Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 336198

Topicstarter
Op dit moment zit ik in mijn eerste jaar HBO Informatica. Hiervoor heb ik MBO ICT-Beheerder (niveau 4) gedaan. Beide opleidingen in voltijd.
Het MBO ging me heel makkelijk af maar met HBO heb ik toch behoorlijk wat moeite.

Het eerste blok Informatica ging nog vrij basic over JAVA en door de colleges goed te volgen viel de stof nog wel te doen. Met UML had ik al wel wat meer moeite maar gelukkig kon ik dit nog compenseren met JAVA (was nog vrij basic) en SQL.

Bij het tweede blok vind ik de hoeveelheid te bestuderen literatuur van JAVA en UML echt pittig. Bij JAVA hebben we het nu over OOP, UML en testen. Zelf ben ik al gauw 50 tot 60 uur p/w met m'n studie bezig en merk ook wel dat m'n enthousiasme steeds minder aan het worden is.

Hoewel economische studies me wel trekken (afgezien van een aantal dingen), denk ik toch dat ik Informatica erg zou gaan missen. Ik kan mezelf eigenlijk niet voorstellen dat ik een niet-IT studie ga doen.Aangezien ik de laatste tijd steeds meer zelf in overweging neem om over te gaan stappen naar een andere (waarschijnlijk) IT opleiding vraag ik moe af hoe de Tweakers zelf MBO ICT naar het HBO hebben ervaren (m.n. de moeilijkheidsgraad). Graag wel even jullie opleiding erbij zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Zelf heb ik een mbo ict-beheerder opleiding gedaan in het verleden, altijd met twee vingers in m'n neus. Ik kan wel stellen dat ik daar niet erg veel van heb geleerd, simpelweg omdat ik het meeste al wist.

Na een paar jaar werken op dit niveau begon dat me wel een beetje de keel uit te hangen. Ik ben dan ook alweer zo'n anderhalf jaar geleden gestart met de hbo systeembeheer opleiding, duale leerweg op de HU. Voor wat betreft het niveau kan ik stellen dat hbo voor mij wel een stuk uitdagender is dan de mbo die ik deed (welke overigens er laag van niveau was (dat weet ik omdat ik daarvoor nog op een ander college zat, waar het niveau van de mbo opleiding een stuk hoger was)... Anyway... Ik vind het niet te moeilijk, ik ga redelijk goed door de stof heen. Wel vind ik dat je erg vaak bezig bent met allerlei opdrachtjes, niet zo moeilijk, maar er gaat heel wat tijd zitten in het schrijven van je teksten. Dit afgewisseld met schriftelijke tentamens die ik ook redelijk qua niveau vind. M.a.w. zonder te leren haal ik geen voldoendes (dat was op de mbo wel anders). Echter de moeilijkheidsgraad vind ik reuze meevallen.

Maarjah, dit is natuurlijk allemaal erg persoonlijk. Ooit kwam ik op de brugklas op het vwo. Hoe kan je het zeggen, de hersens zijn er wel... Alleen deed ik er geen reet aan op de middelbare school en ging met een mavo diploma naar huis. Vandaar mijn eerste stap richting mbo (absolute tijdverspilling, maar ja, geen diploma geen werk), en de 21-toets op je 16e kan niet.... De hbo doen is voor mij nu de meest logische stap, als ik er net even wat meer aandacht aan besteed dan wat ik deed op de middelbare school of op de mbo dan gaat zonder meer lukken. Maar ja, het kan natuurlijk zijn dat het niveau gewoon net een trede te hoog is voor een ander, dat kan je alleen zelf inschatten natuurlijk.

