Toon posts:

HP (2524) en Cabletron ELS100-24TX trunking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of het mogelijk is om een trunk (van bv 4 100 Mbit lijnen) aan te leggen tussen een HP Procurve 2524 switch en een Cabletron ELS100-24TX switch ?

De Cabletron ondersteund trunking en de HP ook als het goed is. Maar is het dus mogelijk om tussen deze 2 een trunk te configureren ?

Je kunt bij Cabletron wel opgeven of deze het eigen trunking protocol moet gebruiken of een standaard protocol. Dus op die standaar zou het toch moeten kunnen werken ?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:46
Probeer het zou ik zeggen:)
Ik ben trouwens wel benieuwd naar het resultaat. Ik heb zelf namelijk ook zo'n Cabletron switch, die naar heel wat lan's meegaat. Lijkt me leuk als ik weet met welke andere switches ik kan trunken.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Tip: www.hp.com/go/procurve/ en kies voor Training. Even alle PDF bestandjes lezen...

HP ondersteund dacht ik 4 soorten "trunking".
Eigen HP (Mesh-ing), HP Trunking, LACP en Cisco (Fast EtherChannel of FEC) protocol. Default kiest HP voor Meshing en men noemt dat een soort "trunking", daarna HP Trunking, ik denk echter dat jou Cabletron dit HP Meshing/Trunking niet kent. Je zal dus ergens CISCO Fast EtherChannel (FEC) moeten selecteren. LACP ken ik niet, da's net nieuw geloof ik, maar LACP is wel een IEEE standaard.

Let ook op dat je Cross Cables moet hebben. De Procurves die ik ken doen geen "autocross" of zo. Ook al staat het in de handleiding :)

Wij gebruiken een setup zoals hieronder staat. Het leuke is dat de 100MB-FDX links gewoon geen dataverkeer trasporteren. Ze staan "stand by". Die extra hop op gigabit wordt gezien als zijnde sneller dan een direct 100MB-FDX. Ik kan ook willkeurig 3 tot 5 kabels eruit halen en niemand die iets merkt :o
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mstevens/tweakers/hpnetwork.gif
En er komt weer een switch bij :)

Ik zit trouwens even wat te neuzen. Probeer eens het volgende commando op je commandine:

"trunk trk1 fec 1,4-6"

Poorten 1, 4, 5 en 6 zouden nu in een FEC trunk moeten zitten.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Wij gebruiken een setup zoals hieronder staat. Het leuke is dat de 100MB-FDX links gewoon geen dataverkeer trasporteren.
STP of HP proprietary?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• localhost
  • Niet online

localhost

Op woensdag 07 maart 2001 07:22 schreef ijdod het volgende:

[..]

STP of HP proprietary?
HP.

Verwijderd

Wij gebruiken een setup zoals hieronder staat. Het leuke is dat de 100MB-FDX links gewoon geen dataverkeer trasporteren. Ze staan "stand by". Die extra hop op gigabit wordt gezien als zijnde sneller dan een direct 100MB-FDX. Ik kan ook willkeurig 3 tot 5 kabels eruit halen en niemand die iets merkt
Localhost,

Hoe zijn jou ervaringen met die gigabit modules HP voor die HP 4000m ?? Kunnen die jongens het een beetje trekken ??

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:46
Wat is eigenlijk jouw/jullie ervaring met de Cabletron switch?
Volgens de specs is ie sneller dan menig 3Com/Cisco of weet ik wat met ook 24 10/100 poorten. Maar specs zeggen niet alles...
Ik heb hem zelf ook, maar hij heeft nog geen grotere lans meegemaakt dan WAN NULL, waarbij er ongeveer 30-40 lui (direct of indirect) met de rest van het netwerk verbonden werden via deze switch. En dat ging hartstikke goed, maar dat is natuurlijk nog geen hele zware belasting.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het graag gaan testen, maar ik vraag dit omdat we binnenkort misschien zo'n HP 2524 (of 4000) willen aanschaffen en we hebben al 3 van die Cabletron switches.

Ik wil dus weten of dit mogelijk is, ik zal de specs van cabletron en hp nog wel eens heeel nauwkeurig gaan bekijken, maar ik dacht niet dat de Cabletron zo'n HP protocol ondersteund en ook geen FEC dacht ik :(

Dus dan maar hopen op LACP :)
want ik kan wel kiezen of het Cabletron protocol gebruikt moet worden of niet

En over de kwaliteit van de switches, tja de dingen los doen het perfect maar op een of andere manier wil het bij ons niet lekker werken met 3 switches (zou kunnen omdat er 1 moeilijk ligt te doen (loopt vast etc))

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraag aan LocalHost:

als je bijv 3 gigabit modules in zo'n HP 4000 zet dan hou je van die backplane toch niets meer over ??, of vangen die gigabit kaarten een deel op ofzo ??

