Systeem onder stroom

Pagina: 1
Acties:

• gearbox122
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-01-2025
Beste mede tweakers,

2 jaar geleden heb ik voor het eerst besloten om niet meer een kant en klare pc te kopen maar om zelf een systeempje samen te stellen. Op zich ging het wel redelijk tot kort geleden nooit echt problemen gemerkt en alles leek goed te werken. 2 maanden geleden kocht ik een watercooler over van een kennis. Dus ik sloot de water koeler op mijn cpu en wou kijken of alles een beetje goed werkte. Tijdens het controleren kwam ik met me arm tegen een metalen koppelstuk van de slang dat zich tussen het reservoir en de cpu bevind. Ik had heel ff het gevoel dat ik een schokje voelde, dus ik pak een spannings meter en idd koppel stuk bleek onder stroom te staan! ik heb toen de rest van de het systeem bekeken en nu blijkt bijna over al onder spanning te staan. Ook de binnen kant van de behuizing. Ik vraag me af of dit normaal is?

Ik heb op de forum gezocht om te kijken of er een gelijke probleem al een door een ander is aangekaart maar heb niets nuttigs kunnen vinden.

systeem:

MSI- 7350 board nforce 650i SLI SPP
Q6600 GO proc
DDR2 ram 3 gig
nvidia 7900 GTO kaart

weet iemand of dit normaal is en zo niet kan iemand me vertellen hoe ik het beste te werk kan gaan om hetprobleem op te sporen?

Alvast bedankt

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

gearbox122 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 01:09:
weet iemand of dit normaal is en zo niet kan iemand me vertellen hoe ik het beste te werk kan gaan om hetprobleem op te sporen?

Alvast bedankt
Ja dat is normaal, dat komt door de wijze waarop een pc-voeding werkt.
In de search kan je ook tientallen topics vinden waar mensen die vragen en vertellen.

Oplossing: pc aansluiten op een geaard stopcontact.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 08-01-2010 01:12 ]

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:40

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Dat lijkt mij niet normaal nee, er staat in theorie wel "spanning" op het chassis, dat is echter de - pool, hoe je dan aan die schok gekomen bent weet ik niet, misschien omdat de pc wel geaard was en jij niet of andersom.

Is je pc geaard aangesloten en heb je je zelf geaard voor dat je die schok kreeg ? (dat is beter om te doen tegen ESD, schade door statische elektriciteit )

Signature

Verwijderd

Ik heb mijn PC ook niet op een geaard contact. Ik heb wel eens een blauwe vonk over zien schieten tussen panelen. Dus ja, het komt voor.

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 01:15:
Ik heb mijn PC ook niet op een geaard contact. Ik heb wel eens een blauwe vonk over zien schieten tussen panelen. Dus ja, het komt voor.
En dan te weten dat ik net een paar dagen zonder geaard stopcontact werk, wel een geruststellende gedachte :+

Signature

Verwijderd

Och ik heb vaak genoeg echt 230 op m'n donder gehad. Ik ben er nog steeds.

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 01:22:
Och ik heb vaak genoeg echt 230 op m'n donder gehad. Ik ben er nog steeds.
Ik ook wel een keer, alleen gun ik het mijn lieve pc'tje niet om zo iets te verduren te krijgen :P

Signature

Verwijderd

Sja als ik een geaard contact had dan zou ik die ook gebruiken. Ik heb er nu wel al jaren een UPS tussen hangen. Alleen nog steeds ook die op een ongeaard contact. Toch recentelijk niet echt dat soort vonken of schokken meegemaakt. Nouja behalve van statische lading. Die zijn vaak nog veel pijnlijker.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:49
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 01:24:
Sja als ik een geaard contact had dan zou ik die ook gebruiken. Ik heb er nu wel al jaren een UPS tussen hangen. Alleen nog steeds ook die op een ongeaard contact. Toch recentelijk niet echt dat soort vonken of schokken meegemaakt. Nouja behalve van statische lading. Die zijn vaak nog veel pijnlijker.
Je kan de kast toch gewoon aarden door een kabeltje naar bijvoorbeeld een verwarmingsbuis te trekken? Zolang die 'lekspanning' maar afgevoerd wordt... ik woonde voorheen in een pre-WWII woning waar ook alleen op de plek waar de wasmachine kwam te staan een geaard stopcontact te vinden was. Toen had ik ook wel eens last van (statische) opdonders van de kast, ik heb toen een stuk speakerkabel genomen en de kast 'geaard' door de kabel vast te schroeven aan de buis van de luchtafvoer van de gaskachel. Dat heeft altijd perfect gewerkt, nooit meer een schok gehad van de kast.

