fout met 3 geheugenbankjes, met 2 werkt het wel

Pagina: 1
Acties:

• famelraider
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:43
Goedendag,

Even kort het probleem, daarna het complete verhaal:
Zojuist heb ik een computer in elkaar gezet, deze PC bevat 3 geheugenbankjes van elk 2gb(corsair). Windows 7 64bit cd in de speler gedaan, bestanden worden geladen, na het bestanden laden staat er heel even: starten windows, daarna reboot de PC.

- Met 2 geheugenbankjes van elk 2gb werkt het wel, welke geheugenbankjes dit zijn maakt niet uit, ook maakt het niet uit in welke van de 4 slots de geheugenbankjes zitten.
- Andere windows 7 cd geeft een blauw scherm met hardware of driver fout.
- Windows XP cd loopt vast in ongeveer hetzelfde gedeelte van de installatie (na bestanden laden)
- Installeren van windows 7 op 4gb werkt wel, na installatie 2gb erbij doen geeft windows aan dat er een hardware wijziging heeft plaatsgevonden: bijwerken of starten van windows werkt beide niet (automatisch weer een reboot)
- diagnostische memory test van windows werkt niet bij 3 geheugenbankjes, blijft op 00% staan.

Dezelfde PC heb ik op m'n werk nog een keer staan, daar werkt hij wel. (Het zijn dezelfde onderdelen)

Wat kan dit zijn? En wat kan ik nog meer proberen?

Alvast bedankt!

• Lars Kremers
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:28
Wat meer informatie was wat makkelijker geweest, heb je toevallig een Socket 1156 processor I.C.M triple channel geheugen?

• famelraider
Excuses, hier de gebruikte onderdelen:

AMD Phenom II X4 965 3.4GHz 8MB AM3 125W Black
Asus M4A79XTD Evo AMD 790X, SATA2 RAID, 8CH
Cooler Master Voeding Silent Pro M 600W, Modular
Corsair 3x2GB DDR3 PC12800 CL7.0 XMS3
Asus Videokaart PCI-e Radeon HD5770 1GB DDR5 DVI/HDMI/DP Open

Alvast bedankt.

• Lars Kremers
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:28
Ik denk dat dit moederbord geen triple channel ondersteund en dat het daarom alleen maar met 2 bankjes werkt.

• famelraider
Het vervelende is, hetzelfde moederbord dat in de computer op mijn werk zit heeft dezelfde geheugenbankjes en daarin werkt het wel.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Normaal zou het niet uit moeten maken of je 2 of 3 reepjes gebruikt. Alles zou moeten werken en windows mag dan geen bsod geven. De bandbreedte naar het geheugen is minder omdat indien je 3 reepjes gebruikt je geen dual channel draait.

Bij AMD zit de geheugen controller al een tijdje in de cpu. Die pc op je werk heeft dan misschien hetzelfde moederbord, maar welke cpu zit daar op?

Op wat voor spanning werken de latjes, en wat schrijven de specs voor? Latjes die hogere snelheden halen willen al eens meer spanning nodig hebben, terwijl de jedec standaard 1.5V voorschrijft als ik me niet vergis. Misschien staat de spanning te laag voor die geheugencontroller en 3 latjes.

Het zou verder interessant zijn, om te 3 latjes werkend te krijgen. Al wil ik toch aan raden om 2 latjes te gebruiken ivm de snelheid.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Lars Kremers schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:59:
Ik denk dat dit moederbord geen triple channel ondersteund en dat het daarom alleen maar met 2 bankjes werkt.
offtopic:
Dat heeft niks met wel of niet triple-channel te maken. Drie dimmetjes draaien ook gewoon in moederborden die maximaal single-channel of dual-channel aankunnen. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• famelraider
De PC op mijn werk heeft alle onderdelen hetzelfde op de videokaart na en het enige verschil daarin is het merk. De PC op mijn werk werkt perfect. (Die PC heb ik 2 weken geleden in elkaar gezet)

Hoeveel spanning zou ik even na moeten kijken, dat ga ik dus eens testen.

Overigens ben ik nog 1 ding vergeten te vermelden, de BIOS geeft wel aan dat er 6 gb aan geheugen in zit. En wanneer ik maar 2 geheugenbankjes erin doe staat er ook 4 gb in de bios.

(Even offtopic, waarom is 2 latjes sneller dan 3?)

[ Voor 5% gewijzigd door famelraider op 08-01-2010 12:28 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000

_the_crow_

Rare vogel

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• famelraider
Het is heel vreemd, de BIOS instellingen zijn gelijk aan die van de PC op m'n werk. Het moederbord is hetzelfde, het geheugen is hetzelfde. (BIOS ook al gereset met de jumper en batterij)

Power voor het geheugen staat op auto, snelheid van het geheugen staat ook op auto. Het maakt geen verschil of ik deze op 800 zet.

