Athlon Green Car Solution

Pagina: 1
Acties:

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:28
Hallo mensen,

Ik hoorde op de radio een interssant spotje van Athlon Carlease en het gaat om het volgende:

http://www.athloncarlease...thlon-Green-Car-Solution/

Nu reis ik iedere dag met de trein en een klein stukje nog met de bus, maar dat begint me langzaamaan wel tegen te zitten. Ik wil eigenlijk gewoon meer vrijheid en ook privé is een auto wel handig. Ik ben echter momenteel niet in staat om zelf een auto te kopen omdat ik net een huis gekocht he .

Van mijn werkgever ontvang ik wel netjes een NS OV Jaarkaart terwaarde van bijna 4100 euro. Geen misselijk bedrag dus. Als ik het goed begrijp betaal je samen met je werkgever voor een Green Car 150 euro pp. Kortom, op jaarbasis is het voor mijn werkgever goedkoper dan de jaarkaart en mij scheelt het een hoop tijd, energie en soms frustratie.

Er zullen natuurlijk wel weer haken en ogen aan dit project zitten, dus vandaar deze topic om dit eens goed te bekijken allemaal. Het is wel duidelijk dat je natuurlijk niet de meest grote, luxe en mooie auto’s hebt voor dat bedrag, maar het gaat me meer om het feit dat ik mobieler word en dat het een project is juist voor werknemers die geen functie hebben waarbij ze een leaseauto kunnen krijgen.

Ik moet me nog verder inlezen en hierin verdiepen, maar toch open ik alsvast deze topic. Hopelijk wordt het een leuke discussie en pluizen we samen alles uit 

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
De grootste vraag lijkt me op basis van hoeveel kilometer per jaar dit dit bedrag gebaseerd is. Hoogstwaarschijnlijk op een hele lage, want het is geen ingewikkelde rekensom er achter te komen dat je ook met een Aygo of C1 niet veel kilometers kunt maken voor €150,- per maand.

Edit:

ter vergelijking, een Aygo leasen voor 5 jaar met 15000km per jaar kost bij directlease inclusief brandstof €225,-

[ Voor 26% gewijzigd door IKKE86 op 07-01-2010 15:51 ]

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:30

Player1S

Probably out in the dark

Als ik het goed hoorde zit er oa ook benzine bij in dat bedrag.

Ben dus bang dat woon-werk verkeer het enige is wat jij dan mag rijden. Prive zal in het beste geval voor eigen rekening zijn maar het klinkt behoorlijk budget dus vraag me af of het mag. Is namelijk extra slijtage e.d.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:08
Op 15000 km, heb er ook naar zitten kijken.

• Juancho
Hmm dan valt mijn situatie denk ik al gelijk af. Ik moet namelijk van Zwolle naar Amersfoort wat zo'n 70km enkele reis is. Dus ik zou ongeveer 700km per week rijden wat met de grens van 15000 zo'n 21 weken is.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 18:51

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik vond het ook wel interessant en heb gebeld.

Die 150 euro werkgever + 150 euro werknemer deal is exclusief (optionele) brandstofpas. De brandstof moet de werkgever bovenop die 150 euro vergoeden. Dit staat haaks op wat er op de website vermeld staat, dus wie van de twee gelijk heeft weet ik op dit moment even niet.

De werknemersbijdrage van 150 euro is trouwens geheel vrijwillig, in de zin dat de werkgever het hele bedrag betaalt en zelf mag bepalen wat de eigen bijdrage wordt van de werknemer. Dit kan dus ook 50 euro zijn of 350 euro.

De auto's zelf die voor 2x150 euro in aanmerking komen zijn piepklein. Ik zou daar absoluut niet elke dag mee naar mijn werk willen (Citroën C1 / Peugeot 107 / Toyota Aygo). Een beetje leuke auto (Honda Civic Hybrid) kost iets minder dan 600 euro exclusief tankpas en rond de 750 euro inclusief tankpas. Dat is alweer een heel stuk duurder.

