Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-08-2021
2 weken geleden zijn er bij mijn camera verhuur bedrijf 3 videocamera's gestolen. Ik ben nu op zoek gegaan naar een oplossing en heb via internet een GPS ontvanger besteld voor 250 Dollar. Deze zou ik graag in de koffers willen doen waar de camera's zich in bevinden om eventueel later aan de politie te kunnen doorgeven waar de gestolen spullen zich bevinden (mocht het nog een keer voorkomen)
Omdat ik niet de volledige handleiding van 24 pagina's heb doorgenomen wist ik niet dat er na het bestellen ook nog kosten verbonden waren aan het verbruik van de GPS ontvanger. Je moet dus 240 dollar per jaar betalen en dan kun je hem gaan gebruiken.

Weet iemand of je zo'n apparaatje (ontvanger/zender? geen idee eigenlijk) kunt hacken of dat er gewoon open source software bestaat om te kunnen gebruiken. Er zit in ieder geval een simkaart in welke je kunt vervangen door een andere kaart. Er staat een imei nummer op het GPS kastje en er zat nog een kaart bij waar de sim kaart in zat, en hier staat een 19 cijferig nummer op met een letter er achter.

Het gaat om de Lightning GPS spark Nano.

Ik hoop dat iemand een oplossing weet hiervoor. Als ik 250 Dollar per jaar moet betalen is het niet rendabel om er gebruik te van gaan maken...

[ Voor 0% gewijzigd door Sebastiaan_2005 op 08-01-2010 12:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Laatst online: 18-09 10:56
Probeer er gewoon een prepaid sim in te doen,

Kan zijn dat er een simlock opzit.

Waarschijnlijk geeft hij bij een bepaalde sms naar het apparaat een SMS terug met de GPS coordinaten.

Dat is nog wel uit te vogelen als je enige documentatie kun vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:07

Stoney3K

Flatsehats!

Sebastiaan_2005 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 12:25:Ik hoop dat iemand een oplossing weet hiervoor. Als ik 250 Dollar per jaar moet betalen is het niet rendabel om er gebruik te van gaan maken...
Ik neem aan dat je die camera's voor een paar honderd euro per dag, per stuk verhuurt?

Dan mag ik toch hopen dat je op zijn minst een goeie diefstalverzekering voor die apparaten hebt, en die kost je geheid al veel meer dan $250 per jaar, per unit. Da's immers wat het je oplevert om zo'n ding een dag extra weg te zetten, dus als ik de eigenaar van jouw camera-verhuurbedrijf was, zou ik er niet wakker van liggen. De moeite die je moet doen om die dingen open-source te gaan volgen is denk ik veel kostbaarder dan de moeite die je moet doen om je camera's per jaar een dag extra aan de man te brengen. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:15
http://www.novodome.nl/tr...afs7brnmv5r7kr2s7vc6dofl2

hier staan nog een paar oplossingen, ook zonder abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Stoney3K schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 12:50:
[...]

Ik neem aan dat je die camera's voor een paar honderd euro per dag, per stuk verhuurt?

Dan mag ik toch hopen dat je op zijn minst een goeie diefstalverzekering voor die apparaten hebt, en die kost je geheid al veel meer dan $250 per jaar, per unit. Da's immers wat het je oplevert om zo'n ding een dag extra weg te zetten, dus als ik de eigenaar van jouw camera-verhuurbedrijf was, zou ik er niet wakker van liggen. De moeite die je moet doen om die dingen open-source te gaan volgen is denk ik veel kostbaarder dan de moeite die je moet doen om je camera's per jaar een dag extra aan de man te brengen. ;)
De apparatuur is inderdaad verzekerd, maar de verzekering zegt op een gegeven moment ook toedeloe. Camera's zijn geen paar honderd euro per dag, de duurste is 80 euro de goedkoopste 30. Maar dat betekend niet dat ik die ook elke dag verhuur.
Ik ben ook niet van plan om de apparatuur continue in de gaten te gaan houden en dat ik bij iedereen zo'n ding in z'n koffer wil gaan doen. Maar soms vertrouw je mensen niet helemaal, wat op zich nog niks hoeft te betekenen, want ik heb vaak genoeg een raar gevoel bij iemand gehad en die persoon bracht het vervolgens gewoon netjes en op tijd terug.

Wellicht is een ID check een beter idee, ik ben me gewoon een beetje aan het oriënteren naar de mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
kopie van paspoort/ID maken bij verhuur

of borg laten betalen wat de gebruikers gewoon weer terug krijgen bij het terug brengen

het is lastig mensen te vertrouwen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Ik heb er een nieuwe prepaid kaart in gedaan van t mobile, maar er wordt niks naartoe verzonden en volgens mij word er ook niks verstuurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
Ik heb helemaal geen ervaring met zulke dingen maar ik wil toch graag een wilde gok doen :)

Volgens mij zijn er 3 zaken in de tracker : gps ontvanger, gsm module en microprocessor.

