Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al aangeeft wil ik mijn videokaart / scherm instellen op 1920 x 1080 aangezien ik een Acer S243HL heb gekocht.

Aangesloten met HDMI kabel maar het lukt mij niet op het beeldscherm hoger te krijgen als 1680 x 1050. ( 1920 x 1080 lukt wel maar dan is het scherm niet gevuld, zwarte randen dus ).

Weet iemand hoe ik dit moet doen? Alvast mijn dank voor u reaktie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:26
Mooi beeldscherm.

1. Installeer de driver van je beeldscherm Acer S243HL http://www.acer.nl/acer/service.do?LanguageISOCtxParam=nl&miu10einu24.current.attN2B2F2EEF=3744&sp=page15e&ctx2.c2att1=3&miu10ekcond13.attN2B2F2EEF=3744&CountryISOCtxParam=NL&ctx1g.c2att92=185&ctx1.att21k=1&CRC=113988786
2. Kijk via de windows preferences of je de resolutie nog kan aanpassen
3. Installeer Catalyst driver opnieuw
3. Bel de helpdesk van Acer!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-07 15:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Waarom sluit je hem eigenlijk niet gewoon weer aan via dvi waar mee je wel makkelijk 1920x1080 haalt, btw. Is dit niet een probleem met scaling ? kijk voor de grap eens wat voor instellingen je monitor er voor heeft.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dit geval snap ik de nut van hdmi niet, je hoeft toch geen geluid op je beeldscherm? sluit hem dan met gewone dvi kabel aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:58:
Ik dit geval snap ik de nut van hdmi niet, je hoeft toch geen geluid op je beeldscherm? sluit hem dan met gewone dvi kabel aan!
Er zit op dat scherm wel geluid maar dat hoeft volgens mij niet per see digitaal aangestuurd te worden, dat kan je net zo goed met een 3,5mm jackje oplossen :) niet dat het veel handiger is om dat in een kabel te hebben zitten maar toch. (net even de specs op gezocht en vind het steeds een cooler scherm te vinden)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@allen, dank voor u antwoorden...

met de VGA kabel gaat het goed en heb ik de resolutie van 1920 x1080,

Nog twee vragen: Is VGA kabel hetzelfde als DVI en wordt de kwaliteit beter als ik een DVI kabel koop?

De HDMI kabel was 60 euro en wil ik dus graag gebruiken of is het geen upgrade van qua beeld?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Neeeee, geen vga gebruiken bij deze monitor, dat is echt zo zonde van de kwaliteit, ik zou hem toch echt op dvi aansluiten

VGA= analoog = klote kwaliteit

DVI en HDMI = Digitaal = het zelfde signaal op de stekker na en de digitale audio ontbreekt bij dvi die bij hdmi zit ingebakken. = goede kwaliteit beeld :)

edit, zit er geen dvi kabel mee geleverd dan ? :S

oh btw over die 60 euro van die kabel, daar word je kwaliteit helaas niet beter van dat is grotendeels een verkoop praatje uit de tijd dat het nog nuttig was met analoge signalen, digitaal komt wel of niet goed over dus dat is meestal het punt niet.

Alleen bij kabels van 30 meter oid. is het nuttig er geld tegenaan te gooien. en ik zou ook niet al te veel geld steken in een 1337 dvi kabel, een gewone doet de job ook wel :)

[ Voor 44% gewijzigd door BGB4rn op 08-01-2010 11:10 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

60 euro voor een HDMI kabel? :/

Ik zou voor 5 euro een dvi kabel kopen en die hdmi kabel heel snel weer terug brengen naar de winkel!

Wat precies het verschil is tussen VGA en DVI kun je prima googlen!

@boven mij.
de digitale audio ontbreekt bij dvi
Dat is niet waar.

[ Voor 11% gewijzigd door EWK op 08-01-2010 11:08 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Wat is volgens jouw dan het verschil tussen hdmi en dvi op de stekker na ? en wat is er dan wel waar ? een beetje onderbouwing graag :)

[ Voor 40% gewijzigd door BGB4rn op 08-01-2010 11:16 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Nou, DVI heeft ook gewoon geluid.
Als ik het me goed herinner is ATI begonnen met ook geluid over de DVI te transporteren en is NVIDIA hiermee gevolgd.
Of er verder verschil zit in de kabel weet ik niet.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

EWK schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:29:
Als ik het me goed herinner is ATI begonnen met ook geluid over de DVI te transporteren en is NVIDIA hiermee gevolgd.
Nog nooit van gehoord/ werkend gezien iig. Maar opzich zou het moeten kunnen denk ik gezien het met 1 draad + ground al moet lukken.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Afbeeldingslocatie: http://www.22055.nl/Tweakers/Untitled.jpg

Ik heb ze uitgeschakeld omdat ik een SPDIFje heb lopen naar de tv (en windows anders dingen gaat doen ik niet wil). Heb een ATI 4870 en een 36xx.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DVI (DVI-D) en HDMI zijn backwards-compatible, ze hebben beide 19 contacten op de stekker.