Wellicht heb je gewoon te weinig interesse in de stof, waardoor je aandacht verslapt. Dat telt voor mij altijd enorm... Ik heb heel bewust gekozen om deze specifieke opleiding te gaan doen, juist omdat het op lijn ligt met wat ik al kan en wat ik leuk vind om te doen, dat is waardoor ik de motivatie vasthou om er mee door te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-01 13:12

tazzman

a real boardmonkey

ebia schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 01:43:
Wellicht heb je gewoon te weinig interesse in de stof, waardoor je aandacht verslapt. Dat telt voor mij altijd enorm... Ik heb heel bewust gekozen om deze specifieke opleiding te gaan doen, juist omdat het op lijn ligt met wat ik al kan en wat ik leuk vind om te doen, dat is waardoor ik de motivatie vasthou om er mee door te gaan.
Ditto - met de technische vakken op mijn opleiding (HBO School voor Communicatie Systemen, HvU - na MAVO en dan HAVO gevolgd te hebben) had ik geen moeite. Het waren meer de vakken die minder mijn interesse hadden, zoals accounting, investeringen en vakken die draaide om 'soft skills' in de IT zoals hoe mensen leren en denken.

Met die vakken kon ik mijn aandacht er niet bij houden en ik moest mijzelf er echt doorheen slepen. Ik ben dan ook voor een periode van ongeveer 3 jaar gestopt met mijn opleiding en ben gaan werken in de IT. (Goed salaris, leuke auto - dat kon allemaal zonder papiertje in de jaren 90).

In die 3 jaar ben ik toch heel anders tegen dingen aan gaan kijken. Die techniek geloofde ik wel, die veranderde zo snel en ik had toen wel door dat het meer draaide om inzicht en feeling dan daadwerkelijke kennis van functie syntaxen etc. Ook begon ik mij veel meer te interesseren in hoe bedrijven (de klanten waar ik dagelijks kwam) nou elkaar staken, hoe mensen tegen IT aankeken en uiteindelijk besefte ik dat hoe meer ik begreep van de bedrijfsprocessen van de klant, hoe beter ik IT kan inzetten om die processen te ondersteunen en zelfs te verbeteren.

Dus toen ik terug ging naar de HvU had ik ineens erg veel lol in vakken zoals accounting en ook al die soft skill vakken. Ik heb geen college gemist en ik haalde de hoogste cijfers - de jongere tweede jaars kwamen veelal niet eens opdraven, zo was ik vroeger ook. Zeker op vrijdag middag was het vaak alleen de docent en mijzelf.. prive onderwijs :)

De stof had zich nauwelijks veranderd maar ik des te meer. Lang verhaal kort - het was mijn eigen instelling die bepaalde vakken moeilijk maakte of niet. Maar toen ik anders naar dingen ging kijken en echt interesse had, werden bepaalde vakken helemaal niet meer zo moeilijk. Accounting en investeringen vond ik echt mission impossible als eerste/tweede jaars. Ik begreep het niet, vond het allemaal godsonmogelijk en verloor snel mijn interesse. Toen ik na 3-4 jaar er echt "ging voor zitten", werd het allemaal duidelijk en snapte ik het.

Nou moet ik zeggen dat de eerste docent ook echt vreselijk slecht was, die begreep er zelfs niets van en kon het dus ook niet uitleggen - die docent was toen vervangen door een echte econoom die er gewoon erg veel lol in had om les te geven.. dat maakt ook een wereld van verschil!

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 20:14

geerttttt

Manisch positief

Ik snap eigenlijk niet waarom je niet een studie ICT-Beheer op HBO bent gaan doen, dat ligt meer in het straatje van wat je op het MBO hebt gedaan en bovendien kun je meestal een half jaar tot een jaar overslaan.

Ik kom zelf ook van MBO ICT-Beheer af en ik doe nu HBO ICT-Beheer (of eigenlijk heet het TI(technisch informatica)-Beheer volgensmij).
Ik heb het 1e semester overgeslagen + straks een stage van 1 semester die ik kan overslaan. al met al dus een jaar.

2 van mijn oude klasgenoten zijn ook Informatica gaan doen, net als jou, maar 1 is gestopt vanwege het niveau (en vooral het veeeeele wiskunde), en de ander is overgestapt naar mijn opleiding.