Verder is het aantal standaard kilometers 15.000 per jaar, met maximaal 7000 prive kilometers. Dat is ook niet al te hoog. Het is mogelijk om dit naar boven af te stellen, maar dan gaat de leaseprijs ook flink omhoog.

Het enige voordeel is dat de auto in de 14% regeling valt met de bijtelling en dat je eigen bijdrage waarschijnlijk groot genoeg is om boven dit bedrag uit te komen, waardoor je deze niet hoeft te betalen. Verder is de cataloguswaarde van een hybride auto erg gunstig, omdat de leasemaatschappij geen BPM hoeft te betalen bij de aanschaf. Maar dit voordeel hebben alle leasemaatschappijen, niet alleen Athlon Car Lease.

Er staan trouwens meer van dit soort concepten in de markt, maar Athlon maakt op dit moment wel verschrikkelijk veel reclame. Een soortgelijk initiatief vind je hier: http://www.14procent.nu/

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:08
Voor dit bedrag betreft het wel een Aygo/C1/107 volgens de voorwaarden. Daarnaast betaal je zelf €150,- en vervallen je reiskosten. Gezien het behoorlijke bedrag wat je NS-kaart kost denk ik dat je door zelf een aygo/c1/107 koopt en dan dus kilometervergoeding van je baas ontvangt (aangenomen dat je dit volledig krijgt) je even duur uit bent.

Of je least een dergelijke auto bij je baas op de convenitionele manier en dan kost dit je maar zo'n €70,- p/mnd. Voor je baas kost dit +/- €200,- excl. benzine.

Ben je geïnteresseerd zou je het heel goed uit moeten rekenen. Maar de verschillen zullen niet groot zijn denk ik zo.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:51
Voor die 4100 euro reiskostenvergoeding kun je anders een hele aardige auto kopen. Is daar niks mee te regelen? Ik weet dat dat soort dingen allemaal niet zo makkelijk gaan, maar dat is het eerste waar ik aan denk.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:32
ik had het ook zitten bekijken en vond het eigenlijk een hele hele slechte deal.
het is wel leuk om te adverteren van leasen zonder bijtelling maar de grote grap is dat je hem toch betaald maar dan middels een hoge eigen bijdrage. Een klein vergelijk, ik rijd een honda civic hybrid en betaal ongeveer 130 euro aan bijtelling, dus ik mijn geval betaal ik liever bijtelling dan 150 euro bijdrage voor een klein rot bakkie.

je bent in dat geval veel beter af door meer loon te vragen en zelf een aygo te kopen met km vergoeding. Het klinkt leuk goedkoop leasen zonder bijtelling maar toch slechte deal.

• Juancho
Peenutzz schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:40:
Voor die 4100 euro reiskostenvergoeding kun je anders een hele aardige auto kopen. Is daar niks mee te regelen? Ik weet dat dat soort dingen allemaal niet zo makkelijk gaan, maar dat is het eerste waar ik aan denk.
Haha ja dat had ik natuurlijk zelf ook al eens voor de grap opgemerkt. Punt is dat de jaarkaart puur zakelijk is. Stel ik krijg dat geldbedrag op mijn rekening en mag daar een auto voor uitzoeken dan gaat het ook gelijk over privé gebruik. Natuurlijk wel op mijn kosten verde, maar dan had ik net zogoed kunnen leasen via het bedrijf. Ze gaan mij immers geen paar duizend euro geven zodat ik een auto kan kopen.

Het gaat hun overigens helemaal niet direct om het geld hoor, want zonder morren vergoeden ze die jaarkaart. Ik heb nou eenmaal de pech dat ik a. geen functie heb waarbij ik recht heb op een leaseauto en b. ik heb net een apppartement gekocht en daar is mijn spaargeld in gaan zitten.

Wbt Athlon, dat is nu helemaal overbodig hierdoor want ik lees net in de pdf met voorwaarden dat het alleen geldt voor mensen die nu minimaal een jaar een eigen privé auto hebben, deze verkopen en vervolgens bij Athlon aankloppen. En aangezien ik geen auto heb, ook geen "recht" op een Green Car. Het was ook te moi om waar te zijn....

