Toon posts:

Beeld en HDD vallen weg na opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik heb nu al een tijdje last van een heel apart probleem. Sinds ik Windows 7 heb geinstalleerd vallen mijn beeldscherm en secundaire SATA HDD weg nadat de computer is opgestart. Ik zit dus al in Windows en kan al internetten en dan vallen ze ineens weg.

Doordat ik met Windows XP nergens last van had dacht ik dat het aan Windows 7 lag. Ik heb daarom Kubuntu geinstalleerd (Ubuntu met KDE). Daar kreeg ik echter last van hetzelfde probleem. Het lijkt wel of het een IRQ probleem is tussen de videokaart en de hdd maar ik neem aan dat tegenwoordig niet meer aan de orde is.

Wanneer ik de computer in slaapstand laat gaan (d.m.v. een knopje op mijn toetsenbord) en er vervolgens weer uithaal doet het beeldscherm het weer en de hdd moet ik dan opnieuw laten opzoeken. Als ik dat heb gedaan gaat het de rest van de dag goed.

Is er iemand die een idee heeft wat dit kan zijn?? Geen goede drivers? Bijna dode videokaart (Radeon X700 Pro >:) )?

• tikimotel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-05 21:45
Je geheugen is defect. (1 of meerdere banken)
Memtest proberen.

Ik had soort gelijk probleem, het bleek mijn OCZ ram te zijn alle 4 de dimms defect, 1 bepaalde dimm daarmee liep memtest zelfs vast!
RMA en nu is alles weer in orde.

Na opstarten kon je een tijd lang werken en dan zomaar kon mijn PC de HDD's niet meer vinden en liep het besturingsysteem vast. Dacht eerst aan de Northbridge chip, daar zit bij mij de HDD controler in.

De ene keer kon je het hele weekend bezig zijn zonder vastloper, later begon het steeds vaker voor te komen.

Ik denk dat het gekomen is omdat windows 7 een keer lang "alleen" gelaten was en ik de prik eraf had gehaald omdat ik dacht dan mijn pc uit stond. Deze zit achter een stekkerblok met schakelaar. De PC sliep echter alleenmaar, met suspend to ram aan.
Ik schakel mijn gehele voeding ook uit als ik niet achter mijn PC zit en hierna begon het probleem met random vastlopen. Waarschijnlijk een onvoorziene piek heeft mijn ram gemold.

Slaapstand heb ik dus nu uit staan, snap het niet, PC start in enkele seconden op, waarom een slaapstand?
Dat bespaart je geen tijd en al helemaal geen stroom. (PC niet nodig? = PC uit!!!)

Opstarten of wakkerworden uit de slaapstand duurt op een paar seconden na net zolang. 8)7 .. en als je pech hebt moet je allerlei randapparaten opnieuw , met de hand, aanmelden. (usb hubs, lan adapter resetten bijv.)

En als je PC te lang nodig heeft met opstarten is er een service, programma, tooltje, of iets anders mis met je configuratie en moet je dat traceren en weg "tweakeren".
(Als echte tweaker ken je ze wel, mensen die zeggen "ik heb mijn nieuwe pc nu pas 3maanden en hij is nu al zo traag.", Je werpt één blik op de taakbalk en je wordt begroet door 15 en soms 20 taakblak icoontjes welke elke keer dat de pc start mee opgestart worden en NOOIT worden gebruikt. zucht..)

[ Voor 78% gewijzigd door tikimotel op 07-01-2010 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Memtest gedaan maar geen fouten gevonden.

Lijkt toch wat anders te zijn.... Mijn computer loopt ook niet vast ofzo. Wanneer het beeld uitvalt gaat hij gewoon door alleen zie ik niks meer. Wanneer ik heb via mijn toetsenbord dan in slaapstand laat gaan en er weer uithaal kan ik gewoon verder werken.

Iemand anders ideeen?

• Wurmpje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-04 16:37
Slaapstand heeft ook met je videokaart(drivers) te maken. En het beeld in de meeste gevallen ook.
Dus ik denk eigenlijk gelijk aan je videokaart.

Probeer even een andere videokaart mocht je die in je bezit hebben. (Of scherm onboard aansluiten mocht je daar de mogelijk toe hebben)
-En misschien de firmware van je HDD checken?
-Bios flashen?

Edit: Gaat het trouwens over een AGP aansluiting of een PCI(e)?

[ Voor 10% gewijzigd door Wurmpje op 09-01-2010 21:19 ]