laatste zou ik zelf nog even mijn geld in mijn zak houden, en wachten tot Fermi uitkomt. Alhoewel ik vrees dat het nog lang zal duren voordat deze kaarten betaalbaar (<250 euro) gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
A Lurker schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 17:44:
Ik draai 2x 8800GT in SLI (die zijn zo ongeveer gelijk aan 9800GT)
Een 9800GT en 8800GT mag je wel als dezelfde kaart zien. Bij de eerste versies kregen de fabrikanten zelfs een 9800GT bios van nVidia die ze in hun 8800GT konden flashen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud v A
A Lurker schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 17:44:
Alhoewel vaak wordt beweerd dat SLI alleen nuttig is als je het direct aanschaft ben ik van mening dat je moet kijken naar de markt. Het is inderdaad zo dat normaal gesproken een kaart niet zo lang de bang for buck kaart zijn dat het na een jaar nog zinnig is eenzelfde kaart er bij te prikken. En alhoewel de 9800GT vrij duur is voor wat je krijgt vergeleken met ATi, is het vergeleken met de GTX260 en GTX275 nog niet eens zo slecht gesteld.
Zo dacht ik er dus ook over.

Ik las alleen net een benchmark waarin de 9800 in SLI er in veel gevallen slechter uitkwam dan de 8800 in SLI...
Ik ieder geval bedankt voor de uitgebreide vergelijking, maar waar staat de 9800 GT (of 8800) in zijn eentje dan in het rijtje?

Zoals ik al zei, upgraden kan altijd nog, ik denk dat ik dus voorlopig nog maar doe wat jullie allemaal aanraden: wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334134

een 2e hands 9800 GT is nou niet echt bepaalt duur geloof ik, dan is het wel een erg leuke performance boost imho.. bovendien 2 staat nou eenmaal beter dan 2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud v A
Ik heb even snel op marktplaats gekeken, maar dat valt nog tegen. Een tweedehandse is bijna net zo duur als een nieuwe. Hier op Tweakers.net wordt ook niets fatsoenlijks aangeboden. Als iemand nu zo'n kaart heeft voor een euro of 20 dan was het wel een leuk idee. Verder heb ik het toch liever nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zoals ik het lees, lijkt het alsof mensen het hier willen laten lijken alsof Sli zo nu en dan een keertje wat performance geeft en dat dat verschilt per spel. Echter zal het bij de overgrote meerderheid van de spellen gewoon een dikke boost geven aan je prestaties, 80% extra prestaties gemiddeld lijkt me wel realistisch. Soms is er eens een spel dat niet lekker werkt met Sli, maar dat is echt een minderheid. Dus als je die kaart voor een goede prijs kan krijgen lijkt het me niet eens zo'n slechte upgrade. Al is een nieuwer kaartje natuurlijk altijd iets cooler 8)
.Sjoerd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 17:24:

offtopic

[...]

Nope, GT310=GT210=9400GT=8600GT (die laatste weet ik niet zeker)
GT 220 is 9500GT en GT230/GT240 is 9600GT
Ik kan het niet laten om hierop te reageren. Sinds wanneer hadden de 8600GT en 9600GT DX10.1 en waren ze op 40nm? :P Als alles met vergelijkbare architectuur een rebrand genoemd wordt zijn de gehele GF9000-, GF200-, HD3000-, HD4000- en HD5000-series rebrands... De die-shrinks en toevoeging van extra functionaliteiten maken juist een nieuwe kaart. Goed, alles wat nu GF300 genoemd wordt is wel rebrand en wat andere kaartjes ook maar die jij noemt niet.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 08-01-2010 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tornado61
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 10:33

tornado61

jupiter deus est

beetje domme vraag misschien maar ik heb ook een 9800gt van point of view (maar dan 512mb)
kan ik dan ook een andere 9800gt (van asus bijv.) er bij in SLI zetten? 8)7

┏(-_-)┛┗(-_- )┓┗(-_-)┛┏(-_-)┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jep, dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tornado61
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 10:33

tornado61

jupiter deus est

ok danku :P , ik vond het een te korte vraag om in een nieuw topic te zetten :9

┏(-_-)┛┗(-_- )┓┗(-_-)┛┏(-_-)┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud v A
@tornado61 Let dan wel op dat je dezelfde geheugengrootte neemt, anders wordt een gedeelte onbenut.

@Bwerg: de benchmarks die ik gezien had zeggen helaas dat dit bij de 9800 GT slechts ongeveer 20% is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Ruud v A schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 15:50:
@Bwerg: de benchmarks die ik gezien had zeggen helaas dat dit bij de 9800 GT slechts ongeveer 20% is :(
Dat ligt maar helemaal aan de resolutie. Als je op 1920x1200 gamed kun je makkelijk 80% extra performance halen in SLI. Game je op 1280x1024 dan blijft het veelal beperkt tot 10 a 20%. Overigens geldt voor de meeste Geforce kaarten dat ze in hetzelfde spel ongeveer hetzelfde schalen. Als er dan toevallig 1 review is waarbij de schaling van een bepaalde kaart ineens niet goed is, is de kans groot dat ze of de 'verkeerde' spellen gebruikt hebben, of dat er een driverprobleem o.i.d. is.