Verwijderd

Lijkt me wijs om het gewoon bij je cabletrons te houden, om de simpele reden dat je er al een aantal hebt. Voor std. werk maakt een mix van diverse merken switches in principe ( met de nadruk op in principe ) niets uit. Maar zoals je boven al leest kom je vaak in de problemen wanneer je de diverse features wilt gaan gebruiken ( VLANŽs, trunking, enz ) door de verschillende implementaties van de diverse fabrikanten kunnen er nare situaties ontstaan....

Verwijderd

4000m specs :

latency: <10 µs (LIFO)
throughput: 4.67 million pps (64-byte packets)
backplane speed: 3.8 Gbps
address table size: 10,000 entries

Dus je houdt zelfs nog wat over met 3 modules ;)

• localhost
  • Niet online

localhost

Op woensdag 07 maart 2001 09:50 schreef Rosink het volgende:

[..]

Localhost,

Hoe zijn jou ervaringen met die gigabit modules HP voor die HP 4000m ?? Kunnen die jongens het een beetje trekken ??
Met 2 vingers in de neus... Maximaal is de doorvoer van de Mesh momenteel 275 MByte/seconde per switch (geen tikfout, megabyte dus). En zie hieronder de plaatjes van vandaag. Hier zitten alleen 100MB Windows clients op aangesloten. We halen dus maar 0.004% van het maximaal haalbare ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mstevens/tweakers/voorbeeld-sw1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mstevens/tweakers/voorbeeld-sw5.png

Toegeven, we hadden vroeger een bagger netwerk, dus er is extreem veel software op de clients geinstalleerd. Alles wat niet over lijn heen hoeft, gaat er dus ook niet overheen.

[Edit Plaatjes vout]

• localhost
  • Niet online

localhost

Op woensdag 07 maart 2001 14:36 schreef kruger het volgende:
Dus dan maar hopen op LACP :)
want ik kan wel kiezen of het Cabletron protocol gebruikt moet worden of niet
Ik heb nog effe gekeken, maar de 4000/8000/24xx/16xx doen geen LACP. Da's nieuw voor de 25xx serie.

• localhost
  • Niet online

localhost

Op woensdag 07 maart 2001 14:39 schreef kruger het volgende:
Nog een vraag aan LocalHost:

als je bijv 3 gigabit modules in zo'n HP 4000 zet dan hou je van die backplane toch niets meer over ??, of vangen die gigabit kaarten een deel op ofzo ??
Als je 3 GB/s 24 uur per dag vol gaat zetten, moet je de onderstaande kopen.

Ik denk dat er geen enkel bedrijf is die ook daadwerkelijk 1 GB gaat volzetten.

HP variant:
Afbeeldingslocatie: http://www.hp.com/rnd/images/psb_pc_switch9308m.gif

Of de echte:
Afbeeldingslocatie: http://www.ams-ix.net/graphics/BigIron8000.jpg

Kost je alleen wel een paar ton :o

Verwijderd

Met 2 vingers in de neus... Maximaal is de doorvoer van de Mesh momenteel 275 MByte/seconde per switch (geen tikfout, megabyte dus). En zie hieronder de plaatjes van vandaag. Hier zitten alleen 100MB Windows clients op aangesloten. We halen dus maar 0.004% van het maximaal haalbare
Da's lekker ja ;)
Aangezien ik drie van die 4000m's heb staan ( nu nog cat5 onderling ) en ik het plan heb om er glas tussen te gooien is dit mooi nieuws. Te meer omdat laatst iemand tegen mij zei: " Dat trekken die HPtjes niet hoor..."

En die laatste foto hierboven ruil ik liever om tegen mijn persoonlijke hardeplasser pin-up :

Afbeeldingslocatie: http://www.juniper.net/products/dsheet/images/100012-01.jpg

Een close up is mooier :9

• localhost
  • Niet online

localhost

Op woensdag 07 maart 2001 18:31 schreef Rosink het volgende:

[..]

Da's lekker ja ;)
Aangezien ik drie van die 4000m's heb staan ( nu nog cat5 onderling ) en ik het plan heb om er glas tussen te gooien is dit mooi nieuws. Te meer omdat laatst iemand tegen mij zei: " Dat trekken die HPtjes niet hoor..."
Wij hebben dus 1 GB via UTP.
Maar waarom zou hij "het niet trekken" ? Deze switches zijn gewoon ontworpen om met meerdere 1 GB kaarten te werken hoor.

