[Vraag] 3x HDMI input beeld - 1 HDMI output naar AV Receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Good evening,

Ik heb ff een korte vraag, wij bezitten hier een Pioneer (pdp-lx5080d) waarvan de specs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Schermformaat   50-inch / 127 cm
Screen Technology   Plasma
Full HD (HD Ready 1080p)    Ja
HD Digital Film Direct 24   Ja
Aantal pixels   1,920 x 1,080
TV Tuner    Digitaal geïntegreerd (DVB-T) en analoog
CI Slot     Ja
Speakers    Optioneel side of under-mounted speakers beschikbaar
Input Terminals     3 x HDMI, 1 x component, 1 x S-video, 1 x RCA AV, 3 x Euro-SCART, 1 x CI slot, 1 x PC input, 1 x USB host
Output Terminals    1 x optical, 1 x RCA audio, 1 x headphone, 1 x subwoofer out
Intelligent Brightness Control  Ja

En een Pioneer AV Multi-channel Receiver VSX-917v met een Gigantische kabelfabriek erachter.
Nu wil ik het aantal kabels iets beperken door misschien slimmer gebruik te maken van de mogelijkheden.
Ik vroeg mij daarom af of deze setting mogelijk is:

We hebben 3 apparaten:
Blu-ray speler / Digitale TV / Multimedia Player
Kan ik deze 3 aansluiten op de INPUT van de televisie met HDMI kabels, en vervolgens via de OUTPUT van de televisie weer 1 HDMI kabel sturen naar de AV Receiver, dat zeg maar alle audio via deze output loopt.

Ik heb echt geen idee of dit mogelijk is, en daarom vroeg ik mij af of iemand hier verstand van heeft :-)

Bij voorbaat dank,

Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilrenato
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 13:52

ilrenato

Pizzah!!!!

HDMI output op een TV, slim bedacht, maar hun nog niet.

Nee dus kan niet.

1: alles op de receiver en dan naar de TV (als receiver dus HDMI heeft)
- nadeel alles moet aan om tv te kunnen kijken

2: hdmi switch met splitter 5 naar 2, dan 1 uitgang naar receiver en rec uitgang naar tv hdmi 2, andere uitgang van HDMI splitter rechtstreeks naar tv.
- nadeel, kost wat, en redelijk wat kabels :)
- voordeel alles kan, alleen tv aan zonder receiver..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 23:18

reiker

dan jij!

ilrenato schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:16:
HDMI output op een TV, slim bedacht, maar hun nog niet.

Nee dus kan niet.

1: alles op de receiver en dan naar de TV (als receiver dus HDMI heeft)
- nadeel alles moet aan om tv te kunnen kijken

[...]
Sommige receivers kunnen ook HDMI-signalen doorsturen als ze in standby staan. Denon AVR-2310 is er een voorbeeld van. Al je apparaten hun beeld/geluid via een AV-receiver laten sturen is wel meteen de slimste optie naar mijn mening, en heb je meteen als voordeel dat je HD-audio van je Blu-ray speler zou kunnen krijgen.

En dan is het helemaal niet erg, want;

- Als je tv wilt kijken, kun je ervoor kiezen het geluid over je deftige luidsprekers te doen (receiver aan)
- Als je tv wilt kijken, kun je ervoor kiezen het geluid door de tv te laten weergeven (receiver standby)

Als je films wilt kijken of wilt gamen, dan wil je de receiver toch ook aan hebben voor deftig geluid, dus ik zie alleen maar voordelen :) Zorg er dan wel voor dat je receiver ook daadwerkelijk het signaal kan doorsluizen als 'ie in standby staat.

(Er zijn maar bar weinig televisies die over hun output iets anders dan stereo (twee-kanaals) uitsturen.)

[ Voor 75% gewijzigd door reiker op 07-01-2010 18:36 . Reden: extra tekst ter verduidelijking ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Output Terminals 1 x optical, 1 x RCA audio, 1 x headphone, 1 x subwoofer out
Dus geen HDMI out put op de tv.

Wat je wel kan dus is alles HDMI aansluiten op de tv en dan via Optical terug de receiver in voor de audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de reacties :)
Zal er binnenkort maar eens mee bezig gaan aangezien ook niet alle speakers meer werken.
Zal eens kijken of dat standby verhaal mogelijk is op deze machine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:58:
[...]

Dus geen HDMI out put op de tv.