Een GTX260 is overigens ruwweg 60% sneller dan een 9800GT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ruud v A schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 15:50:
Eens met A Lurker, het kan per spel/driver/situatie verschillen hoe goed het schaalt. Als het echt maar 20% is, heb je 1) net de verkeerde spel/driver-combinatie, komt zelden voor en is dus niet representatief, of 2) een ander onderdeel van die pc wordt de bottleneck bij die benchmark. Dat zie je ook bij andere benchmarks bijvoorbeeld die van recente high-end kaarten. Daar treed een CPU-bottleneck op waardoor geen enkele kaart boven een bepaald aantal FPS kan uitkomen, maar dat wilt niet zeggen dat die kaarten niet hoger zouden kunnen. Dan kan de rest van de pc het gewoon niet meer bijhouden. Dit gebeurt sneller bij lagere resoluties (dan krijgen de videokaarten het gemakkelijker, en de CPU het dus relatief moeilijker).

Punt 2 is dus wel belangrijk, als een trage CPU hebt zal SLI inderdaad niet veel toevoegen misschien, maar als dat niet zo is is het gemiddeld echt minstens 80% prestatiewinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud v A
Ik moet even bekennen dat ik de benchmark verkeerd heb geïnterpreteerd: de 9800 alleen was 24% trager dan de 9800 GT in SLI. Dat betekent dat de SLI-configuratie dus een prestatiewinst heeft van 32% ( 1/(1-0.24)-1 ).
Dat was de score van 3DMark 03. Bij 3DMark 05 en 06 was er een prestatiewinst van 11%. Bij 3DMark Vantage een winst van 56%. Hier stond nergens een resolutie bij. Bij bijvoorbeeld Crysis (1920x1200, geen AA) was er een winst van 39%. S.T.A.L.K.E.R. (1920x1200, geen AA) had een winst van 43%, terwijl de GT260 14% sneller was dan één enkele 9800 GT. World in Conflict (1920x1200, 4/16x AA/AF) had een winst van 51%, terwijl de GT260 7% sneller was dan de 9800 GT's in SLI.

Al met al is er dus wel prestatiewinst, maar de 80% wordt bij lange na niet gehaald, het komt zelfs maar net boven de 50% uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Ruud v A schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:56:
Ik moet even bekennen dat ik de benchmark verkeerd heb geïnterpreteerd: de 9800 alleen was 24% trager dan de 9800 GT in SLI. Dat betekent dat de SLI-configuratie dus een prestatiewinst heeft van 32% ( 1/(1-0.24)-1 ).
Dat was de score van 3DMark 03. Bij 3DMark 05 en 06 was er een prestatiewinst van 11%. Bij 3DMark Vantage een winst van 56%. Hier stond nergens een resolutie bij. Bij bijvoorbeeld Crysis (1920x1200, geen AA) was er een winst van 39%. S.T.A.L.K.E.R. (1920x1200, geen AA) had een winst van 43%, terwijl de GT260 14% sneller was dan één enkele 9800 GT. World in Conflict (1920x1200, 4/16x AA/AF) had een winst van 51%, terwijl de GT260 7% sneller was dan de 9800 GT's in SLI.

Al met al is er dus wel prestatiewinst, maar de 80% wordt bij lange na niet gehaald, het komt zelfs maar net boven de 50% uit...
3dmark06 draait op 1280x1024, dus dan kun je erg weinig verwachten van een SLI setup. Vantage is alweer wat beter om multiGPU te testen, alhoewel ik niet weet of ze de resolutie opgeschroefd hebben of gewoon andere dingen zwaarder gemaakt. Dat blijkt dan ook uit je resultaten, de schaling is inderdaad bedroevend in 3DMark06. Ik heb met mijn 2x 8800GT ook eens 3DMark06 gedraaid. En ik had bijna net zo veel FPS op 1920x1200 als op 1280x1024. Oftewel, flinke CPU bottleneck.

Bij stalker is er ook zoiets aan de had gok ik. Als een GTX260 maar 14% sneller is dan de 9800GT wordt ie duidelijk niet volledig benut. Theoretisch (kijkend naar shaders etc) is een GTX260 80% sneller, en in de praktijk wordt vaak minstens 50% gehaald. Dan is het logisch dat 2 9800GTs ook beperkt worden.

Verder is Crysis een spel wat altijd matig schaalt met multiGPU-opstellingen. 40% extra fps in Crysis is dus eigenlijk erg goed te noemen. World in Conflict schaalt verder redelijk, maar wordt hoogstwaarschijnlijk belemmerd door de 512MB ram. Dat vermoed ik omdat WoC bij mij (ik heb dus 2x 512MB, en dat moet je dus niet optellen voor SLI!) vol open begint te stotteren. Daar heb jij dus minder last van als je er een extra 8800GT 1GB in zet.

Dit is overigens geen betoog om je te overtuigen een 2e 9800GT te nemen, maar meer algemeen over SLI. Het schaalt echt stukken beter dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud v A
Dat hangt er dus blijkbaar vanaf welke videokaart je hebt. Bij andere kaarten was de schaling inderdaad ook stukken beter.
Pagina: 1