[iBook] AirPort verbindingsprobleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Google afgezocht, op GoT gezocht en niets gevonden, dus toch maar een nieuw topic geopend.

Ik heb sinds een paar weken een iBook G3 (800MHz, OSX 10.4.11), en daarvoor had ik een airportkaart besteld. Bij binnenkomen meteen uitgetest, maar hij bleek niet te werken. :(
Na zo'n beetje alles geprobeerd te hebben (router resetten, andere mac, schone installatie OSX, wachtwoord verwijderen, ...) was het duidelijk dat de kaart niet werkte.

Toen 2 nieuwe kaarten (andere leverancier) besteld, maar deze werken dus allebei ook niet!

De symptomen: In de iBook wordt gewoon geen netwerk gevonden, lijstje blijft leeg. In de Powermac (Leopard) vindt hij het netwerk, en vraagt om een wachtwoord. Als ik dit wachtwoord geef, probeert hij eerst verbinding te maken en geeft dan de foutmelding 'Time-out bij verbinding'. In Tiger hetzelfde, maar dan komt er een melding 'probleem bij verbinden' of iets dergelijks, dezelfde melding als degene wanneer ik handmatig probeer te verbinden vanuit de iBook.

Omdat het wel heel toevallig zou zijn als ik 3 defecte kaarten zou krijgen, moet het dus aan iets anders liggen.
Het zijn oude 802.11b-versies van de airportkaarten, mijn router is een Sitecom WL-114 met WEP-wachtwoord.
De taalversie van de 'nieuwe' kaarten is VS, oude is wereldwijd.
Het vreemdste is, dat als ik een peer-to-peernetwerk maak (zowel vanuit mijn iMac C2D, waarbij AP overigens prima werkt, als vanuit de iBook of Powermac) het gewoon werkt: het netwerk wordt gevonden en ik kan de andere computer benaderen.

Het is dus waarschijnlijk dat het aan het router ligt, dus hierbij mijn vraag: herkent iemand dit probleem? ligt het aan het router? en natuurlijk, wat is de oplossing?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 15:19 . Reden: duh, symptomen vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update: de kaarten blijken ineens te werken na het wachtwoord uit te hebben geschakeld, maar alleen als ik vlakbij het router zit. Hier op de zolder werkt het nog steeds niet.
Nee, Ik ben niet vergeten de antenne-kabeltjes in te pluggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:14
Heb ik ook gehad, lijkt erop dat de iBook erg gevoelig ofzo is met WEP wachtwoorden. Probeer eens een WEP 'passphrase' ... dit werkt bij mij wel (na update's schijnen ze ook WPA(1) te doen, bij mij nog nooit gewerkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar hij werkt ook zonder WEP, helaas alleen als ik praktisch naast het router zit, alsof de antenne niet werkt... same met de powermac.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een update: kaart lijkt te werken, maar er is geen verschil in bereik (hij werkt alleen maar als ik binnen +/- 2 meter van het router ben) wanneer ik de antennekabel loshaal, dus of er is iets mis met de antenne, of met de kabel... wat zijn mogelijke oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daarstraks even met de aansluiting van de antennekabel geprutst, en wifi werkt nu, maar niet met WEP. Oh well, slotje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het punt met WEP was volgens mij dat Apple er een andere methode op nahield om een wachtwoord (phrase) om te zetten naar WEP (hex) key dan de rest. Wat je kunt proberen is de hex key uit je router te halen en deze in te vullen, eventueel met een "$" ervoor. Anders kun je proberen om het wachtwoord met quotes (") eromheen in te vullen. Zie ook Mac OS X, AirPort: Connecting to Third-Party Base Stations.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WPA-PSK als beveiliging gebruikt en de problemen zijn over. En nog veiliger ook! :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 18:54 ]

Pagina: 1