HDMI op de scherm is een verkopppraatje, 99.9% bezitters van een 24 inch scherm hebben naast de scherm ook degelijke speakers staan.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dvi heeft geen geluid, toch niet volgens de standaard. Volgens mij kan je geen enkele dvi-dvi kabel kopen die ook geluid door geeft.
Dat ATI ook geluid op hun dvi poort zet is alleen omdat als je het bijgeleverde verloopje gebruikt van dvi-hdmi dat er op dat moment ook geluid door diezelfde kabel gaat. Ik denk niet dat indien je een dvi scherm aansluit met een standaard dvi kabel dat ATI dan ook geluid over die dvi gaat sturen. ATI detecteerd namelijk waarschijnlijk dat verloopje en weet dat er ook geluid bij op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

kluyze schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 12:25:
[...]
Dvi heeft geen geluid, toch niet volgens de standaard. Volgens mij kan je geen enkele dvi-dvi kabel kopen die ook geluid door geeft.
Dat ATI ook geluid op hun dvi poort zet is alleen omdat als je het bijgeleverde verloopje gebruikt van dvi-hdmi dat er op dat moment ook geluid door diezelfde kabel gaat. Ik denk niet dat indien je een dvi scherm aansluit met een standaard dvi kabel dat ATI dan ook geluid over die dvi gaat sturen. ATI detecteerd namelijk waarschijnlijk dat verloopje en weet dat er ook geluid bij op moet.
Niet volgens de standaard nee.
Mijn setup:
4870 - 20"monitor (dvi) + TV (--> verloopstukje dvi/hdmi)
36xx- 19"monitor (dvi)
Ik heb dus maar één verloopstukje, maar er staan er wel twee in mijn app beheer.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-07 20:24
ATi heeft idd kaarten waar er geluid wordt doorgeven via de DVI aansluiting, maar alleen met gebruik van kabels met DVI aansluitingen zal dat niet werken. ATi heeft hiervoor de DVI-aansluiting aangepast, het geluid zal nooit werken zonder het speciaal bijgeleverde DVI->HDMI adapter.

Er zit dus geen verschil in de DVI-kabel, want geluid kan simpelweg gewoon niet met een DVI-kabel. Als je geluid wil hebben dan zal je die speciale adapter met een hdmi kabel moeten gebruiken, anders werkt het echt niet. Ook een standaard DVI->HDMI adapter zal niet werken, je moet echt een specifieke adapter met audio-ondersteuning hebben.

Overigens welke losse kaarten van Nvidia ken jij die ook geluid over DVI doorgeven, of zelfs over HDMI? Ik dacht dat Nvidia het ooit eens geprobeerd had, maar er snel mee was gestopt. Bij ATi hebben alle kaarten sinds de HD3xxx serie audio over DVI->HDMI. Bij Nvidia zie je het wel als het om een IGP gaat met nvidia chipset... maar anders ken ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:15
Zoek ff naar overscan in het ati control panel als je hem alsnog met HDMI aansluit, bij 1920*1080 zal dat wel aan staan. Zet dat ff op 0%, dan moet het goed zijn. Had dit probleem ook met een x1600pro op mijn tv, heb me eigen rot gezocht, bleek dat als ik naar 1920*1080 schakelde de overscan automatisch aan stond......

[ Voor 16% gewijzigd door mach2 op 08-01-2010 13:07 ]

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Het grootste verschil tussen DVI en HDMI is in de meeste gevallen het aantal ondersteunde resoluties. DVI poorten ondersteunen vaak zo ongeveer het hele scala aan mogelijke pc resoluties in allerlei beeldverhoudingen, terwijl HDMI eigenlijk alleen ondersteuning bied voor 480p, 576p, 720p, 1080i, en 1080p als je geluk hebt. Eventueel nog in 24p variatie. Heb je een beeldscherm met een resolutie die niet in de HD standaard voorkomt dan heb je altijd last van scaling. monitoren/tv's met exact 1280x720 of 1920x1080 resolutie doen het dus prima met HDMI. Voor alle andere beeldschermen is het liefts DVI en anders VGA nog steeds de beste aansluitmogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:23
BGB4rn schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:07:
Neeeee, geen vga gebruiken bij deze monitor, dat is echt zo zonde van de kwaliteit, ik zou hem toch echt op dvi aansluiten

VGA= analoog = klote kwaliteit

DVI en HDMI = Digitaal = het zelfde signaal op de stekker na en de digitale audio ontbreekt bij dvi die bij hdmi zit ingebakken. = goede kwaliteit beeld :)

edit, zit er geen dvi kabel mee geleverd dan ? :S

oh btw over die 60 euro van die kabel, daar word je kwaliteit helaas niet beter van dat is grotendeels een verkoop praatje uit de tijd dat het nog nuttig was met analoge signalen, digitaal komt wel of niet goed over dus dat is meestal het punt niet.