Ik zou dus als ik jou was dan eerder kijken naar ICT-Beheer of evt. bedrijfskundige informatica.

Informatica zelf is allesbehalve een gemakkelijke hbo opleiding ;) Tenzij je echt programmeur wil worden, dan zit je daar in principe goed.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ik heb net zoals jij MBO niv. 4 gedaan, en daarna doogestroomd naar HBO Informatica, echter vind ik dit persoonlijk helemaal niet moeilijk, gemakkelijk zelfs, ik zit nu mijn afstudeertraject dus bijna klaar.
Het is wel zo dat het programmeren en ontwerpen (UML) van applicaties mij goed liggen en ik het al een tijdje deed voordat ik HBO ging doen, dus dat scheelt al een hele hoop.

Maar; waarom kijk je niet naar Bedrijfskundige Informatica? Doe je toch nog een beetje een informatica opleiding gemengd met de bedrijskundige aspecten (bedrijfsprocessen in kaart brengen, verbeteringen aandragen etc). Daarnaast heeft Bedrijfskundige Informatica heel weinig met software development te maken, juist datgene wat jou niet aanspreekt.

Daarnaast zit je pas in het eerste jaar, wij konden in jaar 1 op het HBO kosteloos (dus zonder vertraging) switchen tussen Bedrijfskundige Informatica (BI), Informatica (I), of Technische Informatica (TI).

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:36
Ik heb MBO niveau 3 en 4 gedaan en nu volg ik sinds september 2009 de HBO Systeembeheer opleiding, duale leerweg op de HU (net als ebia).

Deze opleiding sluit perfect aan op mijn MBO vooropleidingen en tot nu toe bevalt het me goed. Op MBO heb ik nooit huiswerk gemaakt of voor een toets geleerd, zo makkelijk was het. Nu op het HBO moet ik er wel wat meer tijd insteken maar het is, naast mijn werk, best goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Het is me opgevallen dat veel MBO'ers de richting systeembeheer op het HBO hebben gekozen. Dit vind ik opvallend om te zien aangezien juist dacht dat de meeste mensen van ICT-Beheerder door zijn gegaan naar HBO Informatica of Technische Informatica.
geerttttt schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:43:
Informatica zelf is allesbehalve een gemakkelijke hbo opleiding ;) Tenzij je echt programmeur wil worden, dan zit je daar in principe goed.
Reden dat ik voor Informatica heb gekozen is omdat ik het beeld heb dat je er (zonder al te veel moeite later) veel richtingen mee op kan binnen de Informatica. Met wat certificeringen kan je programmeren, systeem- databasebeheer, SAP, etc. Het lijkt dus een stabiele basis te vormen voor een carriére in de IT branche.

Informatica zelf is allesbehalve een gemakkelijke hbo opleiding? Kan je dit nader toelichten? Hoe verhoud Informatica zich bijvoorbeeld tot Bedrijfskundige Informatica?
R3dn3ck schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:54:
Maar; waarom kijk je niet naar Bedrijfskundige Informatica? Doe je toch nog een beetje een informatica opleiding gemengd met de bedrijskundige aspecten (bedrijfsprocessen in kaart brengen, verbeteringen aandragen etc). Daarnaast heeft Bedrijfskundige Informatica heel weinig met software development te maken, juist datgene wat jou niet aanspreekt.
Inderdaad naar BI ben ik vandaag (gister inmiddels :)) ook aan het kijken geweest. Het lijkt me dat je bij BI heel veel moet gaan modelleren (UML) en de manier waarop het bij Informatica gebeurd ligt me ook niet echt. Ik weet niet precies of het modelleren bij BI en I op hetzelfde niveau gebeurd, maar kan me voorstellen dat het bij BI wellicht iets makkelijker is omdat je bedrijfsprocessen in kaart brengt wat dus op een 'hoger niveau' ligt (dichter bij de werkelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyoshi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-04 15:11
Ik heb zelf MBO ICT-Beheerder afgerond en ben dit schooljaar begonnen met HBO Informatica. In tegenstelling tot TS gaat het mij erg gemakkelijk af en valt het me zeer tegen. Ik heb al een aantal gesprekken met studiecoördinators aangevraagd over wat ik nou echt ga leren en me te wachten staat.