De bios herkent dus wel dat er 6 gb aan geheugen in zit. De diagnostische memory test van windows kan ik alleen draaien als er maar 4 gb aan geheugen in zit.

Iemand een idee?

[ Voor 5% gewijzigd door famelraider op 08-01-2010 20:37 ]

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Misschien bios versie? Moederbord revisie? Double/single sided chips op het reepje RAM?
Doe dat reepje het wel in je werkpc (vervangen met 3de reep)?

• famelraider
Dat heb ik nog niet kunnen testen, biosversie is volgens mij hetzelfde.
Het 3e reepje werkt wel zolang ik er een ander reepje uithaal. Dat kan het probleem dus ook niet zijn. Alle reepjes op alle computers zijn overigens hetzelfde.

[ Voor 14% gewijzigd door famelraider op 08-01-2010 20:55 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je schrijft net dat de videokaart niet hetzelfde is met die van de pc op je werk, dus zit ik theoretisch aan het volgende te denken. Afhankelijk van de videokaart kan deze nogal wat spanning van je voeding weg trekken en het zou niet ondenkbaar kunnen zijn dat je voeding te zwak is. Het zou dus kunnen zijn dat ie net de spanning haalt bij 2 geheugenplankjes en die derde misschien net het kantelpunt is, dus misschien dat je het in die richting kan gaan zoeken.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

Roel1966 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 21:34:
Je schrijft net dat de videokaart niet hetzelfde is met die van de pc op je werk, dus zit ik theoretisch aan het volgende te denken. Afhankelijk van de videokaart kan deze nogal wat spanning van je voeding weg trekken en het zou niet ondenkbaar kunnen zijn dat je voeding te zwak is. Het zou dus kunnen zijn dat ie net de spanning haalt bij 2 geheugenplankjes en die derde misschien net het kantelpunt is, dus misschien dat je het in die richting kan gaan zoeken.
geheugenreepjes vreten niet zoveel energie, dus de kans dat je een onstabiel systeem hebt met 2 of 3 is dan eigenlijk evengroot, maargoed. Heb je toevallig al geprobeerd om met 3 reepjes geheugen, memtest86 te draaien?

-_-

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-02 05:10

F.West98

Alweer 17 jaar hier

miss. heeft je PC een max geheugen van 4GB???

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Roel1966
  • Niet online
Dat klopt, geheugenreepjes vreten inderdaad niet veel energie, maar het kan wel net het kantelpunt zijn wanneer een voeding toch al op zijn tenen moet lopen. Vooral net omdat het systeem van zijn werk hetzelfde is op de videkaart na, en dan hoeft het niet direct het geheugen te zijn maar wel de spanning die de videokaart weg trekt.

• famelraider
memtest86 wil ik morgen gaan proberen.

Ik ga de videokaarten even vergelijken qua wattage. Het zijn dezelfde typen videokaarten, maar de een is sapphire en in deze PC zit een asus.

Als de bios wel ziet dat er 6gb geheugen in zit, kan het dan nog wel aan de spanning liggen?

--------------
info pagina's:

http://www.sapphiretech.c...product/?psn=0001&pid=296
http://www.asus.com/produ...dCxhgPOMl5Zs9R&templete=2

Op de asus website staat helaas geen stroomverbruik vermeld, bij sapphire staat echter: max 108 watt. Het enige grafische dat ie tot nu toe heeft geladen is 3 gekleurde puntjes van het moment dat windows gaat starten, daarna valt hij uit. Het is dus wel op een grafischer moment, maar het ontkoppelen van de harddisk zou de stroomverbruik toch moeten compenseren?

[ Voor 49% gewijzigd door famelraider op 08-01-2010 23:07 ]

Verwijderd

Heb je anders niet de mogelijkheid om deze 3 reepjes in de pc op je werk te testen? Dan kun je als dat daar gewoon werkt het moederbord op die manier testen, dan de CPU, enz.

• famelraider
Dat kan wel, maar zorgt voor een risico bij de PC op m'n werk. Die PC mag namelijk niet kapot gaan.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
famelraider schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 22:59:
Als de bios wel ziet dat er 6gb geheugen in zit, kan het dan nog wel aan de spanning liggen?
Ja, maar je moet eerst eens kijken op welke snelheden ed. de latjes draaien en wat nu juist de spanning is. 1600MHz is een overclock als ik me niet vergis voor je cpu, als die dan bv maar op 1.5V draaien kan je pc onstabiel worden.
Zet de instellingen ook eens op de normale instellingen. Kijk naar je cpu wat daarvoor de standaard geheugen snelheden voor zijn, 1066MHz of 1333MHz. Eventueel je timings wat losser. En probeer eens op 1.5V bv.