Alleen bij kabels van 30 meter oid. is het nuttig er geld tegenaan te gooien. en ik zou ook niet al te veel geld steken in een 1337 dvi kabel, een gewone doet de job ook wel :)
VGA = klote kwaliteit? Bij mijn monitor kon ik geen verschil zien tussen VGA en DVI. Mijn ogen zijn prima. Er zal ongetwijfeld een verschil zijn, maar op het eerste oog heb ik dat niet kunnen waarnemen. Ik ken de monitor persoonlijk niet, maar het is vast de belangrijkste factor als het gaat om de kwaliteit van het beeld. Als ik er even een metafoor tegen aan mag gooien... dit lijkt wel op van die mensen die hun logitech setje zo nodig digitaal aan willen sluiten (het liefst optisch), omdat het geluid dan veel beter is.

Verder gebeurd het vaak zat dat er geen dvi kabels worden meegeleverd met een monitor. Over het punt van die 60E kabel heb je gelijk. Bij langere lengtes kun je weleens in de problemen komen. Volgens mij is de maximum lengte van HDMI en DVI ook gespecificeerd.

Een beetje genuanceerder reageren is misschien wat beter. VGA kan van mindere kwaliteit zijn, maar het is de vraag of je het bij normaal gebruik waarneemt.

@TS: Het is mogelijk dat je kabel niet optimaal werkt. Op internet kom je vaker tegen dat bepaalde hdmi kabels er voor zorgen dat er geen 1080p te halen is. Als je er met de andere gegeven tips niet uitkomt dan zou je het eens kunnen proberen met een vga, dvi of een andere hdmi kabel.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!
  • Laatst online: 25-03 11:45

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Geen verschil gezien bij een groot scherm?

Als ik verkeerd heb gekeken naar mijn 22 inch scherm, naar mijn pa's 23 inch scherm, naar mijn vriend zijn 22 inch scherm en mijn vriendin's 23 inch scherm en geen verschil heb gezien tussen vga en dvi dan eet ik al die schermen zelf op voor jouw neus.

Op een 17 inch scherm zal het verschil wel mevallen, maar hoe groter je scherm word hoe beter je het verschil ziet, en zo groot is een 22 inch scherm nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Tja misschien heb je hele goede ogen ;). Ik zag geen verschil op een bijna 24" Benq scherm. 1920*1080. Na een korte zoektocht met google vind ik dat veel mensen mijn ervaring delen. Desondanks heb ik geen reden om jou observatie als onwaar te bestempelen. Let wel op dat de mens erg gevoelig is voor psychologische effecten. Ik neem aan dat je geen dubbelblinde test hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Bumpy_NL schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:30:
[...]

VGA = klote kwaliteit? Bij mijn monitor kon ik geen verschil zien tussen VGA en DVI. Mijn ogen zijn prima. Er zal ongetwijfeld een verschil zijn, maar op het eerste oog heb ik dat niet kunnen waarnemen. Ik ken de monitor persoonlijk niet, maar het is vast de belangrijkste factor als het gaat om de kwaliteit van het beeld. Als ik er even een metafoor tegen aan mag gooien... dit lijkt wel op van die mensen die hun logitech setje zo nodig digitaal aan willen sluiten (het liefst optisch), omdat het geluid dan veel beter is.

Verder gebeurd het vaak zat dat er geen dvi kabels worden meegeleverd met een monitor. Over het punt van die 60E kabel heb je gelijk. Bij langere lengtes kun je weleens in de problemen komen. Volgens mij is de maximum lengte van HDMI en DVI ook gespecificeerd.

Een beetje genuanceerder reageren is misschien wat beter. VGA kan van mindere kwaliteit zijn, maar het is de vraag of je het bij normaal gebruik waarneemt.