Ik wilde graag HBO halen voor het papiertje en om de kennis, die ik vooral mezelf heb aangeleerd een goede structuur toe te brengen. Dit zie ik helaas nog niet zo snel gebeuren en betwijfel de professionaliteit van de colleges.

Bij tentamenresultaten zit ik op ongeveer een 8 gemiddeld, en dat met een totale eigen inzet buiten colleges om (ik volg ook niet alle colleges) van 1-4 uur per week, waar het buiten de laatste en toetsweken het zelfs naar 0 neigt.

Wat ik overigens wel waardeer is de toevoeging van vakken als organisatiekunde (niet direct ICT regelateerd) en extra wiskunde (speciaal voor MBO'ers). Deze heb ik toch wel zeer prettig ervaren aangezien dit voor mij volledig nieuwe stof is, deze zijn helaas eenmalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 14:23
Zelf heb ik MBO ICT Beheer gedaan en als je daar eigenlijk een directe vervolgopleiding voor wilt doen wat op hetzelfde vakgebied zit, dan is een HBO ICT Beheer of Systeembeheer opleiding (het is maar net hoe ze de opleiding noemen want daar zijn de verschillende aanbieders het nog mee eens allemaal) verstandiger.

Informatica legt veel meer de nadruk op programmeren & databases terwijl Systeembeheer zich vooral richt op hardware & onderhoud (even heel zwart/wit gezien). Ik vind zelf Informatica goed te doen maar ik heb ook een HAVO-papiertje dus dat is niet zo heel gek. Alleen wiskunde is een molensteen om mijn nek. De rest fiets ik zo doorheen mede door de werkervaring en voorstudie.

Als je een economieopleiding gaat doen, hou dan goed rekening met de moeilijkheidsgraad zeker als ICT je achtergrond is. Bedrijfseconomie en Accountancy zijn twee zeer pittige studies. Commerciële Economie en Management Economie en Recht zijn beter te behappen. Bedrijfskundige Informatica leek vroeger voor 95% op Bedrijfseconomie maar tegenwoordig hebben ze de opleiding onder de Natuur en Techniek-koepel laten vallen. Hoe het nu met de opleiding staat weet ik niet maar veel "slechter" als vroeger kan het nu niet meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 20:14

geerttttt

Manisch positief

Wat ik wel irritant vind is dat het tegenwoordig veel gaat om het schrijven van allerlei soorten documenten, plan van aanpak, technisch ontwerp, projectplan, noem het maar op. En dit dan bij projecten die op zichzelf erg klein en eenvoudig zijn.

Ik begrijp wel dat er documentatie komt kijken bij projecten, en veel bij echt langdurige en grote projecten. Maar het is toch wel een beetje frustrerend dat je constant ladingen papier schrijft omdat het moet, en niet omdat het echt nut heeft in de setting waar wij het moeten toepassen.

Maar terugkomend op je verhaal, ik doe het ook voor het papiertje, volgensmij als je maar een ICT gerelateerde HBO opleiding hebt afgerond kun je op een enorm breed vak een baan krijgen op HBO Niveau. Vooral als je zelf dan ook een redelijk brede kennis hebt.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 14:23
Documentatie moet je ook altijd aanpassen aan de grote van het project. Het moet nooit zijn dat documentatie meer tijd kost dan het daadwerkelijk in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 11:26
Ik vond de overstap van MBO naar HBO goed te doen.