3.8 GBps op de backplane is echt heel erg veel. In de testfase hebben we geprobeerd om een 1 GB link tussen twee switches vol te zetten, maar da's niet gelukt. We konden te weinig apparatuur vrijmaken :)

Trouwens, je zou die CAT5 kunnen laten liggen en ook in een Mesh opnemen. Hebben wij ook gedaan, mocht er door storing van buitenaf iets met de GB infaces misgaan, dan blijft het wel gewoon werken. Dus gewoon glasvezel toevoegen, helaas moet je ze dan wel rebooten en dan meteen de nieuwste Firmware effe gratis uploaden. Onze nieuwe switches ondersteunden zelfs de GB kaarten niet helemaal goed. Pas na een upgrade waren de problemen weg.
En die laatste foto hierboven ruil ik liever om tegen mijn persoonlijke hardeplasser pin-up :

[afbeelding]

Een close up is mooier :9
En toen crashde de harddisk :)

Verwijderd

Kruger, kan je die mannen van mr-at niet eens een keer een test laten uitvoeren, of vragen wat er met de andere optie gebeurt als je de propietary trunking methode uitzet? Uit de docs blijkt dat deze propietary methode het DEC Hunt Group protocol gebruikt. En verder als opmerking, dat wanneer deze niet gebruikt wordt zou de switch handmatig moeten worden ingesteld om te kunnen samenwerken met andere trunking methodes van andere merken. (Zie http://www.ctron.com/support/manuals/hardware/3194.pdf pagina 8).

Verder verwacht ik eerlijk gezegd niet dat ze (hp en deze cabletron) te trunken zijn. Dus dan beter gewoon een cabletron er bij kopen ipv die HP. (Alhoewel HP natuurlijk veel beter is ;]).

Verwijderd

Topicstarter
Is dan toch raar dat een 2524 een grotere backplane heeft dan de 4000

maar ik geloof ook dat de 4000 er voor gemaakt is :)

BTW ik hou de 3 cabletrons die ik heb ook wel alleen willen we ons netwerk uit bereiden

Verwijderd

Topicstarter
Kruger, kan je die mannen van mr-at niet eens een keer een test laten uitvoeren, of vragen wat er met de andere optie gebeurt als je de propietary trunking methode uitzet? Uit de docs blijkt dat deze propietary methode het DEC Hunt Group protocol gebruikt. En verder als opmerking, dat wanneer deze niet gebruikt wordt zou de switch handmatig moeten worden ingesteld om te kunnen samenwerken met andere trunking methodes van andere merken. (Zie http://www.ctron.com/support/manuals/hardware/3194.pdf pagina 8).

Verder verwacht ik eerlijk gezegd niet dat ze (hp en deze cabletron) te trunken zijn. Dus dan beter gewoon een cabletron er bij kopen ipv die HP. (Alhoewel HP natuurlijk veel beter is ;]).
Ik heb vandaag inderdaad de manuals van cabletron (Smart Trunking Guide) eens zitten doornemen en wat jij schrijft staat daar inderdaad in. Maar ik dacht dat het misschien wel mogelijk is als je dat protcol uitzet, maar ja ik verwacht het niet.

En we kunnen wel Cabletron spullen gaan kopen, maar ja Cabletron is opgedeelt in 4 bedrijven en die dingen zijn nou niet echt bekend (zeker niet op eBay :( ).

PS aan de mannen van Mr At moet je niets vragen want die weten het niet, die verkopen het alleen. Heb er overerigens wel goede contacten mee gelukkig (RL Networks dan)

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 22:07 schreef kruger het volgende:

[..]

Ik heb vandaag inderdaad de manuals van cabletron (Smart Trunking Guide) eens zitten doornemen en wat jij schrijft staat daar inderdaad in. Maar ik dacht dat het misschien wel mogelijk is als je dat protcol uitzet, maar ja ik verwacht het niet.

En we kunnen wel Cabletron spullen gaan kopen, maar ja Cabletron is opgedeelt in 4 bedrijven en die dingen zijn nou niet echt bekend (zeker niet op eBay :( ).

PS aan de mannen van Mr At moet je niets vragen want die weten het niet, die verkopen het alleen. Heb er overerigens wel goede contacten mee gelukkig (RL Networks dan)
Ik heb t zelf uit die manuals gehaald dus ;]

Daarnaast nog een optie: dump al die Cabletrons, zet ze op ebay/ibazar en koop daar meerdere HP's voor terug.
Pagina: 1