@TS: Het is mogelijk dat je kabel niet optimaal werkt. Op internet kom je vaker tegen dat bepaalde hdmi kabels er voor zorgen dat er geen 1080p te halen is. Als je er met de andere gegeven tips niet uitkomt dan zou je het eens kunnen proberen met een vga, dvi of een andere hdmi kabel.

succes
Ja, dat neem ik waar, op kleinere monitoren met lagere resoluties stoor je je er minder aan maar als ik mijn 24'' scherm op vga aansluit ziet het er gelijk niet meer uit, dat valt mij dan echt op, ook bij kleinere monitoren zie ik het maar stoor ik mij er op een of andere manier minder aan.

en de monitor waar op jij het verschil niet ziet, wat voor een is dat precies ?

ein bischen spuit 11 :+

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-07 23:32

Colan

sucks @ solderen

tja, VGA is kwetsbaarder voor storingen van buitenaf

ik heb twee identieke monitoren met VGA op 1680x1050 en de linker stoort niet en de rechter wel, een soort van 'rollend' effect...heel soms zie ik het en alleen bij bepaalde beelden

DVI is gewoon meer zekerheid

[ Voor 6% gewijzigd door Colan op 08-01-2010 14:27 ]

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-08 12:48
Ter info, hier werkt iedereen met HP L2245wg 22" schermen, waaronder twee collega's die er twee naast elkaar hebben staan. Eén scherm dus aangestuurd via DVI, het andere via VGA. Je ziet geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Volgens mij wijkt dit nu wat van het topic af, maar ik heb een benq g2410hd.

@TS: Al resultaat geboekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedkope HDMI kabels hoeven niet slecht te zijn, ik heb een 22 euro kabel van 10 meter, en die doet 1080p60 op mijn tv :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Ja natuurlijk, maar das weer ene hele andere discussie.
Tijdje geleden was er hier een topic actief in de trant van "hdmi kabel voor 11 of 150 euro"
De conclusie was volgens mij dat een 1tje een 1tje blijft en een nulletje en nulletje.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:25

M2M

medicijnman

EWK schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:01:
Ja natuurlijk, maar das weer ene hele andere discussie.
Tijdje geleden was er hier een topic actief in de trant van "hdmi kabel voor 11 of 150 euro"
De conclusie was volgens mij dat een 1tje een 1tje blijft en een nulletje en nulletje.
elke HDMI kabel duurder dan 15 euro is pure marketing, maargoed,

En die opmerkingen dat VGA slecht is, valt ook wel mee. Ik zie in ieder geval geen verschil op mijn Samsung Syncmaster 2443BW, tussen VGA of DVI (server / gewone pc).

Maar brakke VGA kabels staan natuurlijk wel garant voor brak beeld, evenals goedkope gelijkrichters en andere poweradapters zonder degelijke shielding. Dat heeft allemaal invloed op de beeldqualiteit, dus als je de mogelijkheid hebt, is DVI natuurlijk aan te raden. Maar meestal krijg je toch een DVI kabel bij je monitor (meestal een witte stekker...)

maar eigenlijk komt het er op neer dat ik het eens ben met bumpy_NL

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle rakties en de mooie discussie....

Nu heb ik nog steeds een VGA kabel aangesloten en het beeld is erg goed, 1920 x 1080 op Acer S243HL 24".

Voor mijn DVI kabel heb ik wel een koppeling nodig naar VGA zodat ik het op mijn scherm kan aansluiten.

VGA geeft nu al een perfect beeld maar ga toch voor een DVI kabel, dan kan ik ook eens checken of daar nu echt verschil in zit, ik hou jullie op de hoogte.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een andere HDMI kabel gekocht en aangesloten en weer hetzelfde probleem, erg vreemd en ik weet niet de oplossing...

Nu gebruik ik een HDMI / DVI kabel, HDMI op scherm en DVI in de videokaart en dat werkt uitstekend....

Het verschil ten opzichte van de VGA kabel is een procent of 10 scherper / mooier maar zoals ik al zei was het beeld met de VGA kabel ook uitstekend.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!
  • Laatst online: 25-03 11:45

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Ik kan zowel een vga als een dvi stekker aansluiten op mijn scherm en met behulp van een verloopstukje ook op mijn 5850.
Als ik switch van analoge naar digitale mode dan zie ik duidelijk verschil, dat is geen psygologisch effect of e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:21

Plato112

Da is toch nie normaal!

Behoorlijk off-topic maar toch, op mijn samsung zit een knopje waarmee je beeld zich automatisch afsteld: auto adjustment. Dit werkt alleen bij vga en niet bij dvi omdat dvi digitaal 1:1 doorstuurt. Maar bij vga maakt dit bij mij nogal verschil. Zonder dit te gebruiken zie ik wel verschil en zijn de pixels niet helemaal goed uitgelijnd, als ik die knop in druk is alles in 1x net zo scherp en duidelijk als met dvi.

Misschien dat hier het verschil in zit.

Speed limits are like herpes.

Pagina: 1