• Roel1966
  • Niet online
Bij dit soort videokaarten staat vaak de vermelding dat je een voeding van minimaal 450 wat moet hebben, dit omdat deze kaarten vooral bij de opstart nogal wat spanning weg trekken. Toevallig heb ik zelf ook die Asus 5770 in mijn pc en er verder geen enkel probleem mee in samenwerking met 3 x 2 Gb Corsair 1600 Mhz geheugen.

Echter, en dan kom ik toch weer terug op het voedingsgebeuren klopt het wat Kluyze schrijft dat de cpu ietwat overgeclocked word wanneer je het geheugen op 1600 Mhz wilt laten draaien. In mijn geval gebruik ik hiervoor Intel XMP waarmee je dan niet handmatig hoeft over te clocken, hetgeen wel een hoger stroomverbruik betekend van de processor.

Daarbij genomen dat wanneer je een Asus moederboard hebt met triple channel en je dus 3 plankjes erin doet betekend dit automatisch ook dat het geheugen hiervan gebruik gaat maken. Logische verdere denkwijze dat dit ook weer meer spanning gebruikt dan dat je maar 2 plankjes erin hebt zitten. Persoonlijk zou ik toch dus eens richting voeding gaan kijken en eens proberen met een zwaardere voeding, tenzij je voeding al boven de 600 wat is.

Zelf heb ik een 620 wat Corsair voeding met dan een Intel i7 920, 3 x Corsair 2 Gb dominators op 1600 mhz, en eveneens een Asus EAH5770, met hierbij ook nog eens 3 harddisks in raid 0 draaien. Dit loopt helemaal stabiel onder Windows 7 en ergens wel een min of meer vergelijkbaar systeem.

• keizerrob1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-01 18:09
Een met voorgaande "sprekers". Voeding is aan de magere kant, kan gevolgen hebben, met name bij opstarten en een hongerige videokaart.
Verder zou ik eens naar het volgende kijken: kleine verschillen tussen de plankjes (met name als ze niet als dual of triple setje gekocht zijn) kunnen ellende veroorzaken. Het is echt niet zo, -nog even los van gematchte setjes-, dat alle plakje geheugen van dezelfde serie identiek zijn. Met name snel geheugen zit vaak op de uiterste marge van de specs. Zo heb ik in een vorig systeem erg duur overgeklokt Extreme geheugen vervangen door goedkoop standaard geheugen (iets langzamer). Hoop geld over en PC liep meteen. Grappig genoeg daarna verder overgeklokt dan het dure geheugen kon. Loopt al 8 maanden stabiel.

Verder: sommige merken moederborden houden niet van sommige merken geheugen. Leen van het bedrijf waar je gekocht hebt (als ze een beetje soepel zijn) eens een paar plankjes van een ander merk of andere snelheid!

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
Probeer de geheugen instellingen eens te veranderen in "ganged of UNganged" in de BIOS en kijk eens of het dan wel werkt.
Zelf zou ik niet eens met die 3 sticks doormodderen i.v.m. met best wel grote prestatie verlies, ga voor 2 OF 4 sticks!

• Roel1966
  • Niet online
good4u schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:02:
Probeer de geheugen instellingen eens te veranderen in "ganged of UNganged" in de BIOS en kijk eens of het dan wel werkt.
Zelf zou ik niet eens met die 3 sticks doormodderen i.v.m. met best wel grote prestatie verlies, ga voor 2 OF 4 sticks!
Asus boarden zoals de P6T met triple channel gaan soms de mist in wanneer je 4 geheugenplankjes gebruikt, zeker in combinatie met bepaald merken geheugenplankjes. In het geval van bv mijn moederboard de Asus P6T word ook aangeraden te werken met of 3, of 6 geheugenplankjes, en de verschillende merken welke getest zijn met dit board kan je vinden op de site van Asus in de QVL list.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
Roel1966 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:40:
[...]

Asus boarden zoals de P6T met triple channel gaan soms de mist in wanneer je 4 geheugenplankjes gebruikt, zeker in combinatie met bepaald merken geheugenplankjes. In het geval van bv mijn moederboard de Asus P6T word ook aangeraden te werken met of 3, of 6 geheugenplankjes, en de verschillende merken welke getest zijn met dit board kan je vinden op de site van Asus in de QVL list.
Maar ts heeft geen triple channel bord dus dan is 2 of 4 dimmen logischer dan 3.
Pagina: 1