• DexterDee

DexterDee

Voor zover ik nu kan zien zijn directlease.nl en leaseplandirect.nl allebei goedkoper dan Athlon en vereisen niet dat je een bestaande auto inlevert. Ik zou me als ik jou was daar nog even verder orienteren, voordat je de conclusie trekt dat het niet gaat werken

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

DexterDee schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 19:46:
Voor zover ik nu kan zien zijn directlease.nl en leaseplandirect.nl allebei goedkoper dan Athlon en vereisen niet dat je een bestaande auto inlevert. Ik zou me als ik jou was daar nog even verder orienteren, voordat je de conclusie trekt dat het niet gaat werken
let op dat directlease uitgaat van hele lage brandstofkosten. Als je omrekent, zal je zien dat ze iets van 1 euro per liter benzine rekenen. Dat is wel iets te positief denk ik.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heb je de voorwaarden wel gelezen? Het zijn nog niet eens de kleine lettertjes, letterlijk het eerste punt van de voorwaarden:
Werknemers kunnen alleen deelnemen als zij nu reeds een auto hebben en die auto
gebruiken voor woon-werkverkeer en/of zakelijk verkeer
Jij hebt nu geen auto, dus je kunt nu niet meedoen.

[edit]
Oh, ik zie dat je dat later wel gedaan hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 14-01-2010 08:53 ]

Signatures zijn voor boomers.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Maasluip schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 08:50:
Heb je de voorwaarden wel gelezen? Het zijn nog niet eens de kleine lettertjes, letterlijk het eerste punt van de voorwaarden:

[...]

Jij hebt nu geen auto, dus je kunt nu niet meedoen.

[edit]
Oh, ik zie dat je dat later wel gedaan hebt.
koopt ie toch het goedkoopste wrak wat ie kan vinden?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 08:54:
[...]

koopt ie toch het goedkoopste wrak wat ie kan vinden?
...en rijdt hij daar eerst een jaar in rond?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

kmf schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:28:
[...]

let op dat directlease uitgaat van hele lage brandstofkosten. Als je omrekent, zal je zien dat ze iets van 1 euro per liter benzine rekenen. Dat is wel iets te positief denk ik.
Dat is een trucje van alle leasemaatschappijen, zo ziet de offerte er wat vriendelijker uit. Het gaat op basis van nacalculatie, dus ze lopen geen risico. Ik heb hier een offerte liggen van een Audi A4 Avant 1.8TFSI (211pk). Met het brandstof bedrag zou ik met het ding gemiddeld 1 op 31 moeten rijden.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-01 19:26
Dus dan kom je na 4 jaar (of hoelang het contract ook loopt) met een nacalculatie van een paar duizend euro? Of gaat dat per jaar of maand?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Wij krijgen het per maand binnen. Het is op zich heel makkelijk te berekenen.

Vebruik gemiddeld is:

Fabriekopgave + 30%. Aantal kilometers / Verbruik x (1,20 Diesel of 1,50 benzine) / 12 maanden. Dan heb je je bedrag, wat een stuk betrouwbaarder is dan wat de leasemij opgeeft.

• Juancho
Bij Athlon moet je idd een jaarlang een eigen auto hebben gehad, anders heeft die hele regeling geen zin voor je. Kortom, die valt voor mij dus gelijk al af.

De andere twee moet ik nog even bekijken. Het maakt me opzich helemaal niet uit dat ik dan een relatief kleine auto rij, het gaat me in eerste instantie puur om de mobiliteit. Echter is het wel een eis van me dat ik de auto ook privé voldoende kan gebruiken.

Aangezien een enkele reis zwolle/Amersfoort al 70km is, denk ik dat die andere opties ook afvallen.

• Juancho
Nou het wordt iig meegenomen door de ondernemingsraad bij de volgende bijeenkomst. Benieuwd hoe het bedrijf hier over denkt.... Wellicht dat er toch iets afgesproken kan worden, op welke manier dan ook, dat ik niet direct aan het beperkt aantal kilometer zit.

