• Dekar3
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb een nieuw moederbord hier (Asus P6T Deluxe V2 X58) en daarbij ook gelijk nieuwe hardware gekocht:
  • CPU:i7 920 D0-Stepping @ 2.66GHz
  • Geheugen: 6GB OCZ DDR3 @ 1333MHz
  • Grafische Kaart: Sapphire ATI Radeon HD5850 (1024MB GDDR5)
  • Power Supply: Antec TP-650 (650w)
  • Behuizing: ThermalTake Soprano (midi tower)
Overig:
  • Western Digital 120GB (7200RPM), PATA [Voor Windows]
  • Western Digital 640GB (7200RPM), SATA [Voor Data]
  • Samsung DVD-RW, PATA
Probleem 1:
Het systeem ging voor 1-2 seconden aanging en toen gelijk uitviel. Uiteindelijk was ik erachter gekomen dat de USB 2.0 kabel voor de poorten aan de bovenkant van de case blijkbaar sluiting veroorzaken. Toen de kabels van deze poorten niet aangesloten waren werkte het wel goed. (Ik heb dit ook getest met mijn oude moederbord, en daar startte het systeem helemaal niet op met de kabels aangesloten. Wel vreemd, want dezelfde middag kon ik nog gewoon gebruik maken van deze 2 USB poorten).

Probleem 2:
De HDD LED bleef branden zonder uit te gaan. En bij het opstarten was het erg traag bij het laden van de Marvell Storage Controller. Ik kwam via Google erachter dat het mogelijk is om dit gewoon uit te schakelen als je geen RAID gebruikt en dat gebruik ik ook niet. Maar zodra ik het uitzet in de BIOS, ziet het systeem de PATA schijf niet meer (waar Windows opstaat).

Als ik de Marvell Storage Controller volledig aan heb werkt het wel, maar hij start Windows niet op en geeft een Read-error aan op de schijf. Ik had geprobeerd om Windows 7 opnieuw te installeren, maar zodra de schijf gelezen probeert te worden loopt heel het systeem vast. Overigens gaat de HDD Led wel uit op dit punt, maar zodra er iets op de schijf geladen moet worden blijft hij constant branden. (En ja, de HDD LED kabel zit gewoon goed aangesloten heb ik al ongeveer extra nagekeken om er zeker van te zijn).

De PATA DVD-RW van Samsung wordt ook niet herkend.

Na dit nogmaals geprobeerd te hebben en nagekeken of alles goed aangesloten zit had ik besloten om mijn oude moederbord en hardware weer in te bouwen, omdat deze nieuwe spullen gewoon niet goed werkten.

Alles werkte meteen goed met mijn oude spullen, HDD LED werkt goed, HDDs zelf worden goed opgepikt en Windows start gewoon weer op. (Bij een nieuw moederbord is het meestal wel het geval dat je opnieuw moet installeren, maar zoals ik al zei lukte dit ook niet bij het nieuwe systeem).

Overig Probleem (Zie ook: Probleem 1) :
Het enigste wat nu dus niet goed meer werkte op het oude systeem waren de 2 extra USB poorten aan de bovenkant van de ThermalTake Sopranum case, die waarschijnlijk sluiting veroorzaken. (Dit blijf ik nog steeds vreemd vinden, omdat deze poorten dezelfde dag nog wel goed gewerkt hebben). Is het mogelijk dat dit gewoon zomaar ineens kan gebeuren?

Weet iemand wat er nou allemaal precies aan de hand is en wat ik kan doen om al deze problemen op te lossen? Ik heb al gezocht op Google, maar een echte oplossing heb ik tot nog toe niet gevonden.

[ Voor 7% gewijzigd door Dekar3 op 08-01-2010 13:51 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als je een hdd in een andere pc steekt dan moet je windows opnieuw installeren. Anders kan die rare fouten geven.

Volgens de handleiding zit de pata poort (ide zoals jij noemt maar eigenlijk is sata ook ide) op de marvell controller. Als je de controller uit schakelt dan gaat die hdd en dvd speler natuurlijk niet gezien worden.