Ikzelf heb destijds meer moeite gehad om van het VBO over te stappen naar het MBO. Ik ben na de basisschool naar het VBO gegaan. Naar 2 jaar heb ik gekozen voor de richting elektro. Na mijn VBO diploma gehaald te hebben ben ik MBO Technische Informatica gaan doen. Ik had hier vooral moeite met wiskunde en natuurkunde. Het gevolg hiervan was dat ik het 1e jaar 2x heb gedaan en het 2e jaar ook met de hakken over de sloot ging. Nadat ik klaar was met het MBO ben ik gaan werken bij mijn stagebedrijf en ben naar een jaar begonnen met een deeltijd opleiding HBO bedrijfskundige informatica. Ik heb hier dus een stuk minder moeite mee gehad. Voor mij betekende het vooral dat er een stuk meer tijd in ging zitten. In oktober 2009 heb ik uiteindelijk mijn HBO studie succesvol afgerond.

Heeft mij 14 jaar gekost maar VBO -> MBO -> HBO is dus best mogelijk.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik heb 1 jaar Informatica gedaan op HBO maar had te weinig punten om door te gaan naar het tweede jaar. Mijn valkuil was dat ik te weinig oefende met progammeren. Je kan Informatica wel vergelijken met wiskunde. Als je het niet bijhoudt en er niet veel mee oefent ga je het niet redden (althans, ik niet). Ik had veel zelf-discipline nodig bij informatica, en dat is nou net wat ik mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 339353

Ik zit nou in mijn laatste jaar MBO ICT beheerder op nivo 4, nog een paar maanden stage en dan ben ik hopenlijk geslaagd. Inderdaad ging het mij wel erg gemakkelijk af, en iig op technisch gebied heb ik niet het idee dat ik veel heb geleerd.

Aan de ene kant wil ik ook wel wat kennis van programmeertalen leren, aan de andere kant heb ik een grondige hekel aan wiskunde, zeker op HBO niveau, lol. Als ik dat zo lees denk ik dan dat ik toch maar voor bedrijfskundige infomatica ga. Zijn er tweakers die die richting hebben gedaan op de haagsche hogeschool?

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 339353 op 11-01-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik heb zelf ook MBO ICT Beheerder niveau 4 gedaan, en daarna doorgestroomd naar HBO. Omdat mij op MBO niveau dat technische beheer juist mateloos irriteerde, wilde ik dat op HBO niet doen.

Even tussen neus en lippen door, omdat ik niet wist of ik verder wilde in de IT, had ik me aangemeld voor Social Work (Maatschappelijk werk enzo). Puur om eens te zien wat de andere kant van de wereld is, ipv alleen maar achter de computer, server of router te zitten.

Dat social work beviel me ook niet, dus ben ik na een half jaar begonnen aan de opleiding Information Management (Bedrijfskundige Informatica & IDM gecombineerd) @ Hogeschool Zuyd. Daar kreeg ik gelukkig veel minder technische vakken, wat ik ook een stuk leuker vond. Gelukkig kreeg ik vanwege mijn MBO studie ook nog een jaartje vrijstelling 8) (Half jaar stage + eerste twee blokken).

Atm ben ik bezig met mijn afstudeerstage, en heb eigenlijk alles tijdens mijn studie in een keer gehaald. Een toets maar 2x moeten herkansen, simpelweg omdat ik er de ballen van snapte en het boeide me ook niet echt :+

Misschien een idee voor je, om eens te kijken wat je nog meer zou kunnen studeren? Als je eenmaal weet wat je écht niet wilt is het altijd makkelijker om iets te vinden wat je wel leuk vind. De keus voor mij om toen naar social work te gaan, heeft me achteraf wel doen besluiten om toch weer de IT in te gaan, maar dan niet meer op een dermate technisch niveau als dat je op MBO gewend bent. Aan de andere kant is HBO beheer natuurlijk anders dan MBO beheer.

Ik had trouwens voor mijn opleiding IM genoeg kennis om alles te kunnen doorlopen (en tja leren moet je toch af en toe...). Het enige wat me in het begin even zwaar viel was het maken van de vele rapportages, en het aanhouden van bepaalde stijlen en structuren voor documenten... iets wat ik op MBO niet heb gehad.

