Computer hangt op PCI device listing na AHCI aanzetten

Pagina: 1
Acties:

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:32
Ik draai sinds een paar maanden Win7, maar was helaas niet slim genoeg om tijdens de installatie ervan AHCI aan te zetten in de bios. Nu heb ik een manier gevonden om dat alsnog om te zetten terwijl je win7 installatie blijft staan, maar mijn moederbord spuugt nu allemaal problemen op na het aanzetten van AHCI, dus ik kom windows helemaal niet meer in.

Wat er gebeurt:

1. Ik zet AHCI aan in de bios
2. Computer doet RAM check etc
3. Computer gaat naar een volgend scherm, waar die een soort SATA bios laad...
4. Daarna begint hij aan zijn PCI Device Listing, maar dit is het punt waarom ie hangt.

Hij laad geen enkel PCI device, alleen de allereerste regel (volgensmij de sata) komt tevoorschijn, maar daana is de pc gewoon bevroren. Als ik AHCI uit zet, loopt ie hier gewoon in 1 seconde doorheen en start ie weer netjes in Windows.

Wat ik al geprobeert heb:
1. Clear CMOS en het helemaal vanaf een schone te starten
2. Raid en AHCI modus geprobeerd
3. Geprobeerd met de Win7 DVD te booten om de MBR etc te fixen, maar dat kan pas na de PCI listing, dus dat werkt ook niet
4. Nieuwste BIOS staat erop
5. Internet en tweakers afgezocht, maar daar lijken de meeste problemen pas te komen als windows zelf probeert te laden.

Mijn hardware:

Gigabyte EP45-ds4p mobo
2x 500gb sata harddisks
1x Sata dvd drive

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 18:11

Hokkie

Hello

Als ik jouw was zou ik een herinstallati doen van Windows MET AHCI ingeschakeld! Dat gaat sneller dan het probleem op te zoeken (al dan niet met rare patches).

Vind je het leuk om dit punt uit te zoeken, be my guest...

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Advies is inderdaad om een nieuwe installatie te doen.

• Basekid
Maar als het een Windows probleem was, zou het toch pas na al dit geboot moeten gebeuren? (de problemen)

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je zou, voor de gekkigheid, even de SATA-kabel van je harde schijven los maken en kijken of je iets van een boot error krijgt. Weet je meteen of het echt iets in de POST is, of iets in de Windows boot.

C:\>_

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
In dit stadium heeft windows nog niets te zeggen. Dus een herinstall is geen oplossing. Zoals hij trouwens al zegt kan hij de win7 dvd niet laden omdat hij vast loopt ervoor. Hoe gaat hij dan windows opnieuw installeren?

Ben je trouwens zeker dat het pci device listing is? niet ide of zo, of bedoel je dat de eerste device waar hij op hangt je sata controller is?

Als het toch pci devices zijn waar hij op hangt, kan je dan eens vertellen of er kaarten in je pci(-ex) sloten zitten en welke dat zijn?

En zoals hierboven, test eens met alleen je boot schijf? Misschien geeft je sata dvd problemen. Of als het mogelijk is kan je je andere devices op een andere controller hangen? (Andere kleur poorten?)

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Ah, dit is nog vóór dat windows laadt. Ik heb niks gezegd :)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-02 17:05
Ik zou proberen om in Windows de drivers te updaten/installeren voor je AHCI/RAID controllers.
Hier schakel je dus eerst AHCI uit.

ik zie dat er hier een driver is voor Windows 7
http://europe.giga-byte.c...driver_intel_sataraid.exe

Ik zou die eens installeren en dan daarna je PC opnieuw opstarten, BIOS ingaan en dan AHCI weer aanzetten.

kijken of dat helpt.

Verder zie ik hier: http://ee.giga-byte.com/p...iver/ga-ep45-ds4p_10.html ook PRE INSTALL drivers staan. Misschien dat die ook nog nuttig kunnen zijn bij het opnieuw installeren van Windows met AHCI.

Success

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Basekid
Bedankt voor de adviezen, ik zal het morgenochtend even proberen (het is hier nu 23.30)
Pagina: 1