Edit:
Je koopt een joekel van een pc, zowat een van de snelste systemen op de markt en dan ga je je besturingssysteem op een 120GB trage pata schijf installeren? Ik wil de benchmarks van die schijf wel eens zien. Je moet niet alleen naar de 7200rpm kijken, maar ook de doorvoer snelheid en accesstime van harde schijven gaat omhoog door de jaren heen.
Voorlopig zou ik gewoon op die 640GB schijf een partitie van 150GB maken voor het OS en daar mee werken. Afhankelijk van de leefttijd van die hdd zou ik zelfs opteren om ook die te laten liggen en gewoon een nieuwe disk te halen. Een 750GB WD Black of een Samsung F3 of zo. Zeker die 120GB is alleen nog maar goed als data schijf of eventueel als interne/externe backup drive.

[ Voor 53% gewijzigd door kluyze op 08-01-2010 13:50 ]

• Dekar3
Ja, maar zoals ik al zei gaat installeren dus ook moeilijk als hij vastloopt zodra de schijf gelezen probeert te worden. :(

De DVD speler wordt overigens ook niet gezien als de Marvell Controller wel aanstaat.

Ik dacht in eerste instantie dat de kabel misschien ook nog slecht kon zijn, dus heb ik een nieuwe kabel geprobeerd, maar ook toen werkte het niet. Vind het trouwens een behoorlijk slecht idee van Asus om de PATA poort en Marvell Controller samen te doen op deze manier, want dat betekent dat je die gare controller heel de tijd aan moet houden terwijl je er geen gebruik van maakt. (En het vertraagt echt het opstarten). Maar dat is eigenlijk niet mijn grootste zorg.

Enig idee wat de oorzaak kan zijn dat de HDD LED blijft branden? (Het LED kabeltje zit goed aangesloten voor de rest. Zit gewoon volgens het boekje aangesloten).

Ik was overigens ook al van plan om een nieuwe HDD te halen, maar het budget was een beetje krap aan het worden, dus ik wou wachten tot aan het einde van de maand, omdat deze schijf het op zich wel gewoon goed deed verder, maar het lijkt erop dat het toch eerder gaat worden. :P

Edit:
Wat ik wel ook las, is dat sommige mensen toch wel problemen hebben gehad wanneer ze PATA apparaten aan moesten sluiten. Ze hadden het probleem dat het systeem niet uitging, bleek dus dat een IDE kabel de oorzaak was (ook met nieuwe kabels), toen ze de kabel niet aangesloten hadden ging het systeem wel uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Dekar3 op 08-01-2010 14:02 ]

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Lukt het installeren ook niet op de SATA schijf dan?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Dekar3
Dat moet ik nog wel even testen. Ik zal de resultaten daarvan hier posten wanneer het gebeurt is. (Kan wel even duren, zit niet thuis op het moment).

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dekar3 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:54:
De DVD speler wordt overigens ook niet gezien als de Marvell Controller wel aanstaat.
Staan de jumpers voor master-slave goed?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
Heb je de p-ata devices wel goed als master/slave gejumperd? Want dat kan natuurlijk ook het constant branden van de hd led, trage hd detectie van de Marvell controller en het niet vinden van de dvd-rom verklaren.

/edit: Wat kluyze zegt dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door Nielson op 08-01-2010 14:36 ]

• Dekar3
Systeem lijkt nu te werken met SATA schijf ipv. PATA. Gelijk Windows 7 x64 erop gezet zodat alles goed gezien wordt. Tot nog toe draait alles stabiel. Wat me alleen wel opvalt is dat de CPU wel erg warm wordt als er wat meer dingen tegelijk gedaan worden, of als ik een spel speel. (Dan praat ik over 90+ graden. Wat toch wel erg warm is lijkt me). Dus ik ga nog wel wat extra koeling erin doen.

Maar tot nog toe draait alles goed. :) Hopelijk blijft het zo.

De HD led blijft nog steeds branden, totdat de Marvell Controller de DVD drive ziet, daarna functioneert het normaal. Dus dat is in feite ook opgelost.

[ Voor 14% gewijzigd door Dekar3 op 09-01-2010 00:07 ]

Pagina: 1