Mijn studiepad:

mavo/havo brugklas -> vbo -> mbo -> hbo.

vooral te wijten aan mijn motivatie in mijn jongere jaren. vbo en mbo heb ik met beide vingers in mijn neus doorlopen, en HBO was ook niet veel spannender. Zolang wat je studeert je maar interesseert, komt het _meestal_ wel goed.

[ Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 11-01-2010 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299020

Ik heb zelf eerst MBO systeembeheer niv. 4 gedaan en daarna ben ik BI gaan studeren op Fontys in Eindhoven. Persoonlijk vond ik het hogere abstractieniveau op HBO leuker dan het dan het operationeel bezig zijn op een MBO opleiding maar dat is voor iedereen natuurlijk anders!

Je moet kijken wat je het beste ligt, de Informatica mannen op Fontys waren inderdaad veel meer bezig met programmeren en wij waren meer bezig met modelleren en processen analyseren. Persoonlijk denk ik dat de BI opleiding wel een stuk breder is, ik vond dat persoonlijk een voordeel omdat er daardoor veel opties om verder te studeren open bleven.

Qua niveau vond ik HBO inderdaad iets moeilijker maar ik heb gelukkig toch de opleiding in de minimale tijd af kunnen ronden. (ik ben nu ook van plan om een master Information Management te gaan halen naast mijn baan bij de luchtmacht).

Je moet zelf kijken wat je het beste beste ligt maar ik zou in deze tijd zowieso doorstuderen en een HBO papiertje halen, welke specifieke opleiding je dan gedaan hebt (I, BI, IMD, IM of elke andere IT gerelateerde opleiding) maakt nog niet eens zo heel veel uit, uiteindelijk is het alleen maar om te bewijzen dat je een bepaald denkniveau hebt.

I.i.g. veel succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Even een algemene opmerking: houdt er rekening mee dat het eerste jaar vaak flink zwaarder valt dan de jaren daarna.

Het kan dus best zijn dat je moeite hebt je propedeuse te halen, maar vanaf het tweede jaar goed mee kunt komen zonder absurd veel uren te moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Vaak is het 1ste jaar om het kaf van de koren te scheiden. Dus de lat lekker hoog leggen zodat je alleen echt gemotiveerde mensen en dergelijke overhoudt. Mocht je het toch niet meer zien zitten overweeg de opleiding bedrijfskundige informatica, ik volg hem zelf ook en je gaat niet diep in programmeer talen maar je blijft wel in de IT scene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

Tank80

Cyanide&&Happiness

-RoB- schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:06:
Vaak is het 1ste jaar om het kaf van de koren te scheiden. Dus de lat lekker hoog leggen zodat je alleen echt gemotiveerde mensen en dergelijke overhoudt.
Klopt, heb ook wel eens gehoord dat een hbo/uni geld terug moet betalen aan de overheid (of minder subsidie krijgt ofzo, iig geld in moet leveren) als iemand wel z'n propedeuse haalt, maar niet de opleiding afmaakt... Ze hebben er dus baat bij om afhakers zo snel mogelijk te lozen. Mijn ervaring is dan ook dat als je het eerste jaar (je p dus) maar haalt dat je daarna ook meer 'geholpen' wordt door school. Andersom wordt het eerste jaar wat pittiger gemaakt. Onder pittiger versta ik dan niet het niveau van de stof, maar meer praktijk-, groeps-, en p&o-opdrachten dan in de jaren erna...

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-RoB- schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:06:
Vaak is het 1ste jaar om het kaf van de koren te scheiden. Dus de lat lekker hoog leggen zodat je alleen echt gemotiveerde mensen en dergelijke overhoudt. Mocht je het toch niet meer zien zitten overweeg de opleiding bedrijfskundige informatica, ik volg hem zelf ook en je gaat niet diep in programmeer talen maar je blijft wel in de IT scene.
Denk dat je gelijk hebt, hoor wel meerdere (hogere jaars) studenten klagen over dit blok.