Mijn advies is dus ook voor de TS; stekker in een geaardstopcontact of een andere methode van aarden zodat statische en lekspanning afgevoerd kunnen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door MicGlou op 08-01-2010 04:46 ]

Verwijderd

Je mag absoluut niet je CV/gasleiding/etc voor aarding gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 04:57 ]

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 04:56:
Dat is volgens mij ook grotendeels omdat het tegenwoordig zo is dat er ipv. de oldskool cv buizen ook plasic buizen/ slangen word gebruikt waar door het bij nieuwere huizen totaal niet nuttig is en kan zijn.

Niet dat ik er van uit ga dat een vooroorlogs huis plastic leidingen heeft voor de cv.

Signature

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Nog afgezien van het feit dat het zo lullig is je verwarmingsmonteur te electrocuteren !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:49
BGB4rn schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:20:
[...]

Dat is volgens mij ook grotendeels omdat het tegenwoordig zo is dat er ipv. de oldskool cv buizen ook plasic buizen/ slangen word gebruikt waar door het bij nieuwere huizen totaal niet nuttig is en kan zijn.

Niet dat ik er van uit ga dat een vooroorlogs huis plastic leidingen heeft voor de cv.
Laat staan dat er een CV aanwezig was...Plus dat er nooit kunststof wordt gebruikt bij CV's of gasleidingen... 8)7 Die leidingen zijn altijd van metaal. Alleen waterleidingen en vuilwaterafvoeren worden van kunststof gemaakt. Overigens had ik het in dit geval over aansluiten op het lucht-aanvoer/toevoerkanaal van een oude gaskachel.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 04:56:
Hoezo niet? Okay een gasleiding ben ik met je eens, maar een cv-leiding kan in principe niet veel kwaad, tis niet optimaal maar bij pc-tje is tenminste beschermd tegen lekspanning e.d. Sowieso zijn metalen leidingen in je woning altijd geaard (mits correct geinstalleerd, bij een DHZ wil het nog wel eens anders zijn) Waar je alleen rekening mee moet houden is wanneer er onderhoud wordt gepleegd aan die leidingen dat de aarding even los gaat anders loopt de monteur risico om een opdonder te krijgen..

• BGB4rn

BGB4rn

heuveltje schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:28:
Nog afgezien van het feit dat het zo lullig is je verwarmingsmonteur te electrocuteren !
Nee je zelf electrocuteren is lekker, een cv monteur krijgt er gewoon voor betaald die moet niet zeuren :P

en anders haal je de "aarddraad" los als er een cv monteur komt mocht je dat willen doen, je kan ook gewoon een aarddraad doortrekken naar het stopcontact van je pc al wil je er van af zijn.

Signature

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Voor de personen die denken dat je via de CV kunt aarden... NOOIT doen, het is niet alleen gevaarlijk het mag ook niet. Tegenwoordig worden niet alleen metalen buizen en koppelstukken gebruikt. Daarnaast wanneer er brand uitbreekt en bij onderzoek komt men dergelijke dingen tegen wordt er niet eens meer verder gekeken naar de daadwerkelijke oorzaak van de brand, de verzekering keert gewoon niet uit, omdat de electrisch installatie niet voldoet aan de veiligheidseisen.

Gewoon zorgen dat de Pc aangesloten wordt op een geaarde wandcontactdoos, wanneer deze er niet is gewoon een extra aardedraad (laten) trekken. In iedergeval niet gaan lopen stunten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:12

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
MicGlou schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:28:
[...]

Laat staan dat er een CV aanwezig was...Plus dat er nooit kunststof wordt gebruikt bij CV's of gasleidingen... 8)7 Die leidingen zijn altijd van metaal. Alleen waterleidingen en vuilwaterafvoeren worden van kunststof gemaakt. Overigens had ik het in dit geval over aansluiten op het lucht-aanvoer/toevoerkanaal van een oude gaskachel.
Nooit? Vertel dat de installateurs... Die houden wel van flexibel leidingwerk. Anders zou [google=kunststof cv leidingen] ook niet zoveel hits opleveren. :P
En ja, ook gasleidingen mogen van kunststof gemaakt worden, het gaat om het keurmerk, zolang dat in orde is maakt het materiaal van de leiding niet uit.

En verder over de aarding: aarden op de waterleiding zou ik niet doen wegens risico van electrocutie onder de douche, op de gasleiding niet wegens vonkgevaar, maar de cv kan wel, mits die zelf ook geaard is en over het relevante traject volledig van metaal. En ja, ook die luchttoevoer/afvoer moet zelf elders weer geaard zijn om de aarding daaraan nuttig te maken.
Al is de optie van Dune, gewoon een extra aarddraad trekken, bij verre de beste.

[ Voor 3% gewijzigd door Dirk op 08-01-2010 10:44 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• gearbox122
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-01-2025
Bedankt voor de reacties allemaal. Nou heb ik dus naar aanleidingen van de reacties een geaard stekker doos gekocht waar die op aangesloten is. Maar het probleem blijft zich nog steeds voor doen :S zou het misschien iets te maken kunnen hebben met de schroef verbindingen waarmee het moederboard op de behuizing is bevestigd?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

En die geaarde stekkerdoos zit wel in een geaard stopcontact?

