If you have something that you don't want anyone to know, maybe you shouldn't be doing it in the first place
Dat is toch een valide punt voor zo'n discussie? Het hele internet zit vol met dergelijke problemen, van Google die je zoekopdrachten logt tot advertenties naar jouw interesse, de publieke referrer zodra je op een link klikt tot websites die via je IP adres je provider, verbindings snelheid en redelijk precieze locatie kunnen achterhalen en simpele javascript trucs om precies te kijken of je wel of niet op een bepaalde pagina bent geweest.
Het probleem van privacy op het internet ligt niet enkel bij Google, meer bij de opzet van het Internet. Alles wordt gedeeld, alles wordt opgeslagen en gebruikt voor statistieken. Google Analytics is echt niet het enige programma dat mij precies kan vertellen waar de bezoeker die vorig jaar op 8 april om 21:55:31 op mijn site kwam woont, welke internetverbinding hij had en waar hij vandaan kwam, dat kunnen OneStat, Yahoo en Alexa ook. Tweakers heeft logbestanden waarin precies hetzelfde word opgeslagen, en aan de hand van de onderdelen op de website die jij bekijkt zal er een accuraat beeld gemaakt kunnen worden van wat je interesses zijn. Games of mobieltjes, Samsung of LG en SSD of SAS.
Ik ben het met je eens dat Google veel opslaat. YouTube weet precies wie welk filmpje wanneer bekeek en wat voor gebeurtenis ertoe geleid kan hebben dat jij dat deed. Zoekopdrachten zijn waardevol, net zoals je e-mail, agenda, foto verzameling en op welke websites je komt ook. Toch is er een gedachte die me vrij snel weer gerust stelt als iemand over dit onderwerp begint: áls Google inderdaad zoveel informatie opslaat, dan gaat echt niemand de moeite nemen om precies jou uit te checken. Als Google al die informatie tracked dan zal de kans groot zijn dat er vrijwel niemand bij kan, dat het goed en veilig opgeslagen staat en ik me er geen zorgen om hoef te maken. Misschien als ik ooit bij Google zou gaan werken, dan zou het onderdeel uit kunnen maken van de sollicatie procedure. Hebben ze waarschijnlijk direct genoeg informatie over je voor een paar sterke practical jokes
Er zijn honderden dingen die uitlekken, van
gebruikersgegevens op Fok! tot
banken,
de Hogeschool van Utrecht en het
Amerikaanse Pentagon. Toch hoor je dit soort nieuws nooit in de context van Google, en zeker door de grote hoeveelheden data zullen ze een populair doel zijn van hackers. En mochten ze dan ooit wel gehacked worden, dan is er zoveel data dat mijn info er vrijwel zeker niet bij zit

Security through obscurity, niemand weet hoeveel er is, waar het is en of het er überhaupt is, noch op welke manier het opgeslagen is.
Nee, ik maak me geen zorgen. Toch wordt mijn Google Apps account keurig gebackupped naar mijn gewone server (via POP), download ik regelmatig kopietjes van bestanden op Google Docs en kan ik gemakkelijk overschakelen op alternatieve oplossingen mochten ze een dienst sluiten. Vooral bedrijfstechnisch is het niet handig om op verschillende vlakken volledig afhankelijk te zijn van een enkel bedrijf. Toch ben ik erg blij met wat ze leveren, Google Apps is top, Docs is top, Analytics is geweldig en wie kan zich het Internet nog zonder Google Search voorstellen? Zolang er voldoende degelijke alternatieven zijn, online of offline, vind ik het prima.