Ik heb ook even rond gekeken in de topics van "Wat verdient een ICT'er gemiddeld" en het valt me op dat er best veel MBO ICT-Beheerders zijn die daarna HBO Bedrijfskundige Informatica zijn gaan doen. Kunnen jullie me misschien meer vertellen over de moeilijkheidsgraad van BI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:04
Anoniem: 336198 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:48:
[...]

Denk dat je gelijk hebt, hoor wel meerdere (hogere jaars) studenten klagen over dit blok.

Ik heb ook even rond gekeken in de topics van "Wat verdient een ICT'er gemiddeld" en het valt me op dat er best veel MBO ICT-Beheerders zijn die daarna HBO Bedrijfskundige Informatica zijn gaan doen. Kunnen jullie me misschien meer vertellen over de moeilijkheidsgraad van BI?
Ik ben er zo eentje, en ik vond het prima te doen. Af en toe een keer bikkelen, vaak veelal door eigen planning... maar die 4 jaar zitten er zo op. Een erg leuke tijd, ook nieuwe vrienden opgedaan, leuke stages, en het belangrijkste is het HBO papiertje.

Met mijn BI papiertje kan ik volgensmij echt bijna alles gaan doen binnen de ICT. Ligt er natuurlijk wel aan waar je interesses en skills een beetje liggen. Maar volgensmij zou je zelfs met een BI papiertje kunnen gaan programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zendith schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:24:
[...]

Ik ben er zo eentje, en ik vond het prima te doen. Af en toe een keer bikkelen, vaak veelal door eigen planning... maar die 4 jaar zitten er zo op. Een erg leuke tijd, ook nieuwe vrienden opgedaan, leuke stages, en het belangrijkste is het HBO papiertje.

Met mijn BI papiertje kan ik volgensmij echt bijna alles gaan doen binnen de ICT. Ligt er natuurlijk wel aan waar je interesses en skills een beetje liggen. Maar volgensmij zou je zelfs met een BI papiertje kunnen gaan programmeren.
Dat klinkt erg goed! Dacht altijd dat je met Informatica of Technische Informatica bijna alles op ICT vlak kon doen itt BI waar het meer beperkt is tot ERP consultancy/informatieanalyses/systeembeheer.

Heb een beetje zitten googlen en rond gekeken op de Haagse Hogeschool bij BI en het lijkt me toch wel complex vanwege het inzicht dat je nodig hebt. Op de HHS geven ze bij BI heel veel UML (klassediagrammen, use cases (valt nog te doen), sequence diagrammen, etc) ik zie daar minder van de 'bedrijfskundige/economische' punten terugkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 336198 op 14-01-2010 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 14:27
Ik heb voltijd MBO-Elektrotechniek-Telematica gedaan en heb daarna HBO-HIO gedaan. HBO-HIO vond ik eerlijk gezegd makkelijker dan MBO-elektrotechniek. Elektriciteitsleer en analoge techniek (sommetjes maken) vond ik daar echt ingewikkeld, terwijl ik de telematica/informatica vakken een eitje vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• def1987
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 08:15
Anoniem: 336198 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 08:29:
[...]

Dat klinkt erg goed! Dacht altijd dat je met Informatica of Technische Informatica bijna alles op ICT vlak kon doen itt BI waar het meer beperkt is tot ERP consultancy/informatieanalyses/systeembeheer.

Heb een beetje zitten googlen en rond gekeken op de Haagse Hogeschool bij BI en het lijkt me toch wel complex vanwege het inzicht dat je nodig hebt. Op de HHS geven ze bij BI heel veel UML (klassediagrammen, use cases (valt nog te doen), sequence diagrammen, etc) ik zie daar minder van de 'bedrijfskundige/economische' punten terugkomen.
uit mijn ervaring met de HogeschoolUtrecht, kan ik zeggen dat de Propedeuse jaar een gemengd jaar is met Information Engineering.

Waarna als de keus op BI valt, er meer op de bedrijfskundige /economische kanten komen. Met een grote rol voor consultancy.
Pagina: 1