Wanneer je een abo neemt zal die provider een sms sturen naar het nummer van de sim kaart, die ze er hebben ingestoken.
De microprocessor zal deze sms boodschap lezen en als het de juiste is de gps coordinaten uitlezen in de gps module en het resultaat weer terugsturen via de gsm module naar de provider.
De provider vertaalt die sms boodschap dan naar jou in een locatie op een website of iets dergelijks.

Als je nu de sim kaart vervangt door een andere zal de originele sms van de provider niet aankomen
(want die gaat naar het nummer van de andere sim) en de microprocessor zal dan ook geen actie ondernemen.

Als je het wil hacken zijn 2 dingen mogelijk:

In beide gevallen moet je eerst een abo nemen.

1. De microprocessor is niet code protected. Dan kan je de code uitlezen en het programma aanpassen zodat in eerste instantie de sms die van de provider komt wordt geforward naar een ander nummer.
Dan weet je wat je zelf moet sturen en kan je de code aanpassen zodat de gps coordinaten naar jouw nummer worden gestuurd.
De kans dat je de processor kan uitlezen lijkt mij echter klein.

2. De processor vervangen door een eigen processor met een eigen programma.
Dan bepaal je zelf de inhoud van de activatie sms en het nummer waarnaar het resultaat moet gestuurd worden.

Then again : ik ken er niets van dus ik kan de bal volledig mis slaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
sebastiaan_2005 heb je al wel de pincode van je sim gehaald? anders komt hij niet verder het netwerk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit is waarschijnlijk een kansloze zaak. Als dit een device is met gekoppeld abo, dan zal de communicatie en diverse andere informatie wel niet verkrijgbaar zijn. Er zijn echter best wel devices te vinden waar je wel zelf spul omheen kan maken.

'T zou me trouwens niets verbazen als het ding in Nederland helemaal niet werkt, ook niet als je het abo afsluit.

Voor rond de 100 euro kun je uit het verre oosten diverse van deze devices kopen. Daar kun je dan een pre-paid kaartje in doen, en daarmee kun je meestal via SMS opvragen waar het device is. Lijkt me meer dan voldoende voor deze toepassing.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:55
Dat ding dat je gekocht hebt hacken lijkt me kansloos, maar wat je zelf doet, doe je beter ;)

+ een gps module (http://www.sparkfun.com/c..._info.php?products_id=465)
+ een gsm module (http://www.sparkfun.com/c...info.php?products_id=9342)
+ processor (kies er zelf maar één, zelfs de simpelste 8 bitter vostaat)
+ batterij
-----------------------------
= perfect voor jouw doeleinden

Ik ben toevallig zelf ook bezig met zoiets gelijkaardigs, maar mijn uitwerking zou gps coordinaten loggen. (lijkt me wel cool om trektochten achteraf op google maps terug te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Lijkt me niet... Als je zo'n ding in een koffertje kwijt wil, op een manier dat het niet opgemerkt wordt, dan is een verzameling kitjes niet echt het juiste formaat. Ik denk dat de TS niet voor niets zo'n mini ding besteld heeft. Bovendien heb je geen CPU nodig, het modem kan namelijk python software draaien. Daar past meer dan genoeg code in voor dergelijke applicaties.

Bedenk verder ook dat GPS ontvangst in een koffertje waarschijnlijk ook best lastig gaat worden, al helemaal als de koffer van metaal is, of hij net zo ligt dat de antenne naar de grond kijkt. En als de koffer ergens binnen staat kun je dat met een Sirf III ook vergeten. Wil je dat wat beter doen moet je een onidirectionele antenne hebben, en kijken naar een laatste model GPS van uBlox of Skytraq. Die doen het aanzienlijk beter, met een redelijke kans dat je binnenshuis ook nog een fix vast kan houden.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 09-01-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:55
Ik vrees dat je met geen enkele chip binnenshuis in een metalen doos nog veel ontvangst zult hebben. Met dat van die antenne heb je wel gelijk natuurlijk ;)

Ik denk trouwens wel dat je die kitjes vrij goed kan verstoppen hoor, een kleine dubbele bodem ofzo. Maar het is indd een knutseloplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een metalen doos is inderdaad bij voorbaat kansloos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-08 15:54
Kijk eens even op dealextrme.
Daar zijn trackers te krijgen vanaf $75, hier moet je gewoon een simkaartje indrukken (waarvan de pincode uitgeschakeld is) en klaar.
Als je je koffer wilt tracken: smsje sturen naar de sim, en je krijgt de coördinaten terug, sommige hebben zelfs de mogelijkheid om live-tracking te doen.
Pagina: 1