Windows 7 Systeempartitie wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PC, loopt op Vista 64 bit > Geupgrade naar Windows 7 Ultimate op oorspronkelijk volume C: .

Onlangs nieuwe interne harddisk besteld, netjes geinstalleerd, gepartitioneerd en geformatteerd.

Omdat de nieuwe harddisk sneller is, wil ik hierop Windows 7 overzetten met een clean install op een volumenaam genaamd G: .

Alles wel - werkt lekker - alle gewenste software en hardware geïnstalleerd en klaar.

Oorspronkelijk volume C: na backups van eigen bestandjes vervolgens verwijderen, leegmaken of formatteren... Ho maar. Volume C: blijkt nog de systeempartitie te blijven!

Balen - moest ik alles opnieuw doen met clean installs? Of zomaar oude Windows 7 op een volume laten zwerven? Hoe wijzig ik de systeempartitie zodat ik netjes vanaf mijn nieuwe schijf kan booten en het volume waar mijn oorspronkelijke OS op stond naar eigen wil kan verwijderen of formatteren?

De zeer doeltreffende en tijdbesparende oplossing heb ik na lang onderzoek uiteindelijk hier gevonden. Fijn.

http://www.hanselman.com/...20-4904-bfaf-b8f3ab7737b8

Kort en in NL in mijn geval (waarbij G: het nieuwe volume op de nieuwe schijf is):

Start > Alle programma's > bureau-accesoires > rechtermuisknop op opdrachtprompt en Als administrator uitvoeren.

Voer in:
bcdboot g:\windows /s g:

Start opnieuw op en ga direct de BIOS settings in.

Selecteer je nieuwe harddisk als primaire opstartschijf (als je dat niet al eerder had gedaan).

Bekijk de status van je schijven in Computerbeheer > Opslag > Schijfbeheer en als het goed is, staat er bij je nieuwe schijf nu ook het woord 'Systeem'.

(Ik ben net als Scott Hanselman niet verantwoordelijk voor ernstige gevolgen!)

systeempartitie wijzigen windows 7 bcdboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Eh, ok. Wat wil je precies met dit topic? Als iedereen dit (topic maken met probleem plus direct de oplossing in de TS) doet dan wordt het wel erg chaotisch.
En daarnaast is dit ook niet bijster moeilijk/ingewikkeld ;)

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hymanz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 21:52
En hoe zit dat nu dan met de entries in het register?
ik durf te wedden dat er nog tal van entries op G: staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daarom.

Ik zou het ook anders opgelost hebben, namelijk door met Complete PC Backup een image van je PC te maken (native in Windows 7 en werkt ook nog eens echt), deze te restoren op je nieuwe, lege schijf nadat je je oude kleine schijf hebt gedemonteerd.
Niks niet twee installs naast elkaar voor nodig.

En je restored naar een grotere schijf toe, en mocht je zelfs dan nog niet de volledige schijfgrootte direct benutten kan je altijd nog met diskpart je volume extenden. Werkt ook prima.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yellowneck schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 03:23:
Eh, ok. Wat wil je precies met dit topic? Als iedereen dit (topic maken met probleem plus direct de oplossing in de TS) doet dan wordt het wel erg chaotisch.
En daarnaast is dit ook niet bijster moeilijk/ingewikkeld ;)
Het was idd de bedoeling om mensen met een vergelijkbaar (idd zelf gecreëerd - zoals alt-92 aangaf) probleem te helpen als zij zochten naar een oplossing. Bijster ingewikkeld is het ook niet, maar we hebben hier natuurlijk tweakers van allerlei niveaus.

Wat ik daarnaast verwachtte waren andere reacties om te kijken waar ik nog meer op moet letten bij deze oplossing, wat ook het resultaat is tot zover. Dan kan ik even in de gaten houden wat ik nog evt. onvolledig afgehandeld heb, voordat ik de c: partitie verwijder.

De reden dat ik een nieuwe install op de nieuwe schijf had gedaan, was overigens omdat ik gelezen had dat een windows clean install beter is dat een upgrade. Omdat ik een nieuwe schijf had, leek me dit al helemaal iets frisser dan het verhuizen van een hele upgrade-install. (Blijkbaar had dat niet veel uitgemaakt).

Dus nu de vraag: wat zijn de vervelende gevolgen als ik nu mijn c: schijf opnieuw formatteer ivm de genoemde entries?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 12:29:
Dus nu de vraag: wat zijn de vervelende gevolgen als ik nu mijn c: schijf opnieuw formatteer ivm de genoemde entries?
wat denk je zelf?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee? (Omdat ik behoorlijk leek ben).

Daarom vraag ik het...

En wat is vanaf dit punt dan toch alsnog het beste om te doen?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hiervoor al een oplossing gevonden? zit namelijk met ongeveer hetzelfde probleem (Heb een schijf van 160GB met Windows XP erop, en een SSD met Home Premium 7). Weet bij god niet wat te doen en heb geen zin om alles nog eens opnieuw te installeren :/

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2010 19:35 ]

Pagina: 1