4 boxen van 5.1 set doen het...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik heb net een nieuwe computer aangeschaft en heb de drivers voor de geluidskaart geïnstalleerd. Ik draai Windows 7 64-bits, en de audio driver zou daar mee overweg moeten kunnen.
Het onboard geluid is een VT1708S High Definition Audio 6-Channel CODEC.

Nu is het zo dat 4 boxen het doen, en de 5e box (rechts achter) niet. Als ik de groene en zwarte kabel omwissel met elkaar, dan doet de rechterbox het wel, maar dan doet de linkerbox het niet.

Met de software die erbij zit, kom ik ook niet echt ver. Ik kan niet in de expert mode komen, want dan crash het programma (Via HD audio Deck).

[ Voor 15% gewijzigd door Vincitore op 07-01-2010 15:53 ]

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
niks gezegt...

[ Voor 93% gewijzigd door Magic op 07-01-2010 15:55 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Je hebt drivers voor de geluidskaart geinstalleerd, maar je hebt het over de onboard audio chip.
Gebruik je nu de audio aansluitingen van je moederbord of heb je een geluidskaart in een PCI slot zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
Ja dat is een beetje onduidelijk zie ik nu. Maar ik gebruik de onboard chip van het moederbord.
Dus heb geen aparte geluidskaart.

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan alsnog moet je ff kijken of je de drivers geod heb geïnstalleerd... en anders moet je de kabels even controleren (zitten ze er goed in? zijn er beschadiginkjes?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> AUD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Als alle software en drivers zijn geinstalleerd en als je de kabels omwisselt het probleem ook wisselt dan kan je bijna maar 1 conclusie trekken; je hebt een 'hardwarematig' probleem met de connector op het moederbord ;)

De connector kan gewoon kapot zijn, of in een zeldzaam geval niet aangesloten. Vaak zitten de audio connectors direct gesoldeerd op het mobo, maar ik heb ook wel eens mobo-modellen gezien waarbij de daadwerkelijke connector ergens anders op het moederbord zat en daarom vanaf de connectors van het backpanel nog met een kabeltje op een andere plek aangesloten moest worden.

Meestal zijn de connectors van de kabels voor interne aansluitingen op een mobo uit 1 vast blokje, maar er zijn ook fabrikanten die ieder los kabeltje een eigen klein connectortje geven die je in een bepaalde volgorde op het moederbord moet prikken... daar zou er eentje los van kunnen zitten.

Een vast blokje: http://img.tomshardware.c...ndows_apps/m-play-usb.jpg

Zelfde soort connector maar dan met losse connectors: http://www.crystalfontz.c...WRUSBY11_MoBo_End_492.jpg

@TERW_DAN: Dit is toch gewoon een probleem met (bijna zeker) de hardware van een pc?... O-)

[ Voor 17% gewijzigd door MicGlou op 07-01-2010 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Klinkt als defecte aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Inderdaad, even beide manuals erbij pakken (van je mobo en je speaker set) en dan kijken welke kleur voor de rear speakers zijn, voor de sub en voor de front speakers.
Ik heb groen op de oranje aansluiting zitten en andersom namelijk.

En even kijken of je in windows zelf ook 5.1 hebt geselecteerd (dat heeft bij mij ook geholpen nadat ik de stekkertjes goed had zitten) Control panel > Hardware and Sound > Sound > Playback op speakers klikken > configure > Audio channels op 5.1 Surround zetten, die staat er 2x in, moet je even op het plaatje kijken welke het meest lijkt op hoe je speakers staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Elke keer als ik dit heb zit de kabel er niet goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
Heb alle kabels nagelopen op mijn computer en bij de subwoofer.
Alle kabels zitten op de juiste manier ingeplugd (subwoofer werkt met kleuren, en in deze config werkte het goed tot nu dan).

Zo heb ik de boxen aangesloten (volgens de handleiding).

En het is heel vreemd, maar nu doet alleen de right front speaker het nog maar :s
Als ik bij configuratiescherm en dan geluiden, 5.1 surround selecteer en dan "Testen", dan krijg ik alleen maar vanuit die ene box geluid.

[ Voor 25% gewijzigd door Vincitore op 07-01-2010 19:46 ]

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
*kick* :+

Als ik kijk naar de configuratie bij geluiden in het configuratiescherm dan merk ik het volgende:
Als ik hem instel op 5.1 surround en op 'Testen' druk, dan test hij als eerste linksvoor (geluid komt uit linksachter dan), daarna rechtsvoor (die klopt), maar de centerbox, linksachter en rechtsachter doen niks tijdens het testen.

Is dit nu een software probleem of een hardware probleem (dat de aansluitingen verkeerd zijn).

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb wel het probleem dat bij mij links voor iets zachter is bij het testen maar verder werkt het wel goed. Misschien heb je nog ergens een pci/pci-e geluidskaartje om uit te sluiten of het nu aan je moederbord aansluitingen ligt. Of heb je misschien ook een optische/spdif uitgang/ingang en kun je je audio op die manier aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
Heb zo een twee drie geen andere geluidskaart hier liggen of een andere aansluiting op moederbord:(
Het moet haast wel hardware zijn denk ik, waar het probleem ligt. Omdat bij mijn vorige laptop alle boxen het goed deden :)

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
Daarnaast hebben de boxen wel allemaal gewerkt toen ze waren aangesloten op mijn laptop via een 5.1 externe geluidskaart. Dus dan zou het aan het moederbord aansluitingen kunnen liggen of aan de drivers?

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
Heb contact gehad met de shop waar ik moederbord vandaan heb en die zeiden het volgende:

Als de boxen het nu op uw laptop of andere PC wel goed doen dan denk ik toch dat het moederbord niet in orde is.U kunt deze dan via onze website voor RMA aanvragen.

Zou dit zo zijn? Ik zie niet echt een mogelijkheid om boxen ergens anders te testen want mijn laptop heeft geen 5.1 kaart erin :(

edit Toch maar aangesloten op mijn laptop. Heb alle 3 de kabels apart aangesloten.
Wat valt me nu op? Als ik de groene kabel aansluit, dan gaat de rear left, en front right aan, doe ik de oranje kabel erin, dan gaat de center aan. Als ik de zwarte erin doe, dan gaat de rear right en front left aan :?

Dit is het geval op de laptop, op pc doet alleen de groene stekker het.

Webshop wil hem RMA nemen, en dat ik een nieuwe uit kan zoeken.

[ Voor 40% gewijzigd door Vincitore op 14-01-2010 10:10 ]

Stats

Pagina: 1