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 17:10

mvh

State Governor

Het zijn niet alleen 'kunststof leidingen' maar ook (en vooral) de teflon tape die tussen de koppelstukken wordt gestopt als waterafdichting. Bovendien hoeft je CV niet geaard te zijn, kwam er laatst achter dat bij ons deze aardedraad doorgeknipt was ten behoeve van een geaard stopcontact voor de PC, alleen was deze te kort en dus uit het contact gesprongen...
Bedankt voor de reacties allemaal. Nou heb ik dus naar aanleidingen van de reacties een geaard stekker doos gekocht waar die op aangesloten is.
Maar die aarde komt niet uit de lucht. Is de geaarde stekkerdoos wel op een geaarde wandcontactdoos aangesloten? En zo ja, is de aarde in die contactdoos ook aangesloten (geel/groene draad)?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:06
Of je meet gewoon de weerstand naar aarde. Uit mijn hoofd is 30Ω een richtlijn voor een elektrische installatie met eigen aardpin.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 20:20
gearbox122 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 14:52:
Bedankt voor de reacties allemaal. Nou heb ik dus naar aanleidingen van de reacties een geaard stekker doos gekocht waar die op aangesloten is. Maar het probleem blijft zich nog steeds voor doen :S zou het misschien iets te maken kunnen hebben met de schroef verbindingen waarmee het moederboard op de behuizing is bevestigd?
Die stekkerdoos moet je dan wel op een geaard wandcontactdoos steken hé anders maakt het helemaal NIETS uit.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

!!!!!!!! levensgevaarlijk, Ik heb het tot mijn grote verwondering zelf ook al eens tegengekomen; je zit ergens een breuk je je aardingsgeleider, er zit dus ergens in één van je toestellen een fout die blijkbaar niet groot genoeg is om je aardelkschakelaar te doen uitspringen.

Dit zou ik als eerste aanraden om te testen, ga naar je zekeringenkast en druk op de T knop, indien de aardlekschakelaar afslaat (je zit dan zonder elektriciteit) werkt hij nog, en dan kan je beginnen zoeken welk apparaat een isolatiefout heeft.

wat je misschien ook best van doen is met een voltmeter de spanning meten tussen je nulgeleider en de PC kast.

Heb ook dit bij andere toestellen ook ? bvb bij wasmachine enzo ?

mijn vermoeden is dat je:

1 ergens een toestel hebt met een isolatiefout
2 ergens een breuk hebt in de aardingsgeleider op dat circuit

meten is dus de boodschap, kan je even vermelden welk net je thuis hebt.

3 X 230, 230 + N, 3 X 400 + N , ...

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 17:10

mvh

State Governor

pm1 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 15:11:
!!!!!!!! levensgevaarlijk, Ik heb het tot mijn grote verwondering zelf ook al eens tegengekomen; je zit ergens een breuk je je aardingsgeleider (...)
aangenomen dat TS een geaard contact gebruikt. Daar lijkt het (nog) niet op.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

gertvdijk schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 15:05:
Of je meet gewoon de weerstand naar aarde. Uit mijn hoofd is 30Ω een richtlijn voor een elektrische installatie met eigen aardpin.
En waartussen wil je dan de weerstand meten ?
De pin in je stopcontact en de ....... ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:06
heuveltje schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 15:32:
En waartussen wil je dan de weerstand meten ?
Daarvoor heb je een elektrische schakeling die dat mogelijk maakt. Ik meen daarover ooit eens iets gelezen te hebben gebruikmakende van een wheatstone bridge. Maar er zijn ook gewoon apparaten die dat voor je kunnen meten. Het is niet echt iets wat je 'ff' 'gewoon' meet met een weerstandsmeter nee. :P

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Koppel eens zoveel mogelijk hardware los, misschien is er een die fout is.
Printer loskoppelen.
Andere externe hardware.
Intern alles gaan los maken van het stroom.
Waterkoeling, trek de stroom stekker los, en meet of er nog stroom op staat.
Andere voeding testen.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

jan99999 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 19:10:
Printer loskoppelen.
Andere externe hardware.
Andere voeding testen.
Al dat, Of gewoon zijn pc aarden
Het is een redelijk veel voorkomend "probleem" met pc's, niet iets speciaals.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

jan99999 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 19:10:
Printer loskoppelen.
Andere externe hardware.
Andere voeding testen.
dat maakt niks uit hoor, als er ergens een elektrische fout zou zijn moet het van een extern apparaat komen, ik ben er van overtuigd dat als je bij je buurman je pc inplugt dat je GEEN schokken zal voelen.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Pagina: 1