Maar ik moet mezelf nog even verdiepen in de verschillende aanbieders en voorwaarden.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:47
€4100 voor een NS OV Jaarkaart?
Ik heb zelf een Trajectkaart voor €3300 en dan mag ik tussen Middelburg en Rotterdam Alexander reizen. Wat voor afstand heb je dan met €4100,-?

Ik denk namelijk dat je zo een eind moet reizen dat lease niet interessant is. Als ik met de auto zou gaan dan kan ik om de dag ongeveer tanken en win ik niets qua reistijd. De kosten van dit geintje zouden veel meer zijn dan die €3300.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MuddyMagical schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:30:
€4100 voor een NS OV Jaarkaart?
Ik heb zelf een Trajectkaart voor €3300 en dan mag ik tussen Middelburg en Rotterdam Alexander reizen. Wat voor afstand heb je dan met €4100,-?
Daarvoor heb je gratis reizen voor 1 jaar met trein en bus binnen Nederland.
En het is € 4,027.50

Signatures zijn voor boomers.

• Juancho
Dat is idd het bedrag. Ik kan met die kaart onbeperkt reizen in nederland met trein en bus, ook in het weekend. Ik reis dagelijks met de trein van Zwolle naar Amersfoort en moet dan nog een klein stukje in de bus. Bij slecht weer pak ik ook de bus naar het station in Zwolle, maar meestal is het wel lekker om op de fiets te gaan. Reistijd van deur tot deur is ongeveer 1:15 minuten.

Als ik met de auto zou gaan is het een enkele reis van 70km, dus 140km per dag. Zonder files kan je het in 35/40 minuten redden. Op drukke dagen moet je die tijd gewoon verdubbelen. Dus de ene keer scheelt het wel veel tijd, de andere keer kom je ongeveer gelijk uit. Mijn punt was echter dat ik met auto wel veel flexibeler kan zijn. Bijv. voor de files uit vertrekken en dus ook wat eerder naar huis, het is privé beter te combineren. Gewoon een paar redenen voor mij om dit toch eens te onderzoeken. Vandaar het voorstel aan de ondernemingsraad. Het gaat me dus helemaal niet om een luxe wagen, als het 4 wielen heeft en een beetje fatsoenlijk rijdt, ben ik al tevreden.

• Juancho
In navolging hiervan, ze zijn het momenteel aan het uitzoeken maar de kans dat de directie hier wat in zit zal niet groot zijn. Er waren wel meer aanvragen binnengekomen overigens.

Probleem voor mij is gewoon dat mijn werkgever wel een volledige NS jaarkaart vergoed, maar als ik zelf een auto zou kopen vergoeden ze slechts 35km van de 70km die ik maak voor een enkele reis. Kortom, de helft van het aantal km moet ik zelf ophoesten. Ik vind dat nogal wat eigenlijk.....

Vandaar dat ik ook keek naar leasen, maarja mijn functie geeft helaas geen recht op de algemene lease regeling hier. Lastig dus want ik ben het reizen met trein/bus toch wel zat eigenlijk. Het kost me op een dag gewoon zeker een uur extra.

• DexterDee

DexterDee

kmf schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:28:

Hier wil ik nog wel even op inhaken. Ik heb dit nog verder uitgezocht en weet waarom de reservering van de brandstof op een onrealistisch laag bedrag uitkomt. Dit heeft twee simpele redenen:
- Ze gaan uit van het verbruik zoals opgegeven door de fabrikant (dit wijkt in de regel altijd negatief af)
- De werkgever betaalt de brandstof zakelijk, waardoor de BTW teruggevorderd kan worden (19% goedkoper dus)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:59

SeatRider

Hips don't lie

Stel dat je nou gewoon bij Directlease een Aygo least, 5 jaar en 20dkm per jaar, kost 164 euro per maand (http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=3330). Kun je dan ook nog gebruikmaken van de sloopregeling met je eigen oude auto?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1