Wat je wel kan dus is alles HDMI aansluiten op de tv en dan via Optical terug de receiver in voor de audio.
Ah!? dat is wel mooi nieuws opzich!
Dat betekent dus (als ik het goed begrijp)

Blu-ray speler is met HDMI aangesloten op de televisie -> Optische kabel gaat van televisie naar Receiver.
Krijg ik hierdoor geen conflicten, aangezien ik 3 apparaten aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij niet, je tv kan ook maar 1 van de automaten weergeven dus ook alleen daarvan de audio doorzetten naar de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 23:18

reiker

dan jij!

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 19:02:
[...]

Ah!? dat is wel mooi nieuws opzich!
Dat betekent dus (als ik het goed begrijp)

Blu-ray speler is met HDMI aangesloten op de televisie -> Optische kabel gaat van televisie naar Receiver.
Krijg ik hierdoor geen conflicten, aangezien ik 3 apparaten aansluit?
Enige "nadeel" hiervan is wel dat HD-audio (Dolby TrueHD, DTS HD) alleen via HDMI doorgegeven kan worden; als je dus je Blu-ray met HDMI op je tv aansluit, en dan een optische kabel van de tv naar de receiver, dan krijg je geen HD-audio, maar maximaal Dolby Digital.
Dit geldt ook als je je Blu-ray rechtstreeks met optisch/digitale coax op de receiver aansluit.

Thx FeaR, ik heb verzuimd te checken welke capaciteiten de receiver nou precies had :)

[ Voor 6% gewijzigd door reiker op 07-01-2010 21:44 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:22
reiker schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 20:21:
[...]Enige "nadeel" hiervan is wel dat HD-audio (Dolby TrueHD, DTS HD) alleen via HDMI doorgegeven kan worden; als je dus je Blu-ray met HDMI op je tv aansluit, en dan een optische kabel van de tv naar de receiver, dan krijg je geen HD-audio, maar maximaal Dolby Digital.
Dit geldt ook als je je Blu-ray rechtstreeks met optisch/digitale coax op de receiver aansluit.
De receiver kan toch geen HD Audio decoderen en beschikt alleen over HDMI switching. Dus het doorsturen van HD Audio over HDMI heeft sowieso geen nut. Aangezien je daarvoor sowieso HDMI Processing voor nodig hebt, anders kan het audio deel niet van het HDMI signaal genomen worden.

Alles met HDMI naar de tv en dan met één optische kabel kan overigens wel. Alleen moet je dan wel kijken welke audio de tv door kan sturen. Zo zijn er genoeg tv's die van inkomende 5.1 signalen eerst een 2.0 signaal maken alvorens door te sturen naar de receiver. Dat is jammer natuurlijk. En als de TV al Dolby Digital 5.1 door stuurt zonder er iets mee te doen is de tweede vraag of de TV DTS ondersteund, want anders zit je vast aan maximaal Dolby Digital (mits dat dus al mogelijk is). Anders stuur je straks 5.1 geluid de tv in, maar komt er maar 2.0 in de receiver terecht. Kan je wel met dingen als Dolby Pro Logic IIx aanpassen, maar dat is zonde.

Dus alles met HDMI naar de tv en dan optisch terug is in de theorie de mooiste oplossing, maar in de praktijk kunnen hier wat haken en ogen aan zitten. Anders wordt het toch alles met kabels naar de tv en vanaf elk apparaat een digitale kabel naar de receiver om zo het beste geluid te behouden. Je kan eventueel ook twee apparaten in de receiver pluggen en dan via de HDMI out weer naar de tv, maar je hebt maar twee inputs en geen drie zoals in de TS staat vermeld. Dus ook dat is maar een halve oplossing.

Overigen komt met HDMI 1.4 wel dat HDMI twee-weg is. Dus beeld de ene kant op en geluid terug naar de receiver. Maar dat is dus toekomstmuziek. En nogmaals: dan moet de receiver wel HDMI Processing hebben en dat heeft deze niet...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 14:46
Is het ook niet zo dat je last kan hebben van audio lag als je het geluid via optische kabel van TV naar de receiver doorstuurt? Dacht dat dit te maken had dat de TV tijd nodig heeft om een digitaal beeld te tonen en dat er een geen communicatie mogelijk is met de receiver om alles synchroon te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:22
In principe zou de Audio Out van de tv rekening moeten houden met de eventuele beeldverbeteraars en daarom zelf een delay toe moeten passen. Dus van externe bronnen zou je sneller last kunnen hebben van een delay dan als je de audio out van de tv gebruikt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1