Gaarne Advies voor het aanschaffen van een laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 467 views

• nkamp1
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-05-2023
Hallo,

Ik heb momenteel een laptop Asus A7v. Deze is nu drie of 4 jr oud en ik wil eigenlijk een nieuwe aanschaffen. Waar ik hem mn voor gebruik:
- foto bewerking (photoshop)
- evt. video bewerking (pinacle)
- programmeren (Web, VB(A), Flash, Java)
- Database server MySQL of Oracle express edition (APEX speel ik wat mee)
- webserver (Apache, IIS)
- Eclipse
- Tekstverwerking
- Mailen (Mozilla)
- Internet

Ik gebruik hem als desktop vervanger en niet direct als laptop. Hierdoor kan ik gewoon beneden op de keuken tafel werken.
Ik zou graag een lekker vlot werkende laptop willen kopen. De asus die ik nu heb werkt wel maar het duurt wel even met het opstarten.

Maar wat is momenteel een goeie vlot werkende laptop voor de bovenstaande applicaties? Kan iemand mij daar een advies over geven. (Of heeft iemand een 'beste' Prijs/Prestatie aanrader !)

Waar ik een beetje naar zit te kijken is:
- 17" of meer (maar wat is nou handiger een 17" met een hoger resolutie of bv een 18" maar dan met een lagere resolutie? En is het bij een resolutie van 1600x1080 nog leesbaar? Of moet je min. een 19" scherm hebben?)
- Processor? (Ik zie T6600, P8700, Q...)
- 4Gb (of is 2 Gb ook ruim voldoende)
- 320 Gb 7200 rpm Sata (of meer)
- Video? (HD4650?)
- Merk Asus, Hp, Dell,
- And last but not least Prijs 800 a 1000 euro. (of is dat niet reëel voor wat ik wil)

Alvast bedankt

Nico

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-12 13:51

Thapous

Nee toch niet.

- 17" of meer (maar wat is nou handiger een 17" met een hoger resolutie of bv een 18" maar dan met een lagere resolutie? En is het bij een resolutie van 1600x1080 nog leesbaar? Of moet je min. een 19" scherm hebben?)

Dit is prima te lezen, ik heb op mijn 15.4 inch een resolutie van 1680*1050, en dit vind ik zelf zeer goed leesbaar, dus op een 17 inch moet die resolutie ook wel OK wezen.

- Processor? (Ik zie T6600, P8700, Q...)
T6600 is voor standaard gebruik prima, begin je met (wat geavanceerdere) videobewerking/ an, zou ik tochdere zware neigen naar P8700 daar deze processoren toch een stukje sneller zijn.
- 4Gb (of is 2 Gb ook ruim voldoende)
4 GB is tegenwoordig gangbaar, maar ook heb je dan een buffer mocht je een keer meerdere dingen naast elkaar doen, en met de dingen die jij wilt doen stapelt het verbruik zich toch wel redelijk op.
- 320 Gb 7200 rpm Sata (of meer)
Dit ligt aan jezelf, download je veel, kan het wellicht niet genoeg wezen. Maar dat valt tegenwoordig wel op te vangen met een Externe HDD. 7200 RPM is wel ideaal vind ikzelf,
- Video? (HD4650?)
Dat is een goede videokaart, maar er zijn recentelijk enkele nieuwe videokaarten gelanceerd voor laptops van ATI uit de HD5xxx serie, welke weer een stukje sneller zijn.
- Merk Asus, Hp, Dell,
Zelf heb ik goede ervaringen met HP en Dell. Asus wat minder, maar ook minder mee gewerkt.
- And last but not least Prijs 800 a 1000 euro. (of is dat niet reëel voor wat ik wil)
Ik denk dat je een prima laptop in die prijsklasse kunt krijgen.

reviews: Tweakers.net Notebook Best Buy Guide: december '09
Op deze pagina staan (recente) laptops in verschillende prijsklasses.

//Thapous

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Denk er wel om dat als je video wil gaan bewerken vanaf een miniDV camera je wel firewire op je laptop zal moeten hebben, firewire begint zeldzaam te worden zeker op laptops.

Als je serieus gaat video editten neem dan een snelle harde schijf (als je tenminste niet een externe hd gebruikt), dus liefst 7200 rpm. Processor is van belang voor video, geheugen ook (neem 3gb of 4gb RAM, en liever DDR3 dan DDR2), grafische kaart is minder interessant.

Ik ben zelf een HP/Dell fan.

Voor 800 euro zou ik zeker kijken naar een laptop met een core i7 (er zijn er wel te vinden binnen je budget) of i5 (moet je nog even op wachten, zijn in aantocht) processor. De Dell studio 17 met core i7 processor zou een goede keus zijn!

• nkamp1
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-05-2023
Laptops waar ik ook nogal van onder de indruk raak is Xxodd en BTO. Ik weet niet wat dit precies van laptops zijn. Ik bedoel HP is een echt merk maar de twee bovengenoemde ken ik niet echt.

Verwijderd

Beste,

XXODD en BTO zijn ook echte merken, wij verkopen ze al jaren.
Echter inderdaad enkel bekend in Nederland (en België). Dit komt omdat het Nederlandse fabrikanten zijn. (wat geen nadeel hoeft te zijn, immers zo zitten we ook dichter op de bron)

Kwaliteit is echter niks mis mee, en vooral voor studenten vaak leuke aanbiedingen omdat u de notebook (keuze) zonder Windows geleverd kunt krijgen. Ziet u anders ook het XXODD topic voor meer informatie.

Mvg.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 21:59 ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica